Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvis du kunne velge fra øverste hylle (tørrfôr)

Recommended Posts

Guest Aulie

Jeg forer mine på fish4dogs. For meg er det viktig at hundene liker det de får, at de fungerer optimalt på det og innholdet i selvet foret. Jeg er ikke fan av ris og korn og jeg ser at fiskeoljen gjør hundene mine en STOR tjeneste. Har en schæfer som legger lett på seg så med dette foret kan jeg gi henne godt med mat og fortsatt holde vekten. Kombinerer avogtil med V&H  eller fish4dogs sitt våtfor for å variere litt.  

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stjeler denne tråden litt.

Jeg syns Tidi bæsjer litt store mengder på det foret hun går på nå. Hun får Eukanuba nå. Hun får ca et halvt royal canin beger (240 ml) til hvert måltid. Da holder hun en fin vekt. Jeg vet ikke om dette er mye mengde for en hund på hennes størrelse. Burde vi kanskje prøvd høyenergi for og gitt mindre mengde? 

Jeg ønsker ikke et veldig dyrt for, da jeg har studentøkonomi enda. Foret på Robur før og jeg føler det fungerte mye bedre, men de har sluttet å selge det i butikken jeg pleier å handle i. Om noen vet om forhandlere i Bergen så er det godt mulig jeg går tilbake til Robur. Ellers er det noen som har andre anbefalinger? 

Vi vant en sekk med Vigor og Sage for. Tenkte å teste den ut eller eventuelt blande inn med Eukanuba foret bare for å få brukt det. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Robur kan bestilles via Min Beste Venn butikkene men må forhåndsbetales. Ikke noe problem å få fatt i. Selv forer jeg 50/50 på Essential Foods og VoH. Skulle gjerne gitt 70/30 med hovedvekt på VoH, men har ikke fryseplass. Essentials er supert,bruker det som treningsgodbiter utenom vanlig foring.

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Robur kan bestilles via Min Beste Venn butikkene men må forhåndsbetales. Ikke noe problem å få fatt i. Selv forer jeg 50/50 på Essential Foods og VoH. Skulle gjerne gitt 70/30 med hovedvekt på VoH, men har ikke fryseplass. Essentials er supert,bruker det som treningsgodbiter utenom vanlig foring.


Takk for svar! Jeg sendte Mail til Robur og de sendte meg videre til Buddy. Men om Mim bestevenn tar inn om jeg bestiller så gjør jeg gjerne det neste gang :) Bare litt stress å alltid måtte være på forhånd med forbestillingen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, MegaMarie skrev:

Stjeler denne tråden litt.

Jeg syns Tidi bæsjer litt store mengder på det foret hun går på nå. Hun får Eukanuba nå. Hun får ca et halvt royal canin beger (240 ml) til hvert måltid. Da holder hun en fin vekt. Jeg vet ikke om dette er mye mengde for en hund på hennes størrelse. Burde vi kanskje prøvd høyenergi for og gitt mindre mengde? 

Jeg ønsker ikke et veldig dyrt for, da jeg har studentøkonomi enda. Foret på Robur før og jeg føler det fungerte mye bedre, men de har sluttet å selge det i butikken jeg pleier å handle i. Om noen vet om forhandlere i Bergen så er det godt mulig jeg går tilbake til Robur. Ellers er det noen som har andre anbefalinger? 

Vi vant en sekk med Vigor og Sage for. Tenkte å teste den ut eller eventuelt blande inn med Eukanuba foret bare for å få brukt det. 

Mine har mye avføring på de fórene som ikke fungerer optimalt. Ser tydelig forskjell på mengde avføring (i tillegg til kvalitet på pels og poter) fra dårlig fór til bra fór. Gir ca 50/50 v&h og brit care med lam. I noen perioder får de kun tørrfór.

Har prøvd høyenergi fór men synes ikke at det var behov for det ift aktivitetsnivået hundene har. Om du føler at hun ikke får i seg nok fett kan du jo evnt tilsette litt ister i fóret. 

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Guest Jonna
56 minutter siden, MegaMarie skrev:

 


Takk for svar! Jeg sendte Mail til Robur og de sendte meg videre til Buddy. Men om Mim bestevenn tar inn om jeg bestiller så gjør jeg gjerne det neste gang :) Bare litt stress å alltid måtte være på forhånd med forbestillingen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Animail leverer Robur :)

Har selv gått tilbake til det nå da jeg har det meget tilgjengelig rett over grensen :P Er veldig fornøyd med det föret. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Guest Belgerpia

Har forsøkt mye forskjellig for, inkludert rasetilpassede for til både puddel, bulldog og belger - jeg ender alltid tilbake til det samme, RC medium adult i kombinasjon med vom og hundemat - enkelt og greit. Hundene LIKER mate, de FUNGERER supert på det, pelsen er ok - dog er puddel smellfeit, men det tror jeg er et resultat av at jeg har testet ut et for med mer fett blant annet.
Nå på sommeren synes jeg det er best med bare tørrfor, ene og alene fordi Vom og Hundemat blir drittekkelt når det er varmt i været - selv om jeg oppbevarer i kjøleskap, men de spiser jo alt de får så jeg stresser ikke med det.

Jeg har forsøkt 4300 og 4800 foret til RC, ingen av mine hunder har opp gjennom fungert på disse forene - vi ender tilbake til medium adult.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd litt av hvert.. fikk med rc puppy når vi hentet henne, men syns hun ble litt vel hard i magen. Bytta til orijen men det klødde hun av. Prøvde så acana men det likte hun ikke, antagelig fordi knottene var for store. Prøvde eukanuba men det likte hun heller ikke...

Nå har jeg endt opp igjen med rc adult small breed. Men nå blander jeg med V&H og hun fungerer bra på det. Kunne jeg valgt så ville jeg brukt acana eller orijen mtp på innholdet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine får RC Exigent til frokost. Det er det eneste fôret de gidder å spise tørt. Til middag får de 50/50 RC (Agility 4100/sensible/urban) og frossen ProVit i terninger (Storfekjøtt eller storfevom).

Jeg syntes ikke RC lukter noe spesielt, men syntes Orijen lukter døden og at avføringen til hunder som bruker Eukanuba lukter enda værre. :blink:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Orijen six fish, og fornøyd med det. Har prøvd litt forskjellig (RC, Eukanuba, vom), men ender alltid tilbake til det (bedre pels, bedre mage, mindre gassing og mindre mengder som kommer ut). 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Orijen Adult og Orijen Puppy :) Ser ingen grunn til å bytte til noe med mindre kjøttinnhold når det fungerer og de liker det!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 7.6.2017 at 9:40 PM, MegaMarie skrev:

Stjeler denne tråden litt.

Jeg syns Tidi bæsjer litt store mengder på det foret hun går på nå. Hun får Eukanuba nå. Hun får ca et halvt royal canin beger (240 ml) til hvert måltid. Da holder hun en fin vekt. Jeg vet ikke om dette er mye mengde for en hund på hennes størrelse. Burde vi kanskje prøvd høyenergi for og gitt mindre mengde? 

Jeg ønsker ikke et veldig dyrt for, da jeg har studentøkonomi enda. Foret på Robur før og jeg føler det fungerte mye bedre, men de har sluttet å selge det i butikken jeg pleier å handle i. Om noen vet om forhandlere i Bergen så er det godt mulig jeg går tilbake til Robur. Ellers er det noen som har andre anbefalinger? 

Vi vant en sekk med Vigor og Sage for. Tenkte å teste den ut eller eventuelt blande inn med Eukanuba foret bare for å få brukt det. 

Det første foret min fikk som valp var Eukanuba. Hun bæsjet som en voksen mann etter en Julebordhelg. I tillegg prompet hun ganske mye. Jeg byttet til Orijen, og forskjellen er helt enorm. Mye mindre avføring (under halvparten vil jeg tippe), og den er fastere. Inneklimaet er også på topp igjen.

Orijen er ganske dyrt, men Eukanuba er jo ikke akkurat noe billigfor det heller. For min del var det tydelig at hun ikke fordøyde Eukanuba spesielt godt - det ble ganske dyr drit av det hele. Med Orijen kan jeg gi ganske mye mindre mat siden hun nyttegjør seg foret mye bedre. I praksis betaler jeg omtrent det samme pr måned med Orijen som jeg gjorde med Eukanuba. Acana er også et godt alternativ og noe rimeligere enn Orijen. Det blir nok rimeligere å fore med Acana enn med Eukanuba for min hund i alle fall. Hvordan det evt vil fungere for din må du nesten bare teste. For min del er det i alle fall uaktuelt å betale i dyre dommer for hundemat som inneholder ca 70% korn (gjelder de fleste merkene, inkludert Eukanuba og Royal Canine). Til sammenligning inneholder Orijen 80% animalske ingredienser, Acana rundt 50%.

Hvis du er på utkikk etter for som er vesentlig billigere enn Eukanuba så har jeg ingen tips, men hvis Eukanubaprisen er til å leve med så ville jeg testet Orijen eller Acana. Det er som sagt gode sjanser for at det ikke blir noe dyrere.

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi skal teste Kingsmoor igjen, litt endring i oppskrift så får se. men vapsen elsker det, og vips spiser alt. Er greit å ha noe i tillegg til vom når vi skal på ferie :P

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde jeg hatt råd så hadde jeg fora på acana sitt høyenergi for. Men forer på rc. Noe høy energi noe vanlig for. Jeg er mest glad i vom,men forer nå på musch.(Eller hvordan det skrives) Alt for dyrt for min smak men ikke jeg som betaler foret :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 10.6.2017 at 7:50 AM, tillien said:

Hvis du er på utkikk etter for som er vesentlig billigere enn Eukanuba så har jeg ingen tips, men hvis Eukanubaprisen er til å leve med så ville jeg testet Orijen eller Acana. Det er som sagt gode sjanser for at det ikke blir noe dyrere.

Takk for svar. Nei, rundt Eukanuba pris er greit. Jeg trenger ikke noe billigere. Men Orijen er litt dyrt syns jeg. Men hvis det går opp i opp at du forer mindre, så kan det jo fungere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 timer siden, MegaMarie skrev:

Takk for svar. Nei, rundt Eukanuba pris er greit. Jeg trenger ikke noe billigere. Men Orijen er litt dyrt syns jeg. Men hvis det går opp i opp at du forer mindre, så kan det jo fungere :)

Ja, mange efarer at de kan gå mye ned på doseringen og at det derfor går mer eller mindre opp i opp. Ligger vel omtrent 30% lavere på doseringen med Orijen, og det er vel sånn cirka prisforskjellen også.

Når hunden driter mye, så er det jo fordi noe ikke fordøyes. Hunder er forskjellige der, men med sitt opphav fra kjøtteteren ulven så er det vel ikke så underlig at ikke alle hunder er like bra tilpasset en nærmest plantebasert diett. Det mest nærliggende er å tro at det er kornet som ikke fordøyes. Da får man forsøke noe med mindre eller helt uten korn. Acana er også veldig bra og billigere enn Orijen (det er samme firma som lager de to) og stort sett korn-fritt, litt havre bare om jeg husker rett. Ellers er det noe bønner, erter osv, men ikke korn. Det finnes flere merker som har kornfrie alternativer, noen som er rimeligere en Orijen og Acana. Du får høre på dyrebutikken. Jeg ville i alle fall startet med kornfritt av noe slag, og om ikke det fungerer så ville jeg gått etter høyere kjøttprosent.

Om du går for Orijen eller annet for med svært høyt kjøttinnhold, så ville jeg byttet svært gradvis. Jeg brukte vel 14 dager. Mange opplever diare når kjøttinnholdet går opp og er raske med å avskrive hele foret. Nå er det jo en god ide å ta det gradvis uansett, men spesielt med Orijen som er så radikalt forskjellig fra annet for.

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, tillien skrev:

Ellers er det noe bønner, erter osv, men ikke korn.

Hva er det som er bedre med erter eller bønner, framfor korn? 

9 timer siden, tillien skrev:

Om du går for Orijen eller annet for med svært høyt kjøttinnhold, så ville jeg byttet svært gradvis. Jeg brukte vel 14 dager. Mange opplever diare når kjøttinnholdet går opp og er raske med å avskrive hele foret. Nå er det jo en god ide å ta det gradvis uansett, men spesielt med Orijen som er så radikalt forskjellig fra annet for.

Når man fôrer med tørrfôr, så er jo alle ingrediensene prosessert på en eller annen måte, også det kjøttet som er i fôret. Jeg vet ikke hvor "naturlig" dette kjøttet er heller, og det er svært mange hunder som reagerer på disse fôrene med såkalt høyt kjøttinnhold - og jeg lurer på hvorfor det er sånn? Og det er ikke fordi man er for rask til å avskrive fôret. Hvor lang overgangsperiode mener du er naturlig for å få en hund til å tåle f eks Orijen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, tillien skrev:

Acana er også veldig bra og billigere enn Orijen (det er samme firma som lager de to) og stort sett korn-fritt, litt havre bare om jeg husker rett. 

De bruker stilkene, ikke selve kornet (antar det er kun for fyllmasse, da jeg ikke helt skjønner hvilken nytte man har av stilkene).
Acana er nok billigere fordi de har litt lavere kjøttandel enn Orjien (og så har noen av fôrene disse stilkene).

Jeg fôrer delvis rått (V&H + diverse kjøtt) og delvis med Acana.
Usikker på om jeg fortsetter med Acana til valpen senere, eller om jeg finner noe annet, men den eldste skal ikke byttes på (hun spiser Light&fit, og det tenker jeg hun skal frem til hun skal ha Senior), for hun legger så latterlig fort på seg og liker ikke å løpe med mindre hun ser syklister eller joggere :P 
Jeg har gått fra å være ihuga råfôrer til å sette pris på å kunne gi tørrfôr i tillegg.
Ser egentlig ingen ulemper så lenge kvaliteten på fôret er ok og hunden funker på det :) 
 

Endret av Shokata
Lagt til et avsnitt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Siri skrev:

Hva er det som er bedre med erter eller bønner, framfor korn? 

Når man fôrer med tørrfôr, så er jo alle ingrediensene prosessert på en eller annen måte, også det kjøttet som er i fôret. Jeg vet ikke hvor "naturlig" dette kjøttet er heller, og det er svært mange hunder som reagerer på disse fôrene med såkalt høyt kjøttinnhold - og jeg lurer på hvorfor det er sånn? Og det er ikke fordi man er for rask til å avskrive fôret. Hvor lang overgangsperiode mener du er naturlig for å få en hund til å tåle f eks Orijen?

Det er ikke nødvendigvis bedre, bare annerledes. Tåler man korn så tåler man korn og da er jo alt fint. Det er andre typer proteiner og fibre noe som kan gi andre resultater hos en gitt hund. Når hunden har problemer med Eukanuba så gir det lite mening i å gi et annet for med lignende sammensetning tenker jeg. Så kan det selvsagt være en annen ingrediens som medfører problemet, men jeg tenker det mest fornuftig å bytte ut det som det er mest av først. Spesielt når det er snakk om store mengder avføring.

At det er svært mange som reagerer på forene med høyt kjøttinnhold aner jeg ikke om er korrekt. Har du noen statistikk på det?  Og om det tilsynelatende er korrekt så blir neste spørsmål om tilvenningen har vært korrekt. Beklager, men etter mange år som forsker på mennesker og adferd er jeg nok svært miljøskadet og har vanskelig for å ta slike utsagn for god fisk uten videre :D Det er ofte forbløffende store forskjeller på hva folk sier de gjør eller observerer og hva de faktisk gjør eller observerer...

Hva som er naturlig overgangsperiode vet jeg ikke, men jeg bestemte meg (etter et par uheldige VH "forsøk" som medførte to dager sprutræv) for å ta det SVÆRT rolig og brukte 14 dager som sagt. Det passet med 10g til hvert måltid. Nå er det jo ikke noe mål i seg selv å absolutt skulle fore på Orijen, men ønsker man det så kan man vel gjøre overgangen på mest mulig skånsom måte tenker jeg. Og jeg vet om de som av en eller anne grunn har vært så forbannet på hele "Orijen-hypen" (deres ord) at de har kjøpt inn en pose, byttet tvert ut, for så å kunne si: "se hva var det jeg sa" når løsmagen umiddelbart slo inn.

Bare så det er sagt. Selv om jeg personlig har tro på at for som Orijen i utgangspunktet er bedre enn mange andre for (høyt kjøttinhold, mange rå ingredienser ligner mer på en kjøtteters diett), så er det utvilsomt at mange, ja kanskje til og med de fleste hunder, klarer seg veldig bra og noen kanskje til og med bedre på andre typer for. Man må nesten bare prøve seg fram. For min del slo det dessuten inn en sånn liten "dette skal de f**n ikke komme unna med"-barnslighet da jeg oppdaget at mange av de mest anerkjente forene har 70% plantematerialer og likevel tar så høye priser som de gjør.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ideelt sett hadde jeg gitt Orijen eller Acana, men hun funker ikke på det overhode, selv etter flere mnd. Nå går hun på Specific weight reduction pga allergien og at hun legger på seg bare hun ser en fôrsekk. Ikke ideelt, men er det hun fungerer på, så da er det det hun får. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 minutter siden, tillien skrev:

Det er ikke nødvendigvis bedre, bare annerledes. Tåler man korn så tåler man korn og da er jo alt fint. Det er andre typer proteiner og fibre noe som kan gi andre resultater hos en gitt hund.

Men det FREMHOLDES ofte som bedre... men jeg har aldri fått noen god forklaring på hvorfor det er bedre. 
Og som du sier - tåler man korn så er det jo ikke noen grunn til å gi noe annet bare fordi... 

15 minutter siden, tillien skrev:

Når hunden har problemer med Eukanuba så gir det lite mening i å gi et annet for med lignende sammensetning tenker jeg. Så kan det selvsagt være en annen ingrediens som medfører problemet, men jeg tenker det mest fornuftig å bytte ut det som det er mest av først. Spesielt når det er snakk om store mengder avføring.

Om bikkja driter bæreposer, så er det selvfølgelig ganske dumt å fortsette å gi det samme fôret :) 

15 minutter siden, tillien skrev:

At det er svært mange som reagerer på forene med høyt kjøttinnhold aner jeg ikke om er korrekt. Har du noen statistikk på det?  Og om det tilsynelatende er korrekt så blir neste spørsmål om tilvenningen har vært korrekt. Beklager, men etter mange år som forsker på mennesker og adferd er jeg nok svært miljøskadet og har vanskelig for å ta slike utsagn for god fisk uten videre :D Det er ofte forbløffende store forskjeller på hva folk sier de gjør eller observerer og hva de faktisk gjør eller observerer...

Det finnes neppe noen statistikk på det, men bare ved å lese fôrdiskusjoner her inne, så er det åpenbart ganske mange som faktisk ikke får hundene til å fungere på disse høykvalitetsfôrene (og da er det jo ikke god kvalitet for DEN hunden). Jeg tar heller ikke alle utsagn for god fisk, men når det er mange som opplever det samme OG har brukt lang tid på tilvenningen, så sier det meg at nei - det er ikke nødvendigvis et BEDRE fôr enn andre billigere fôrtyper. 

15 minutter siden, tillien skrev:

Hva som er naturlig overgangsperiode vet jeg ikke, men jeg bestemte meg (etter et par uheldige VH "forsøk" som medførte to dager sprutræv) for å ta det SVÆRT rolig og brukte 14 dager som sagt. Det passet med 10g til hvert måltid. Nå er det jo ikke noe mål i seg selv å absolutt skulle fore på Orijen, men ønsker man det så kan man vel gjøre overgangen på mest mulig skånsom måte tenker jeg. Og jeg vet om de som av en eller anne grunn har vært så forbannet på hele "Orijen-hypen" (deres ord) at de har kjøpt inn en pose, byttet tvert ut, for så å kunne si: "se hva var det jeg sa" når løsmagen umiddelbart slo inn.

Jeg tenkte jeg skulle gi Orijen et forsøk i fjor. Jeg hadde da en full sekk med annet tørrfôr, også bestilte jeg like gjerne 4 store sekker Orijen... Jeg brukte 2 mnd på overgangsperioden - uten at jeg ble spesielt imponert over det som kom ut av bikkjene. Det var MYE og løst - og det ble ikke noe bedre videre heller. Jeg gikk dermed tilbake til det vanlige fôret og magene til hundene ble fine igjen. 

15 minutter siden, tillien skrev:

Bare så det er sagt. Selv om jeg personlig har tro på at for som Orijen i utgangspunktet er bedre enn mange andre for (høyt kjøttinhold, mange rå ingredienser ligner mer på en kjøtteters diett), så er det utvilsomt at mange, ja kanskje til og med de fleste hunder, klarer seg veldig bra og noen kanskje til og med bedre på andre typer for. Man må nesten bare prøve seg fram. For min del slo det dessuten inn en sånn liten "dette skal de f**n ikke komme unna med"-barnslighet da jeg oppdaget at mange av de mest anerkjente forene har 70% plantematerialer og likevel tar så høye priser som de gjør.

Men disse "rå" ingrediensene er jo ikke naturlige, de heller, for de er prosessert for å kunne omformes til tørre kuler... proteinene vil ikke være naturlige slik de er i rått kjøtt, de har jo også gjennomgått en prosess. 

Jeg ender egentlig alltid opp med en enkel konklusjon: samme hva fôret heter eller inneholder, så er det et bra fôr om bikkja fungerer godt på det :D 

  • Like 3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Når begynte valpen å bli roligere. Tja, jeg synes egentlig de fleste har vært greie der. Så lenge de får brukt seg litt så er de rimelig enkle resten. Dog får jeg vell si at den merkbare forskjellen gjerne kommer når de lærer seg "legg deg", så det begynner vi ofte å trene på ganske tidlig. Dessuten er jeg ofte ganske nøye på ro inne fra starten av så det er vell noe de plukker opp fra børjan av. Ikke helt rigid altså på valper, men er heller mye ute så de får herje der også går vi inn og roer ned. Orker ikke kaos og stress inne hele tiden. Bitehemning og når sluttet de å bite på alt.. Hmm, de værste har vell kanskje vært nærmere 7-8 mnd, dog har det stort sett roet seg bra til rundt 6 mnd alder(med mye trening). Jeg er ikke noe glad i de små skarpe og ekle valpetennene som biter så her blir det kort prosess med det. Det er ikke lov, det stoppes/forhindres, valpen blir tvangsroet/får timeout alt ettersom også får de heller bruke energien på mer konstruktive ting, bitehemning har de vell heller vært dårlige på 😅 men når de slutter å bite så spiller jo ikke det noen rolle lell. Har brukt å pipe/hyle der det funker, men hollendere og mailen iallefall synes bare det bli gøy og biter mer 😂 ifht å ikke tygge på ting så blir ting ryddet bort etter bedre evne og det valpen evt får tak i blir bare tatt rolig vekk uten noe mer om og men til valpen tar hintet. Evt blir valpen fjernet om den ligger å gnager på et møbel eller noe og ellers bruker jeg jo trim, rotrening og evt kompostbinger e.l. for å begrense tygging før den oppstår. Tannfelling; ca 4-6 mnds alder. Min nåværende er vell 17 uker ca Nå.og mangler bare en hjørnetann før hun har mistet alle melketenna. Husker ikke akkurat alder på tidligere, men flere av de jeg har hatt har vell vært noe senere i gang enn hun jeg har nå. Stueren, spørs vell på definisjonen. Hannhunden jeg hadde var voksen før jeg stolte helt på han i alle situasjoner. Hjemme var han høsten rundt året kanskje. Da var jeg lei og hadde en uke eller noe hvor han rett og slett kun lå i bur, i kort bånd ved føttene mine eller var ute på tur. Bare for å ikke få noen mulighet til å tisse inne. Før det var umulig og unngå ellers. Men bare fikk brutt uvanen så var det i boks. Hadde dog et markeringsbehov hjem til enkelte andre om vi var på besøk. Spesielt der det bodde andre hunder. Ellers har det vært få uhell etter de første par ukene her i huset. Men den husrenheten man har så tidlig fordrer jo helst at de blir luftet ofte nok og følger med. Drøyer man det litt for lenge så blir det uhell. Rundt 6 mnd alder har jeg stolt ganske greit på de til å holde seg en del timer av gangen.  Kjønnsmodning, hannhunden er jeg usikker på, av tispene jeg har hatt fra valp så har vell 2 fått første løp ganske nøyaktig 6 mnd gamle, en var et par-tre mnd eldre enn det. Og siste vet jeg ikke enda. Hjemme alene trening har gått veldig fint her. Med unntak av første hund som fikk være med over alt alltid(nesten) så har jeg begynt tidlig. Dvs, mine hunder får stort sett god tid på seg før de må være lenge alene, typ en hel arbeidsdag eller noe i nærheten av det, men sånn litt blir det ofte tidlig. Hund nr to hadde vell vært hos meg et par dager bare. Da syntes jeg det var på tide før eldste hunden å få seg en skikkelig tur så da var vi ute litt å sleit ut valpen først, la valpen inne og gikk på tur med eldste. Valpen sov godt hele den timen eller så vi var ute. Nå er det igrunn sjeldent at mine hunder er så mye alene med unntak av i bilen, og med den type hund og hundehold jeg har nå så er det litt lettere å finne på aktiviteter som kan kombineres med både voksen og valp, hvor en av de evt bare får litt ventetid i bilen. Og jeg forlater selvsagt uansett ikke hunder som er engstelig. Men ellers så bruker jeg bare å starte med å gå tur eller trene eller noe før de skal være alene og så sover de nå bare til jeg kommer hjem igjen. Det har de gjort alle sammen. Hun jeg har nå og hun forrige kunne klage litt med det samme jeg går, i frustrasjon fordi de vil være med. Med de finnes ikke utrygge eller noe og roer seg med en gang å legger seg til å sove så det overser jeg bare. Min filosofi; sliten hund klager kortere og sover bedre. Klaging oversees så lenge hunden ikke er utrygg/panisk og så lenge det går an å gjøre det slik ifht hensyn til naboer eller andre ting. Er det mye og lenge så hadde jeg nok likevel vurdert å finne måter å unngå at det blir sånn fremfor å bare gå fra hunden og ignorere gang på gang. Er hunden utrygg så avbryter jeg, de skal slippe å være redde og en gang å få respons på "mas" ødelegger ikke noe nevneverdig, men man må selvsagt prøve å finne en ny tilnærming før neste forsøk da, så man ikke ender opp med å måtte gjøre det hver gang. Starter som oftest i det små med å bare gå å hente post, gå ut med søpla, gå inn på andre rom i huset uten at valpen får bli med osv, men øke ofte på ganske fort når valpen først er i gang og er trygg. Dog ligger vi lenge på en 3-4 timer før jeg hopper opp til typ en arbeidsdag. Men det handler om alder og modenhet osv før meg. Hundene hadde nok tålt det lenge før uten å få varige men, men jeg synes det blir lenge alene for unge hunder, selv om de kan holde seg etc. Har man flere hunder derimot blir det litt annet. Før det er de som regel med i bilen, både for å korte ned den totale alenetiden og fordi jeg da kan lufte og "snakke med dem" underveis å bryte opp en del.   
    • Nei, kort og godt. Ikke alle hunder kan bli farlige uansett hvilke hender de havner i. Det handler om mentalitet og sammensetning. Noen har det rett og slett ikke i seg. De ferreste egentlig. Dritthunder, ja, der har nok veldig mange potensiale til å bli i feil hender, men farlig, nei, langt ifra alle. Noen vil nok bli generelt farlig under helt jævlige forhold. Noen kan man trene ala politihunder, de kan jo bite, men her kreves det ofte at situasjonen er truende, Ikke bare ta alle de ser på kommando. Og i noen tilfeller ved ekstrem smerte etc. Men for de aller fleste så sitter faktiske bitt langt inne. Det er noe man kun gjør når man frykter for livet sitt og anser det som eneste utvei. For å overleve. Rottweiler kan selvsagt være flotte hunder, men det har vært en uheldig utvikling på rasen, generelt sett, den senere tiden. Dessverre. Og det blir dessverre synlig da når slike uhell får mulighet til å skje.
    • Enkelt forklart. Hunder (eller ulver om du vil) har lov å ha sine ting/ressurser, og disse har de lov til å forsvare (uavhengig av rang) seg i mellom. Den som har det eier retten på det akkurat da. Og noen hunder føler større behov for å passe på det de anser som viktig, enn andre, også ovenfor mennesker. At det er kjente mennesker spiller oftest ingen rolle. Personlig hadde jeg ikke hatt en slik hund i sengen, den hadde rett og slett mistet sin plass der med en slik oppførsel fremfor å få lov til å ligge der å bygge verdi og utvikle forsvaret enda mer. Jeg liker å ha hunder i senga så jeg hadde kanskje forsøkt igjen senere, men en periode hadde han måttet finne seg i å ligge i sin egen seng. Det er ofte ikke så voldsomt mye man får gjort med slikt(litt avhengig av graden av det og hva det er forsvar på), men unngå situasjoner som det er jo en ting. Om situasjon oppstår, prøv å bare gjør minst mulig utav det. Be hunden om å gå ned feks uten å fyre opp noe mer. Tenker det kan være ekstra virkningsfullt om det er du som ber han gå vekk siden det er deg han virker å ha forsvar på. Ville gjort det ved alle tegn til knurring e.l. bare for å understreke at det er ikke akseptert. Og ellers så virker det jo som hunden kan ha et snev av ressursforsvar på enkelte andre ting også, som du sier at han ikke er begeistret før at andre prøver å ta fra han ting etc. Det er jo greit nok, men kan være greit å være litt obs på. Trene på bytting og gjøre noe positivt utav det at noen tenker å ta fra han noe. Edit; og en hund som først prøver å gå vekk når noen jukker på han høres nå rimelig allright og danset ut synes nå jeg. At de sier ifra når ting ikke er greit og kanskje til og med ryker sammen med noen av samme kjønn fra tid til annen om settingen blir rett/feil, det er helt normalt for de aller fleste.
    • Har hatt Rexie, Rikke, Aro, Abby, Kahlo og Hottie. Rikke, Aro og Hottie  var navngitt før jeg fikk dem. Har nå Kasko, Lupin og Emmy.  Kasko ble navngitt før jeg visste rase engang drømte at jeg hadde hund som het det. Lupin kommer fra HP og Emmy er forverthund og oppdretter ønsket at hun skulle beholde navnet  
    • Så kan en jo spørre seg: hva er "feil hender"? Er det folk som ønsker å lage en aggressiv hund og synes det er greit? Er det kunnskapsløse folk som vil ha rasen fordi "den er pen" og kjøper første og beste? Er det hunden som er skrudd i hodet fra genetikkens side og som ville blitt farlig nesten uansett hvem som hadde den, men ikke greide å ta de riktige forholdsregler for å forhindre skade? Er det folk som vet de har en farlig hund, og som gjør "alt etter boka", men som hadde en menneseklig glipp i et uheldig øyeblikk?  Jeg synes det blir for snevert å si "i feil hender", for det kan betyr så mangt. Det er ikke sikkert det er feil hund/rase for eieren en gang. Det er bare feil hund. 
  • Nylig opprettede emner

×