Gå til innhold
Hundesonen.no

Viktige kommandoer å lære alle valper! :)


kansi
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg trener med valpen min hver dag og vi begynner å mestre "bli" nå. Sitt og ligg har gått ganske greit og nå trenger vi noen nye kommandoer!

Jeg har aldri hatt valp før han lille her, så alt som kan hjelpe å lære en valp med uerfaren eier hadde vært knall!

Vi har sett en video på internett av en kar ved navn Zak George som snakket om en "leave it" kommando. Vi tenkte å øve litt på dette i dag, men er det noen som har en god oversettelse av denne kommandoen til Norsk også? Takk!

 

Litt informasjon om guttebassen (hvis det hjelper med å gi eksempler på kommandoer):

Han veier 4,5 kg og er en blanding mellom Shih Tzu og Pomeranian og er 4 måneder. Han er svært energisk (vil veldig gjerne hilse på alle mennesker og hunder, selv om de kanskje ikke vil hilse på han) noe som har gjort trening litt krevende, men riktignok veldig morsomt når vi får det til! 

Han går pent på bånd, bjeffer bare hvis noen leker med han og han ikke klarer å få tak i den eller når han syntes det tar litt lang tid å få en godis når vi trener, alternativt hvis jeg prøver å lese noe mens vi gjør det og han blir utålmodig. Vi øver mye på å være alene, hvor vi nylig har hatt gradvis flere "gjennombrudd" der vi øker tiden vi er borte fra han, dette har riktignok vært ganske strevsomt :)

Felix er kjempefin, han er en herlig liten valp som elsker å leke anytime of the day, men liker også å sove ganske mye i løpet av en dag :D 

 

Tusen takk ! :D 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle hvilket ord du bruker, men "la være" og liknende er kanskje mest naturlig å bruke [emoji4]

 

Jeg har også en "vent"-kommando som jeg bruker flittig. I praksis vil det si "vent på meg" / "bli der du er". Man kan jo bruke "bli" til det samme, men hos meg er bli en absolutt kommando - han skal bli værende i den akkurat den posisjonen han er i. Når jeg sier vent, kan han velge å stå, ligge, sitte osv, bare han blir ca på samme sted.

 

Ellers syntes jeg det er veldig ok at de lærer seg at de ikke får spurte ut idet jeg åpner en dør, være seg dør i huset, burdør, bildør ol. Jeg åpner døren, og hunden venter med å gå til jeg sier det er greit.

 

Samme med mat. Jeg skal kunne sette ned matskålen, legge fra meg tyggebein, hive tørrfór utover gulvet osv, og hunden skal ikke stupe etter. Den får sitte og vente til den får lov. I hverdagen er det veldig deilig å ha det slik, og jeg har da heller ikke en hund som stjeler maten min, for han får ikke lov til å spise noe som helst før jeg sier det er greit. [emoji4]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med valper bruker jeg mer tid på miljøtrening og sosialisering enn kommando-innlæring :) Når det kommer til trening legger jeg mest vekt på innkalling, den skal funke i alle situasjoner :) Ellers syns jeg "legg deg" er en veldig praktisk kommando. For meg betyr det legg deg ned, bli der og slapp av. En kommando for "slutt med det du driver med, det er ikke lov" er også greit å ha. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kutt ut/Nei", "sitt", "gå og legg deg".

Jeg mener at sitt kan brukes til det meste, og jeg har feks brukt det for å dempe bikkja når han tar av i den bittelille gangen min når vi skal på tur. Da ber jeg ham om å sitte mens jeg kler på meg, eller sitte før han får på seg bånd osv. En god sitt kan brukes i mange situasjoner for å få kontakt med bikkja igjen.

Gå og legg deg betyr legg deg og slapp av for meg, i tillegg til "gå vekk fra matbordet, jeg vil ikke ha nesa di på bordet". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...