Gå til innhold
Hundesonen.no

Ønsker å kjøpe valp i Oslo/Akershus fra 1. juni


Recommended Posts

Jeg ønsker å kjøpe en valp i Oslo/Akershus-området i juni, juli eller august. Jeg har allerede tatt kontakt med en rekke kenneler som jeg har funnet på NKK, men det er ganske få som har valpeplaner for sommeren og jeg vil like gjerne ha en blandingsvalp som en renraset valp. Jeg følger med på Finn.no, men der ligger det for det meste leveringsklare valper, og jeg vil gjerne planlegge litt lenger fremover enn det.

 

Hjemmet mitt (i Oslo) er best egnet for en liten til medium hund, men jeg vil ha en hund som kan være med på turer i skog og mark, så en liten selskapshund passer ikke så bra. Jeg vurderer for eksempel brasiliansk terrier, mittelspitz, japansk spisshund, beagle, mellomschnauzer, mellompuddel, basenji, border terrier, cocker spaniel, dansk-svensk gårdshund, cavapoo, cockapoo og lignende. Prisen er ikke nøye med. Jeg har hatt hund tidligere i livet, og kan gi valpen et hjem der den får mye aktivitet og kjærlighet, og som ligger i nærheten av fine turområder.

 

Er det noen som skal ha valper av denne typen (og lignende) i sommer, eller som har tips om kenneler i Oslo/Akershus-området som jeg kan kontakte? Setter stor pris på svar og tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Så du vil ha alt fra jakthund til hund med mye pelsarbeid Hmm  Her er det hunderaser som hvis du slipper dem i skogen ja så blir dem borte og tar seg tur på egen hand til hunder som søker til eier.  Tror jeg vilel sneveret det inn til litt mer konkret enn at JEG VIL HA HUND Sjekk raseklubbenes hjemmesider der for du ofte informasjon om rasen og du får kenneler som er medlemmer av klubben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært innom en del av raseklubbene og lest og funnet kenneler, men som sagt er det få som har valpeplaner i mitt område i sommer. Pelsarbeid er ikke et kritere - det skal jeg selvsagt ordnes uansett.

De to viktigste kriteriene er en hund som ikke er stor, men som kan være med på skikkelige turer likevel (en aktiv hund). De rasene jeg har listet opp ser ut til å passe kriteriet, men jeg er selvfølgelig åpen for innspill, råd og forslag, det var derfor jeg postet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Altså pelsstell er alt fra to minutter til flere timers arbeid per uke på de rasene du har skrevet opp. Ja i den værste alderen. Av rasene du har skrevet så er det fra å aldri ha løs til å kunne gå løs alltid utenfor bandtvangen. det er fra selvstendige stae hunder til de som søker eier og er lett lærte.  Alt fra de som krever mye mosjon til de som er overlykkelige bare dem får bli med. Jeg anbefaler deg å se hva du ønsker deg. De fleste i denne størrelsen blir lett med på turer i skog og mark så lenge du går på beina. Noen drar med seg halve skogen hjem andre gjør det ikke.  Noen klabber det snø på andre ikke.  Du kan se utover Oslo /Akershus også. Har du ikke bil så se langsmed toget går for du får med hund på toget. 

Jeg ville satt meg ned satt opp en liste med kriterier for hva jeg ser i en hund og en med hva jeg får tid til i dagliglivet også sett etter rasen du kan også legge den lista ut her for å få forslag. 

Hvor mye tid til hund i daglige?

Kan hunden trenge psykisk stimuli? 

Hvordan med pelsrbeid?

Hvor aktiv hund?

Det er viktige spørsmål du må stille deg for ellers kan det bli som mange syntes med min hund at den er alt for krevende og ikke holder ut. Vi vil gjerne hjelpe deg med å være vrang og stille spørsmål så du til slutt tar et valg du blir virkelig tilfreds med.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale å snevre ut raser som du faktisk tror vil passe deg, i stedet for å tenke at du skal tilpasse deg til hunden. Det er meget stor variasjon på rasene du nevner. Husk at du kanskje skal ha denne hunden i 15 år [emoji4] Jeg har f. eks ikke lyst på hund som krever masse pelsstell, og vil ikke ha en hund med såpass jaktinstinkt at jeg må regne med å ha den i bånd hele året. Og så stiller jeg krav til hvordan hunden er å trene/samarbeide med.
Andre syntes det er helt ok med båndhund 24/7, mens andre igjen syntes timesvis med klipping, bading og føning er koselig.

Å kunne reise et lite stykke for å hente seg hund, kan også være lurt, for å øke sjansene for at du finner en bra valp. Selv skal jeg kjøre tvers over Sverige for å hente neste, hvis jeg får tildelt valp i kullet der. Det er ca 6,5 time, og jeg tenker ikke at det er noe problem. Kunne godt kjørt dobbelt så langt for valp også, jeg. Det er tross alt ikke en tur man kjører titt og ofte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker dansk svensk gårdshund som du skrev er supre, helt herlig liten/medium strl hund uten det typiske "terrier" gemyttet som vertfall jeg setter pris på:) 

Krever lite pelsstell, milde og lett trente hunder, utrolig allsidige, digger lengre turer i skog og mark samtidig som de er sofagriser når de er inne igjen så de er utrolig greie. Menneskesentrert og er null problem å slippe løs som er et must for meg.

Anbefales vertfall på det sterkeste! Tror det er noen som skal ha kull rundt akershus/oslo mot sommeren og hvis ikke dette er endret siden jeg sjekket sist da. Lurer på om det var kennel gårdsjenta det var hmm

Vet om andre venner som har hatt Basenji, Mittelspitz, Cocker Spaniel (generelt mer glad i denne enn resten listet her forsåvidt) og japansk spisshund + div. terriere og det er noe jeg personlig ikke vil gå god for etter erfaringer med hvordan disse typene rase er, men det er jo såklart etter min smak det da hehe :ahappy: Også ikke veldig fan av disse designer mix'ene må jeg si, men smaken er som baken. 

Beagle, schnauzer, puddel og definitivt dansk svensk gårdshund er de jeg synes høres "greiest" ut av de rasene du skrev.

Ellers ville jeg satt meg ned og vurdert rase grundig slik Lijenta og TonjeK skriver, det hjelper mye! Gjort det samme selv nå i vinter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thalassa skrev:

Jeg tenker dansk svensk gårdshund som du skrev er supre, helt herlig liten/medium strl hund uten det typiske "terrier" gemyttet som vertfall jeg setter pris på:) 

Krever lite pelsstell, milde og lett trente hunder, utrolig allsidige, digger lengre turer i skog og mark samtidig som de er sofagriser når de er inne igjen så de er utrolig greie. Menneskesentrert og er null problem å slippe løs som er et must for meg.

Anbefales vertfall på det sterkeste! Tror det er noen som skal ha kull rundt akershus/oslo mot sommeren og hvis ikke dette er endret siden jeg sjekket sist da. Lurer på om det var kennel gårdsjenta det var hmm

Vet om andre venner som har hatt Basenji, Mittelspitz, Cocker Spaniel (generelt mer glad i denne enn resten listet her forsåvidt) og japansk spisshund + div. terriere og det er noe jeg personlig ikke vil gå god for etter erfaringer med hvordan disse typene rase er, men det er jo såklart etter min smak det da hehe :ahappy: Også ikke veldig fan av disse designer mix'ene må jeg si, men smaken er som baken. 

Beagle, schnauzer, puddel og definitivt dansk svensk gårdshund er de jeg ville gått for av de rasene du skrev :D  

Ellers ville jeg satt meg ned og vurdert rase grundig slik Lijenta og TonjeK skriver, det hjelper mye! Gjort det samme selv nå i vinter.

 

Beagle er en jakthund, og jeg syns ikke du skal gå rundt å anbefale det til noen som ikke skal bruke hunden til det.
 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kaja skrev:

Beagle er en jakthund, og jeg syns ikke du skal gå rundt å anbefale det til noen som ikke skal bruke hunden til det.
 

Nei nei såklart ikke, jeg er enig i at når raser er brukshunder etc så er det beste å la de bruke seg til dette, men jeg vet jo ikke noe om andre sine bakgrunner her. Så derfor skrev jeg bare totalt generelt fra mine erfaringer som såklart blir litt biased om rasene hun sto mellom og da kommenterte jeg bare det jeg har vært borti av disse som jeg synes har vært greie hunder av disse rasene for å gi trådstarter andre synsvinkler :) Mente ikke noe mer med det enn hva jeg personlig ville gått for av disse basert på rasene beskrevet opp og hva jeg selv har vært borti. 

men jeg er enig med kommentaren din altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
    • Har Grønlandshund. Robuste, ærlege hundar som kan takle lange vinterturar, kløve og trekke. Frisk rase, med særdeles låg innavlasgrad og lite helseutfodringar. Sosiale flokkdyr som elskar folk. Alle folk. Å vere innbrotstjuv hjå oss hadde vore nada problem, største fare er å bli kosa ihjel 🤣 Lite lyd, som regel berre når dei veit det er tid for fôring og kanskje i "startgropa" om ein er fleire spann samla for å køyre saman. Og om det passerer vilt utanfor hundegården.
    • Oppvarming og nedtrapping kan være bare vanlig rolig gåing i 15 min 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...