Gå til innhold
Hundesonen.no

Anbefalinger ønskes: Strikkliner


maysofie
 Share

Recommended Posts

Jeg må gå til innkjøp av ny strikkline her i gårder, og lurte på om sonen hadde noen tips til fornuftige valg :ahappy:
Skal brukes til to hunder i magebeltet for trekk på gå-, ski-, sykkeltur osv.

Kriterier (- = krav, + = ønske, ++ = slettes ikke nødvendig, men likevell ønskelig):
- 3m, ikke aktuelt med 2m eller 5m
- ikke for tung
- ikke strikk i hele lina
- strikken må ikke være for hard, men slettes ikke for myk
- ikke pistolhake
+/- ingen blodpris
+ enkel å rengjøre
+ god å holde i ved behov i allefall i nederste del av lina, gjerne skjult strikk
+ synlige/sterke farger
++ feste til to hunder
++ feste til magebeltet har/har i tillegg metallring

Jeg har de siste årene brukt en slik, men hun som lager dem har sluttet å produsere disse. Strikket har nå gått ut/løsnet, og jeg får ikke til å reparere det ordentlig igjen selv om jeg har prøvd, ikke helt sikker på om jeg ønsker å gjøre et forsøk på å lage ny selv. I seg selv er den jo ikke spesielt god å holde i, men i kombinasjon med krympeplasten så langt ned på lina etter strikket går det finfint. Vi har prøvd et par andre slike modeller, men ingen har holdt så lenge, deriblant Trine og Kennel.
16780686_10154851273252597_2041986181_n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaleste versjonen av mr koppel, evt skilina deres (den er smal og lett). Ikke blodpris hos alle forhandlere, evt om man bestiller fra produsent, kan vell få moms på da, men om man har mulighet til å hente i sverige eller bestille mer/sammen med noen slik at det lønner seg uansett. Jeg bestiller gjerne bånd, pluss ekstra strikk osv når jeg bestiller, og siden alt er rimeligere der enn her så blir det billigere selv etter moms og frakt er betalt også. 

Eller manmat (fåes også til to/flere hunder), dog usikker på om du får den med noe annet enn pistolhake.. https://www.florence-hundeutstyr.com/canicross/manmat-skiline.html 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Malamuten skrev:

Smaleste versjonen av mr koppel, evt skilina deres (den er smal og lett). Ikke blodpris hos alle forhandlere, evt om man bestiller fra produsent, kan vell få moms på da, men om man har mulighet til å hente i sverige eller bestille mer/sammen med noen slik at det lønner seg uansett. Jeg bestiller gjerne bånd, pluss ekstra strikk osv når jeg bestiller, og siden alt er rimeligere der enn her så blir det billigere selv etter moms og frakt er betalt også. 

Eller manmat (fåes også til to/flere hunder), dog usikker på om du får den med noe annet enn pistolhake.. https://www.florence-hundeutstyr.com/canicross/manmat-skiline.html 

MR syntes jeg blir for tunge og mye dill på, padding, ringer osv i tillegg til strikket, iallefall om man har hanefot med svivel i enden. Går sikkert ann å bestille uten noe av det andre, men der er alltid to ringer hvor strikket er utskiftbart.

Den andre her hadde jo absolutt vært aktuell om det er mulig å få annen krok! Dog er den for to med strikket nederst, det vil jeg gjerne ikke ha, innmari knotete å dra inn og leie dem nært hundene når det trengs. Gurimalla så kresen :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, maysofie skrev:

MR syntes jeg blir for tunge og mye dill på, padding, ringer osv i tillegg til strikket, iallefall om man har hanefot med svivel i enden. Går sikkert ann å bestille uten noe av det andre, men der er alltid to ringer hvor strikket er utskiftbart.

Den andre her hadde jo absolutt vært aktuell om det er mulig å få annen krok! Dog er den for to med strikket nederst, det vil jeg gjerne ikke ha, innmari knotete å dra inn og leie dem nært hundene når det trengs. Gurimalla så kresen :lol: 

:lol: Men har du sett det der skikobbelet til mr? Det er rett nok ringer på det, men det er ikke tungt i det hele tatt, helt annet enn det "vanlige" mr koppelet man gjerne ser i butikkene. Lengre (rett over 3 m), smalere (20 mm), ringene er og mindre, og færre tror jeg. Veldig godt bånd :)   

Evt send henne en mld og hør om hun kan lage et bånd uten utskiftbar strikk, det kan det jo hende hun gjør :) Hun lager jo/tilpasser seler til ulike behov så. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, maysofie skrev:

Den andre her hadde jo absolutt vært aktuell om det er mulig å få annen krok! Dog er den for to med strikket nederst, det vil jeg gjerne ikke ha, innmari knotete å dra inn og leie dem nært hundene når det trengs. Gurimalla så kresen :lol: 

De har med strikk øverst og :)

https://www.florence-hundeutstyr.com/canicross/manmat-skiline-esdra.html

Etter å lånt et slikt har jeg akkurat kjøpt meg et eget :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Malamuten skrev:

:lol: Men har du sett det der skikobbelet til mr? Det er rett nok ringer på det, men det er ikke tungt i det hele tatt, helt annet enn det "vanlige" mr koppelet man gjerne ser i butikkene. Lengre (rett over 3 m), smalere (20 mm), ringene er og mindre, og færre tror jeg. Veldig godt bånd :)   

Evt send henne en mld og hør om hun kan lage et bånd uten utskiftbar strikk, det kan det jo hende hun gjør :) Hun lager jo/tilpasser seler til ulike behov så. 

Kresen, neida :lol: Har du skikobbelet selv, hvordan henger det om det er slakt? Kan sende en mail å høre!
 

1 time siden, Kristiin skrev:

De har med strikk øverst og :)

https://www.florence-hundeutstyr.com/canicross/manmat-skiline-esdra.html

Etter å lånt et slikt har jeg akkurat kjøpt meg et eget :D

(også til @Malamuten) Hvor hard er strikken på disse? :)
Var ikke håndtak på den med strikken øverst, men det går jo finfint. Billig var det jo også!
 

1 time siden, Anette skrev:

Disse har jeg laget, du får si ifra om du ikke finner hva du ønsker så lager jeg på bestilling :) På disse er det 50 og 70 cm strikk, og de er 2,5 og 3 m lange. Krok valgfritt osv. Om du så filmen med Basse har jeg laget det rosa også :)

16804419_10158277933850464_8356851537057

 

Måtte spørre henne hvor det var fra før idag, sånn jeg kom på at jeg må ha nytt etterhvert :lol: 
Har du noe nærbilder, pris eller annen info? :ahappy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Avani skrev:

Jeg har prøvd Manmat sin strikk slik som Kristin linket til, den ble utslitt fort og det var for liten løkke syntes jeg. Jeg har havnet på Yukon sine strikk, de er grei i pris og har god holdbarhet. http://www.4dogs.no/hund/trekk-og-tur/kjorestrikk-og-belter

Hmmm, liker ikke at de slites fort. Hvilken størrelse har du hatt på hund og hvor lenge holdt den?
Liten løkke er heldigvis ikke et problem for min del, har denne typen krok: 14.jpg

Finner ikke noe pris på Seleverkstedet sine sider, så kan sende dem en mail å høre, vet dog at de har kraftige fraktkostnader. Vil nemlig ikke ha sort som virker til å være standard hos forhandlere, ser enda værre ut å finne en varmgul duo :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, maysofie said:

Kresen, neida :lol: Har du skikobbelet selv, hvordan henger det om det er slakt? Kan sende en mail å høre!
 

(også til @Malamuten) Hvor hard er strikken på disse? :)
Var ikke håndtak på den med strikken øverst, men det går jo finfint. Billig var det jo også!
 

Måtte spørre henne hvor det var fra før idag, sånn jeg kom på at jeg må ha nytt etterhvert :lol: 
Har du noe nærbilder, pris eller annen info? :ahappy: 

Kan ordne nærbilder imorgen :) på de jeg har laget er det 50 cm strikk på de små hundene og 70 på vaps sin. Pris 250 kr. Annen krok enn pistol kan vi ordne også. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, maysofie skrev:

Hmmm, liker ikke at de slites fort. Hvilken størrelse har du hatt på hund og hvor lenge holdt den?
Liten løkke er heldigvis ikke et problem for min del, har denne typen krok: 14.jpg

Finner ikke noe pris på Seleverkstedet sine sider, så kan sende dem en mail å høre, vet dog at de har kraftige fraktkostnader. Vil nemlig ikke ha sort som virker til å være standard hos forhandlere, ser enda værre ut å finne en varmgul duo :lol: 

Den ble brukt på 32kg tung hund med mye trekkvilje. Den samme hunden bruker jeg nå Yukon sin strikk på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, mokken said:

@Anette,  jeg vil også gjerne ha nærbilder og info på de linene! Er det mulig med bgb krok? 

Vil som @maysofie ha relativt smale og holdbare liner uten masse kroker og annet dill på. :P 

Skal ordne idag, alle linene jeg lagde ble med venninna mi på hytta :P skal smelle sammen en til. Kan kjøpe inn BGB kroker så det er ikke noe problem :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Drar opp denne igjen da vi aldri fikk ut fingeren i fjor, nå skal jeg ha til minimum to hunder :lol: 

Noen som har tips til mennesker som lager strikkliner i nylon/liknende etter ønske? Ønsker ikke Paracord eller hulflettet tau.

Noen som har erfaring med Non-Stops kjørestrikk med ekstradel? Finner ingen lengder på disse delene?

Jeg finner ikke igjen Yukon sin type hvor hanefoten ikke er ekstradel, men fast, har de sluttet med denne?

Kom meg til kassa med et ManMat-kobbel i dag, bare for å oppdage at det ble 3kr over tollgrensa inkludert frakt. Snakk om typisk! Sendte dem mail med å kunne prute disse kronasjene, så får vi se. I mellomtiden titte på andre alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvorfor vil du ikke ha pistolhake? Hva er alternativet? BGB? Har du noen gang sett skadene etter at en BGB krok setter seg fast i huden til hunden? Gjerne mellom tærne når den tråkker på kroken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Hvorfor vil du ikke ha pistolhake? Hva er alternativet? BGB? Har du noen gang sett skadene etter at en BGB krok setter seg fast i huden til hunden? Gjerne mellom tærne når den tråkker på kroken...

Jeg foretrekker BGB, ja, men iom at alternativene er så få så har jeg strøket det kravet for meg selv :) 

11 timer siden, mushi skrev:

Minipina syr det du ønsker. Hun vet jeg lager slike liner med strikk. 

Minipina er svindyrt :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ikke ha hulflettet? Min gamle kjørestrikk er over 20 år nå, og like bra. Har kjøpt en non stop med tvilingdel, men må innrømme at jeg gruer litt for å gå over til den, da den virker litt "pinglete" i forhold til den hulflettede. Men nå er det sikkert ikke like krise for deg om utstyret skulle ryke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fra seleverkstedet med bgb og ser helt lik ut som de yukon på bildet over - ble kjøpt på Buddy Eidsvoll og kostet rett under 300 kr om jeg ikke husker feil. Strikken er litt hard for Idde, men var super til Pigg (eller hundens svar på Olav Tufte). 
Selve båndet er litt tungt, men ikke ille heller. Tror det er omtrent samme vekt på det som MRkoppelet, men strikken er hardere og uten alt metallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Baggen sitt ekspanderkobbel når jeg går med hundene i sele og magebelte. Finnes i 3 meter, har BGB-krok, har strikken øverst i båndet, slik at det ikke er noe problem å leie hundene forbi diverse, det er ganske godt å holder synes jeg, og strikken er ikke synlig :) 

 

edit: https://www.skistart.com/nor/baggen-ekspanderkobbel-3m.html 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pringlen skrev:

Hvorfor vil du ikke ha hulflettet? Min gamle kjørestrikk er over 20 år nå, og like bra. Har kjøpt en non stop med tvilingdel, men må innrømme at jeg gruer litt for å gå over til den, da den virker litt "pinglete" i forhold til den hulflettede. Men nå er det sikkert ikke like krise for deg om utstyret skulle ryke :D

Jeg har hatt forskjellige hulflettede, og liker dem mtp strikk og rengjøring, men de er ikke noe behagelig å holde i. Jeg må rulle inn hundene mine ved passeringer på smale stier osv, så denne gang vil jeg ha noe behagelig å holde i selv til to :lol: 

Rope ut når du prøver Non-Stopen!

1 time siden, Turb skrev:

Jeg har en fra seleverkstedet med bgb og ser helt lik ut som de yukon på bildet over - ble kjøpt på Buddy Eidsvoll og kostet rett under 300 kr om jeg ikke husker feil. Strikken er litt hard for Idde, men var super til Pigg (eller hundens svar på Olav Tufte). 
Selve båndet er litt tungt, men ikke ille heller. Tror det er omtrent samme vekt på det som MRkoppelet, men strikken er hardere og uten alt metallet.

Sleverkstedet forhandler vell Yukon sine? Jeg har lett etter varianten de hadde tidligere hvor hanefoten er fast for det fant jeg i fjor, ikke at man må sette på en til del, men finner ikke igjen nå noe sted.

1 time siden, Monikawt skrev:

Jeg har Baggen sitt ekspanderkobbel når jeg går med hundene i sele og magebelte. Finnes i 3 meter, har BGB-krok, har strikken øverst i båndet, slik at det ikke er noe problem å leie hundene forbi diverse, det er ganske godt å holder synes jeg, og strikken er ikke synlig :) 

 

edit: https://www.skistart.com/nor/baggen-ekspanderkobbel-3m.html 

Hadde bare Baggen hatt disse i dobbel, deres dobbelvarian er med svivel i hanefoten, det liker jeg ikke om det skal være mye trykk på lina i vær. Heller ikke behagelig å holde på :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, maysofie skrev:

Jeg har hatt forskjellige hulflettede, og liker dem mtp strikk og rengjøring, men de er ikke noe behagelig å holde i. Jeg må rulle inn hundene mine ved passeringer på smale stier osv, så denne gang vil jeg ha noe behagelig å holde i selv til to :lol: 

Rope ut når du prøver Non-Stopen!

 

Ja, ser den. Hulflettet er usj å holde i :lol: Har forsåvidt prøvd non stopen til bare en, og det er helt greit. Begge i den tvillingsaken blir ikke før sykkelsesongen er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, maysofie said:

Jeg har hatt forskjellige hulflettede, og liker dem mtp strikk og rengjøring, men de er ikke noe behagelig å holde i. Jeg må rulle inn hundene mine ved passeringer på smale stier osv, så denne gang vil jeg ha noe behagelig å holde i selv til to :lol: 

Rope ut når du prøver Non-Stopen!

Sleverkstedet forhandler vell Yukon sine? Jeg har lett etter varianten de hadde tidligere hvor hanefoten er fast for det fant jeg i fjor, ikke at man må sette på en til del, men finner ikke igjen nå noe sted.

Hadde bare Baggen hatt disse i dobbel, deres dobbelvarian er med svivel i hanefoten, det liker jeg ikke om det skal være mye trykk på lina i vær. Heller ikke behagelig å holde på :lol: 

Ah, sånn å forstå! Tenkte ikke at du skulle ha begge hundene festet i samme kobbelet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...