Gå til innhold
Hundesonen.no

Steinerskolen?


Justisia
 Share

Recommended Posts

Yes, har gått barneskole, ungdomsskole og nesten gymnas der selv. Datteren min har gått barne- og ungdomsskole ved Steinerskolen. Som med alle skoler så beror jo trivsel og utbytte mye på barnet, foreldrene og lærergruppen.

Men hva lurer du egentlig på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fortelle min erfaring fra vanlig vgs med å undervise tidligere steinerelever i matte og naturfag. 

Det var mye som var annerledes med disse elevene sammenlignet med vanlige elever, både positivt og negativt. 

Positive:
De manglet bokser i hjernen (noe man vanligvis må forskerutdannes for å klare å fjerne hos de som har gått på vanlig skole). De tenkte på en annen måte, ingen vanntette skott mellom disipliner, områder ideer.
De var veldig kreative og var flinke til å bruke tankekart og tegning for å illustrere stoffet.
De var verbale og flinke til å uttrykke seg og framvise for andre.
De hadde ekstremt mye kunnskap om enkelte emner.

Negative:
De manglet bokser i hjernen - hvis man ikke har noen bokser i hjernen så blir enkelte fag ekstremt vanskelige, en av de tingene man lærer i biologi feks er jo at alt henger sammen. Når alt innebefatter absolutt ALT ble det veldig vondt i hodet deres stakkars. Så vi brukte mye tid på å opprette lettvegger...
De manglet formell matematisk kompetanse, de kunne ikke føre matte i det hele tatt. Måtte begynne helt fra bunnen med hvordan man fører matematiske stykker. 
De hadde ikke studiedisiplin, hvis de ikke var motivert så gjorde de ikke noe. Det var ganske tydelig (og de sa det selv) at de hadde fått jobbe etter eget hode og finne ut av de tingene som interesserte dem innen fagets grenser.
De hadde store hull i kunnskapen. 

Dette var det jeg opplevde fra de elvene jeg hadde fra steinerskole og når jeg delte erfaringer med kollegaer så var de enige i at dette var ganske gjennomgående på de elevene de hadde hatt også. Nå er det jo et begrenset område og elvene kom fra de samme to/tre steinerskolene.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Turb skrev:

For ganske mange år siden hadde jeg en del elever på vgs som hadde gått barne og ungdomsskolen på Steinerskole. Hva tenker du på?

Erfaringer, generelle erfaringer rett og slett. 

8 timer siden, Vala skrev:

Yes, har gått barneskole, ungdomsskole og nesten gymnas der selv. Datteren min har gått barne- og ungdomsskole ved Steinerskolen. Som med alle skoler så beror jo trivsel og utbytte mye på barnet, foreldrene og lærergruppen.

Men hva lurer du egentlig på?

Om noen hadde erfaringer med Steinerskolen. 

Burde kanksje selvsagt lagt til: Om du har, kan du være så snill å dele, enten det er positivt eller negativt.
 

8 timer siden, Turb skrev:

Kan fortelle min erfaring fra vanlig vgs med å undervise tidligere steinerelever i matte og naturfag. 

Det var mye som var annerledes med disse elevene sammenlignet med vanlige elever, både positivt og negativt. 

Positive:
De manglet bokser i hjernen (noe man vanligvis må forskerutdannes for å klare å fjerne hos de som har gått på vanlig skole). De tenkte på en annen måte, ingen vanntette skott mellom disipliner, områder ideer.
De var veldig kreative og var flinke til å bruke tankekart og tegning for å illustrere stoffet.
De var verbale og flinke til å uttrykke seg og framvise for andre.
De hadde ekstremt mye kunnskap om enkelte emner.

Negative:
De manglet bokser i hjernen - hvis man ikke har noen bokser i hjernen så blir enkelte fag ekstremt vanskelige, en av de tingene man lærer i biologi feks er jo at alt henger sammen. Når alt innebefatter absolutt ALT ble det veldig vondt i hodet deres stakkars. Så vi brukte mye tid på å opprette lettvegger...
De manglet formell matematisk kompetanse, de kunne ikke føre matte i det hele tatt. Måtte begynne helt fra bunnen med hvordan man fører matematiske stykker. 
De hadde ikke studiedisiplin, hvis de ikke var motivert så gjorde de ikke noe. Det var ganske tydelig (og de sa det selv) at de hadde fått jobbe etter eget hode og finne ut av de tingene som interesserte dem innen fagets grenser.
De hadde store hull i kunnskapen. 

Dette var det jeg opplevde fra de elvene jeg hadde fra steinerskole og når jeg delte erfaringer med kollegaer så var de enige i at dette var ganske gjennomgående på de elevene de hadde hatt også. Nå er det jo et begrenset område og elvene kom fra de samme to/tre steinerskolene.


Tusen takk :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på steinerskolen fra siste år i bhg og ut 10. Klasse. Dette er min erfaring, i tillegg til å ha snakket med mange i og utenfor steinerskolen:

Fordeler:
- Godt miljø, lite mobbing, høy toleranse for å være den man selv er
- Dyrker er individualitet med muligheten til å fordype seg
- Fremmer kreativitet. En kreativ tankegang har jeg fått igjen for på veldig mange områder
- Læring fra lek. Mer naturlig tror jeg.
- Høy lærertetthet.

Ulemper:
- Faglige hull, men det har ikke vært noe problem å fylle det.
- Ikke noe for barn som trenger disiplin og sterke rutiner for å fungere.

Jeg heller mer og mer mot å sende min sønn dit. Fordelene veier opp for ulempene uten problem slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel skrevet om det i den andre tråden, og siden jeg er på mobil nå så skriver jeg ikke så langt.
Men kort oppsummert kan jeg si at jeg er veldig fornøyd med å ha gått på steinerskolen, jeg er glad for valget foreldrene mine tok og jeg er glad for valget mitt om å fortsette ut hele skoleløpet :) Gikk i steinerbarnehage t.o.m 3vg. Føler ikke jeg har noen faglige hull, jeg tenker nesten litt motsatt jeg, at jeg har fått lære ting jeg ellers ikke ville lært. Muligens mest på det praktiske og kreative planet, som passer min personlighet og mitt interessefelt veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på steinerskolen på ungdomskolen, og skulle ønske at jeg hadde gått der på barneskolen også. Valgte selv å begynne på steinerskolen.

Har aldri følt at jeg har hatt noen hull i læringen min fra steinerskolen, heller dt motsatte. At jeg hadde hull i læringen fra offentlig barneskole. 

Jeg tror kanskje at "hullene" som oppleves ikke er faglige hull i så måte, for steinerskolen er pålagt å følge pennsummet som er satt, men måten man lærer på.

Selv liker og fungerer jeg best med steinermetoden der man konsentrerer seg om et fag i en periode på en måndestid. Man har andre fag også i denne perioden, men før lunsj så har man hovedfag som man jobber med i en mnd. Og etter så er det normalt løp med vanlige timer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...