Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK


Aud Stokman

Recommended Posts

Jeg ble jo noe overrasket da jeg ringte Norsk Kennel Klubb for å melde fra om et par døde hunder, da jeg trodde de ville avregistrere dem fra sitt hunderegister. Å nei da, det gjorde de ikke. Det var altså ikke mulig å få slettet døde hunder fra deres register eller få registrert at de har reist til hundehimmelen. Så når noen går inn på dog web og sjekker hvor mange hunder det er fra en oppdretter f.eks. eller hvor mange det er av en rase(hvis det er mulig), så får man altså med en haug med hunder som for lengst er i hundehimmelen. Så hvis man tar en meget sjelden rase, der man kjenner til alle oppdretterne, så kan man i hvertfall sjekke hvor mange hunder som er registrert, og hvis man tror at alle disse lever i beste velgående, så kan man bli grundig lurt. Nå er ikke jeg noe datageni, men kan det være så vanskelig å slette de hundene som er døde, evt. registrere at de er døde? Slik som det er nå, så blir man jo grundig lurt hvis man vil sjekke en rase. Ta min rase f.eks. der ser det ut som om det er 30-40 individer, tror jeg. Jeg har aldri sjekket selv, men jeg vet at mange av disse er døde. Blir ikke dette litt feil da, at man ikke får korrekt informasjon fra NKK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Jo, nå har ikke jeg tilgang på DogWeb, men i hvert fall burde det vel være tydelig opplyst at ikke alle hundene i registeret nødvendigvis var i live. Ideelt sett burde det kanskje vært markert på den enkelte avdøde hund at den ikke var mer, men tror det er få hundeeiere som ville tatt seg bryet med å melde fra om det.

Å slette hundene er vel ikke et alternativ, da sletter man jo samtidig data som kan være interessante for oppdrettere, forskere og andre interesserte, selv om hunden er død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalita: Jeg får svar om at ingen hund er funnet...

Det får jeg uansett hvis jeg søker på navn :)

Må søke på reg.nr. Ellers fungerer det ikke, ganske håløst egentlig. Og, ja jeg er 100% sikker på at jeg har skrevet riktig navn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg reagert på og.Både Pan og gamlegronnsien står fortsatt oppført som alive and kicking.(gammern begynner å nå en mistenkelig alder da men...)Litt merkelig at NKK ikke klarer noe som DNT har klart i flere år uten problemer,hesten min ble nemlig registrert som død og begravet ganske så snart etter bortgangen så vidt jeg husker.Og litt frustrerende for oppdrettere og som tror at en valp de har mistet kontakten med er i live når den viste seg å være død,eller som oppdretteren til en hund jeg fikk omplassert:fikk beskjed om at hunden skulle avlives og flere år senere fant ut at hunden hadde levd pensjonist tilværelsen som omplasseringshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også fant vi ut at det var noe feil med navnet da. ;) Står et i kontrakten og et annet i stamtavla. :)

Det gjør det med Loke og...Det står Skuld på hjemmesiden til oppdretter og i kontrakten.Og skuldh hos NKK.Eller omvendt..Husker ikke helt,men feil er det ihvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får jeg uansett hvis jeg søker på navn :)

Må søke på reg.nr. Ellers fungerer det ikke, ganske håløst egentlig. Og, ja jeg er 100% sikker på at jeg har skrevet riktig navn ;)

Dette høres merkelig ut. hvis du skriver inn navn og setter dette tegnet * bak, så skal du få opp navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan henvende deg skriftlig til nkk og be dem ta probelmstillingen opp i hovedstyret med direktive til hvordan en går frem dersom hund skal markeres som død.

Ja, da må jeg be dem om å forandre på rutinen da, for pr. i dag er det ikke mulig å få avregistrert noen hund, altså få markert at den ikke lever lenger. At de ikke vil slette døde hunder fra registeret, det forstår jeg, for det kan jo være interessant å se hvem som ligger langt bak i stamtavlene, men det burde da ike være så vanskelig å få registrert at de som har reist til hundehimmelen har gjort nettopp det. Det kan da ikke være vanskeligere _det_ enn å registrere et kull? De registrerer jo farge på hunden, og nesten alt mulig annnet, så da bør de kunne klare dette også synes jeg.

Gud, de kommer til å elske meg hvis jeg lager en hovedstyresak ut av dette. ;)

Men det gjør jeg jo gjerne, da jeg synes systemet ville blitt ryddigere hvis de oppdaterte registeret sitt, slik at døde hunder ble markert døde.

Hvis noen har noen flere gode argumenter jeg kan legge ved, så kom gjerne med dem. :)

Som oppdretter vil jeg jo gjerne vite hvilke hunder som lever av de jeg har oppdrettet, og jeg mener at det burde være en plikt for en hundeeier å melde fra både til NKK og til oppdretter når en hund er død, om ikke en juridisk plikt, så i hvertfall en moralsk plikt. Kanskje jeg skulle ta det med som et ekstra punkt i mine kontrakter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT - hvorfor er denne postet i hundediskusjoner? Er den så hårsår?

Du skal nå bry deg med alt da. Det kan den fort bli et hett tema. Og ærlig talt, har du ikke noe annet å skrive slik at du får se nicket ditt her? Er det meg du har noe imot eller hva?

Har du ikke i stedet noen gode råd for hva jeg kan bruke som argumenter når jeg skal lage en hovedstyresak ut av det?

Du er liksom alltid frampå, i tilfelle noe er postet et sted du ikke liker. Jeg synes altså flesteparten av de som frekventerer mest her i hundediskusjoner er best i stand til å komme med noe positivt og konstruktivt.

Har du noe positivt på lager i forbindelse med denne tråden? For hittil har du jo ikke kommet med noe positivt i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT - hvorfor er denne postet i hundediskusjoner? Er den så hårsår?

Er man misfornøyd med plassering på ting kan man bare sende en rapport med begrunnelse så ser vi på den.

Dette er en like stor del av Hundesonen som alle de andre delene, *gjenta seg selv* forskjellen er at man skal kunne forvente og kunne tåle heite svar, ikke at det være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til, det er en moderator som har postet flere innlegg i denne tråden, så da er det sikkert greit at den er her. For du er ikke moderator, er du det? :)

Moderatorer er medlemmer og kan skrive som alle andre. Om en person er moderator eller ei kan du se på venstre side under nicket, Aud, så slipper du å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man misfornøyd med plassering på ting kan man bare sende en rapport med begrunnelse så ser vi på den.

Dette er en like stor del av Hundesonen som alle de andre delene, *gjenta seg selv* forskjellen er at man skal kunne forvente og kunne tåle heite svar, ikke at det være det.

Og siden det er en annen moderator som har postet flere innlegg i denne tråden, så mener jeg at _det_ bør være grunn til å anta at tråden passer her. Og det er vel ikke krise om det ikke er krig her på hundediskusjoner hele tiden? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal nå bry deg med alt da. Det kan den fort bli et hett tema. Og ærlig talt, har du ikke noe annet å skrive slik at du får se nicket ditt her? Er det meg du har noe imot eller hva?

Har du ikke i stedet noen gode råd for hva jeg kan bruke som argumenter når jeg skal lage en hovedstyresak ut av det?

Du er liksom alltid frampå, i tilfelle noe er postet et sted du ikke liker. Jeg synes altså flesteparten av de som frekventerer mest her i hundediskusjoner er best i stand til å komme med noe positivt og konstruktivt.

Har du noe positivt på lager i forbindelse med denne tråden? For hittil har du jo ikke kommet med noe positivt i denne tråden.

Hvem jeg har noe imot har ingenting med saken å gjøre, jeg stilte et helt fair spørsmål, og synes du går unødvendig mye i angrep for et enkelt lite spørsmål. Det er en interessant sak du bringer opp, men jeg kan ikke se hvorfor den skulle bli en opphetet diskusjon og mener altså at man kunne ha tatt den i vanlige forumet og heller flyttet den over til hundediskusjoner dersom den ble "heit".

Derfor mener jeg at jeg må ha lov til å spørre om det hvis jeg vil - skal sende pm til moderator neste gang, gidder ikke å la meg irritere over ditt forsøk på å pirre på deg en krangel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en like stor del av Hundesonen som alle de andre delene, *gjenta seg selv* forskjellen er at man skal kunne forvente og kunne tåle heite svar, ikke at det være det.

Og det er vel ikke krise om det ikke er krig her på hundediskusjoner hele tiden? :)

Les hva jeg skriver da :) Akkurat det samme som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe,da var det nu enda bra den ble postet her :)

Ja Aud,hva skal du si til NNK?Hva med å si at det er logisk at hundene som er kommet til hunde himmelen får et kors bak reg nr,slik at alle som er inne for å sjekke ut opplysninger om stamtavler ser at hundene ikke lever evig :)

Nei ikke vet jeg,men tror ikke det skal være så vanskelig for NNK å forandre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...