Gå til innhold
Hundesonen.no

Weight pulling


newbie75
 Share

Recommended Posts

Kjøpte wp-sele til storingen min for litt over et år siden. Har ikke fått trent så mye som vi ønsket pga. mye reising og studering, men blir nok å ta seg opp nå som jeg er ferdig med det. Har lyst å kjøpe sele til shibaen også når jeg får penger til det, men foreløpig er det kun akitaen som er så heldig.

Vi har et mål om å starte i konkurranse en gang, men har gått bort ifra tidspunkt.. vi skal starte en gang i fremtiden ;) Går i kjettingtrekk, men vi har plass til å lage bane og vogn på gården vår, er bare så uhorvelig mye annet som må på plass der først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er morsomt å se hundene jobbe, og som med andre sporter er det viktig at det gjøres riktig, utstyret er tilpasset og i orden, hunden må være godt varmet opp osv.

Litt usikker på hvor aktivt wp-miljøet er nå, det var veldig mye en stund men jeg har litt inntrykk av at det har stilnet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det gjennomføres på hundens premisser og hunden trives med det, så hvorfor ikke? Det krever jo mye trening, oppvarming/nedgåing osv og det er sikkert også et visst skadepotensiale, så det er nok ikke noe man driver med bare for moro skyld, da det stiller store krav til hundens fysikk og form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jeg sikkert kjeft :D  men jeg syns ingenting om det, personlig. 1000 kg på hund 20 kilo er absurd. For ingenting, ikke er det nyttig, ikke gir det helsegevinst ikke får hunden utløp for noe naturlig . Det blir i mine øyne å "utnytte" hundenes arbeidsvilje i menneskers jakt på rekorder. Jeg tar sikkert feil , men det er sånn jeg ser det :D 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns WP er en flott sport! Miljøet har stor fokus på å trene hundene på en ordentlig måte, og det er mye kunnskap om fysisk trening av hund. Så lenge man er nøye med oppvarming, og hele tiden jobber på hundenes premisser, så er dette en flott aktivitet. Alle raser kan delta, og miljøet opplever jeg som inkluderende :)

Har dessverre ikke noe miljø for det her, men jeg håper vi kan få i gang noe etterhvert. Malamutene mine har begge trent på bane tidligere, men nå trener vi for oss selv med kjettinger. Shibaen fikk ny sele i posten i går, så det blir trening på han etterhvert også ? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men hvor tunge kjettinger trekker deres hunder, og hvor mye veier de selv?
Jeg har latt mine trekke litt kjettinger, men det virker ikke som de får noe nevneverdig utbytte, det enser knapt at de drar på noe :P (dårlige trekkforhold gjør at vi må gjøre alternative ting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, simira said:

Litt usikker på hvor aktivt wp-miljøet er nå, det var veldig mye en stund men jeg har litt inntrykk av at det har stilnet litt.

Det har det overhodet ikke. :) 

21 minutes ago, yurij said:

Nå får jeg sikkert kjeft :D  men jeg syns ingenting om det, personlig. 1000 kg på hund 20 kilo er absurd. For ingenting, ikke er det nyttig, ikke gir det helsegevinst ikke får hunden utløp for noe naturlig . Det blir i mine øyne å "utnytte" hundenes arbeidsvilje i menneskers jakt på rekorder. Jeg tar sikkert feil , men det er sånn jeg ser det :D 

Jeg ser absolutt poenget ditt, samtidig som dette er en sport hvor det er umulig å få hunden til å trekke om den ikke 1) er særdeles godt trent, 2) liker det gjør og 3) har stor tillit til eier. 

Det er jo for det meste bullehunder som gjør det bra i denne sporten, for det er jo ingen grense for deres fysiske arbeidskapasitet. Fører må trene ro med hunden idet den settes foran vogn, mens andre med mer selvstendige raser har litt andre utfordringer. :P Jeg kommer feks aldri til å starte en konkurranse med min Super-Samurai sjøl om hun har fysikken til å trekke tungt, nettopp fordi at for henne er det ikke så morsomt med den vogna og det å legge seg i sela, og jeg klarer ikke motivere henne nok. Men om du har en hund som vil, vil, vil og som går på rein glede fordi eier skryter og lokker og fordi de elsker å jobbe, da ser jeg ikke problemet. :) 

Da @MaritaS og jeg var på kurs sammen, var hundens velferd og forholdet mellom fører og hund det som sto i fokus, og vi blei begge helt rørt av å se hvordan det utarta seg i praksis. Når jeg ser på wp-konkurranser synes jeg det er helt fantastisk å se hvordan hundene jobber og den gleden og kjærligheten som viser seg. Det er bare en fører jeg har reagert på, som har så ivrig hund at den ikke vil være i ro ved vogna før start, sånn at eier blir streng i stemmen. Med mjuk hund ser det ganske fælt ut, spesielt i forhold til de andre ekvipasjene hvor det er skryt og glede som er førende.  

@Snøfrost, Imouto kløver med 3 kg, altså ca 33 % av egen kroppsvekt, og har en mosjonskjetting på 2 kg. For tyngre mosjonstrekk har vi brukt 5 kg, og hun har dratt 100 kg på trening. :P 

Det anbefales å starte med 10 % av kroppsvekta for ferske hunder, mens du som har trekkhunder kan nok dra på litt mer enn det, hehe. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! @SandyEyeCandy
10% blir nok aaaaalt for lite. Pr. nå trekker de ca. 20-25% (4-5kg, de veier rundt 20kg de fleste her) og det merker jeg som sagt null effekt av. Jeg tror nok det har litt effekt, og jeg vil ikke slenge for tungt bak, da de jo ikke trenes for korte eksplosive økter, men går flere km (Har ofte med to hunder pr kjetting så de bytter på hvem som trekker den). Prøve med 6-7kg kanskje for gutta, og holde meg til  4-5 for de fleste av tispene (som jo er mindre og lettere enn gutta).  Må kjøpe litt mer kjetting :) 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SandyEyeCandy skrev:

Det har det overhodet ikke. :)

Jeg ser absolutt poenget ditt, samtidig som dette er en sport hvor det er umulig å få hunden til å trekke om den ikke 1) er særdeles godt trent, 2) liker det gjør og 3) har stor tillit til eier.

Det er jo for det meste bullehunder som gjør det bra i denne sporten, for det er jo ingen grense for deres fysiske arbeidskapasitet. Fører må trene ro med hunden idet den settes foran vogn, mens andre med mer selvstendige raser har litt andre utfordringer. :P Jeg kommer feks aldri til å starte en konkurranse med min Super-Samurai sjøl om hun har fysikken til å trekke tungt, nettopp fordi at for henne er det ikke så morsomt med den vogna og det å legge seg i sela, og jeg klarer ikke motivere henne nok. Men om du har en hund som vil, vil, vil og som går på rein glede fordi eier skryter og lokker og fordi de elsker å jobbe, da ser jeg ikke problemet. :)

Da @MaritaS og jeg var på kurs sammen, var hundens velferd og forholdet mellom fører og hund det som sto i fokus, og vi blei begge helt rørt av å se hvordan det utarta seg i praksis. Når jeg ser på wp-konkurranser synes jeg det er helt fantastisk å se hvordan hundene jobber og den gleden og kjærligheten som viser seg. Det er bare en fører jeg har reagert på, som har så ivrig hund at den ikke vil være i ro ved vogna før start, sånn at eier blir streng i stemmen. Med mjuk hund ser det ganske fælt ut, spesielt i forhold til de andre ekvipasjene hvor det er skryt og glede som er førende. 

@Snøfrost, Imouto kløver med 3 kg, altså ca 33 % av egen kroppsvekt, og har en mosjonskjetting på 2 kg. For tyngre mosjonstrekk har vi brukt 5 kg, og hun har dratt 100 kg på trening. :P

Det anbefales å starte med 10 % av kroppsvekta for ferske hunder, mens du som har trekkhunder kan nok dra på litt mer enn det, hehe.

Jeg syns det blir like meningsløst som fitness og strongman. ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yurij skrev:

Nå får jeg sikkert kjeft :D  men jeg syns ingenting om det, personlig. 1000 kg på hund 20 kilo er absurd. For ingenting, ikke er det nyttig, ikke gir det helsegevinst ikke får hunden utløp for noe naturlig . Det blir i mine øyne å "utnytte" hundenes arbeidsvilje i menneskers jakt på rekorder. Jeg tar sikkert feil , men det er sånn jeg ser det :D 

 

10 minutter siden, yurij skrev:

Jeg syns det blir like meningsløst som fitness og strongman. ?

Enig :P Jeg synes og det ser dødskjedelig ut :P De gjør jo ingenting spennende. Bare drar liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malamutene mine veier omtrent 30 kg (ene litt mer, andre litt mindre). Vi varierer hvordan vi trener mtp kjettingtrekk. Når vi tar langturer med kjetting har de en 8-10 kg kjetting som de kan gå med lenge (i går gikk vi 12 km med en pause - men svært lett underlag og terreng). Underlag og friksjon avgjør selvfølgelig hvor tungt det er for de. Når vi skal trene tyngre kobler jeg flere kjettinger sammen, og kan gjerne kombinere det med ulikt underlag. 20 kg + kjetting er ikke noe problem. Jobber da med start og stopp, da det er å få igang kjettingen som er det tunge.

Vi jobber mye med motivasjon. Den ene tispa mi er eksplosiv og rett og slett gal når hun skal trekke tungt. Der har jeg jobba mye med ro. Motivasjonen ligger uansett så høyt hos henne. Hun har trukket 200 kg på det meste (vogn).

Den andre tispa har ikke den voldsomme motivasjonen. Der er det viktig med leking og godbiter for at hun skal jobbe godt. Da trives hun, men korte økter er viktig når vi jobber tungt (det er viktig uansett når man jobber tungt). Hun trives veldig godt med lange turer med lettere vekt. Hun går som et tog med 10-12 kg kjetting etter seg flere km. Hun har trekt vogn på 160 kg, men det er nok ikke hennes greie. Motivasjonen er ikke stor nok.

Vi trener jo også med pulk/slede, og det blir jo noe helt annet. Friksjonen er jo mye mindre, og der har de ingen problem med å ta 30-40 kg i pulkene alene (sannsynligvis endel mer og, men har ikke hatt behov for større vekt :P).  

Shibaen må jeg ut å handle nye kjettinger til. Har bare for store til han. Gledet meg til å begynne treningen! Han elsker å trekke både i spann, på ski og på gåtur, så tror det blir en aktivitet han vil trives godt med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Orca skrev:

 

Enig :P Jeg synes og det ser dødskjedelig ut :P De gjør jo ingenting spennende. Bare drar liksom :P

Det er jo utrolig mye trening som ligger bak. Det er ikke bare å møte opp på en bane å trekke liksom :P

De jeg kjenner som driver med dette, er folk som er mer opptatt av å trene hundene sine fysisk enn de fleste. Det brukes utrolig mye tid på å få hundene i knallform, og variert fysisk aktivitet er viktig. Det er grunnen til at jeg syns dette er en aktivitet/ et miljø som er veldig positivt. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Snøfrost skrev:

Litt OT, men hvor tunge kjettinger trekker deres hunder, og hvor mye veier de selv?
Jeg har latt mine trekke litt kjettinger, men det virker ikke som de får noe nevneverdig utbytte, det enser knapt at de drar på noe :P (dårlige trekkforhold gjør at vi må gjøre alternative ting)

Nå på vinteren, er det jo ikke mye motstand, om hundene trekker langs brøytede veier. Jeg merker selv at jeg må gå motbakker og/eller ut i terrenget for å få litt motstand. Å trekke langs sti/i terrenget vår, sommer og høst er ypperlig. Vinterstid kan kanskje trekk av dekk eller noe som gir litt mer motstand, være mer effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WP er jo mye mer enn å ha den sterkeste hunden :) det handler om samarbeid og tillit mellom hund og fører, og når man trener riktig styrker det selvtilliten hos hunden veldig! 

De jeg kjenner i miljøet trener sjelden på tunge trekk, treningen handler mye om teknikk foran vogn, glede i trekk og motivasjon!

selv bruker jeg kjettingtrekk som en del av variert trening, jeg vil ha god grunnstyrke hos hundene som forebygger skader feks på lange fjellturer eller på agilitybanen, så vil jeg ha god selvtillit i hundene.

@Snøfrost mine veier 13,5kg, hun eldste trakk 6 kg på vedlikeholdstrening. Hun yngste har jeg begynt med 4kg nå, men hun har mye høyere motivasjon, så øker til 8 nå og kommer heller til å jobbe med korte drag. Det er fordi når det blir for lett trekker hun med dårlig teknikk, så jeg vil at hun skal jobbe litt mer i trekkmodus :) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hermes skrev:

Nå på vinteren, er det jo ikke mye motstand, om hundene trekker langs brøytede veier. Jeg merker selv at jeg må gå motbakker og/eller ut i terrenget for å få litt motstand. Å trekke langs sti/i terrenget vår, sommer og høst er ypperlig. Vinterstid kan kanskje trekk av dekk eller noe som gir litt mer motstand, være mer effektivt.

Jeg bruker dekk når jeg går langs brøytede grusveier, men dekk er ikke så greit i skogen, så da bruker jeg bare kjetting. 

 

2 timer siden, Teserere skrev:

 

@Snøfrost mine veier 13,5kg, hun eldste trakk 6 kg på vedlikeholdstrening. Hun yngste har jeg begynt med 4kg nå, men hun har mye høyere motivasjon, så øker til 8 nå og kommer heller til å jobbe med korte drag. Det er fordi når det blir for lett trekker hun med dårlig teknikk, så jeg vil at hun skal jobbe litt mer i trekkmodus :) 

Takk :) veldig fint med litt mer informasjon om hva andre gjør. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, yurij said:

Jeg syns det blir like meningsløst som fitness og strongman. ?

Skjønner definitivt sammenligninga med strongman, men fitness er jo en missekonkurranse som utelukkende handler om å skulturere og betvinge kroppen, og det har lite med wp å gjøre, altså! :) 

20 hours ago, Orca said:

Enig :P Jeg synes og det ser dødskjedelig ut :P De gjør jo ingenting spennende. Bare drar liksom :P

Tja, det er den delen du ser, det du ikke ser, er alle timene med variert, fysisk trening, kontaktøvelser, motivasjon og samhold. De få minuttene foran vogna er bare kulminasjonen av alt det. :) 

19 hours ago, Hermes said:

Nå på vinteren, er det jo ikke mye motstand, om hundene trekker langs brøytede veier. Jeg merker selv at jeg må gå motbakker og/eller ut i terrenget for å få litt motstand. Å trekke langs sti/i terrenget vår, sommer og høst er ypperlig. Vinterstid kan kanskje trekk av dekk eller noe som gir litt mer motstand, være mer effektivt.

 

16 hours ago, Snøfrost said:

Jeg bruker dekk når jeg går langs brøytede grusveier, men dekk er ikke så greit i skogen, så da bruker jeg bare kjetting. 

Vi har blitt fraråda å bruke dekk på trening, fordi de er så ustabile. Kan fort hoppe, rykke til om det hekter seg opp i ting og svinger ikke minst fra side til side om hunden beveger seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Vi har blitt fraråda å bruke dekk på trening, fordi de er så ustabile. Kan fort hoppe, rykke til om det hekter seg opp i ting og svinger ikke minst fra side til side om hunden beveger seg. 

Er klar over de ulempene med dekk, men så lite så mine går med dekk tror jeg ikke det vil gi noen form for skader eller feilbelastninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Snøfrost said:

Er klar over de ulempene med dekk, men så lite så mine går med dekk tror jeg ikke det vil gi noen form for skader eller feilbelastninger. 

Neida, det handler nok mer om sjølve trekkopplevelsen, at de skal slippe ting som sladder til sida og hopper og napper mens de holder på. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Teserere skrev:

WP er jo mye mer enn å ha den sterkeste hunden :) det handler om samarbeid og tillit mellom hund og fører, og når man trener riktig styrker det selvtilliten hos hunden veldig! 

Hva legger man i tillit mellom hund og fører i denne sammenhengen? Jeg ser flere nevner det - og for meg høres det litt ut som om det er noe sånn "opplest og vedtatt" at man sier er viktig i sporten, men hva innebærer det liksom? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gått med dekk enda med hundene (kun på meg selv). Var mer bare tanken at det er lite friksjon i å trekke kjetting på en brøytet snødekt vei (går man i terreng, med litt snø, blir det noe helt annet). Dekket gir litt mer friksjon, og dermed mer motstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...