Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK Kristiansand 2017


MerlePerle
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Snøfrost skrev:

Jeg skal stille 3, og ha med valpen på sosialisering + møte min deleide juniorhann som kommer ned fra Tromsø :)
er det Eurasier du skal stille? 

Eurasier ja :) Hva med deg?

Men er usikker om jeg skal overlate det hele til en "veteranvenninne" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har stilt i Kristiansand nå, men i år tar jeg turen. Jeg har egentlig ikke tid, men det er siste NKK-utstilling for Glam i unghund, og jeg innbiller meg at det er lettere å få certet som ung og lovende på 23 måneder, enn å få det fra åpen klasse som ung og uferdig på 25 måneder. 

Så kan vi få en sufficient eller en annen lekker farge, men jeg har hørt at dommeren er trivelig, og jeg har hørt at du ikke får certet ved å bli hjemme :D Jeg har meldt på to tisper også, men vet ikke enda hvor mange av de tre jeg stiller. Jeg helgarderte litt, for alle eventualiteter. Og jeg meldte på før jeg brakk det fordømte halebeinet, hadde vel gapt over mindre om jeg hadde krystallkule...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lille Logre skrev:

Eurasier ja :) Hva med deg?

Men er usikker om jeg skal overlate det hele til en "veteranvenninne" :P

Siberian Husky er min rase. Så det blir å henge rundt ringen til Eivind Mjærum hele dagen. Han dømmer også Samojed som jo også er en polar spisshund :)

Det er moro å stille selv! 
Men er du veldig usikker så går det nok fint om venninnen din handler også. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snøfrost skrev:

Siberian Husky er min rase. Så det blir å henge rundt ringen til Eivind Mjærum hele dagen. Han dømmer også Samojed som jo også er en polar spisshund :)

Det er moro å stille selv! 
Men er du veldig usikker så går det nok fint om venninnen din handler også. 

Greia er bare at... vet ikke om du kjenner til rasen men som det står <--- på siden her "stabeist".. Hun kan lett parkere om hun må gå ifra flokken sammen med noen hun ikke har møtt før.. Det kan gå bra, eller det kan bli helt krise. Hun er en veldig følsom hund som lett "blokker ut" og går inn i seg selv.

Skal på ringtrening med noen med mye erfaring med eurasier og utstilling på lørdag, så får vi se hva jeg tenker etter vi har tørrtrent litt og fått tilbakemld :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lille Logre skrev:

Greia er bare at... vet ikke om du kjenner til rasen men som det står <--- på siden her "stabeist".. Hun kan lett parkere om hun må gå ifra flokken sammen med noen hun ikke har møtt før.. Det kan gå bra, eller det kan bli helt krise. Hun er en veldig følsom hund som lett "blokker ut" og går inn i seg selv.

Skal på ringtrening med noen med mye erfaring med eurasier og utstilling på lørdag, så får vi se hva jeg tenker etter vi har tørrtrent litt og fått tilbakemld :lol:

Kjenner litt til rasen :)
Det er nok kjekt om handler og hund kan møtes i god nok tid til at handler kan bli litt kjent med hunden og omvendt.  Det er få hunder som blir vist på sitt beste om du bare røsker den med seg inn i ringen, selv om hunden kanskje ikke har fullt så mange meninger som en eurasier kan ha til tider. 

Det sagt, jeg har ei tispe som ingen andre kan stille, for hun ser bare etter meg og ser ellers helt miserabel ut dersom jeg ikke er i ringen med henne. Har noen andre som er vanskelig å stille, men de gir ikke like dårlig inntrykk med en annen i andre enden av lina så lenge de klarer å stille de. En går fort i trekkmodus og krabber lavt bortover bakken og trekker det hun har om du ikke vet hvordan du skal håndtere henne. Evt så  løper hun inn i beina dine :P  Min lille kruttønne :wub:  
En tredje blir helt spinnvill og må "holdes litt i" for å ikke fremstå som et utemmet villdyr :teehe:  men hun er ellers ikke spesielt vanskelig. 
osv osv. De er jo alle individer med sine særegenheter :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Snøfrost skrev:

Kjenner litt til rasen :)
Det er nok kjekt om handler og hund kan møtes i god nok tid til at handler kan bli litt kjent med hunden og omvendt.  Det er få hunder som blir vist på sitt beste om du bare røsker den med seg inn i ringen, selv om hunden kanskje ikke har fullt så mange meninger som en eurasier kan ha til tider. 

Det sagt, jeg har ei tispe som ingen andre kan stille, for hun ser bare etter meg og ser ellers helt miserabel ut dersom jeg ikke er i ringen med henne. Har noen andre som er vanskelig å stille, men de gir ikke like dårlig inntrykk med en annen i andre enden av lina så lenge de klarer å stille de. En går fort i trekkmodus og krabber lavt bortover bakken og trekker det hun har om du ikke vet hvordan du skal håndtere henne. Evt så  løper hun inn i beina dine :P  Min lille kruttønne :wub:  
En tredje blir helt spinnvill og må "holdes litt i" for å ikke fremstå som et utemmet villdyr :teehe:  men hun er ellers ikke spesielt vanskelig. 
osv osv. De er jo alle individer med sine særegenheter :) 

Haha :D Hva anbefaler du da? Hva er best av uerfaren handler som kjenner hunden ut og inn men med prestasjonsangst, eller usikker hund som ikke får muligheten til å møte handler før noen få timer før? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lille Logre skrev:

Haha :D Hva anbefaler du da? Hva er best av uerfaren handler som kjenner hunden ut og inn men med prestasjonsangst, eller usikker hund som ikke får muligheten til å møte handler før noen få timer før? :P

Hvis hunden blir usikker med fremmed handler, så er jo det både urettferdig mot hunden og gambling med resultat - avhengig av hvordan hunden viser usikkerhet og hva som er akseptert atferd i rasen, så kan mange dommere trekke en premiegrad eller mer om hunden virker sjenert eller redd. Jeg tenker at du kaster deg i det selv, så får dere testet. Du har jo ringtrening til helga, og så lenge hunden har det kjekt i ringen og du fokuserer på at det skal være en god opplevelse, så får som regel dommer sett det de trenger å se for å få gitt en bedømmelse selv om du ikke er proff. Alle har stilt hund for første gang. De færreste norske utstillere er egentlig veldig proffe eller det jeg ville definert som dyktige. I Norge er utstilling en hobby som Hvermansen koser seg med, og slik håper jeg det kan fortsette å være i landet - hvem som helst kan få lov til å stille sin hund, og nå kan du og hunden trene på dette sammen.

Lykke til!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

Hvis hunden blir usikker med fremmed handler, så er jo det både urettferdig mot hunden og gambling med resultat - avhengig av hvordan hunden viser usikkerhet og hva som er akseptert atferd i rasen, så kan mange dommere trekke en premiegrad eller mer om hunden virker sjenert eller redd. Jeg tenker at du kaster deg i det selv, så får dere testet. Du har jo ringtrening til helga, og så lenge hunden har det kjekt i ringen og du fokuserer på at det skal være en god opplevelse, så får som regel dommer sett det de trenger å se for å få gitt en bedømmelse selv om du ikke er proff. Alle har stilt hund for første gang. De færreste norske utstillere er egentlig veldig proffe eller det jeg ville definert som dyktige. I Norge er utstilling en hobby som Hvermansen koser seg med, og slik håper jeg det kan fortsette å være i landet - hvem som helst kan få lov til å stille sin hund, og nå kan du og hunden trene på dette sammen.

Lykke til!

Tusen takk <3 Jeg har heldigvis backup så jeg kan ombestemme meg i "siste sekund" om jeg ser at handler og hund går godt overens og jeg synes det blir for mye.

I rasen er vel "usikkerhet"/tilbaketrukkethet akseptert og forsvart i litt vel stor grad etter min mening... men det er en annen historie :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Lille Logre skrev:

Tusen takk <3 Jeg har heldigvis backup så jeg kan ombestemme meg i "siste sekund" om jeg ser at handler og hund går godt overens og jeg synes det blir for mye.

I rasen er vel "usikkerhet"/tilbaketrukkethet akseptert og forsvart i litt vel stor grad etter min mening... men det er en annen historie :P

Greit å ha plan B, til og med C og D og E - jeg liker planer, og har gjerne store deler av alfabetet dekket i enkelte tilfeller :D Jeg burde vel få lagt en plan selv, i fall jeg trenger avlastning i ringen. Jaja, det er andre utstillinger før det, en helg om gangen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lille Logre skrev:

Greia er bare at... vet ikke om du kjenner til rasen men som det står <--- på siden her "stabeist".. Hun kan lett parkere om hun må gå ifra flokken sammen med noen hun ikke har møtt før.. Det kan gå bra, eller det kan bli helt krise. Hun er en veldig følsom hund som lett "blokker ut" og går inn i seg selv.

Skal på ringtrening med noen med mye erfaring med eurasier og utstilling på lørdag, så får vi se hva jeg tenker etter vi har tørrtrent litt og fått tilbakemld :lol:

Det er ringtrening inne i hundehallen neste helg også om du vil hive deg med https://www.facebook.com/events/688955964597229/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har meldt på Gruffalo.. og min mann skal første gang  prøve seg i ringen :shocked: :ahappy: jeg har ikke de store forhåpningene,  jeg tror han er en fin unghund, men vi har trent så alt for lite... så han spretter nok rundt forbi og girer seg alt for lett opp at jeg er litt spent om han klarer og ha beina på bakken :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For første gang skal jeg stille i Kristiansand, egentlig burde vi nok holde oss hjemme hvis Storm har tenkt å gjenta sin vilikkevilikke-oppførsel fra Bø...Da viste han seg som en ekte stabij (stabeist) og det var helt umulig å få ham til å stå og løpe pent.

Men men - vi får ta det med godt humør og håpe det går greit denne gangen.  Lørdag er forøvrig vår dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, jaktlykke skrev:

For første gang skal jeg stille i Kristiansand, egentlig burde vi nok holde oss hjemme hvis Storm har tenkt å gjenta sin vilikkevilikke-oppførsel fra Bø...Da viste han seg som en ekte stabij (stabeist) og det var helt umulig å få ham til å stå og løpe pent.

Men men - vi får ta det med godt humør og håpe det går greit denne gangen.  Lørdag er forøvrig vår dag.

Godt å høre det er flere som har hunder som ikke gidder og vise seg frem i ringen! Gruffalo syntes virkelig det er teite greier å stå pent og løpe fint når det er så mye annet spennende og gjøre på et slikt sted( som feks og gå med nesen enten planten i bakken, eller leke kenguru. Sette seg når man skal stå pent er veldig viktig, prøve og overtale andre hunder i ringen til å leke med han eller rygge for dommeren når han kommer fordi jeg holder han fast så han ikke skal hoppe :icon_redface:

Egentlig følte jeg meg litt motløs nå , har virkelig ikke kontroll på pelsdyret ...  :P   :icon_redface:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...