Gå til innhold
Hundesonen.no

Krav til kjent mental status for registrering av valper


SFX
 Share

Recommended Posts

Jeg ser i referat fra siste møte i NKKs Hovedstyre at det åpnes for å sette krav til kjent mental status for registrering av valper, og at raseklubben for rottweiler har fått dette innført for parringer foretatt fra og med 01.01.2019.

Et spennende grep jeg håper flere raseklubber vil bli med på - men jeg håper også NKK følger dette opp ved å tilrettelegge for flere mentalbeskrivelser arrangert i Norge slik som det ble foreslått på RS (og nedstemt...) før jul - for eksempel ved å ha åpen terminliste som de har på jaktprøver, slik at en ikke må søke i oktober om å få ha en MH en konkret helg i mai året etter og håpe at nok hunder meldes på, men at en heller kan arrangere etter behov. Slik det er i dag, er det urealistisk at mange raseklubber kan søke om dette, når det oppleves som vanskelig å få kjent mental status på sin hund på grunn av tilgjengelighet. 

Sitat

a) Det åpnes for at raseklubber kan søke om krav til kjent mental status hos foreldredyr for registrering av valper i NKK, når det er hensiktsmessig for rasens mentale helse eller viktig i et samfunnsperspektiv. Dersom kravet ikke er fylt vil eventuelle valper bli registrert med avlssperre. Avlssperren kan oppheves etter søknad dersom foreldredyrene fyller kravene på et senere tidspunkt. Kravet vil gjelde for alle nordiske hunder, men vil ikke gjelde for hunder bosatt i land utenfor Norden. Det gis mulighet til å søke om dispensasjon fra kravet i helt spesielle tilfeller. En begrunnet søknad sendes fra oppdretter til NKK som forespør raseklubb før vedtak fattes. En uttalelse fra raseklubben kan med fordel vedlegges søknaden for rask saksbehandling. Sunnhetsutvalget delegeres beslutningsansvar i søknader om innføring av overnevnte krav for den enkelte rase. Sunnhetsutvalget delegeres beslutningsansvar for hvilke tester som til enhver tid skal være godkjent som kjent mental status. Sunnhetsutvalget innhenter en uttalelse fra Kompetansegruppe for Mentaltester vedrørende hvilke tester som skal godkjennes før beslutning fattes.

b) Krav om kjent mental status hos foreldredyr for registrering av valper i NKK innføres for rasen rottweiler. Dersom kravet ikke er fylt vil eventuelle valper bli registrert med avlssperre. Avlssperren kan oppheves etter søknad dersom foreldredyrene fyller kravene på et senere tidspunkt. Kravet gjelder for alle nordiske hunder, men gjelder ikke hunder bosatt i land utenfor Norden. Det gis mulighet til å søke om dispensasjon fra kravet i helt spesielle tilfeller. En begrunnet søknad sendes fra oppdretter til NKK som forespør raseklubb før vedtak fattes. En uttalelse fra raseklubben kan med fordel vedlegges søknaden for rask saksbehandling. Som krav til kjent mental status gjelder den til enhver tid oppdaterte listen over godkjente tester besluttet av SU etter innspill fra Kompetansegruppen for Mentaltester. Kravet har ikke tilbakevirkende kraft, og omfatter følgelig ikke frossen sæd som er frosset før restriksjonen trer i kraft og hvor hunden ikke lenger er i live. Kravet trer i kraft for paringer foretatt f.o.m. 1.1.2019

 

  • Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er SÅ bra at dette har blitt innført! 

jeg bare håper at brutt Mh eller ikke godkjent Fa regnes som kjent mentaltsstaus, eller det gjør vel det. Men jeg håper at det blir bedre og mer korrekt det som ligger ute på dogweb slik at man faktisk får en god oversikt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Margrete skrev:

Men hva er da poenget tenker jeg? 

All ære og ett veldig bra tiltak, men om man er klarert for avl uten å ha bestått noe som helst, så står man jo fortsatt på stedet hvil. 

Nei, det gjør man ikke, for nå må oppdretterene teste hunden sine slik at vi får dokumentert rasen. Og i tillegg kan potensielle valpekjøpere sjekke statusen til foreldredyene i stedet for å høre på oppdrettere som bare forteller at deres hunder er såååå snille og fine:wink:

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Margrete skrev:

Men hva er da poenget tenker jeg? 

All ære og ett veldig bra tiltak, men om man er klarert for avl uten å ha bestått noe som helst, så står man jo fortsatt på stedet hvil. 

Det blir jo som med oss og øyelysingen. Ingen nekter deg å avle på hund med katarakt, men da ligger det i alle fall offentlig slik at man som valpekjøper kan velge bort de som ikke er bra. Og når det blir liggende offentlig så har det også en preventiv virkning.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å sette krav til kjent mental status, så vil det forhåpentligvis skape en bevisstgjøring hos både oppdretter, hannhundeier og valpekjøper fordi nå SKAL det foreligge dokumentasjon på dette. Du kan ikke si at du ikke har fått tatt en K-test på tispa di fordi det kolliderte med løpetid og jobb og konfirmasjon og alle andre "gode" unnskyldninger. Nå må du kunne legge fram dokumentasjon, inkludert brutte tester/beskrivelser.

Det er som når en krever kjent HD-status på en rase, da kan ikke oppdretter skjule seg bak at "hunden har aldri haltet, derfor ser jeg ingen grunn til å utsette hunden for røntgenfotografering", når du kan se svart på hvitt at den har D på hoftene.

Så er det selvfølgelig raseklubbenes ansvar å bevisstgjøre om at kjent status ikke betyr GODKJENT noe som helst, det er ikke en garanti for godt gemytt på verken foreldredyr eller avkom. Men det er et steg i riktig retning.

Raseklubbene kan jo også sette ned tilleggskrav i sine avlsregler, for eksempel at det må være gjennomført og ikke brutt, eller ønskede tallverdier på visse moment under MH/FA, osv.

Det er altfor tidlig for at dette er noe min raseklubb kan være interessert i, selv om vi har våre mentale utfordringer i rasen. Men jeg ser dette som et viktig steg mot å få fram flere MH/FA/k-tester, så det blir mer tilgjengelig for alle, og dermed et steg i riktig retning mot å få kjent mental status også for vår rase. Og det tvinger fram en bevisstgjøring og en mer ærlig holdning blant oppdrettere og valpekjøpere. Du står fritt til å avle på en hund som brøt MH under første moment, men da må du stå for det og kunne begrunne det, framfor å late som om hunden aldri har vært påmeldt MH. 

Dette ble også nylig innført i Sverige for alle raser tilknyttet Svenska Brukshundklubben.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent gir ikke brutt MH kjent mentalstatus, men man kan avstå fra skudd og få kjent mentalstatus. Hvis eier bryter MH så har man mulighet til den igjen, men hvis dommer bryter er løpet kjørt for den hunden.
Ikke bestått FA er kjent mentalstatus, fordi der blir ikke hunden brutt men går igjennom hele løypa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, SFX skrev:

Dette ble også nylig innført i Sverige for alle raser tilknyttet Svenska Brukshundklubben.

Det har faktisk vært et krav i noen år nå tror jeg :) 

Vår raseklubb har jo krav om gjennomført mentaltest for avl - resultatet er jo bare at en del oppdrettere driter i å melde inn kullene til formidling (vi formidler både godkjente og ikke-godkjente kull - de ikke-godkjente blir formidlet med påskrift om hvorfor kullene ikke oppfyller klubbens krav). Vi ser jo at det er flere ikke-godkjente kull enn godkjente, dessverre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Det har faktisk vært et krav i noen år nå tror jeg :) 

 

 

Det har ikke vært krav for registrering, men alle SBK klubbene har hatt det for formidling av kull. Nå må de ha det for å kunne registrere kullene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra et referat i SKKs styre:

Sitat

Önskemål om ändring i registreringregler för raser inom SBK AK har beslutat godkänna Svenska Brukshundklubbens ansökan om en revidering av registreringsreglerna för de raser som ingår i SBK. Beslutet innebär att det från 2017-01-01 krävs fullständig Mentalbeskrivning Hund med kryss i alla 33 positioner för föräldradjur (födda från och med 2016-01-01) vid registrering av avkomma av brukshundsras.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, JeanetteH skrev:

Det har ikke vært krav for registrering, men alle SBK klubbene har hatt det for formidling av kull. Nå må de ha det for å kunne registrere kullene :) 

Jeg har faktisk forstått det slik at de måtte gjøre det for å få kullene registrert også (det er i hvert fall det svenske briardklubben har formidlet). Men det har ikke vært krav om fullstendig MH. 

Akkurat nå, SFX skrev:

Fra et referat i SKKs styre:

Önskemål om ändring i registreringregler för raser inom SBK AK har beslutat godkänna Svenska Brukshundklubbens ansökan om en revidering av registreringsreglerna för de raser som ingår i SBK. Beslutet innebär att det från 2017-01-01 krävs fullständig Mentalbeskrivning Hund med kryss i alla 33 positioner för föräldradjur (födda från och med 2016-01-01) vid registrering av avkomma av brukshundsras.

Og endringen nå er kanskje at de krever at MH'en er fullstendig og ikke brutt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Jeg har faktisk forstått det slik at de måtte gjøre det for å få kullene registrert også (det er i hvert fall det svenske briardklubben har formidlet). Men det har ikke vært krav om fullstendig MH. 

Og endringen nå er kanskje at de krever at MH'en er fullstendig og ikke brutt? 

Det stemmer nok, kryss i alle rutene for registering :) 

(Men det måtte de ha før for formidling i klubben også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Bøllefrøken skrev:

Nei, det gjør man ikke, for nå må oppdretterene teste hunden sine slik at vi får dokumentert rasen. Og i tillegg kan potensielle valpekjøpere sjekke statusen til foreldredyene i stedet for å høre på oppdrettere som bare forteller at deres hunder er såååå snille og fine:wink:

 

24 minutter siden, Line skrev:

Det blir jo som med oss og øyelysingen. Ingen nekter deg å avle på hund med katarakt, men da ligger det i alle fall offentlig slik at man som valpekjøper kan velge bort de som ikke er bra. Og når det blir liggende offentlig så har det også en preventiv virkning.

Ja selvfølgelig *panneklaske* Tenkte jo ikke så langt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, Bøllefrøken said:

Så det er bedre at den ikke blir testet i det hele tatt og får valper?

Det har jeg ikke sagt, jeg har bare sagt at det ikke utelater noen hunder fra avl.

Og ift det at man skal kunne sjekke mental status hos avlsdyr, så fordrer jo det at NKK faktisk klarer å registrere mentaltester, og det gjør de jo i stor grad ikke, siden det virker som det er litt hipp som happ om resultatet faktisk havner på dogweb.

Slik jeg ser det bør det vel være slik at enten følges raseklubbens krav for avl, ellers kan man ikke registrere valper (evt få registrert, men med avlssperre). Men det er vel utopi, for da vil ikke NKK tjene så mye penger. Raseklubben er jo tross alt de som forvalter rasen, og som forhåpentligvis vil det beste for rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Avani skrev:

Så vidt meg bekjent gir ikke brutt MH kjent mentalstatus, men man kan avstå fra skudd og få kjent mentalstatus. Hvis eier bryter MH så har man mulighet til den igjen, men hvis dommer bryter er løpet kjørt for den hunden.
Ikke bestått FA er kjent mentalstatus, fordi der blir ikke hunden brutt men går igjennom hele løypa.

Består du ikke FA, på feks avreagering, så er det ingen garanti at du likevel har fullført testen. 

Jeg har vært testleder på et helt kull, der kun to (på hele dagen) kom seg videre forbi store byttet :aww:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg hadde det vært veldig, veldig fint om man kunne sette opp mentaltester, ferdselsprøver mm ved behov, uten å måtte søke år og dag i forveien. Da hadde det blitt litt lettere for oppdrettere og valpekjøpere og få testet hundene sine, uten å måtte kjøre til Sverige eller splitte opp testing av kull. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tuvane skrev:

I tillegg hadde det vært veldig, veldig fint om man kunne sette opp mentaltester, ferdselsprøver mm ved behov, uten å måtte søke år og dag i forveien. Da hadde det blitt litt lettere for oppdrettere og valpekjøpere og få testet hundene sine, uten å måtte kjøre til Sverige eller splitte opp testing av kull. :)

Men det jobbes vel det ogås imot for å få NKK med på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...