Gå til innhold
Hundesonen.no

Portugisisk vannhund - Chessea


Maria
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoi! Shame on me - denne tråden er gammel nå! Tenk at min kjære øyensten er hele 7 år i dag Oi så tiden flyr. Gratulerer til den beste, teiteste, søteste og klokeste hunden i hele verden. Hurr

Posted Images

Noen bilder jeg hadde glemt å legge ut... Huff, så sen jeg er..

Jeg må begynne å ta noen fler, og finere bilder av dyret føler jeg :) Det blir så lite fordi jeg ikke liker kvaliteten på bildene våre...

chessea2_nov05.jpg

"What? Talking to me??"

chessea_nov05.jpg

Ertekrok :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempesøt hund. :)

Jeg må bare spørre (teit spørsmål sikkert :( ) : Har de kort pels på bakparten fra naturens side? Eller må den klippes som hos puddler?

Hehe :( De klippes, som pudler. Men det er jo frivillig :( Men de må ha det på utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Golden Water's Chessea

Stamtavlenavn: Golden Water's Bj Chesea of Eastsea (Stamtavle)

Reg.nummer: 15278/05

Fødselsdato: 19/06 2005.

Kjønn: Tispe.

Høyde:

Vekt: 15 kg.

Farge: Svart med hvite avtegn.

Pelstype: "Flyffy", men mest Wavy.

HD/AA-status: Ikke røntget.

Øyne: Ikke øyenlyst.

Foreldre: Wildsides Joysea og Lacustrine unbelievable

Oppdretter: GoldenWater kennel v/Crystal Kay

Kort om Chessea

Chessea er ei glad, kraftig og energifull hundejente.. Rasen er Portugisisk vannhund, og er en lærevillig og glad rase. Chessea lever opp til det rasen er kjent for, men er noe mer sosial enn det som visstnok er normalt. Hun er glad, lærevillig, sprellen, sosial og matglad. Det beste Chessea vet er mat.. Chessea er veldig glad i andre mennesker, men også noe skeptisk. Hun studerer alle nøye før hun hilser.

Hun er en hund som liker å gå lange turer, og går masse tur med "mamma". Da trives hun kjempegodt. Chessea er også flink til å lære både triks og øvelser, men om treneren er like god å lære bort kan vel diskuteres.

Chessea har ikke fått den tradisjonelle portisklippen ennå, men vi vurderer å klippe henne når hun blir gammel nok til å stille på NKK-utstillingene.

Bilder av mitt lille sjarmtroll:

Chessea 2 mnd gammel:

df.jpg

Diverse bilder:

Pen?? (tatt for 10 min siden)

aa.jpg

hallooo.. :S

bb.jpg

Chessea og hennes bestevenn Zira (ch. til høyre)

cc.jpg

ee.jpg

ff.jpg

e1.jpg

35.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

På søndag hadde vi besøk av silje (silje_m_h) og Zira. ;) Tok noen bilder og tenkte jeg kunne legge dem ut her. Hehe. De to er kjempesøte sammen. I tillegg legger jeg vet noen bilder av Chessea, som i helgen fikk seg springer, og har testet den ut sammen med søsteren min.. Hysterisk morsomt å se dem kløne bortover veien! (Legg merke til at Chessea alltid går med munnen åpen, og ser helt merkelig ut.. :P )

Huff da.. Dette bildet ble vi ikke helt heldige med!

13.jpg

Chessea med sin lekre refleksvest.

12.jpg

Ja, sånn ser faktisk en uklippet portis ut når hun ikke har badet på et par uker!

http://i4.photobucket.com/albums/y127/port...l%202006/11.jpg

Og her prøves springeren!

1.jpg

Mååååå jeg være med??

2.jpg

Ja, kom igjen, sier Karo!

3.jpg

Ok da.. Det var jo faktisk utrolig morsomt!

4.jpg

*Endret av Moderator grunnet for stort bilde, maks størrelse er 550 px i bredden*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kom endelig Zira, Chesseas besteveninne! Så glade etter tur i regnværet!

http://i4.photobucket.com/albums/y127/port...il%202006/7.jpg

http://i4.photobucket.com/albums/y127/port...il%202006/8.jpg

Silje prøver å kose med Chessea.. Hehe. Det er ikke så lett.

http://i4.photobucket.com/albums/y127/port...il%202006/9.jpg

Se på lille Zira da.. ;)

http://i4.photobucket.com/albums/y127/port...l%202006/10.jpg

Sett så slappe hunder?? :P

http://i4.photobucket.com/albums/y127/port...il%202006/5.jpg

*Endret av moderator grunnet størrelse, les forumets retningslinjer øverst til venstre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Noen nye vårbilder av det lille hårtrollet mitt!

Chessea skal barberes på rompa, som en ekte portis, neste Torsdag. Det gleder vi oss masse til. Da skal jeg legge ut før og etter bilder.. ;)

Chessea1.jpg

Chessea2.jpg

Chessea3.jpg

Chessea4.jpg

Chessea5.jpg

Chessea6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT:

Bildene er tatt med mobil, så kvaliteten er sånn passe god.

Her er et bilde av Chessea i regnværet. Hehe. Da kan dere se at hun ikke er så stor og feit som det kan se ut som med den enormt store pelsen hennes! ;)

1.jpg

Her er to bilder fra Chesseas første badetur! En ordentlig vannhund er hun i alle fall!

3.jpg

2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi.. Fine bilder! Masse pelstell eller?!

Kødder du eller? ;) Ca. 2 timer hver dag en nødvendig.. Men desverre er ikke vi flinke nok, så det blir ikke mer enn 10 min. dagelig. Noe som igjen belønnes med masse floker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunner deg ikke (dvs pelsstellet - hunden derimot kunne jeg godt tenke meg ;)). Chessea holder kanskje på å skifte til voksenpels nå? De trenger vel ikke to timers pelsstell daglig ellers?

Neida, det stemer at hun mister valpepelsen nå. Det er derfor vi har så mye problmer med floker og pelsstell. Vanligvis løsner valpepelsen hos rasen, men ikke på denne jenta nei.. Hun har på en måte dobbelt sett med pels nå.

Og nok et bilde:

Mai.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

I går var jeg, Chessea og Karo (søss) på tur til Aamodtdammen. Gradestokken viste hele 30 varmegrader, så vi trengte alle litt nedkjøling. Været er jo herlig nå, og naturen er flott. Chessea trives veldig godt når hun får bade, men synes det er i overkant varmt når sola steiker midt på dagen. Bilder fra turen kan du se under. Min hund er visst en ekte vannrotte.. :P

I dag har vi vært med på agility"stevne" hos Asker hundeklubb, og sett Silje og Zira hoppe rundt. I tillegg fikk jeg endelig møte lille Fenris (Karines Mudi), en vakker valp av dimensjoner! Bilder fra i dag legges ut på hundeprat. :wub:

juni2006145a.jpg

79f3f36f.jpg

dfb5c140.jpg

ae929f38.jpg

b12fd8b6.jpg

9a02693f.jpg

eaa9c7f6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HURRA!

I dag har lillelulle blitt hele 12 mnd gammel! Jeg kan ikke tro at hun har blitt ett år, og at tiden har gått så fryktelig fort.

Chessea har fått masser med godis, tørrfisk og ny sele. Hun virket storfornøyd. I kveld blir det tunfisk og lang tur i skogen.

Sjekk så mye hun har vokst: :icon_redface:

Chessea 7 uker:

133_3305.JPG

Chessea 15 uker:

Chessea076.JPG

Chessea 9 mnd:

snoen.3.jpg

Chessea 11 mnd:

badechessea138.jpg

Chessea i dag:

chessea3rl.jpg

chessea28xa.jpg

juni2006215aa4ps.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Her kommer litt ny bildespam fra sommeren i år.. :lol: Litt fra slutten av Juni, og fremover. Noen fra NKK Drammen, noen fra portistreff i Sandnes, og noen fra vår ferie i Egersund og hjemme.

Resten av bildene finner du her

Chessea

juli2006464.jpg

Moren til Chessea på portistreffet i Sandnes =D Søt og god jente.

juli2006350.jpg

Bestemoren til Chessea på portistreffet i Sandnes! =D Vakker??

juli2006329.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå er det på tide med noen nye bilder av lillegull.. :huh:

Her er noen bilder fra August måned. Hun vokser seg fortsatt til. Dere får bare unskylde pelsen hennes, men den ser ikke ut for tiden. Men hun er allikevel verdens peneste i mor sine øyne. ;)

Chessea er daff om dagen, men kvikner til så fort hun ser trampolina vår. Hun spimelten elsker å hoppe. Ellers har vi treningspause, da hun er midt i fjortisalderen. Vi skal nok prøve å få begynt med agility til høsten. Enn så lenge er det utstilling det går i.

På mange av bildene ser dere Chessea sin elskerinne, Zira (Silje_M_H sin hund). De to er bestevenner, og Chessea skriker hvis hun ser Zira enten komme, gå eller drive på med for eks. lydighet. De er kjempesøte sammen. (Bortsett fra når de herjer inne.. PUH.. )

Bildene finner dere her

Smakebit:

14.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...