Gå til innhold
Hundesonen.no

Redningshund - hvilken rase tenker du på da?


SiriEveline
 Share

Recommended Posts

Etter å ha vært inaktiv i NRH (Norske Redningshunder) de siste to årene kjenner jeg hvor mye jeg savner det, og jeg har blitt helt sikker på at jeg ønsker å starte opp treningen igjen. Dermed blir hund nummer to valgt med dette som utgangspunkt, ettersom setter'n jeg har i hus nå ikke egner seg så godt til det, men han er uansett mannens jakthund i tillegg til en super familiehund.

Målet mitt er å bli godkjent og være i aktiv tjeneste, så det må være en rase som har et godt utgangspunkt til å komme i mål med alle kravene som stilles på veien.

I tillegg er det ønskelig at hunden fungerer godt som familiehund ettersom vi har et barn fra før, og et barn på vei.

 

Kom gjerne med konkrete tips om rase og gjerne aktuelle oppdrettere, jeg ønsker å få satt meg godt inn i de forskjellige mulighetene slik at jeg kan ta et velinformert rasevalg før den virkelig planleggingen av valp kan begynne.
Det er uansett snakk om et stykke frem i tid, men greit å være godt forberedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I din situasjon ville jeg vurdert flat coated retriever, evt. en av de andre retrieverne. Jeg synes at det er en av de rasene som virker lettest å få til i NRH, og de er ikke minst flotte allrounderne ellers også OG fungerer supert som familiehund.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, MarieR said:

Jeg tenker du bør se på gruppe 1 og 8, der er det jo mange kandidater som egner seg. Vanskelig å komme med spesifikke raseforslag uten mer å gå etter enn at den er ønsket til trening mot godkjent redningshund. 

Det er jeg veldig enig i, det er de to rasegruppene jeg har sett på. Har helt mest mot gruppe 8, men blir ikke helt sikker på meg selv.

10 minutes ago, Artemis said:

I din situasjon ville jeg vurdert flat coated retriever, evt. en av de andre retrieverne. Jeg synes at det er en av de rasene som virker lettest å få til i NRH, og de er ikke minst flotte allrounderne ellers også OG fungerer supert som familiehund.

Flaten syntes jeg virker veldig svirrete, selvom jeg syntes de virker veldig kule hunder (og absolutt typisk familiehund). Jeg bør kanskje prøve å få møtt litt flere individer i forskjellige aldre, gjerne noen som har trent sine i redning eller bruks. Ser egentlig veldig sjeldent flater..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenker er det største skillet mellom gr.1 og 8 er risikoen for å få en sosialt usikker hund, noe jeg antar er en rimelig upraktisk og begrensende egenskap hos en redningshund. Min oppfatning er at det er en problemstilling som er mer vanlig hos en del gruppe 1 hunder enn retrievere og spaniels. :) Labrador tror jeg ville vært et av mine førstevalg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, roxie88 said:

Jaktlabbe

 

Just now, MarieR said:

Det jeg tenker er det største skillet mellom gr.1 og 8 er risikoen for å få en sosialt usikker hund, noe jeg antar er en rimelig upraktisk og begrensende egenskap hos en redningshund. Min oppfatning er at det er en problemstilling som er mer vanlig hos en del gruppe 1 hunder enn retrievere og spaniels. :) Labrador tror jeg ville vært et av mine førstevalg. 

Rimelig upraktisk med en sosialt usikker hund både i redningssammenheng og i småbarnsfamilie (barnebesøk kommer nok bare til å øke med årene).

Retrieverne er kanskje stort sett ganske trygge valg, med godt grunnarbeid i forhold til valg av oppdretter. Man hører jo om endel utfordringer som allergier og stress, men alle raser har vel sine greier, men man finner jo allikevel bra individer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador tror jeg ville vært mitt førstevalg. Ikke nødvendigvis jaktvarianten, det er litt opp til hvor mye motor du faktisk vil ha. Og faktisk, deretter, rottweiler fra "riktig" oppdretter (hvis det finnes, jeg kjenner ikke rasen godt nok men kjenner en håndfull fine individer).

Det er nok flere gode alternativer, men hvis jeg skulle hatt en hund med nrh som hovedmål så ville det blitt lab. Det har jeg også inntrykket av at en stor andel av nrh-hundene er, selv om det er en del annet også?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SiriEveline skrev:

 

Rimelig upraktisk med en sosialt usikker hund både i redningssammenheng og i småbarnsfamilie (barnebesøk kommer nok bare til å øke med årene).

Retrieverne er kanskje stort sett ganske trygge valg, med godt grunnarbeid i forhold til valg av oppdretter. Man hører jo om endel utfordringer som allergier og stress, men alle raser har vel sine greier, men man finner jo allikevel bra individer.

 

Tror jaktlabbe er det tryggeste kortet for å få en hund som du vet kommer til å ha nok kapasitet til jobben som redningshund også :-) Kan anbefale deg å ta en titt på Blåfjell Hundesenter, de avler jaktlabb. Har en veninne som nettopp har hentet seg en 6 mnd valp der for å trene opp til redningshund (hun har terv fra før som er godkjent redningshund. Ny hund fra gruppe 1 var uaktuelt for henne da hun har slitt veldig med det sosiale på den andre hunden sin)  Jeg vet de er flere i lokallaget der som har kjøpt hund der oppe og er veldig fornøyde. http://www.blaafjellhundesenter.com/430520353

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mye personlig smak og hvor man er i livet hva man ønsker og hva man anbefaler.

Personlig hadde jeg valgt schaferhund, kelpie eller jaktlabbis.

Men fins mange gode jakt golden, rottiser, maller, working springer osv

Smak og behag, hva man liker. Og ikke minst, hvem foreldrene til de hundene er og hva de brukes til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette med rasevalg er jo litt smak og behag også. Jeg snakker varmt om retrieverne her, men det er jo en grunn til at jeg har schäfer selv. :P Jeg har et godt inntrykk av flaten, både hanner og tisper. Enkle å motivere: mat og ball, yey! Vi har flere labradorer på laget også. Tilfeldigvis jaktlabbetisper og utstillingslabbehanner. Jaktlabbetispene fungerer suverent, hannene har noen utfordringer i forhold til motivasjon/motor og det at tisper/tisseflekker noen ganger er mer interessant enn å jobbe. En del av utstillingslabbene jeg har sett har manglet motor, men det finnes absolutt unntak. Men det er vel ikke tilfeldig at jeg vet om flere som har gått fra vanlig labrador til jaktlabbe... Det er jo absolutt mulig med gruppe 1-hund som redningshund i barnefamilie, men jeg tenker at en retriever er et sikrere kort. :)

 

Ellers så var rasefordelingen godkjente hunder per 2015:

schäfer 51

labrador 38

flat 28

BC 22

rottweiler 21

golden 18

Det var topp seks på godkjenningslisten, siden noen nevnte det over her.  :P

Her er bloggen til en som har sin tredje godkjente flat: http://redningshundenisi.blogspot.no/

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på ganske mange raser egentlig. Sånn sett bort i fra at det er raser jeg kanskje ikke hadde valgt selv (på grunn av andre ting enn egnethet) så er det to raser jeg tenker på som de enkleste/beste valgene. En bruksschæfer fra en god oppdretter. Lette og jobbe med, godt driv, god pels, passe selvstendig i arbeid, fine i familier osv. Eller en BC pga mye godt det samme. Det er jo individuelt hva man vil ha, men jeg tenker ihvertfall at når det er snakk om noe såpass krevende og noe vi virkelig skal drive med så er det greit å slippe masse ekstra jobb fordi hunden ikke har de beste forutsetninger.

Personlig hadde jeg nok gått for Hollender/malle(men der har man jo en viss risiko for sosial usikkerhet), kelpie, jaktspringer, jaktgolden, eller riesen(fra rett oppdretter). Godt egnet, men kanskje med noen større "svakheter" ifht de to over(noen av de mer enn andre), men hunder jeg liker :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäfer har vært en liten drøm for meg og en hunderase jeg tror jeg virkelig kunne trives med. Dessverre er min mor veldig negativ til den rasen, og jeg er ønsker å ha mulighet til å bruke foreldrene mine til pass da det gjør hele hundeholdet mye enklere for oss. Det samme gjelder egentlig malle.

Kelpier digger jeg, jeg er bare veldig usikker på om jeg hadde orket å ha en 24/7 og da tenker jeg kanskje at det ikke er rasen for meg. Selvom det er veldig mye som tiltaler meg ved dem.

 

Jeg fikk litt øynene opp for flaten nå, det at det er stor sjanse for å få en brukshund som kan stilles ut må jeg innrømme at tiltaler meg litt, selvom jeg egentlig ikke har utstilling som noe krav (men litt ønsket er det kanskje). Og utifra statistikken ser det ut til å være endel godkjente flater så det er nok bare jeg som ikke har møtt dem.

Av de andre retrieverne, golden og labbe så ser jeg for meg jaktlinjene, rett og slett for å sikre en god motor. En god jakthund skal jo også ha en god avknapp, selvom jeg selvfølgelig forventer å måtte forme hunden.

Takker veldig for link @Artemis, spennende å lese om noen som har godkjent flat og tidligere erfaring med rasen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjukklabbis (med litt jakt og motor i selvsagt) er et trygt valg. Da har man det mentale på plass. Jaktlabbis har mye ymse mentaliet - det er mye bra, men også mye frynsete hunder. Da er jaktgolden ofte bedre. Renate Lund skal ha en jaktgolden kombinasjon nå som jeg har enorm tro på.

Tenker også flat, schäfer eller border collie :) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, SiriEveline said:

Jeg fikk litt øynene opp for flaten nå, det at det er stor sjanse for å få en brukshund som kan stilles ut må jeg innrømme at tiltaler meg litt, selvom jeg egentlig ikke har utstilling som noe krav (men litt ønsket er det kanskje). Og utifra statistikken ser det ut til å være endel godkjente flater så det er nok bare jeg som ikke har møtt dem.

Nå er jeg ikke så god på flatoppdrettere da det ikke akkurat er min rase, men du får se på kull nr 1 her.  :P 

http://humborstad.info/webhotell/skrenten/index.php/valper-i/planlagte-valpekull

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sto overfor dette valget ifjor våres da jeg bestemte meg for å skaffe en hund nr. to som skulle trenes til redningshund. Jeg baserte meg på egne erfaringer og råd fra andre i NRH, og endte på retriever og deretter jaktgolden. Hadde litt lyst på bruksschæfer også, men fant ut at en retriever nok passet best i vår familie. Og jeg har virkelig ikke angret et sekund, Grim ser ut til å være veldig lovende for oppgaven. Sosial, lett å belønne, energisk og fysisk egnet.

Jeg har vært innom to lag i Oslo, og begge har nesten bare retrievere. Inntrykket mitt er at de stort sett er veldig egnet alle sammen - jaktlabber, jaktgolden og tollere. (Flater har jeg ikke sett så mange av, og heller ikke vanlige labber eller goldener.)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså en i utgangspunktet veldig menneskekjær hund letter slik trening betraktelig, at det er så kjempestas å finne mennesker fordi mennesker i seg selv er nesten belønning nok. For mange herrans år siden var jeg i NRH med min flat tispe og det var en hel del ting som var enklere med henne, feks rundering. Hun syntes å få lov å slikke mennesker i ansiktet var den ultimate belønningen mens for mer reserverte hunder måtte figurantene og belønningen velges med omhu siden det var tungt å gi slike hunder en belønning som betød noe når fører ikke var tilstede. Hun var også slik som ble veldig motivert på menneskespor fordi det var et menneske i enden der, men til gjengjeld slet jeg med at hun kokte over i spor hvor hun hadde det ekstremt travelt og rett og slett løp opp i trær av frustrasjon når man holdt henne igjen. Men slikt kan trenes.

Imidlertid synes jeg du skal tenke grundig gjennom det å ha 2 små barn og en hund som nødvendigvis må ha mye motor. En hund med mye motor har også mye motor i hverdagen, selv om man trener på avknappen så det står etter. Det kan være slitsomt!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AstridN said:

Jeg sto overfor dette valget ifjor våres da jeg bestemte meg for å skaffe en hund nr. to som skulle trenes til redningshund. Jeg baserte meg på egne erfaringer og råd fra andre i NRH, og endte på retriever og deretter jaktgolden. Hadde litt lyst på bruksschæfer også, men fant ut at en retriever nok passet best i vår familie. Og jeg har virkelig ikke angret et sekund, Grim ser ut til å være veldig lovende for oppgaven. Sosial, lett å belønne, energisk og fysisk egnet.

Jeg har vært innom to lag i Oslo, og begge har nesten bare retrievere. Inntrykket mitt er at de stort sett er veldig egnet alle sammen - jaktlabber, jaktgolden og tollere. (Flater har jeg ikke sett så mange av, og heller ikke vanlige labber eller goldener.)

Følger godt med på dere på Instagram og veldig spent på hvordan det går med dere fremover!

Hvor er Grim fra forresten?

 

I vårt lag er det stort sett labrador med innslag av schäfer, terv og flat. Og har jo nylig ankommet en jaktgolden også, men den er foreløpig veldig ung.

 

 

Veldig god tanke @TonjeM og en ny hund kommer ikke i hus før jeg er sikker på at jeg har tid/kapasitet og ikke minst overskudd til å både gi hunden det den trenger, men også faktisk trene mot å bli redningshund. Jeg ser ikke for meg at ny hund kommer i hus før om minst noen år, men ønsker å bruke den tiden på å bli godt kjent med aktuelle raser. Jeg har jo en setter idag og han krever sitt, men i mine øyne vil jeg si at han krever endel mindre enn en redningshund i trening.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer sterkt jaktgolden som neste rase, og har egentlig et veldig stort ønske om å være aktiv i NRH da JEG synes sportrening er supergøy! Tror jeg har vært så heldig å få hilse på @AstridN s Grim? (på clickercamp nå i fjor sommer/høst på Sølen). Var noe kjent med dere! :D 

Ellers har jeg også vurdert Kelpie :) 

Endret av bjeffemonster
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også selvsagt langhårsbelger da, fra rett oppdrett. Mange kjekke både "vanlige" fra gode oppdrettere med fokus på bruks og de med mallelinjer i seg, og de med malle i opplever jeg som mye mildere og mindre skarpe enn mallen selv, så lenge det ikke er førstegenerasjon med malle både mor og far, for da er det jo i praksis en malle uavhengig av hårlag :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador! Jeg trente jo i NRH med aussiene mine og tenkte da at gjeterhunder var det beste (og det er nok smak og behag), men etter å ha trent bruks med labradoren min og sett for et naturlig søk han har og det sosiale, så synes jeg labrador er en ypperlig redningshund! Jeg har jaktvarianten, men har trent med en god "vanlig" labrador som også egnet seg veldig godt som redningshund, så det skal vel finnes de også.

Min kommer fra Ringlets kennel og jeg kan varmt anbefale dem! Utfordringen generelt med jaktlabradoroppdrettere er at ikke alle vil selge til noen som ikke vil bruke dem til jakt, så der må man forhøre seg litt.  

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...