Gå til innhold
Hundesonen.no

Varme klær til en ordentlig frossenpin


Recommended Posts

Eine fryser veldig, veldig lett og det er vanskelig å holde ham varm på vinterturene. Han blir kald i en kombinasjon av tynn pels med lite underull og pga en kronisk skade. Til hverdags holder det med Canelana thermo ulldekken og evt. kathadin dekken under. Når vi skal på litt lengre skiturer, særlig til fjells og når vi er på innlandet, holder ikke det. Sånn som nå i helgen var vi til fjells i ca 6-7 minusgrader med sol og litt vind. Eine hadde på seg Hurrta body warmer, thermo ulldekkenet og fleecesokker. I bevegelse holdt han seg så vidt varm, virket det som, i pause, inni Järvenhiet, i ei solgrop, med buff og lue på seg, frøs han sånn at han begynte å skjelve. Det synes jeg er ganske ille! Det er jo ikke akkurat superkaldt og han er i en god periode smertemessig. Neste dag fikk han heller være ved ovnen i hytta enn med på tur. Men det må da være noen klær som skulle kunne holde også ham varm?

Body warmern er jeg ikke så imponert over, så den skal nok utgå fremover. Katahdindekkenet er sånn sett bedre. Jeg har vurdert et rent ulldekken innerst og kanskje Hurrta overall over + sokker. Skaden hans er i ene låret, så jeg vil gjerne at han har et dekken som dekker både på utsiden og innsiden der. Han er også veldig tynnpelsa på magen og innsiden av lårene, så han trenger noe varme der. Dekkenet må også være i et stoff som puster. Fleece er jeg ikke så imponert over, så vil helst ha noe annet. Har dere noen forslag? Jeg ser det finnes noen heldresser til mynder og har vurdert det, spørsmålet er vel hvor mye de dekkene puster? 

Ullbuff/lue står på lista. Sokkene hans er forresten i fleece. De iser veldig fort, så tar gjerne i mot forslag til andre gode sokker.

IMG_0337_zpslrqihf91.jpg

IMG_0339_zps31f0rxt9.jpg

Endret av Poter
La til bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull, ull og ull! Det er vel det eneste som fungerer vil jeg tro - med noe vindtett utenpå. Kan du strikke, så ville jeg forsøkt å strikke en heldress med lange bein til ham, og kanskje ville strikkede potesokker vært bedre enn fleece også? Evt strikkesokker innerst og fleece utenpå? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at en ulldress (strikket) vil være det beste å ha inderst. For så å ha en dress over (gjerne foret). Og når det har pauser så få han på seg et tykt dekken. Nå vet jeg ikke hvordan du gjør det, så bare sier det for å si det: er viktig å få børstet vekk det meste av snøen når dere tar pauser sånn at han ikke blir liggende å blir våt.

Sokker... Tror jeg ville prøvd ull innerst og fleece utenpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også ull. Grunnen til at du ikke har like godt hell virker det som, er fordi du ikke har ulldekkenet innerst. Ull skal alltid være tettest på kroppen om det skal ha full effekt. Om du skal strikke dress og han har tynn pels noen steder så ville jeg valgt et garn som ikke klør. Jeg kan ikke bruke gensere som er strikket med vanlig ullgarn, whipsen klør seg halvt ihjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enige med dere i at ull er gull. Grunnen til at jeg har hatt noe annet under, er for å få dekket lårene hans. De to ulldekkene jeg har til ham, dekker ikke innsiden av lårene. Jeg strikker ikke, så jeg får ikke laget noe til ham selv, dessverre, men betaler gjerne noen for å gjøre det.

Kanskje det hadde gått med noen små barnesokker i ull for å ha under fleecesokkene hans. Om det ikke blir for trangt, da. Tovede sokker hørtes forresten veldig lurt ut!

Han har et hjemmestrikket dekken som han elsker, det bruker jeg bare under hvile siden det er ganske store masker i det og sitter løst på ham, men under en dress ville jo gått. Det heller dekker ikke innsiden av lårene, så spørs om jeg ikke må lete etter noen som kan strikke på mål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du herpe et par gamle ullgensre kanskje? Klippe av ermene og lage bein til bakbeina - og frambeina av dem - og bruke bolen ti lå dekke kroppen. Altså å sy på beina til bolen slik at de passer hundekroppen på et vis? Da får du varme på innsiden av lårene også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Kan du herpe et par gamle ullgensre kanskje? Klippe av ermene og lage bein til bakbeina - og frambeina av dem - og bruke bolen ti lå dekke kroppen. Altså å sy på beina til bolen slik at de passer hundekroppen på et vis? Da får du varme på innsiden av lårene også. 

Spørs om jeg ikke må alliere meg med svigermor og hennes symaskin ;)

Hvilken dress er god å ha over, tro? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikk noe som er ribbestrikket (ribbene gir varme luftlommer) og som gjerne har en mohairtråd i seg. Strikket dekken i ull og mohair til Pigg og det er kjempevarmt. Enig i at ull er det lureste å ha på ham. Går jo an å forsøke å lage kondomdress til ham av gamle ulltrøyer i stedet for ulitmate varmer fra hurtta. Om du strikker kan du jo også lage lang nok hals på genseren til at du kan brette den opp slik at den dekker ørene.

Ellers sender jeg varme tanker til den lille frossenpinnen - ikke godt å fryse på tur :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Poter skrev:

Spørs om jeg ikke må alliere meg med svigermor og hennes symaskin ;)

Lurt :D 

1 time siden, Poter skrev:

Hvilken dress er god å ha over, tro? 

De fleste heldresser er jo litt lite bevegelige når de har lange bein, men det går kanskje an å klippe av en del av beinlengden så blir de litt bedre. Evt kondomdress som Turb nevner, men de er vel ikke helt vindtette da.
Og bare for å si det, så er jeg kjempedårlig på merker og typer og sånt... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Turb skrev:

Strikk noe som er ribbestrikket (ribbene gir varme luftlommer) og som gjerne har en mohairtråd i seg. Strikket dekken i ull og mohair til Pigg og det er kjempevarmt. Enig i at ull er det lureste å ha på ham. Går jo an å forsøke å lage kondomdress til ham av gamle ulltrøyer i stedet for ulitmate varmer fra hurtta. Om du strikker kan du jo også lage lang nok hals på genseren til at du kan brette den opp slik at den dekker ørene.

Ellers sender jeg varme tanker til den lille frossenpinnen - ikke godt å fryse på tur :) 

Jeg strikker dessverre ikke selv, men har lagt ut en post på Facebook om det er noen som har lyst på et strikkeoppdrag. 

2 minutter siden, Siri skrev:

Lurt :D 

De fleste heldresser er jo litt lite bevegelige når de har lange bein, men det går kanskje an å klippe av en del av beinlengden så blir de litt bedre. Evt kondomdress som Turb nevner, men de er vel ikke helt vindtette da.
Og bare for å si det, så er jeg kjempedårlig på merker og typer og sånt... :) 

Om ulla går noe nedover beina, trenger kanskje ikke dressen over være like lang... *tenke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Om du skal få noe strikket så strikk med høy hals. Gjorde det til ei som hadde hjertefeil og på vinteren så jeg forskjell å aktiviteten hennes.

Ellers så tror jeg det meste er sakt. Men når han ligger i posen så isoler mer under posen. Granbar hvis det er i nærheten og liggeunderlag. Sjekk også ut om skjelvingen er fordi han er ivrig eller fryser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Om du skal få noe strikket så strikk med høy hals. Gjorde det til ei som hadde hjertefeil og på vinteren så jeg forskjell å aktiviteten hennes.

Ellers så tror jeg det meste er sakt. Men når han ligger i posen så isoler mer under posen. Granbar hvis det er i nærheten og liggeunderlag. Sjekk også ut om skjelvingen er fordi han er ivrig eller fryser

Lurt med mer under posen! Granbar har jeg sjeldent tilgjengelig her nord for Polarsirkelen, men et ekstra underlag eller reinskinn skal vi vel kunne få med oss. Han har snart en like innholdsrik sekk som meg selv! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Poter skrev:

Om ulla går noe nedover beina, trenger kanskje ikke dressen over være like lang... *tenke*

Det tenker jeg også - det viktigste å vindisolere er vel helst kroppen for å holde varmen - ja, og litt nedover lårene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Pixie skrev:
 

Linken i midten har jeg bestilt genser fra til salukien min. 
Godt og pent strikket i god ullkvalitet med hele lange bein. 
Problemet er at hun kun kan ha den på seg når hun er i bånd. Selv om den er mønsterstrikket til henne og sitter som støpt så "løper hun den av seg". 
Skal se om jeg finner bilde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...