Gå til innhold
Hundesonen.no

Slutte å dra i båndet trening, hva gjør man med dette ?


newbie75
 Share

Recommended Posts

Har en labrador/husky blandingshund (omplasseringshund) som jeg prøver nå å være super konsekvent for å lære han å slutte å dra i båndet, han har absoloutt blitt bedre siden vi startet men er fortsatt ikke helt i mål. Fra at han dro av all makt framover slik at man hadde vondt i hendene etter hver tur, til å dra enkelte ganger (lettere styrke),  til nå...

Nå så feks er han super gira om morgenene for å gå på tur, gjør litt kontakt øvelser før vi gå ut døren, han løper framover og drar i. Jeg stopper helt opp, da snur han seg og løper tilbake til meg. Vi starter å gå igjen og han går fint en liten stund til han drar litt i, jeg stopper og han løper tilbake til meg. Blir jo litt jo, jo dette. hvordan kommer vi forbi jo, jo fasen ? 
 

Vi har trent nå i noen uker at på slutten av turen, når han har fått ut masse energi, at han skal komme "på plass" og så sier jeg "gå fint" og da går han tett opp ved min side og er kjempeflink å gi kontakt. I begynnelsen fikk han godbiter men dette har jeg faset ut. Vi gjør fortsatt denne øvelsen, men jeg vil jo ikke at han skal være klistret opp ved min side hele turen, han skal jo gå rundt og snuse rundt og "lese avisen". 

Har jeg gjort noe feil underveis her ? Hva må jeg gjøre framover for å få en hund som ikke drar i det hele tatt på turen, uten at han er klistret ved min side. 

Hilsen førstegangs hunde eier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte samme metoden på min hund :) Til å begynne med er det to skritt fram og fem tilbake :) Så det er en tålmodighetsprøve :D 

Jeg brukte vel nærmere halvannet år på å lære min å gå fint i bånd :) Så det er viktig å være konsekvent og bare trene og trene :D 

Min har aldri gått klistret til min side, så der vet jeg ikke hva som er bst å gjøre :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metoden som du beskriver er den jeg har best erfaring med, viktig å være konsekvent :) 

Ellers skriver du også at det er husky i hunden din. Altså en type trekkhund, så mulig det er litt mer utfordrende akkurat her, fordi det nettopp er det den er laget for. Altså trekking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, newbie75 skrev:

Han får ikke trekke i det hele tatt, vært veldig konsekvent men vi kommer oss liksom ikke forbi denne jo, jo greien med at han løper tilbake og så bare rett ut igjen. 

Stopp han før han rekker å dra seg fremover igjen. Du vet det kommer, så hindre at han får gjort det, uansett metode du trener :)

Båndtrekkhunder er generelt ganske greie å lese, når oppmerksomheten er forover/ut i grøfta/nesa i marka og gjerne skrittet/travet begynner å få litt mer fart, så kommer der et stramt bånd om vi gir de muligheten. Vi er nødt til å være dem i forskudd og gi tydelige signaler for hva vi vil. En lurt tips er å ikke slutte fokusere på han når du har fått han inn i riktig posisjon, bare det at vi retter oppmerksomheten forover byr dem forover - går han riktig, så ros han for det og gjenta gjerne en gå pent-kommando, aller helst få en godis innimellom så du får brutt jo-jo-mønsteret. Når han skal få lese avisen så gir du han tydelig beskjed at nå er det ålreit å være litt mer fri, men det er likevell ikke lov å trekke fælt i båndet. Finner man løsningen mellom å gå konsentrert i slakt bånd og fri ved kommando, så er det enklere å få en flytende overgang mellom det etterhvert. 

Bruker du sele eller halsbånd på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke prøvd enda, altså å gi beskjed før han har fått båndet stramt. Dette kan jeg teste

Bruker kun halsbånd, har sele men sluttet å bruke den raskt etter at vi fikk han da vi var på hundekurs og ble anbefalt halsbånd slik at han lærer å gå fint. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, newbie75 skrev:

Det har jeg ikke prøvd enda, altså å gi beskjed før han har fått båndet stramt. Dette kan jeg teste

Bruker kun halsbånd, har sele men sluttet å bruke den raskt etter at vi fikk han da vi var på hundekurs og ble anbefalt halsbånd slik at han lærer å gå fint. 

Hvis du ikke trenger at han går pent i sele, og han er typen som er litt villmann/umottakelig for gå pent-trening helt i starten av turen, så kan du eventuelt la han virre av seg litt i sele først, så koble over i halsbånd for kobbeltrening :) 

Jeg hadde en jo-jo i min hannhund, en type som er meget opptatt av dufter og omverdenen, han måtte man være meget tidlig ute å hindre at han snek seg forover. Veldig ærlig hund, så når jeg var fornøyd med at han kom inn på fot igjen og så forover, så gikk hans oppmerksomhet forover og travet fikk den pittelille fartsøkningen som gjør at man vet nå kommer han til å dra. Når de har fått de centimeterne foe langt at man 'mister kontakten' så er det nesten det samme som at båndet er stramt rett forover. For hans del var det å stoppe tanken å dra forover mer viktig enn å stoppe han når han var kommet dit, da på samme måte. Jeg stoppet eller gikk bakover mens jeg gav beskjed om at det var feil i det lille sekundet han brøt tankene forover, jobbet han inn på fot, i riktig posisjon fikk han skryt, kommando og godbit nå han holdt seg der. Før han har fått sjansen til å falle helt ut av en god rytme så fikk han pauser til å lese avisen. Etterhvert så var det bare å 'dyppe skulderen' så skjønte han at nå er han på tur for langt forover. Jeg har i grunnen ikke noe kommando på å gå pent, bruker bare kroppsspråket og fri-kommando, men for mange så foretrekkes det at de også har et ord på det å falle tilbake på.

Nå skal det sies at verken han eller den andre går spesielt pent i bånd - nummer to fordi hun er vokst opp løs, nummer én fordi jeg ikke orker å være konsekvent og han kan når jeg ber om det. Vi går også som oftest tur i sele. Dog, ingen av dem trekker nevneverdig i halsbånd, bare holder seg foran der og trasker i sin egen verden inntil jeg spør om oppmerksomhet :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, newbie75 said:

Det har jeg ikke prøvd enda, altså å gi beskjed før han har fått båndet stramt. Dette kan jeg teste

Bruker kun halsbånd, har sele men sluttet å bruke den raskt etter at vi fikk han da vi var på hundekurs og ble anbefalt halsbånd slik at han lærer å gå fint. 

Det er ikke noe problem å lære en hund å gå fint i sele. Nå er det litt rustent pga slurv fra vår side, men ridgebacken vår har gått i sele hele livet (og tro meg, det er ikke aktuelt å ha 40 kg hund som trekker i alle retninger).

Du har en hund som er avlet for å trekke. Jeg synes faktisk at det er litt urettferdig å ikke la den få gjøre det. Sørg for å ha en trekksele og en "gå pent"-sele (altså ikke en antitrekk sele, men en annen sele enn den han får lov til å trekke i). La ham trekke med trekksele på lengre turer (og gjerne på morgenturene når han tydeligvis har mye energi han skal ha ut), og gå kortere turer i den andre selen hvor dere jobber med å gå pent. Mange H-seler (Rogz, Haquihana, mm) har ring foran på brystet, du kan prøve å feste båndet der også, slik at han blir snudd rundt når han trekker for mye. Det blir kjempeslitsomt for dere begge å gå sånn som du holder på nå, og jeg tviler på at han lærer noe av det.

Som det er foreslått over her, jobb med kontakt og bruk det til å avbryte før båndet blir stramt. Hvis du ikke har prøvd det enda kan du også bytte retning ofte slik at ham må følge med deg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekkenløsning har jo sine fordeler, jeg klarer jo ikke gå i samme tempo som før, og da bruker jeg tida på å få mine to neper til å gå skikkelig i bånd. Jeg har gått frem på ca samme måte som deg TS. 

Jeg startet med å kjøpe to innsydde lærstrup halsbånd. Strupebånd kjøpte jeg fordi min ene hund er en mester i å rygge ut av alt annet. I disse halsbåndene, er det forbudt å trekke i båndet -uansett !!! Jeg vil at de skal assossiere disse halsbåndene med at nå skal vi gå skikkelig i bånd.  Dersom de trekker, eller båndet blir for stramt, er det stopp. Vi går ikke èn meter til. Hundene må komme til meg og ta kontakt evnt sette seg, før vi kan gå videre. Om de er helt 'ute' så snur jeg og går motsatt vei av den veien de trekker, de er nødt til å følge på, og får belønning når de følger med/tar kontakt. Dette gjentas hver eneste gang de trekker eller båndet blir stramt. Cluet er å være dønn konsekvent, uansett. Så disse 'gå pent i bånd turene' går vi kun når bekkenet er dust, og jeg er motivert for å trene de. 

Når er ikke noen av mine av trekkhund type, men min yngste har et behov for fysisk stimuli. Han liker å bruke kroppen, han liker å få trekke, han liker å løpe. Han må få utløp for dette. Så de turene det er planlagt at han evnt begge skal få lov til å trekke, bruker vi sele -og hundene får gå som de vil. Men da har de aldri på seg halsbånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...