Gå til innhold
Hundesonen.no

Våtfôr


Guest Christine
 Share

Recommended Posts

Guest Christine

Bikkja har nå trekt masse tenner, alle oppe, og mangler derfor blandt annet hjørnetenner og rovtenner på begge sidene. I ukene etter tanntrekk fikk han forskjellig våtfôr for å ha flere næringskilder, men han ble tynnere tross ro og hvile. Har prøvd gradvis tilvenning til tørrfôr igjen, men han sluker kulene hele og det liker jeg ikke. Prøvde med valpefôr for små biter, men det sliter han litt med å få i seg med manglende tenner.  Det beste hadde selvfølgelig vært å gitt fôret oppbløtt (også mtp fare for magedreining) men det nekter han plent å spise :aww: 

Er det noen som har tips til våtfôr med høyt fett og proteininnhold? Til vanlig har han spist høyenergifôr fra RC året rundt for å opprettholde vekta.

Vom blir han ufattelig treg i magen av, så det utgår dessverre. Har fått tips om å prøve med lam for å se om han slipper å slite med å gå på do av den varianten, men aller først vil jeg finne noe som kan stabilisere og opprettholde vekta hans, også med tanke på at han meget trolig har enda en runde med ro og hvile foran seg. (Bare for å nevne - han går ned i vekt uten høyenergifôr tross perioder med ro og hvile.)

Takk for evnt tips :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
1 minutt siden, maysofie skrev:

Vi byttet nylig fra V&H til Norwegian Polar, tydelig forskjell på hvor hard de er i avføring :) 

Spiser han oppbløtt tørt med V&H i da?

Er det tydelig forskjell altså? Hmm. Dessverre er jeg ganske sikker på at eneste måten å få tak i NP her er å bestille for så å ringe havna hvor det er lagret for å hente det der. Innbiller meg at det er litt håpløst system, men kan sjekke litt rundt :) 

Og nei, oppbløtt fôr skal han ikke borti, teitingen :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du prøver provit så kjøp (ulogisk nok :P ) Den med kylling da den har ett høyere fett innhold enn de to andre typene. 

V&H Active fullfor laks da den har høyeste kcal pr kg.  

Har du prøvd bløte föret hans og putte i rett og slett noe av det de billige boksene som fins i butikken som STINKER, men mine hunder blir helt gærne når de lukter det :P Tror du kan få 1 liter boks for 10 kr eller noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Christine skrev:

Er det tydelig forskjell altså? Hmm. Dessverre er jeg ganske sikker på at eneste måten å få tak i NP her er å bestille for så å ringe havna hvor det er lagret for å hente det der. Innbiller meg at det er litt håpløst system, men kan sjekke litt rundt :) 

Og nei, oppbløtt fôr skal han ikke borti, teitingen :aww: 

Natur og friluftshjelperen selger NP fra Muruvik, men det er kanskje like lettvint å hente på havna for deg da :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
13 timer siden, tonjek skrev:

Kan V&H fungere med litt olje i, muligens?

Vet ikke hvordan innholdet er i Provit?

Hvilken type olje tenker du på? :) Han fikk selolje i maten da han gikk på vom ihvertfall.

5 timer siden, JeanetteH skrev:

Om du prøver provit så kjøp (ulogisk nok :P ) Den med kylling da den har ett høyere fett innhold enn de to andre typene. 

V&H Active fullfor laks da den har høyeste kcal pr kg.  

Har du prøvd bløte föret hans og putte i rett og slett noe av det de billige boksene som fins i butikken som STINKER, men mine hunder blir helt gærne når de lukter det :P Tror du kan få 1 liter boks for 10 kr eller noe. 

Har brukt provit med storfe på hytta innimellom, men ikke helt fornøyd. Kan ha en sammenheng med ekstremt mye aktivitet også :innocent: Tipset om provit med kylling er notert, og det er jo veldig enkelt å få tak i også. 

Han er litt sånn at bløtet tørrfôr er heslig, men kan prøve å blande med noe som stinker for å se om det hjelper :lol: Var noen som sa til meg en gang at dess mer ting stinker dess bedre syns hundene det er, knis.

Tror du forresten v&h med laks vil være enklere for magen? 

5 timer siden, MarieR skrev:

Natur og friluftshjelperen selger NP fra Muruvik, men det er kanskje like lettvint å hente på havna for deg da :P 

Mulig noe enklere med havna da ja :P Skal sjekke litt rundt om det egentlig er komplisert å ordne, eller om det bare er noe jeg innbiller meg. 

3 timer siden, Mardina skrev:

Jeg bruker kruskakli i vommen, da blir det lettere å få ut på den andre siden :) Bare et tips :) 

Han fikk masse linfrø tilsatt tidligere uten at det hjalp noe, desverre. Men takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-

Ingen anelse, jeg har aldri brukt det selv. Min slet litt med treg mage på kun V&H da han var valp, og da løste jeg det med litt tørrfór i maten. I voksen alder har vi derimot aldri hatt noe problem med det. Har bare sett flere ganger at folk tipser om olje i V&H hvis hundene blir for trege i magen, så tenkte jeg kunne nevne det. [emoji4]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Christine skrev:

Hvilken type olje tenker du på? :) Han fikk selolje i maten da han gikk på vom ihvertfall.

Har brukt provit med storfe på hytta innimellom, men ikke helt fornøyd. Kan ha en sammenheng med ekstremt mye aktivitet også :innocent: Tipset om provit med kylling er notert, og det er jo veldig enkelt å få tak i også. 

Han er litt sånn at bløtet tørrfôr er heslig, men kan prøve å blande med noe som stinker for å se om det hjelper :lol: Var noen som sa til meg en gang at dess mer ting stinker dess bedre syns hundene det er, knis.

Tror du forresten v&h med laks vil være enklere for magen? 

 

Jeg har opplevd det som lettere på magen. Men med en annen ikke :P 

Om han liker det klarer du blande i bløtet tørt? Magen til den som hadde store problemer med V&H fungerte ypperlig med 1/3 - 1/2 mengde med tørt sammen med V&H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
16 minutter siden, tonjek skrev:


Ingen anelse, jeg har aldri brukt det selv. Min slet litt med treg mage på kun V&H da han var valp, og da løste jeg det med litt tørrfór i maten. I voksen alder har vi derimot aldri hatt noe problem med det. Har bare sett flere ganger at folk tipser om olje i V&H hvis hundene blir for trege i magen, så tenkte jeg kunne nevne det. emoji4.png

Aha! Føler jeg har prøvd det meste ang vom, for jeg likte godt å fôre med det, men ikke like gøy når bikkja tydelig syns det er vondt å gå på do og gir meg laange pinefulle blikk. Skal dog undersøke litt hvilken olje, for det kan jo uansett greit å bruke i starten dersom vi prøver vom med laks eller lam :) 

11 minutter siden, JeanetteH skrev:

Jeg har opplevd det som lettere på magen. Men med en annen ikke :P 

Om han liker det klarer du blande i bløtet tørt? Magen til den som hadde store problemer med V&H fungerte ypperlig med 1/3 - 1/2 mengde med tørt sammen med V&H.

Kan være verdt et forsøk med laks da :) 

Er et par-tre år siden vi la fra oss vom nå, men mener ganske sikkert at vi prøvde å blande med tørrfôr, dessverre :/ 

Eukanuba har jo slike high-calorie bokser som han elsker. Men de er dessverre så små og alt for dyre å fôre på :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
1 time siden, tonjek skrev:


Kanskje du kan bløte opp litt tørrfór og blande det i vommen, så han kanskje ikke merker det? emoji1.png

Kanskje det hjelper å kjøre det gjennom foodprosessoren? :lol: Aner ikke hva som gjør at han syns det er så ekkelt, og som nevnt vil han ikke ha det sammen med vom en gang. Har prøvd å servere han oppbløtt mange ganger, men han snur og rynker bare på nesa tvert han nærmer seg skåla. 

46 minutter siden, Pringlen skrev:

Med vom, mener du v&h, eller ren vom, som i provit? v&h inneholder jo mye finmalt bein, det er det som gjerne gjør hundene harde i magen. Verdt å prøve produkter fra provit? Som du bla får kjøpt på felleskjøpet.

Vom og hundemat ja. Mener han var grei i magen av vom fra provit, bare at han gikk ned i vekt. Skal prøve vom med kylling fra provit først nå for å se :) 

-----------

Takk for flere gode tips! :) Nå er konklusjonen altså å å prøve vom fra provit med kylling, samt at jeg skal teste litt med å mose oppbløtt tørrfôr i noe  skikkelig snacks for å se om det frister mer da. Funker ikke det får jeg prøve flere av tipsene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Christine skrev:

Er det tydelig forskjell altså? Hmm. Dessverre er jeg ganske sikker på at eneste måten å få tak i NP her er å bestille for så å ringe havna hvor det er lagret for å hente det der. Innbiller meg at det er litt håpløst system, men kan sjekke litt rundt :) 

Og nei, oppbløtt fôr skal han ikke borti, teitingen :aww: 

Jeg brukte NP før og hentet på havna, det var overhodet ikke vanskelig :) Men om du ikke vil det så tror jeg det er flere som selger NP nå. Og det er nok en del forskjell på de to ja i og med at det er mais i NP :) Ellers burde det jo gå bra med v&h også om du blander det med noe fyllstoffer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...