Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK


Aud Stokman

Recommended Posts

Like enkelt som DNT gjør det med hestene kanskje?Meldeplikt for vetrinær eller slakter?Det har fungert der i alle år så jeg er litt forbauset over at det liksom skal være så vanskelig med hund...De færreste skyter da sin egen hund på tunet nå i disse dager og et tastetrykk fra vetrinæren er alt som skal til.

Nåååå... det er kanskje en VISS forskjell på hest og hund ? Man graver liksom ikke ned en hest i hagen og ALLE som mister en hest må vel på ett eller annet vis ha hjelp til å bli kvitt den. Det er NOE enkere med en hund liksom... Mange mange hunder dør en helt naturlig død og eier graver den ned i hagen helt uten å ha vært innom en veterinær. Et slikt register ville neppe blitt fullstendig dessverre...

SKK markerer hunder som er avlivet hos veterinær, men dette registeret er langt fra komplett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Like enkelt som DNT gjør det med hestene kanskje?Meldeplikt for vetrinær eller slakter?Det har fungert der i alle år så jeg er litt forbauset over at det liksom skal være så vanskelig med hund...De færreste skyter da sin egen hund på tunet nå i disse dager og et tastetrykk fra vetrinæren er alt som skal til.

Æhh? Mulig jeg tar feil - men mistenker at det f eks er litt flere hunder enn hester her i landet foreløpig (selv om det ikke ser sånn ut så mye hestemøkk vi vasser i på tur for tida...)

Så, hvordan skal FOD vite hvilken hund de har foran seg, f eks? Eller hvem vet hvilken hund som ligger ihjelkjørt i grøftekanten på Hellerud?

Joda, det kan gjennomføres hvis det blir tvungen id-merking av alle hunder som skal registreres hos NKK, slik skk gjør det - men HVORFOR, og til hvilken pris?

(Iler til å tilføye at jeg er FOR tvungen id-merking av ALLE hunder i Norge - men begrunnelsen er ikke at NKK skal vite om de har ramla av pinnen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten korrigering - jeg jobber på DNT (Det Norske Travselskap) og det er IKKE meldeplikt for verken veterinær eller slakter når en travhest blir avlivet (slaktet).

Det er eieren som skal sende inn hestens sertifikat (vi kaller det registreringsbevis) hvor det er en rubrikk for å påføre at hesten er død.

Men de aller, aller fleste gjør selvsagt ikke dette. Og det å tro at det ville være mer enn noen promille av hundeeiere som skulle gjort dette - finne fram reg.beviset, skrive på at hunden er død, finne en konvolutt, adressen til NKK og betale porto for å sende inn dette er i beste fall naivt å tro.

Ja, noen (veldig) av oss skulle nok ha gjort det - men det ville ha null interesse statistisk sett i hvertfall. Særlig med tanke på at de aller fleste ikke engang greier å informere oppdretteren (som vel var det opprinnelige problemet her) - men disse skulle da greie å informere NKK som de kanskje ikke har hatt kontakt med i det hele tatt i de årene de har hatt hund?

Eneste måten for oss oppdrettere å finne ut av dette er nok på den gode gamle måten - spørre eieren.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten korrigering - jeg jobber på DNT (Det Norske Travselskap) og det er IKKE meldeplikt for verken veterinær eller slakter når en travhest blir avlivet (slaktet).

Det er eieren som skal sende inn hestens sertifikat (vi kaller det registreringsbevis) hvor det er en rubrikk for å påføre at hesten er død.

Men de aller, aller fleste gjør selvsagt ikke dette. Og det å tro at det ville være mer enn noen promille av hundeeiere som skulle gjort dette - finne fram reg.beviset, skrive på at hunden er død, finne en konvolutt, adressen til NKK og betale porto for å sende inn dette er i beste fall naivt å tro.

Ja, noen (veldig) av oss skulle nok ha gjort det - men det ville ha null interesse statistisk sett i hvertfall. Særlig med tanke på at de aller fleste ikke engang greier å informere oppdretteren (som vel var det opprinnelige problemet her) - men disse skulle da greie å informere NKK som de kanskje ikke har hatt kontakt med i det hele tatt i de årene de har hatt hund?

Eneste måten for oss oppdrettere å finne ut av dette er nok på den gode gamle måten - spørre eieren.

Susanne

??Jeg fikk beskjed om at slakteren gjorde dette?Og han ble da regsitrert død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope - det er eieren som gjør dette.. OK, det kanskje finnes en eller annen slakter som gjør det for hesteeierne - DET vet jeg jo selvsagt ikke. Men det har i så fall aldri vi hørt om.

Det er eieren som gjør dette - da det jo er denne som har hestens sertifikat. Fler og fler begynner også å sende inn hestepassene, men de kan like gjerne kaste dem selv, som at vi (på DNT) gjør det. Sertifikatene som kommer inn med avmerket for slaktet blir arkivert i 10 år (minst).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Å herlig... dette er jo et typisk svar fra NKK... intetsigende og lite oppklarende. Altså - hvordan blir de registrert som døde bare dersom de blir brukt på jakt ? Noen som kan forklare meg sammenhengen her ? Jeg skjønner rett og slett ikke hva det innebærer jeg... Dersom de er brukt i jakt, har dødd og er REGISTRERT SOM DØD ? Da HAR de jo et system for å registrere døde hunder da... er det noe jeg ikke skjønner her eller ?

Etter hva jeg har forstått, har NKK en egen liste over jakthunder, ettersøkshunder og andre hunder med visse "arbeidsoppgaver". Når en ettersøkshund dør, fjernes denne fra lista, slik at kommunen slipper å ringe til eieren av døde hunder når de trenger hjelp til noe. Denne lista er altså isolert fra DogWeb. For alt jeg vet er det et word- eller excel-dokument. Her (http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/view/list_ettersok.html?ARTICLE_ID=1093507751271) kan du søke på ettersøksregisteret. Det står også noe om hvor lenge en hund blir stående i registeret, hvis de ikke hører noe fra eier. Så når hunder fjernes derfra, har ikke det noe med DogWeb å gjøre. Det er et helt annet system.

Og til de av dere som argumenterer med at det vil være en liten jobb: Hvor mange valper fødes i året? Kan vi gå ut ifra at cirka like mange dør i året? Tenk deg at det tar kanskje et minutt med jobb per hund. Du skal få posten, åpne konvolutten, ta ut arket, søke opp hunden i registeret, sette inn riktig kode/dato/informasjon/you name it, lagre og kanskje dobbeltsjekke at det ble riktig. Og kanskje også papirene skal arkiveres - NKK arkiverer jo for eksempel kullregistreringer og andre papirer, så hvorfor ikke også disse?

Jeg er enig i at det hadde vært fint å få samlet informasjon om levealder og dødsårsaker, og at det er viktig for avlsarbeid. Men kanskje det vel så gjerne kunne vært et prosjekt for raseklubbene?

Vennlig hilsen

Emma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært veldig enkelt for NKK's database administrator å sette inn en kolonne av typen boolean (hvor true/false = levende/død) i hundetabellen. Om registrering av død/levende skulle vært et krav eller ikke, kan NKK selv bestemme. Det hadde uansett vært mindre styr for dem om det ikke var et krav, en trigger kan uansett sette alle hunder over f.eks 20år til død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært veldig enkelt for NKK's database administrator å sette inn en kolonne av typen boolean (hvor true/false = levende/død) i hundetabellen. Om registrering av død/levende skulle vært et krav eller ikke, kan NKK selv bestemme. Det hadde uansett vært mindre styr for dem om det ikke var et krav, en trigger kan uansett sette alle hunder over f.eks 20år til død.

Vi forstår vel selv at hunden er død, ved å se at fødselsdatoen er i 1986?

Og uansett hvor enkelt det kan gjøres rent teknisk, er det fremdeles informasjon som må legges inn.

Og for at informasjonen skal være optimalt interessant, bør også dødsårsak inn. Det er forskjell på å bli avlivet fem år gammel fordi man blir påkjørt, har kreft, er aggressiv, eier får et allergisk barn, eier blir lei av hunden, også videre... En dødsdato kan egentlig være veldig uinteressant.

Altså vil dette være noe som krever mye arbeid. Den tekniske løsningen vil være det minste problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...