Gå til innhold
Hundesonen.no

Klippe poter


Zitka
 Share

Recommended Posts

Guest Christine

Bruker potesaks med avrundet tupp, og klipper pelsen ovenfra og ned for å unngå hakk. Fins sikkert bedre måte å gjøre det på, men denne funker for min hund som lett får tøfler og ikke stilles ofte :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå driver ikke jeg med noe finklipp, men jeg bruker en vanlig barbermaskin når jeg klipper pelsen mellom potene på langhårsschäferen. Det tar kortere tid enn å klippe, og føles tryggere enn å drive og leke med saks med en hund som er litt kilen. Jeg barberer helt ned, så det blir jo ikke nødvendigvis kjempepent, men hadde jeg brukt litt mer tid og ikke tatt så mye, så hadde det nok sett skapelig ut. Jeg gjør det for å unngå kladder, og da er det enklest å bare barbere helt ned. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tuvane skrev:

Nå driver ikke jeg med noe finklipp, men jeg bruker en vanlig barbermaskin når jeg klipper pelsen mellom potene på langhårsschäferen. Det tar kortere tid enn å klippe, og føles tryggere enn å drive og leke med saks med en hund som er litt kilen. Jeg barberer helt ned, så det blir jo ikke nødvendigvis kjempepent, men hadde jeg brukt litt mer tid og ikke tatt så mye, så hadde det nok sett skapelig ut. Jeg gjør det for å unngå kladder, og da er det enklest å bare barbere helt ned. :)

Men hvordan får du det til? Drar du opp pelsen mellom tærne og bare klipper det som da blir stikkende ut, eller skiller du tærne og barberer mellom? Synes det høres fryktelig vanskelig ut jeg :P Jeg synes poteklipp er et styr med to motvillige hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Orca said:

Men hvordan får du det til? Drar du opp pelsen mellom tærne og bare klipper det som da blir stikkende ut, eller skiller du tærne og barberer mellom? Synes det høres fryktelig vanskelig ut jeg :P Jeg synes poteklipp er et styr med to motvillige hunder...

Jeg skiller tærne og barberer i mellom. :) Synes det går lettere enn å klippe. :) Går evt an å dra opp pelsen mellom tærne og barbere, men da får man jo ikke tatt så mye.

Min er heller ikke voldsomt begeistret, og synes at det kiler litt, spesielt på bakbeina, men han har nå lært seg at han bare får ligge i ro til vi er ferdige, og da vanker det belønning for godt utført arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Jeg skiller tærne og barberer i mellom. :) Synes det går lettere enn å klippe. :) Går evt an å dra opp pelsen mellom tærne og barbere, men da får man jo ikke tatt så mye.

Min er heller ikke voldsomt begeistret, og synes at det kiler litt, spesielt på bakbeina, men han har nå lært seg at han bare får ligge i ro til vi er ferdige, og da vanker det belønning for godt utført arbeid.

Dixie blir helt totalt dramaqueen og av og til så ille at hun skjelver når jeg skal klippe poter, så der må jeg gjøre så fort jeg kan, har egentlig gitt opp å trene på at det skal gå smooth med henne... Lotta derimot håper jeg etterhvert takler det fint, men akkurat nå blir hun helt dust hver gang jeg skal ta på labbene hennes... Biter og jamrer seg, så usikker på hvordan jeg skal angripe det, for hun MÅ rett og slett lære at dette må hun gjøre, for hennes poter MÅ klippes...

Hva slags maskin bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Orca said:

Dixie blir helt totalt dramaqueen og av og til så ille at hun skjelver når jeg skal klippe poter, så der må jeg gjøre så fort jeg kan, har egentlig gitt opp å trene på at det skal gå smooth med henne... Lotta derimot håper jeg etterhvert takler det fint, men akkurat nå blir hun helt dust hver gang jeg skal ta på labbene hennes... Biter og jamrer seg, så usikker på hvordan jeg skal angripe det, for hun MÅ rett og slett lære at dette må hun gjøre, for hennes poter MÅ klippes...

Med sånne ting er jeg ikke så veldig "grei", det skal gjennomføres, og bikkja SKAL ligge i ro. Tok selvfølgelig litt tilvenning til barbermaskinen først, men det var ikke noe problem for min hund, har bryr seg ikke om den, det er nok mer det at det kiler.

Det greieste er kanskje å få hjelp av noen, så kan en holde hunden og gi litt godis, samtidig som den andre barberer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Med sånne ting er jeg ikke så veldig "grei", det skal gjennomføres, og bikkja SKAL ligge i ro. Tok selvfølgelig litt tilvenning til barbermaskinen først, men det var ikke noe problem for min hund, har bryr seg ikke om den, det er nok mer det at det kiler.

Det greieste er kanskje å få hjelp av noen, så kan en holde hunden og gi litt godis, samtidig som den andre barberer?

Enig der og tenker det samme, men synes det er vanskelig i praksis :P Føler at hvis jeg bare holder fast mot hennes vilje ber jeg om en langvarig kamp som bare vil elskalere, og er redd det skal forverre det hele, men samtidig kan hun jo ikke få viljen sin når hun skaper seg...  Ja tror jeg skal forsøke igjen med hjelper. Kloklippen går veldig bra nå heldigvis, der lar hun meg styre på så lenge hun får godis mellom klørne og det ikke tar for lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to - en som klipper og en som timer godbitene idet hun holder bena rolig ;) Dermed har vi fått en hund som i stadig større grad står rolig under klipping. Det er som med all annen trening - timer man rett så forstår de det etterhvert. 

Har klippet poter med saks frem til nå, men det syns jeg tar tid, så har nå bestilt poteskjær til klippemaskina. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har ikke så mye pels på beina, men nok til at det må klippes en gang i blandt.. har brukt saks med avrundet tupp. Var veldig motvillig i begynnelsen og godbiter underveis hjalp ikke så jeg brukte "tvang":P hun fant fort ut at hun ikke hadde noe valg og står som regel stille. Så får hun dentastix når vi er ferdige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Krutsi said:

Når det vokser ut igjen...?

Man får jo ikke glattbarbert, og min har som sagt primært underull der, og det stikker ikke på noe vis. Virker ikke som han plages noe av det i alle fall, han bryr seg akkurat like lite om potene som ellers. Og kontra all is, snø, sand og annen dritt som samles der vil jeg tro at det er mye bedre ikke å ha masse hår der. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Krutsi skrev:

Men det sies jo at man ikke skal klippe imellom tær osv fordi det stikker til hunden...?

Ikke på springeren i hvert fall. Klipper så kort som mulig både under poter, oppå, rundt, og mellm tærne. Pelsen er så myk at "stikke" ikke er et alternativ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg barberer også under potene på mine hunder, og har aldri opplevd at hundene ser plaget ut av det når pelsen vokser ut igjen. Mine kan jo få reale floker både under potene og mellom tærne, så det er viktig å klippe vekk pels slik at floker (som gjerne da har både sand og dritt i seg) ikke blir liggende og gnage i huden. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barberte eller klipte tolleren under potene og mellom tærne, og effileringssaks til å ta fjonene på toppen. 

Denne saksa synes jeg var veldig god til å ta under tærne med: http://trumftrading.no/index.php?route=product/product&product_id=81 kjøpte den ikke der så vet ikke helt om det er helt samme. Den jeg hadde var veldig liten og buet i bladet og med butte ender. Veldig praktisk

Ellers må jeg bare si at @Caroline er fader meg den mest effektive poteklipperen jeg har sett - ti sek og bare visj, perfekt formede poter... jeg brukte laaaaaaaang tid :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/28/2017 at 11:12 PM, Krutsi said:

De børstene du nevner der, er det alle man trenger egentlig for en slik pels?

Jeg har ikke flere, og klarer meg ihvertfall :) Eller, jeg har puddelkam, den tror jeg kanskje ikke er på bildet? Pinbrush, karde og Mason Pearson nylon/natur, og grov- og fintannet kam, da kommer man langt. Har to størrelser karde, en til kroppen, som jeg også i senere tid har begynt å bruke i dusjen med shampo i, både for å få såpe helt ned til huden, for å lette på floker, og for å fjerne løs pels. Blir mindre pels i munnen og overalt ellers om man får av mest mulig før føning :P Den lille karden er mykere, siden den hovedsaklig brukes på poter og ører og andre litt ømfintlige steder. Så har jeg tre sakser jeg er helt avhengig av, to rette, en litt mindre til mellom tredeputene, men jeg kan ikke fordra sånne buede eller runde tupper, synes ikke jeg kommer til i det hele tatt. Men denne har veldig tynne blader, og kommer til overalt. Den andre er til litt større flater, som haseledd eller stumphale og ørekanter på aussie, og den siste er en god effileringssaks, og det må man ha. Blir helt handcappa om jeg ikke har det :P Prøvd mange ulike, men havnet tilbake på Solingen sin igjen, samme som første jeg lærte å klippe med i 1997. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...