Gå til innhold
Hundesonen.no

Ung hannhund intens mot andre


Silyeah
 Share

Recommended Posts

Ett spørsmål, hva ville dere gjort? 

Jeg har en hannhund på 16 måneder som bare elsker å leke med andre hunder. Men de siste månedene har han begynt å bli rar. Når han skal leke med hunder han har kjent siden han var valp blir han helt "gal". Han løper de ned bjeffer og knurrer høyt og mye. Han løper mye raskere enn de fleste, så han løper inn foran dem for å "mose" dem. Han hopper mye ned i lekestilling. Men er såpass intens at den andre hunden blir passiv. Det skjønner han ikke noe av og spretter rundt og knurrer og bjeffer. Han høres og ser sint ut, men han spretter rundt i lekestilling og aper seg. Han har høy haleføring. 

Mot hunder han ikke kjenner leker han normalt hvis de er lekene. Mot hunder som sier ifra og ikke vil leke lar han være i fred, han glir greit inn i en slik flokk. Hvis en hund dominerer han så løper han bort. Hvis de ikke gir seg med å dominerer etter han har trekt seg unna ett par ganger så sier han ifra, og prøver å komme seg unna (skjedd en gang). 

Det verste er når han møter nervøse og forsiktige hunder. Da gjør han som han vil. Han inviterer til lek ca 1 million ganger konstant. Løpet etter de for hoppe på de og sprette som en kenguru. Og til slutt, han begynner å snuse og slikke de intens i fua/tissen. Særlig på tisper og kastrerte hanner. De løper bort og han løper etter og fortsetter. Han leser ikke dens dempede signaler. 

Han har mye hår foran øynene selv om det er oppe i strikk. Han buster seg til. Han har nok en del gjetning i seg. Generelt sett er han en veldig leken ung hannhund. Men det er flaut at han er så dust. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått inn og kontrollert atferden hans, er han dust  så får han ikke leke. På med bånd og avbryt leken. Han er en ungjypling som skal finne ut av verden og trenger grenser for hva han får lov til og ikke, og de grensene må du gå inn og gi han. :) Ikke slipp han løs med hunder du vet han er dust med. 

 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å la han fortsette så får han forsterket atferden sin. Han ønsker jo å bølle og herje, han synes sikkert det er superkult. Ved å nekte han så vil han sansynligvis bli enda verre en periode (OM du er konsekvent, superviktig å være konsekvent) før han begynner å se sammenhengen eller bare generelt lander og begynner å bli voksen og ser sammehengen da. Det vil ikke virke over natta, nei. Det tar tid og det krever at du er konsekvent og nøye på at du kun slipper han med hunder han oppfører seg fint med. Og alltid tar han vekk om han begynner å bli idiot.

Uansett er det skikkelig dårlig gjort mot de andre hundene at han får oppføre seg sånn mot dem, så uansett om du synes det virker eller ikke, så ikke la han drive på. 

 

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Silyeah skrev:

Vil det virke? Han har til nå vært veldig treg til å se sammenhenger ? Type hvis jeg gjør det, så skjer det.

Jeg har i forhold til nervøse hunder tatt han bort fra dem. Han er fortsatt like teit ? 

Om det ikke virker, så er det i hvert fall mye hyggeligere gjort mot de nervøse hundene han er teit med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 15 mnd. alder en greie sånn utviklingsmessig? Vi har også en hannhund som har begynt å bølle mot sin "storebror". Lekte greit før, men nå har han begynt å angripe. Skikkelig sinnasaufjes på han. "Storebroren" tåler mye, men nå er jeg redd for at de skal brake sammen. 

Vi har hatt hormontrollet i bare etpar måneder. Er han bare blitt husvarm, eller er det hormonfluer i hodet hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som har en primitiv rase hvor unge hanner bare unntaksvis oppfører seg ålreit gjennom tenåra, så er det rett og slett fascinerende at så mange ikke har tenåringsutfordringer på bikkja si, eller ikke skjønner hva som foregår dersom han blir "annerledes". :teehe:

Jeg trur din hund har hatt griseflaks, @Silyeah, som bare har kommet bort i hunder som reagerer med å bli passive i møtet med bøllinga hans, heller enn å gi han juling. Problemet er at sjøl om det KAN funke at han blir "satt på plass", så er sannsynligheten stor for at han da bare føler at han hadde rett når han bryska seg, og vil jazze seg opp tilsvarende ved neste møte med ny hannhund. Og sånn skapes ei drittbikkje.

Hvis jeg noengang skal ha hannhund, kommer jeg ikke til å slippe tenåringen med annet enn stødige, rettferdige tisper, valper eller flinke, kloke hannhunder han har kjent hele livet. I bånd på tur må han kunne gå med hva som helst. Dette er strengt tatt de reglene jeg opererer med for tisper også. :P 

Ved konflikt hjemme, må ressurser (tilgang på deg, mat, rom, leker) kontrolleres, @Tricolor, kanskje i en sånn utstrekning at den unge bråkmakeren ikke får være med i fellesskapet inne i det hele tatt, men ligge på plassen sin inntil du inviterer han til å få kos, gir han lov til å krysse gulvt for å drikke etc. Det høres kanskje ekstremt ut med et sånt regime, men det funker fordi den eldste kan senke guarden og ikke bli terrorisert hjemme, slik at hele stemninga løses opp, og fordi den yngste blir påminna om at sjøl om hen er full av seg sjøl, så får den ikke lov til å være en dust, og her er rammene du kan utfolde deg innafor.

Og så har jeg enorm tru på det å (gjen)skape en flokk gjennom aktivitet. Da jeg opplevde konflikt mellom mine, var det bare å komme seg ut på tur. Vi gikk nærmere 10 mil den uka, for da gikk de skulder mot skulder og kunne leke sammen, mens det i starten inne var isfront, knurring og ønske om avstand. Det samme funker med lekekompiser som ikke lenger kan være løse sammen, @Silyeah, det er fin sosialisering og aktivitet å bare gå ute sammen også. Det MÅ ikke være herjing løs med tenna i tapeten. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd han sammen med fremmede hannhunder på lenge. Jeg har ikke turt rett og slett. Har er med på utstillinger og fungerer fint der. Tåler at alle type hunder valserer rundt og over han osv ? 

Han har ikke vært intens mot hunder han ikke kjenner fra før. Den ene lille dachsen han overkjører totalt er veldig nervøs, men erter han også litt på en måte. Hun hadde løpetid sist han så henne. Hun var egentlig ferdig, men plutselig kom det en dråpe blod når hun var på besøk. Det ble for mye for en ung hannhund. Etter det har han bare vært teit med henne. 

Den andre lille hunden han plager med å snuse i fua er en kastrert tibbe. Han virker gørr forvirra og snuser og stikker. Han kan nok ikke være løs med noen av disse på en stund. Men håper det retter seg etterhvert. 

Han har bare vært grei med hunder han ikke kjenner. Men kanskje greit å holde han unna hannhunder uansett? Slik at han ikke får dårlige erfaringer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Silyeah skrev:

Han har bare vært grei med hunder han ikke kjenner. Men kanskje greit å holde han unna hannhunder uansett? Slik at han ikke får dårlige erfaringer? 

Hvilken rase er han? En del raser er jo kjent for å ikke gå så godt sammen med andre hannhunder når de vokser seg til. Jeg ville nok holdt ham unna andre hannhunder framover nå ja :) Det er dumt å gi dem dårlige erfaringer :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.3.2017 at 8:36 AM, Siri skrev:

Hvilken rase er han? En del raser er jo kjent for å ikke gå så godt sammen med andre hannhunder når de vokser seg til. Jeg ville nok holdt ham unna andre hannhunder framover nå ja :) Det er dumt å gi dem dårlige erfaringer :) 

Han er en bearded collie. De er kjent for å stort sett gå fint med andre hunder. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal lese han. Det er litt vanskelig. Jeg vet ikke om det er alt håret som gjør at han ser ut som en pøbel ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hvis hunden klør ville jeg sjekket for allergi hos dyrlege. Og om hunden er konstant sulten kan du tilføre feks litt kokt ris, kokt brokkoli eller gulrøtter i foret for å gi mer metthetsfølelse uten mye kalorier.  Ang bæsjespising ville jeg vært nøyere på å ha kortere kobbel og mer kontroll på tur . Trene på å avlede med en kommando og godbiter. 
    • Hei Jeg har en hund som er 2 år og Og jeg har følgende utfordringer med min hund.  - hun er ca. 2 - 3 kg for mye  - hun kan ha tendens til å klø  - hun spiser bæsj ute når vi går tur. Akkurat som hun går å leter  - hun er for tiden veldig opptatt av å stjele og søke etter mat - hun virker for tiden veldig stresset Nå bruker vi pure natural fra Musti. Jeg valgte en med kun lam for å se om det hjalp på kløen. Det synes jeg det har gjort. Men hun har blitt ekstrem til å spise bæsj ute når vi går tur, og ellers veldig stresset og matgal. Jeg lurer på om det kan ha sammenheng med foret? Er det noen som kan anbefale et for dere tror kan passe min hund, og om dere tror dette kan ha en sammenheng?  Det er en engelsk springer spaniel.     
    • Joda, men synes det var en rar kommentar, ingen andre fikk det.. Fått dårlige nyheter om gamla, første gang jeg har gammel hund- og det er vondt når de får aldersplager.
    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...