Gå til innhold
Hundesonen.no

AD


Recommended Posts

Hei, 

Min schæfer valp på 4 mnd, Baya fikk AD og dyrlege sier må opereres. Dyrlege når ta røngen bilder så sagt til meg at hun har AD og HD, men nå andre sier at hun kanskje har veldig veldig lite bakbeine, veldig dårlig bilde så ser ikke så bra. Men at AD hun har det ser med en gang. Jeg lurte på kanskje noen hadde slike problem og vet hvor er bra spesialister på denne område? Bli veldig taknemmlig for noen tips og råd.

Gerda og Baya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, maysofie skrev:

HD/AD i en alder av 4mnd? Kan man avgjøre slikt før skjelettet har satt seg/ferdig utviklet?

Jeg mener jeg har lest at man faktisk kan forutse hvirdan det ligger man med røntging ved 12 ukers alder.. men det er vel fortsatt en del usikkerhet.. 

 dette er sikkert snakk om en hund som har kliniske problemer og dermed oppdaget det.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det er snakk om ocd? (AD er bare en sekkebetegnelse på albueforstyrrelser, som på sikt vil gi forkalkninger) Mange valper som blir vellykket opperert for albuelidelser. Vet feks. Thomas Sissner på Oslo dyreklinikk skal være dyktig på den slags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min dyrlege lagt røgen på grunn valpen hadde vond i en mnd, og av og til halte. Etter å ta røngen hun skrevet at valp har AD 1 grad, og bak bein problem svak grad. Men andre dyrlege når set på bilde de ser at høyre albuer har problem, men de vill at jeg skal kommer til de og de vil se selv og ta nye bilder. Men de klare ikke si at bak beine er problem, på grunn bildene er utrplig dårlig kvalitet. Valpens oppdrett først sa at jeg kan få ny valp, og Baya avlives. Men det skal jeg aldri gjøre vis jeg vet at hund kan leve med dette etter operasjon uten smerte. Aldri hørt noen så dumt å avlive hund at har en sykdom, som kan fikses. Vært veldig urolig og stresse mye med dette nå. Det er helg og alt stoppes, må vente til mandag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pringlen skrev:

Regner med det er snakk om ocd? (AD er bare en sekkebetegnelse på albueforstyrrelser, som på sikt vil gi forkalkninger) Mange valper som blir vellykket opperert for albuelidelser. Vet feks. Thomas Sissner på Oslo dyreklinikk skal være dyktig på den slags.

Tusen takk, skal kontakte han på mandag, få høre lit med han om dette. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres veldig ugunstig ut å gjøre ortopedisk kirurgi på en så ung valp. Skjelettet er langt i fra ferdig utviklet og det er ikke risikofritt å tukle med knokler og ledd i utvikling. I så fall ville jeg bedt om henvisning til en spesialist. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Emilie skrev:

Synes det høres veldig ugunstig ut å gjøre ortopedisk kirurgi på en så ung valp. Skjelettet er langt i fra ferdig utviklet og det er ikke risikofritt å tukle med knokler og ledd i utvikling. I så fall ville jeg bedt om henvisning til en spesialist. 

Ja helt enig med deg, derfor jeg begynte samler info overalt hva skal jeg gjøre, jeg skal ikke la vanlig dyrlege å gjøre noenting med valpen. Har send bilde til noen spesialister og de kanskje svare etter helg. Noen hadde operasjon for sin valp når de har vært 8 mnd så gikk det bra, men min valpen utrolig liten enda, derfor jeg veldig bekymre for henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Emilie, skal du operere en valp, så kontakt spesialist og få det grundig utredet og vurdert først. Å la en tilfeldig veterinær rote med bein i vekst er ikke noe jeg ville ha vurdert, det er så mye som kan gå galt. Få tatt ordentlige bilder hos spesialist, og få tatt en grundig vurdering av prognosen etter en evt operasjon. Det kan gå helt fint, og hunden kan leve et langt og smertefritt liv, men det kan også være sånn at det beste er å la hunden få slippe dersom det er såpass ille at det aldri vil bli bra igjen.

Og ja, man kan helt klart finne både HD og AD i så ung alder. Er det skikkelig ille, så blir det som regel påvist lenge før hunden er 12 mnd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...