Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, mars


Siljus
 Share

Recommended Posts

59 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Krympeskap og -kommoder fra Ikea burde vært forbudt.

Ja, de burde vært solgt med en advarsel, i det minste! "Egner seg best til de som har tatt slankeoperasjon"...

59 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Og jeg lurer på hvorfor jeg sitter og ser på FB-sida til søstra til en veldig fjern bekjent. 

Six degrees of separation?

37 minutter siden, Snøfrost skrev:

puh!
Dere skriver altfor mye!
Jeg vet det er flere som har hatt kjipe opplevelser med dyr og jobbmarkedet, men ellers har jeg ikke fått med meg noe særlig. Hadde eksamen i dag, så da har jeg jo de foregående dagene nærmest vært i en boble.
Eksamen gikk greit nok, manglet litt detaljer her og der, men greit nok. Jeg har ikke de tidsmessige mulighetene til å satse på noen A'er.  (lang pendlevei, 100% studie som er veldig krevende og ca 70% jobb betyr at A er utelukket)

Krysser fingrene for at eksamen gikk i boks!

Jeg har flyttet en blåser og en utstillingsstol fra gangen til hunderommet, og satt på ei klesvask. Jeg burde strengt tatt gjøre litt mer enn som så... Og den blåseren burde vel egentlig bare stått i gangen når jeg ser på vær og føre framover. 

Jeg venter enda på vinteren, etter min smak har den ikke vært her enda. I stad kjørte jeg forbi et beite hvor kyrne er sluppet ut allerede, og jeg kjenner jeg kveles av båndtvang, av beitedyr overalt, av gjørme og regn, av hoggorm og fandens oldemor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Valping 

Basse har bursdag  9 år, tenk det. 

Jeg er helt i ekstase jeg!! Hippy ble bekreftet drektig, så begynner nestingen ? Jeg burde kanskje lage egen tråd for nerdingen der, men seeee da  

Posted Images

1 time siden, SFX skrev:

Hvis det er en dag jeg ikke er på jobb, så kan jeg sikkert komme og sitte hundevakt hos deg? Antar det er lettere enn å trekke tre hunder inn i huset mitt.

Det er neste torsdag, jeg husker ikke når begravelsen begynner, men det er halvannen time kjøring, så det blir tidlig herfra i så fall. Og to av tre hunder hadde sikkert gått fint hos deg, men det tredje lille tispeskinnet er ikke så hyggelig mot hunder hun ikke kjenner. 

--

AN tenkte jeg at jeg skulle legge meg tidlig i dag, og så kom jeg på at det er styremøte etterpå, så da blir det neppe så tidlig som jeg hadde tenkt i utgangspunktet. Ikke for det, jeg kommer meg aldri i seng tidlig, det hadde jeg neppe gjort i dag heller uansett :lol: 

Det er visst ikke noe opium til folket heller, sykehuset er visst tomt og da får de jo ikke sånt på apoteket. Ikke før i neste uke i hvert fall. Det er jo greit det, da får vi testa hvordan ilostomien oppfører seg uten opium. Kanskje jeg kan slutte med det, da kan jeg jo kjøre bil igjen :ahappy: Neste uke blir interessant, med begravelse tirsdag og torsdag og Ahus på onsdag. Har selvsagt time seint på onsdag, så jeg får passe på å drøye det til rushen gjennom Lillestrøm er over. Skal innom stomisykepleieren så hun får sett om stomien har løsna på den ene siden, da kan hun jo se litt på hva den kulen på andre siden er også. Så håper jeg at kirurgene har satt opp en dato for operasjon og at vi kan ta en ordentlig prat om pro og con og sånn, for jeg er så vinglete på hva jeg syns er lurt at jeg får whiplash av meg selv. Jeg vil ikke ha det sånn som jeg har det nå, om jeg kan bli bedre, men så vil jeg ikke ha det verre enn jeg har det nå heller, for det her kan jeg faktisk leve med, om jeg absolutt må :P 

Det er forøvrig nydelig vær her :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært fantastisk vær her i dag også, derfor himla kjipt å bruke den eneste fridagen denna uka på å ligge syk på sofa'n.. :hmm: Bikkjene har fått vært ute å lekt og kost seg så de er hvertfall fornøyde..

Må bare dele et bilde av de to supersøte som har blitt bestevenner.. :wub:

20170323_181448.thumb.jpg.9329b79a1a32badb66ad9613f4249765.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, 2ne skrev:

Det er neste torsdag, jeg husker ikke når begravelsen begynner, men det er halvannen time kjøring, så det blir tidlig herfra i så fall. Og to av tre hunder hadde sikkert gått fint hos deg, men det tredje lille tispeskinnet er ikke så hyggelig mot hunder hun ikke kjenner.  

Jeg har fri på torsdag ;) Sender deg melding, jeg.

Se hva jeg har fått i dag!

17458348_10158229047910136_2289952550140

(Foenix har litt hangover-øyne etter å ha vært dopet ned hos veterinær i dag, hun ser vanligvis litt mindre ut som om hun går på LSD.)

Jeg hadde ei hvit postkasse med et avskallet bernermotiv, som mine foreldre vant i lotteriet på pinsetreffet for 25 år siden eller noe sånt. De brukte aldri postkassa fordi den var for fin, så har den bare blitt liggende i et skap, fått ting oppå seg, og blitt oppskrapet. Pappa lurte på om jeg var interessert i den, og jeg tenkte at den jo kunne forsøkes reddes - så jeg sendte den til ei i bernermiljøet. Hun klarte ikke å redde motivet, men det gjør jo ingenting når dette blir resultatet! 

  • Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Krutsi skrev:

Hva vil du da, Kanger? Nå er jeg veldig spent på å høre hvordan du mener hvordan ting burde gjøres, siden det virker som er imot absolutt alt som har med dyr å gjøre, så lenge de ikke løper fri i skogen, Jeg forundrer meg faktisk at du i hele tatt selv kan forsvare å ha hund selv. 

Ville dyr vil prøve å flykte fra mennesker. Ja, det skjer man skadeskyter, men de ble da ikke liggende for plages. Og hvordan skal du avlive en fugl mer effektiv enn å knekke nakken? Skulle du ha gitt han en klem først for å øke stressnivået enda mer? 

Så min bønn til deg; vær med litt mer i virkeligheten og sett deg inn i ting hvordan de egentlig er og tankene bak, og ikke heng på slike propagandasider.. 

 

Poenget er at dette er UNØDVENDIG. Det er like unødvendig som hvalfangst, pelsdyroppdrett og sirkus. Når en menneskeskapt hobby påfører andre smerte, og den ikke er nødvendig, så skjønner jeg ikke hvorfor man gjør det. Utover å utøve en slags sadistisk handling mot de man anser å være laverestående. Alle dyr og mennesker dør innimellom - men når det er unødvendig så hvorfor gjør man det?? 

Og ja, å knekke nakken på en fugl er effektivt for å ta livet av den. Å slenge den hensynløst rundt som en jojo med en hånd uten å tenke "shit, nå gjør jeg bare unødvendig smerte på et annet individ".... Hvordan er dette effektivt? Det er bare sadistisk. 

Du trenger ikke bli nedlatende og si noe så idiotisk som at "skulle man gitt de en klem". Det er forskjell på å skyte et dyr, versus å seigpine det bare fordi. Førstnevnte er problemfritt for meg når man skyter nøye, med ammunisjon som er heftig nok. Helst burde jakten ha et formål og mening, ikke bare fordi det er moro å plaffe ned individer i skogen. Sistnevnte er et psykopat-trekk som gjør meg mektig forbanna. På nivå med mennesker som er stygge med barn og eldre. Uskyldige individer fortjener i det minste å bli behandlet med NOE respekt, ikke som en plastikkstrikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urk, ble fryktelig dårlig av den vaksinen... Fikk tømt magesekken ordentlig, så det blir cola og chips i kveld. Alt man kan bli så kvalm av en vaksine da.. tror jeg sender helsesøsteren en mail i morgen for å gi beskjed, siden det er 6 mnd til jeg skal tilbake for ny vaksine. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
9 timer siden, Symra&Pippin skrev:

Det sies at det er suver som havner i grøfta, for de som kjører suv tror at de fikser alt. :P

 

Denne svei litt akkurat nå kjenner jeg :lol: Hilsen hun som endte på et jorde i dag da jeg tenkte "jeg kjører Audi SUV, dette fikser jeg" :aww: Måtte gå til nærmeste gård, men de hadde heldigvis traktor og fikk rykket meg løs :innocent: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Christine skrev:

Denne svei litt akkurat nå kjenner jeg :lol: Hilsen hun som endte på et jorde i dag da jeg tenkte "jeg kjører Audi SUV, dette fikser jeg" :aww: Måtte gå til nærmeste gård, men de hadde heldigvis traktor og fikk rykket meg løs :innocent: 

:lol: 

Inne fra tur. Før jeg gikk ut så var det skikkelig drittvær, men jeg tenkte det bare fikk stå til og heller gå en litt kortere tur i dag. To minutter etter at vi kom ut så ga det seg, og vi fikk en god, lang runde :ahappy:  Nå skal jeg sette på Grey's i bakgrunnen, mens jeg reviderer litt tekst.   

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Snoffe said:

Urk, ble fryktelig dårlig av den vaksinen... Fikk tømt magesekken ordentlig, så det blir cola og chips i kveld. Alt man kan bli så kvalm av en vaksine da.. tror jeg sender helsesøsteren en mail i morgen for å gi beskjed, siden det er 6 mnd til jeg skal tilbake for ny vaksine. 

 

Hvilket vaksineregime driver du med?
Mulig du har skrevet det på en annen side, men sånt noe har jo ikke jeg fått med meg den siste uka, så da ble jeg jo nysgjerrig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snøfrost skrev:

Hvilket vaksineregime driver du med?
Mulig du har skrevet det på en annen side, men sånt noe har jo ikke jeg fått med meg den siste uka, så da ble jeg jo nysgjerrig :)

Hpv vaksinen. Fikk beskjed om at svimmelhet og kvalme kunne være en bivirkning, men at det ikke var vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kangerlussuaq skrev:

 

Poenget er at dette er UNØDVENDIG. Det er like unødvendig som hvalfangst, pelsdyroppdrett og sirkus. Når en menneskeskapt hobby påfører andre smerte, og den ikke er nødvendig, så skjønner jeg ikke hvorfor man gjør det. Utover å utøve en slags sadistisk handling mot de man anser å være laverestående. Alle dyr og mennesker dør innimellom - men når det er unødvendig så hvorfor gjør man det?? 

Og ja, å knekke nakken på en fugl er effektivt for å ta livet av den. Å slenge den hensynløst rundt som en jojo med en hånd uten å tenke "shit, nå gjør jeg bare unødvendig smerte på et annet individ".... Hvordan er dette effektivt? Det er bare sadistisk. 

Du trenger ikke bli nedlatende og si noe så idiotisk som at "skulle man gitt de en klem". Det er forskjell på å skyte et dyr, versus å seigpine det bare fordi. Førstnevnte er problemfritt for meg når man skyter nøye, med ammunisjon som er heftig nok. Helst burde jakten ha et formål og mening, ikke bare fordi det er moro å plaffe ned individer i skogen. Sistnevnte er et psykopat-trekk som gjør meg mektig forbanna. På nivå med mennesker som er stygge med barn og eldre. Uskyldige individer fortjener i det minste å bli behandlet med NOE respekt, ikke som en plastikkstrikk.

Jakt er ikke unødvendig! Ja, det er en hobby og for deg en stygghet, men det ligger mange gode argumenter på hvorfor man bør jakte og da for dyrets beste. At du sammenligner det med feks sirkus, forteller bare for uviten du er. Så igjen; les deg opp! 

Og ja, jeg er enig i at den slengingen ser ille ut. Men det er nok en veldig effektiv måte å nettopp knekke nakken på. Det er faktisk værre måte rovdyrene gjør det på. Hvordan ville du ha knekt nakken på en fugl? Han gjør fortsatt ingenting unødvendig. Han knekker nakken raskt, fuglen er mye raskere enn all slengingen, og dyret lider minst mulig. 

Og det er ingen der som ønsker å skadeskyte et dyr. Men det skjer. Har du prøvd å skyte på levende bevegelige blinker? Det er som da er riktig å gjøre er å avlive det skadet dyret raskt og humant. Å skyte en fugl direkte imot vannflata er nok noe omstridt, så igjen; da må man fange de og knekke nakken. Ikke uvanlig bruker de faktisk hunder til å hente skadeskutt fugl. Eller trodde du labradoren kun ble brukt til døde fugler? Og så lenge man jakter lovlig, så bruker man kraftig nok ammunisjon osv. Dette er faktisk en hel vitenskap, for de som ønsker å sette seg inn i det. 

Og som da jeger, så må jeg si at jeg blir ekstremt sint når du sammenligner meg som psykopat på lik linje som de som er stygge imot barn og eldre.. virkelig?! Hva får deg til å sitte på den høye stolen og fortelle hvorfor min hobby er så ille når du ikke aner hva det dreier seg om? Vi som jakter er ikke lystmordere.. 

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SFX skrev:

Åh, så deilig, håper det løser seg for deg! Jeg har praksisplass nå for å vende meg til å jobbe etter å ha gått langtidssykemeldt, og det er så himmelvid forskjell på der jeg var i fjor sommer og der jeg er nå i forhold til trivsel - og trivsel har mer enn mye å gjøre for motivasjon og utholdenhet. Der jeg var i sommer ble jeg grinete av å være, mens der jeg er nå stortrives jeg. Jada, skulle gjerne fått litt lønn for å jobbe tre fulle dager (som skal økes til fire og deretter fem), men det føles meningsfullt å være der som det er. 

Masse lykke til!

Takk! :) Det er litt kjipt å jobbe uten lønn ja, men akkurat nå er det nesten viktigere for meg å fylle dagene med noe meningsfullt. :) Trivsel er helt klart kjempeviktig, det hjelper ikke at arbeidsplassen er super om man ikke trives. Spesielt ikke når det er snakk om arbeidstrening og utprøving av arbeidevne, for i en sånn situasjon er det jo så viktig å føle mestring og trygghet i situasjonen og trivsel er en stor del av det. :) Håper du får fortsette der du er nå, kanskje det er mulighet for noe fast etterhvert? 

AN har Maja lagt seg, Twist har krøllet seg sammen i enden av sofaen og jeg skal legge beina på bordet å slappe av resten av kvelden. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der har vi rukket å lande og tenke oss om, og funnet ut at vi ikke tør å ta sjansen på krypkjeller og stubbloft med muligheter for fukt og råte. Når det i tillegg bare skiller ca 300k i pris opptil nybygde men bittelitt mindre eneboliger i kjede mer sentralt blir det enda mindre attraktivt.

Jaja, lov å drømme :ahappy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lola Pagola skrev:

Hvor får man tak i klistermerker til postkassen så man slipper reklame?

Posten ja, og som du selv har sagt. Jo flere jo bedre:)

3 timer siden, Krutsi skrev:

Hva vil du da, Kanger? Nå er jeg veldig spent på å høre hvordan du mener hvordan ting burde gjøres, siden det virker som er imot absolutt alt som har med dyr å gjøre, så lenge de ikke løper fri i skogen, Jeg forundrer meg faktisk at du i hele tatt selv kan forsvare å ha hund selv. 

Ville dyr vil prøve å flykte fra mennesker. Ja, det skjer man skadeskyter, men de ble da ikke liggende for plages. Og hvordan skal du avlive en fugl mer effektiv enn å knekke nakken? Skulle du ha gitt han en klem først for å øke stressnivået enda mer? 

Så min bønn til deg; vær med litt mer i virkeligheten og sett deg inn i ting hvordan de egentlig er og tankene bak, og ikke heng på slike propagandasider.. 

Dette var et godt innlegg. Det er viktig med jakt, kanskje ikke like mye for mat som før. Men jeg er veldig glad for kjøtt jeg får fra jakt. Det er dyr som trolig har levd godt, og fritt før de dør.

I dag har jeg hatt en fin dag, og så har jeg fått gode nyheter så nå skal jeg feire litt:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Krutsi skrev:

Jakt er ikke unødvendig! Ja, det er en hobby og for deg en stygghet, men det ligger mange gode argumenter på hvorfor man bør jakte og da for dyrets beste. At du sammenligner det med feks sirkus, forteller bare for uviten du er. Så igjen; les deg opp! 

Og ja, jeg er enig i at den slengingen ser ille ut. Men det er nok en veldig effektiv måte å nettopp knekke nakken på. Det er faktisk værre måte rovdyrene gjør det på. Hvordan ville du ha knekt nakken på en fugl? Han gjør fortsatt ingenting unødvendig. Han knekker nakken raskt, fuglen er mye raskere enn all slengingen, og dyret lider minst mulig. 

Og det er ingen der som ønsker å skadeskyte et dyr. Men det skjer. Har du prøvd å skyte på levende bevegelige blinker? Det er som da er riktig å gjøre er å avlive det skadet dyret raskt og humant. Å skyte en fugl direkte imot vannflata er nok noe omstridt, så igjen; da må man fange de og knekke nakken. Ikke uvanlig bruker de faktisk hunder til å hente skadeskutt fugl. Eller trodde du labradoren kun ble brukt til døde fugler? Og så lenge man jakter lovlig, så bruker man kraftig nok ammunisjon osv. Dette er faktisk en hel vitenskap, for de som ønsker å sette seg inn i det. 

Og som da jeger, så må jeg si at jeg blir ekstremt sint når du sammenligner meg som psykopat på lik linje som de som er stygge imot barn og eldre.. virkelig?! Hva får deg til å sitte på den høye stolen og fortelle hvorfor min hobby er så ille når du ikke aner hva det dreier seg om? Vi som jakter er ikke lystmordere.. 

Det virker som du tar dette veldig personlig, så jeg tror ikke vi kommer fryktelig mye lengre i denne diskusjonen. Hele quoten ovenfor er så tatt til ekstremer og tillegger meg meninger og holdninger jeg ikke har hverken uttrykt (quote meg gjerne på SAMTLIGE av dine påstander, det er helt drøyt hva du klarer å produsere ut fra mine enkle generelle holdninger ifht individers rettigheter).

Korte betraktninger

1) "jakt er ikke unødvendig" - please. Utover bestandskontroll av enkelte dyrearter som er satt ut av balanse (pga menneskers interferens) - og finne dyr som er skadet av menneskers interferens (f.eks påkjørsel eller skadeskyting...) er jakt unødvendig. Ikke har vi behov for kjøttet, ikke har vi behov for skinnet eller beinene. Vi har i dag et overforbruk og overproduksjon av husdyr som dekker alle våre behov. Forøvrig finnes det noe som heter trofejakt som motbeviser hele din påstand i seg selv. Jakt KAN være nødvendig. Men globalt og generelt er jakt i dag unødvendig.

2) Han gjør det ikke raskt eller effektivt. Han slenger fuglen halvhjerta rundt. Hadde man gjort det raskt og effektivt ville man brukt begge hender og gjort det EFFEKTIVT. Ikke som en halvhjerta jojo-spinn.

3) Rovdyr er dyr som jakter og spiser fordi det er en nødvendighet for deres overlevelse. (Jeg trodde iallefall) vi mennesker har utviklet oss til et høyere nivå hvor vi gikk bort fra jakt og fisker-samfunnet til hold av husdyr og gror planter for mat. Dette er så basic at det er litt skremmende at du bruker "hey, rovdyr påfører da mer smerte" som et argument, du er et oppegående menneske. Du vet at det er snakk om NØDVENDIGHET vs UNØDVENDIGHET. Så fort *unødvendighet* kommer inn i bildet, er det punktet jeg får et etisk problem.

4) Du går ut fra at jeg er en lobotomert NOAH-idiot som ikke kjenner til noe til jakt. Hvorfor så respektløs? I'll have you know jeg både kan skyte med rifle og har tatt flere kurs i det, men ser ikke hva slags relevans det skal ha for diskusjonen. "Ååå men det er så VANSKELIG å skyte en fugl ordentlig". Nehei, men hva er da poenget? Det er en hobby, og ikke klarer man ta livet av de effektivt. Hva er poenget? Målet? At man skal spise andekjøtt? Det er vanvittig mye tamand i frysedisken, og vanvittig mange (elendige!!) industrielle oppdrettsfarmer av ender i hele europa. Det er *unødvendig*, og det blir enda verre av det faktum at det er vanskelig å ta livet av dyrene humant. Hadde alle de industrielle bondegårdene + alle de hyggelige frittgående små-tamand-bondegårdene vært fjernet, hadde det i det minste vært *behov* for andekjøtt. Men det er der, overalt i frysedisken. Og i det man går ut og unødvendig skyter en viltlevende and fordi man synes det er skøy, så kaster vi 5 frosne hele ender rett i søpla. What's the point? Når man påfører dyr lidelse i absolutt alle ledd? Unødvendig.

5) Det er dine ord, og det får være opp til deg at du tror jeg kaller DEG psykopat. Det jeg skreiv var: "Det er forskjell på å skyte et dyr, versus å seigpine det bare fordi. [....] Sistnevnte er et psykopat-trekk som gjør meg mektig forbanna. På nivå med mennesker som er stygge med barn og eldre. Uskyldige individer fortjener i det minste å bli behandlet med NOE respekt, ikke som en plastikkstrikk." Når du nå sier at jeg kaller deg psykopat, får jeg gå ut fra at du seigpiner dyr bare fordi? Eller var det bare litt aggressjon som kom fram fordi man følte seg truffet og vonbroten av kritikk mot en hobby man (tydeligvis?) synes er fin og flott?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger ikke med i denne tråden, men hoppet inn fordi jeg så et av innleggene under "nye innlegg. " Så jeg har bare lest to innlegg i diskusjonen men...

@Kangerlussuaq Jakt er da mye mer dyrevennlig enn husdyrhold og slett ikke unødvendig? Jeg velger og betaler mer for viltkjøtt, nettopp for å kunne spise kjøtt med bedre samvittighet. Der lever dyrene fritt, er "sin egen herre," utøver naturlig adferd, og dør i de fleste tilfeller før de vet om det selv. 

Sammenlignet med bonden som går og plukker døde kyllinger hver morgen, som den naturligeste ting i verden på "feel good TV" i beste sendetid (jakten på kjærligheten), og sammenlignet med vanlig grisehold. 

http://dyrevennlig.org/dyr/griser-og-dyrevelferd-dyrevernloven/gris-i-norge-og-dyrevelferd-problemer/

Edit: + at vilt finner maten sin i norsk natur, mens husdyrene spiser kraftfôr fra soyaproduksjon som ødelegger regnskogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Marie skrev:

Jeg følger ikke med i denne tråden, men hoppet inn fordi jeg så et av innleggene under "nye innlegg. " Så jeg har bare lest to innlegg i diskusjonen men...

@Kangerlussuaq Jakt er da mye mer dyrevennlig enn husdyrhold og slett ikke unødvendig? Jeg velger og betaler mer for viltkjøtt, nettopp for å kunne spise kjøtt med bedre samvittighet. Der lever dyrene fritt, er "sin egen herre," utøver naturlig adferd, og dør i de fleste tilfeller før de vet om det selv. 

Sammenlignet med bonden som går å plukket døde kyllinger hver morgen som den naturligeste ting i verden på feel good TV i beste sendetid, og sammenlignet med vanlig grisehold. 

http://dyrevennlig.org/dyr/griser-og-dyrevelferd-dyrevernloven/gris-i-norge-og-dyrevelferd-problemer/

Ja, du har helt rett i at dyrene har levd bedre liv, og når man spiser elgkjøtt som er skutt for å kontrollere bestanden siden nordmenn har desperate behov for å utrydde alt av rovdyr i norge - så er det utvilsomt noe av det bedre kjøttet vi kan spise.

Men det er jo heller ikke det som diskuteres. Først av alt, så har Krutsi selv sagt det er vanskelig å skyte fugl. Vi snakker om en video om fugl. Vi snakker ikke om viltkjøtt som hjort, elg, reinsdyr (typisk i norge) - hvor dyrene i mye enklere grad kan avlives kort og kontant. Med riktig våpen og ammunisjon kan man ta livet av en elg på et sekund. Bang, kollaps. Men det er ikke det vi så en video av. Vi så en gjeng med triggerhappy menn som skyter "vilkårlig" ut i lufta med hagle og en haug med fugl som knapt har livstruende skader - kun skader i vingeområde og sjokk i det de faller ned i vannet og forsøker å svømme vekk fra smertene og redselen de opplever. Deretter blir de løftet opp - hodet først - og man ser et halvhjerta på å knekke nakken til fuglen "the one handed style" uten å engang kikke ned på fuglen om den faktisk er død eller ikke. Deretter kommer vi inn på tamdyr og husdyrhold. Mulig det bare er meg, men inntil majoriteten av befolkningen bestemmer seg for at dyrevelferd er viktigere enn kyllingkjøtt til 199kr/kiloet og grisekjøtt til 49kr/kiloet - så kommer det til å være shitloads av mat i butikken. Og det blir ikke borte av at noen av oss tror vi gjør dyr en tjeneste ved å heller gå ut og skyte de i armen og deretter dra nakkevirvlene sakte fra hverandre hvor man egentlig bare påfører dyret ekstrem smerte og tortur framfor død. Vi har tonnevis med sau, ku, gris, fugl og fisk i butikken. Vi trenger ikke skadeskyte ender og potensielt annen fugl som skytes "in filght" - for å dekke noen behover. Alle våre behov er dekket. Vi trenger bare kjøre på REMA. Å tro at en viltskutt fugl er et mer etisk produkt enn en fugl som man kjøper fra en bondegård man vet er fornuftig og allright (vi har iallefall det valget her i Tyskland, du kjører bare opp til bonden og kjøper det du vil ha, jeg tenker ikke på prior og kronfågelns campylobakter-kylling)..... Da har man jo tatt ganske feil. Dette er et unødvendig produkt og unødvendig lidelse, og det er mitt problem. Ta en elg i stedet da. Så slipper den iallefall å ha blitt behandlet som søppel de siste minuttene av sitt liv. Hvordan ville vi helst levd? Å leve, leve, leve inntil vi ramlet død om, eller få husets ytterdør slått inn, noen knakk beina dine og du faller ned trappen fra 2etg til 1etg bare for å bli løftet opp og få en skrutrekker sakte boret inn i hjernen til du nå til slutt døde etter noen minutter. Er det allright allikevel, siden vi levde et rolig og hyggelig liv inntil de siste minuttene?
Også er det unødvendig... Helt unødvendig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Det virker som du tar dette veldig personlig, så jeg tror ikke vi kommer fryktelig mye lengre i denne diskusjonen. Hele quoten ovenfor er så tatt til ekstremer og tillegger meg meninger og holdninger jeg ikke har hverken uttrykt (quote meg gjerne på SAMTLIGE av dine påstander, det er helt drøyt hva du klarer å produsere ut fra mine enkle generelle holdninger ifht individers rettigheter).

Korte betraktninger

1) "jakt er ikke unødvendig" - please. Utover bestandskontroll av enkelte dyrearter som er satt ut av balanse (pga menneskers interferens) - og finne dyr som er skadet av menneskers interferens (f.eks påkjørsel eller skadeskyting...) er jakt unødvendig. Ikke har vi behov for kjøttet, ikke har vi behov for skinnet eller beinene. Vi har i dag et overforbruk og overproduksjon av husdyr som dekker alle våre behov. Forøvrig finnes det noe som heter trofejakt som motbeviser hele din påstand i seg selv. Jakt KAN være nødvendig. Men globalt og generelt er jakt i dag unødvendig.

2) Han gjør det ikke raskt eller effektivt. Han slenger fuglen halvhjerta rundt. Hadde man gjort det raskt og effektivt ville man brukt begge hender og gjort det EFFEKTIVT. Ikke som en halvhjerta jojo-spinn.

3) Rovdyr er dyr som jakter og spiser fordi det er en nødvendighet for deres overlevelse. (Jeg trodde iallefall) vi mennesker har utviklet oss til et høyere nivå hvor vi gikk bort fra jakt og fisker-samfunnet til hold av husdyr og gror planter for mat. Dette er så basic at det er litt skremmende at du bruker "hey, rovdyr påfører da mer smerte" som et argument, du er et oppegående menneske. Du vet at det er snakk om NØDVENDIGHET vs UNØDVENDIGHET. Så fort *unødvendighet* kommer inn i bildet, er det punktet jeg får et etisk problem.

4) Du går ut fra at jeg er en lobotomert NOAH-idiot som ikke kjenner til noe til jakt. Hvorfor så respektløs? I'll have you know jeg både kan skyte med rifle og har tatt flere kurs i det, men ser ikke hva slags relevans det skal ha for diskusjonen. "Ååå men det er så VANSKELIG å skyte en fugl ordentlig". Nehei, men hva er da poenget? Det er en hobby, og ikke klarer man ta livet av de effektivt. Hva er poenget? Målet? At man skal spise andekjøtt? Det er vanvittig mye tamand i frysedisken, og vanvittig mange (elendige!!) industrielle oppdrettsfarmer av ender i hele europa. Det er *unødvendig*, og det blir enda verre av det faktum at det er vanskelig å ta livet av dyrene humant. Hadde alle de industrielle bondegårdene + alle de hyggelige frittgående små-tamand-bondegårdene vært fjernet, hadde det i det minste vært *behov* for andekjøtt. Men det er der, overalt i frysedisken. Og i det man går ut og unødvendig skyter en viltlevende and fordi man synes det er skøy, så kaster vi 5 frosne hele ender rett i søpla. What's the point? Når man påfører dyr lidelse i absolutt alle ledd? Unødvendig.

5) Det er dine ord, og det får være opp til deg at du tror jeg kaller DEG psykopat. Det jeg skreiv var: "Det er forskjell på å skyte et dyr, versus å seigpine det bare fordi. [....] Sistnevnte er et psykopat-trekk som gjør meg mektig forbanna. På nivå med mennesker som er stygge med barn og eldre. Uskyldige individer fortjener i det minste å bli behandlet med NOE respekt, ikke som en plastikkstrikk." Når du nå sier at jeg kaller deg psykopat, får jeg gå ut fra at du seigpiner dyr bare fordi? Eller var det bare litt aggressjon som kom fram fordi man følte seg truffet og vonbroten av kritikk mot en hobby man (tydeligvis?) synes er fin og flott?

Alle diskusjoner med deg er alltid en blindvei der man ikke kommer noen vei, nettopp fordi du har ofte en holdning som gjør at du ikke er villig til å prøve å se ifra den andre siden og du har bestemt deg at dine meninger og ditt er den fullstendige sannhet. Jeg trekker også på smilebåndet når du sier at jakt er unødvendig, mens de som faktisk har utdanningen innenfor forvaltning av naturressursene våre anser det som nødvendig. Gi meg gjerne link der det står at jakt er veldig unødvendig. 

Når det gjelder resten, så får det nesten bare ligge. Du vet det skjer feks skadeskyting på elg også? Når det gjelder den filmen, så fikk vi aldri se hva de siktet på, jeg så ei eller kanskje to ender som ble skadeskutt, resten ble truffet. Vi vet heller ikke hvor lenge disse mennene jaktet totalt for å få til disse skadeskytingene. Det var et propagandaklipp for å få personer til å ta avstand. Som alt annet. Jeg sier ikke at de lyver i filmen, jeg sier at alt handler om fremstilling. 

 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Ja, du har helt rett i at dyrene har levd bedre liv, og når man spiser elgkjøtt som er skutt for å kontrollere bestanden siden nordmenn har desperate behov for å utrydde alt av rovdyr i norge - så er det utvilsomt noe av det bedre kjøttet vi kan spise.

*klippet pga lengden *

Jeg så videoen nå, og reagerer også. Håper det er vanlig at fuglene dør momentant, men ser at det må være vanskelig å treffe slik ja. 

Men likevel så er det ikke lenge fuglene lider, sammenlignet med et helt liv innesperret med adferdsproblemer. Dessverre blir det vanskeligere og vanskeligere å klare seg for små bønder, det skal satses på kommersiell økonomisk storproduksjon, ikke til det beste for dyrevelferden. 

Jeg tror heller ikke den beste måten å få folk til å slutte å ville frotse i billig kjøtt er å bare gjøre det samme som dem, kjøpe og dermed støtte slik produksjon av mat.

Men du har noen gode poenger du også, absolutt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...