Gå til innhold
Hundesonen.no

Ørebetennelse Hund


Recommended Posts

Hei. Ny på dette forumet.

Ville bare høre med dere om et tema vi har slitt med over lang tid. Vi har en beagle som har slitt mye med ørebetennelse. Vi har vært hos vetrinær 5 ganger de siste 2 årene. 3 av gangene hadde den ørebetennelse, og 2 ganger fant de ikke noe galt. De gangene den hadde ørebetennelse ble ørene renset, og den ble satt på behandling. De andre gangene var det nok vi som overtolket symptomene. Symptomene var typisk at hunden ristet mye på hodet, og gnidde ørene mot gulvet.

Sist gang jeg var hos vetrinæren (da den hadde ørebetennelse) fikk seg se inn i otoskopet vetrinæren hadde, og det var lett å se at hunden var svært rød og betent i ørene. Som dere sikkert vet så er det ikke gratis å gå til vetrinær, så jeg kjøpte inn et otoskop selv. Dette lar greit kikke inn i ørene, med lys. Jeg er ikke vetrinær, men det er lett å se om øret er betent eller ikke, særlig hvis det er en skikkelig ørebetennelse.

Det som jeg lurer på er hvorfor hunden vår får ørebetennelse så ofte. Jeg skjønner ikke helt hva som utløser det. Jeg har lest at endring av mikroklima eller mye bading og vann i ørene kan utløse dette. Men ingen av de tingene har vår beagle vært utsatt for. Er det noen andre her som har erfaring med tilbakevendende ørebetennelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund sliter til tider mye med ørebetennelse, og det ble allerede etter 2. gang vi var til veterinær med ørebetennelse på kort tid (hun var valp) mistenkt allergi. Etter hvert som hun ble eldre tok vi en allergitest som påviste allergi mot midd og pollen. 

Ville nok spurt veterinær om allergi, få tatt en allergitest. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Sprettballen said:

Ved hyppig, tilbakevendende ørebetennelse er det ofte vanlig å kikke i retning allergi. Kanskje du skal ta det opp med veterinæren? 

Bra du nevnte det. Har tenkt litt på det i det siste. Fortsetter disse ørebetennelsene, så vil det være det neste sporet vi følger :)

Men hva er det vanlig at hunder er allergiske mot? Ting de får gjennom maten, eller mikrostoffer i huset (plast, støv, kjemikalier)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hundegal84 skrev:

Bra du nevnte det. Har tenkt litt på det i det siste. Fortsetter disse ørebetennelsene, så vil det være det neste sporet vi følger :)

Men hva er det vanlig at hunder er allergiske mot? Ting de får gjennom maten, eller mikrostoffer i huset (plast, støv, kjemikalier)?

De kan vel være allergiske mot forskjellige ting, men har inntrykk av at f.eks husstøvmidd og lagermidd er typisk for mange allergihunder. Mange reagerer på ulike typer mat osv. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3.3.2017 at 10:07 PM, propella said:

Hei, tilsett selolje i maten, det styrker immunforsvaret. Jeg har brukt det i mange år og da forsvant både sopp og betennelser i ørene. 

Det tipset har jeg hørt av andre også, men aldri prøvd ut selv. Det må jeg prøve ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei tispe på 5.5 år, som i vinter har hatt sitt livs første ørebetennelse. Den har det tatt lang tid å bli kvitt - hun er klinisk frisk, viser altså ingen symptom og ørene er helt fine. Det er ingenting å se ved eksaminasjon. Men når vi tok ut bakterieprøve og sendte til dyrking, så avslørte den at bakteriene fremdeles var der. Derfor ble hun medisinert etter at hun ble ansett som klinisk frisk, fordi om en avslutter behandling før bakteriene er borte så vil ørebetennelsen nødvendigvis kjapt komme tilbake.

Er dere sikker på at deres hund har vært helt frisk fra ørebetennelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt det på flere hunder og det blir borte. En jeg kjenner hadde ørebetennelse som kom tilbake hele tida og han begynte med selolje og det ble borte.Ene min var plaget av sopp i ørene før han fikk selolje og så lenge jeg brukte det gikk det bra, så brukte jeg uten og det kom tilbake. Hadde ingen problemer med ørene de neste 10 årene. Så det er bare å prøve,bestill det på polargodt.no

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver at du otoskoperer ører selv, igangsetter du da også behandling selv? Det er i så fall fryktelig skummelt for selv om du ser at ørene er betente så aner du ikke hva slags agens det er snakk om, om det er bakterier eller sopp og om de evt. er resistente mot noe. Plutselig så har du drevet frem multi-resistente bakterier som ikke lar seg behandle. Så slutt å behandle selv, kom deg til en veterinær som er god på hud og ører og få en ordentlig utredning for allergi.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...