Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene voksen hund


Nemi1
 Share

Recommended Posts

Jeg overtok en voksen hanhund på 5 år for fem uker siden. Han kan ikke mange kommandoer. Jeg bestemte meg for å starte med sitt, fyllte alle lommer med godbiter og ventet på en sjangs til å overøse ham med godbiter. Men, nå har det gått fem uker, han har ennå ikke sittet (som jeg har sett)- Han kommer når jeg roper navnet hans, er  lettt å komme overens med, er lydig når han forstår hva jeg sier, men tilsynelatende kan han altså ikke sitte. Tips, anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder kan sitte - de bare ikke nødvendigvis gjør det på kommando..

Hva med å forsøke å "lokke det fram" slik man lærer det inn på valper? Dvs godbit foran hunden også fører man den sakte over hodet på hunden (bakover) så hunden "må" sette seg ned for å se på den? (Dårlig forklaring, men, men..)

Når hunden da skjønner at dersom den gjør merkelige ting for deg så kommer godisene dalende - og da kan han jo kanskje lære noe mer etterpå..

:-)
Susanne

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en yorkshire terrier, Jeg har hatt hund i samme rase tidligere, men aldri opplevd at hunden ikke kunne sitte. Og til SusanneL tro meg, her er alle slags bevegelser prøvd, med og uten godbiter, jeg har rett og slett ikke sett hunde sette seg. Hunden er smart,  (sånn at han går bort og tar på kjøleskapet når han er sulten, til tross for at hans mat ikke er i kjøleskapet) er god på kommunikasjon, nesten som jeg lurer på om det er noe fysisk som hindrer ham i å sitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Nemi1 skrev:

det er en yorkshire terrier, Jeg har hatt hund i samme rase tidligere, men aldri opplevd at hunden ikke kunne sitte. Og til SusanneL tro meg, her er alle slags bevegelser prøvd, med og uten godbiter, jeg har rett og slett ikke sett hunde sette seg. Hunden er smart,  (sånn at han går bort og tar på kjøleskapet når han er sulten, til tross for at hans mat ikke er i kjøleskapet) er god på kommunikasjon, nesten som jeg lurer på om det er noe fysisk som hindrer ham i å sitte

Som du sier, hvis du aldri har sett hunden sitte 'frivillig', så kan det jo rett og alett være at det ikke er behagelig for den. Da vil det å insistere på 'sitting' hverken være særlig snillt eller fruktbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, QUEST skrev:

Som du sier, hvis du aldri har sett hunden sitte 'frivillig', så kan det jo rett og alett være at det ikke er behagelig for den. Da vil det å insistere på 'sitting' hverken være særlig snillt eller fruktbart.

Det er et godt poeng, Jeg tror faktisk jeg har  vært så opptatt av sitt av gammel vane (sånne ting man lærer valper). Jeg var vel ofte brukt sitt for vent, men han like gjerne stå. Takk skal du ha!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager men såklart kan det være noe fysisk feil med hunden som gjør at sitting er smertefullt og da skal man såklart ikke lure den til å gjøre det heller. Strengt tatt behøver jo ikke noen hunder å kunne sitte på kommando sånn i det daglige liv heller.. (Av mine 5 hunder hjemme er det faktisk bare tre som kan "sitt" på kommando - de to andre hadde ikke skjønt bæret hvis jeg ba dem om det...)

Men som vi sier om utstillingshunder som helst ikke skal velge "sitt" som førstevalg når godbit presenteres - hva med å lære den en "stå" istedenfor? Eller "legg deg"/"dekk" - men jeg føler det som to forskjellige øvelser. "Legg deg" er mer sånn - gå og legg deg ned komfortabelt ett eller annet sted mens "dekk" er - KAST deg ned på gulvet her og nå!

Det er ingenting i veien for å lære f.eks. "gi labb" fra en stå heller - dog med en såpass liten hund som en york så er det jo mye som er litt "knotete" å lære dem da man jo må nærmest ligge ned på gulvet sammen med dem...

Men kurs er alltid fint - alltid massevis å lære for både hund og eier. Så det anbefales alltid!

:-)
Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...