Gå til innhold
Hundesonen.no

Krypt hannhund


MarieR
 Share

Recommended Posts

Twist er krypt, hvilket jo er en diskvalifiserende feil, men om jeg allikevel skulle ha lyst til å kaste bort penger på en påmelding til utstilling, vil han få en kritikk eller vil det kun stå "teiting, bikkja di er krypt"? :P Det hadde jo vært gøy å vite hva en dommer syns om han sånn ellers, selv om det ikke har noen som helst for seg, sånn egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund skal alltid ha så fullstendig kritikk som mulig - dommer skal beskrive og bedømme det som er mulig å vurdere. 

Det vil si at en hund som er så sky at den ikke lar seg håndtere skal fremdeles få kritikk på det dommer visuelt kan bedømme stående og gående. Det vil si at en hund som er aggressiv og biter - og dermed åpenbart skal nulles - fremdeles skal få kritikk på det dommer har rukket å vurdere under eksaminasjon, kan visuelt observere stående og gående.

En Einstein skal således også ha fullstendig kritikk på hele kroppen.

Det finnes noen dommere - særlig østeuropeere - som ikke ser hensikten med å stille en hund om det ikke er en vinner. Utstilling er litt for proft i enkelte land, så når de kommer til Norge og Ola Dunk hvor vi behandler utstilling som en hobby (og må vi aldri endre på den mentaliteten), så kan de himle med øynene og gjøre seg kjappere ferdig med en dårlig hund. Men de fleste dommere gir alle den samme respekten og konsentrasjonen. Du kan jo også når dommer oppdager manglende juveler si at du er klar over det, men stiller for å få en kritikk på hunden for øvrig. Jeg har nemlig sett noen komme inn i ringen med en voksen hund helt uten baller, og de var ikke klar over det, og det ble jo litt kleint for alle involvert - hvor mye sjekker du hannen din om du ikke oppdager at noe mangler? På en berner er i hvert fall ikke ballene vanskelig å finne.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så får du stille for en dommer jeg stilte for i Ungarn, som konsekvent ikke tok på en eneste hund utenom å føre en pekefinger langs blisset på berner - han dømte boxer og grand danois før berner, og rørte ikke en eneste hund. På berner viste jeg bittet selv, han tok på blisset (antagelig for å kjenne stoppen), og formodet at Glam hadde baller. For vel er bernerballer lett å finne, men du ser dem ikke nødvendigvis med det blotte øye inni all pelsen.

Men de er nok vant til et annet gemytt i ringene der - det var så heftig bruk av dobbelthandling at hundene bikket over i stress, og BIR boxer i en av fargevariantene blødde neseblod da han kom ut av ringen. Han var da så høy at jeg gikk bort fra ringen (jeg sto rett ved åpningen i ringbåndet, hvor en gikk inn og ut), jeg stolte ikke på ham når han endelig skulle få leka si.

På den utstillingen løste de også kortsnuteproblematikken ved å snu om på PM ved utstillingens start, slik at et visst antall raser ble satt først i ringen før det ble for varmt - blant annet boxer. Jeg antar det da er sedvane å komme tidlig på utstillingen i fall din rase flyttes først selv om den er satt opp senere.

Beklager avsporing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke gitt at dommer sjekker nøye nok her i Norge heller.

Min datter viste en krypt shiba her i Tromsø, for 2-3 år siden.

Husker ikke nasjonalitet på dommer.

Han sjekket alle, meeen kan ikke ha kjent godt nok etter.

For hunden ble bedømt.

Husker ikke helt om han fikk blått eller rødt, men disket ble han ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har krav på å få en kritikk, så lenge bikkja ikke ryker på hue og ræva ut av ringen pga atferd før dommeren rekker å se på den. :)

Ser man på kritikker fra NKKs internasjonale utstillinger, har de fleste som har fått 0 normale kritikker, i tillegg til grunnen til at de har nullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan dokumentere at den ble kastrert av medisinske årsaker og at den hadde normalt utviklede testikler på normal plass før kastraksjonen kan kastrater stilles. Mener det var sånn reglene var i alle fall :P 

EDIT: Link til regelverk ifht kastrerte hunder og deltakelse

http://web2.nkk.no/no/nyheter/Deltakelse+av+kastrerte+hunder.b7C_wlHGZv.ips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan dokumentere at den ble kastrert av medisinske årsaker og at den hadde normalt utviklede testikler på normal plass før kastraksjonen kan kastrater stilles. Mener det var sånn reglene var i alle fall [emoji14] 
EDIT: Link til regelverk ifht kastrerte hunder og deltakelse
http://web2.nkk.no/no/nyheter/Deltakelse+av+kastrerte+hunder.b7C_wlHGZv.ips

Den var krypt [emoji1] Kastrert pga motbydelig adferd, så er vel egentlig ikke medisinsk årsak i NKKs øyne. Bare lurte på om vi hadde lov til å delta, med en 0 og kritikk, slik som nevnt over på krypte hannhunder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har skrevet en kritikk for en hund som var kjemisk kastrert. Kastraksjonen skulle ha gått ut men ballene var fortsatt for små. Hunden ble bedømt og han fikk kritikk også måtte jeg skrive at den ble nullet fordi den var kjemisk kastrert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, MarieR skrev:

Hehe, har tenkt tanken, det er jo ikke alle dommere som er like nøye. Som SFX nevner så er det jo enkelte som ikke tar i hundene, og da kan man jo risikere å faktisk få bedømmelse og plassering på en hund som ellers skulle vært disket. 

Det kan gå motsatt også - jeg stilte hund som dommer ikke tok på, og hunden stilte i åpen pels på grunn av manglende underull - altså sto pelsen ganske rett ut av kroppen, framfor å ligge inntil kroppen. Dommer mente hunden var sykelig overvektig - uten å ta på hunden. Og hunden var ikke bare tjukk, men fikk altså ordene sykelig overvektig brukt om seg. 

7 timer siden, Tuvane skrev:

Man har krav på å få en kritikk, så lenge bikkja ikke ryker på hue og ræva ut av ringen pga atferd før dommeren rekker å se på den. :)

Ser man på kritikker fra NKKs internasjonale utstillinger, har de fleste som har fått 0 normale kritikker, i tillegg til grunnen til at de har nullet.

Selv om hunden blir utvist, så skal dommer skrive kritikk om det den rakk å se - om det så bare er øyefarge og tegninger. Det blir ringpersonell drillet på, at det skal skrives mest mulig utfyllende om alle påmeldte hunder. 

2 timer siden, lijenta skrev:

Har skrevet en kritikk for en hund som var kjemisk kastrert. Kastraksjonen skulle ha gått ut men ballene var fortsatt for små. Hunden ble bedømt og han fikk kritikk også måtte jeg skrive at den ble nullet fordi den var kjemisk kastrert. 

Det står jo i rasestandardene at hunden skal ha to normalt utviklede testikler, og da er dem ikke det om de har skrumpet til rosin. Og det er obligatorisk at det står i kritikken spesifisert hvorfor hunden får null, siden det er en rimelig alvorlig premiegrad å gi, og det i noen tilfeller kan føre til utstillingsforbud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...