Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har fått Golden Retriever valp med i kabin?


Mainnbisk
 Share

Recommended Posts

Hei!

Skal om et par uker dra å hente valp. Flyturen hjemmefra og dit er ca 2 timer. 

Ønsket er selvfølgelig å kunne ha valpen med meg i kabinen, men ser at det er mange som ikke får med sine goldenvalper dit på grunn av vekt og størrelseskravene til SAS. Jeg har fått booket plass både i kabin og i lasterom, og fikk beskjed om å avbestille en av plassene når jeg visste vekt og størrelse. Jeg skal uansett hente et transportbur i nærheten av oppdretter som går med som bagasje om valpen får plass i kabin, så har plan for begge deler. 

Det jeg egentlig lurer på er hvorvidt du fikk med deg din golden-valp i kabinen? Veier de valpen med bur, eller lar de det gå litt gjennom fingrene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd. Jeg henta valpen min (malamute) og hadde ikke sjangs til å få den nedi buret. På vekta til norweigan veide den 12 kg med bagen (!!) Når vi veide valpen hjemme kort tid etter veide han 8,5 kg og baggen veide veldig lite . Men har forstått at norweigan er mer striksne på reglene sine. Så jeg ville uansett prøvd. 

Husk bare å være ute i veeeldig god tid. Jeg måtte ombooke fly 3 ganger pga så mye styr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått bekreftelse på at han har plass på flyet - har reservert både i kabin og i lasterom, siden jeg likevel tar med to bur uansett. Ser jeg at han blir alt for heavy får jeg bare avbestille kabinplassen, er jeg den i grenseland får jeg heller bare betale for to plasser, så får de ta en avgjørelse i skranken :ahappy:
 

Ille nervøs for at han må ned i lasterom, men er nok verre for meg enn valpen tipper jeg :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var helt grusomt å sende ham i lasterommet. Synes turen var helt fryktelig. Men han sov så fort han lå i buret og jeg fikk spørsmål om han var dopa ned og han så ut som han hadde det greit når jeg henta han etterpå også. Så det er nok værre for oss enn valp. Når det skal sies så tror jeg det kommer an på valpen også. Vi har en hund som er ganske mentalt sterk og tåler det meste. En mer redd og skeptisk valp ville jeg nok ikke gjort det med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å betrygge ang lasterom så sender jeg valper om mulig så langt jeg kan i lasterom. Mine har aldri brydd seg, kommer ut fornøyde og glade, selv som små valper. Lufter godt, prøver å slite de litt ut så leverer jeg så sent som mulig. Mye mer behagelig enn å prøve å stappe en litt for stor valp i en litt for liten bag. Jeg har sendt flere valper mellom 8 og 10 uker i lasterommet når jeg har hentet, og aldri møtt på noe problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Vilje skrev:

Hvor gammel er han når du henter? Min goldenvalp veide 5,5 kg når jeg hentet og hadde ikke vært noe problem å ha i kabinen. 

Men du har jaktlinjer. Vil tro, siden TS ikke har sagt noe annet, at det er "vanlige" showlinjer og antageligvis en del større enn din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AstridN skrev:

Jeg har en jaktgolden og han veide ca 8 kg ved 8 uker, så det er ingen selvfølge at det går, heller.

Akkurat. Min gjorde også det. Er forøvrig en stor hannhund på 33 kg i dag. Men har mine tvil på at showlinjer vil smette under den grensa, det er i så fall unntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Atlas

Nå har ikke jeg Golden, men tror det kommer til å gå helt fint :) Beistet mitt er 30 kg nå, da jeg hentet han ved 8 uker var han 4-5 kg. Samkjørte hentinga med ei som skulle ha kullbror, så hun fikk med seg baggen min, henta begge valpene i samme bag. Jeg møtte henne på hennes stoppested og dro videre nordover. Baggen er jo ikke stor egentlig, men så lenge du får valpen i den (ja hode vil nok kanskje stikke opp) så går det nok bra. Baggen har du mellom beina ved take-off/landing og ellers på fanget :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Tuvane said:

Min hannhund veide derimot 4 kg da han var 8 uker, og veier nå 34-35 kg (63 cm høy). :) Størrelsen på valper ved 8 uker varierer nok veldig, så man må nok bare spørre oppdretter hvor mye valpen faktisk veier.

Det varierer veldig! Har hatt aussievalper på ned til 3,2 kg og fra kull med færre har de veid fra 4,5 til 6, mens andre igjen har valper på opp mot 8 kg ved levering, uten at de er så forskjellige i vekt som voksne. En valp fra det første kullet mitt reise i kabinen på flyet (innenlands), hun var vel 5 kg, men det var bare såvidt hun fysisk fikk plass. Reiste med voksen sheltie en gang også, hun veide 7 den gangen, men gjør det ikke igjen, det var alt for trangt! De tåler fint å reise i lasterommet. Har hentet valper for bekjente i hhv Tyskland og Tsjekkia, og de har vært helt uaffiserte av reisen. Bare veldig tissetrengte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er "vanlig" golden jeg skal hente ja. Oppdretter har sagt at valpene han har sendt fra seg tidligere har vært 8-10 kg når han har sendt de i fra seg til nytt hjem.

Tenkte jeg skulle høre her om noen hadde klart å finte seg unna reglene, men nå har det gått noen uker, og har slått med til ro med at valpus skal ned i lasterommet, og sånn er det bare :ahappy:

Var å så på en sånn veske som er godkjent for flykabin, og valpen kommer til å ha det trangt allerede nå på 5 uker, så hodeløst å stappe den nerri der på 8 uker... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...