Gå til innhold
Hundesonen.no

Overstimulert valp & alenetrening


kansi
 Share

Recommended Posts

Hei! 

Jeg har fått mye gode råd herifra i det siste, så jeg kommer nok engang til å lage en liten post. 

Her forleden leste jeg om understimulering av valper ettersom jeg leste at noen nevnte det i en post tidligere. Jeg har prøvd å lese litt på det og jeg lurte på hvordan dette tradisjonelt sett utspiller seg i en valp?

Vi har nemlig en valp som ofte ligger å sover.. Han sover stort sett mye av dagen og jeg bruker gjerne den tiden på å lese til studie (siden jeg må det og han ligger i gangen eller ved føttene mine og purker timene unna uansett). Vi er derimot ute å går med jevne mellomrom og kaster ball i parken samt at vi øver noe mentalt hver dag. 

Han er stort sett rolig, men får noen små hyper-anfall, men dette er stort sett grunnet at han må på do og da blir han en hyper liten gutt.


Så jeg lurte på om noen hadde noen goe artikler på dette som forklarte det godt, eller om dere syntes valpen min kanskje virker sånn? Jeg ønsker virkelig ikke det, men dette er også min første valp så det er ikke alt jeg kan. 

 

Det andre er alenetrening.

Felix, valpen min, er snart 5 måneder.

Vi øver på å være alene flere ganger i uken, men dette er en treig prosess. Noen dager er bedre enn andre og hittill har vårt største framskritt vært at jeg gikk ut døra og var borte i 5 min før samboeren min kom tilbake (men dette er noen uker siden) og så måtte vi ta noen steg tilbake og dermed er det nyeste framskrittet en tur rett ut døra til postkassen og tilbake (30-45s totalt) uten piping. Dette gikk, andre ganger krever det bare at jeg tar i døra til han bjeffer. Og det er ikke bare vanlig bjeffing som når han må på toalettet, dette er dramatisk hyling (aldri hørt han sånn før). Så jeg trenger hjelp! Vi prøver å ta dette sakte, men nå virker det som om han ikke kommer seg over humpen av å være alene i 1 minutt e.l.

 

takk for all hjelp!:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå er jeg veldig seint ute men ser at du ikke har fått svar på innlegget :)

Nå er jeg absolutt ingen hundeekspert, jeg fikk min første valp for ca en mnd siden. Men som jeg både har lest og selv erfart til nå så sover valper mye. Her også sover han noen timer om morgenen, deretter litt midt på dag og mye på kvelden/natten. Imellom går vi småturer, leker og div. Tror det er helt vanlig at en valp får såkalt "raptus" noen ganger, men virker ikke som valpen din er noe særlig stresset etter slik du har fortalt det. Nå er min valp bare 3mnd, men slik jeg forstår det er det viktigste å gi mental stimulering, ikke alle trenger/kan gå lange turer når de er små. Har desverre ingen gode artikler på dette men du kan Google deg fram til mye mental stimuli-tips:)

 

Når det gjelder hjemme alene-treningen fant jeg en god artikkel som funket for oss: http://www.shapingsheepdog.com/2013/11/12/alene-hjemme-trening-problemer-og-dokumentar/

I tillegg prøver vi alltid å fokusere på det at vi kommer tilbake, ikke at vi drar. Først var  vi ikke ute i 3sekunder engang. Bare gikk rett ut og inn igjen, slik det står i artikkelen. Gjorde dette helt til han ikke orket å bry seg så mye. Hjemme-alene treningen i begynnelsen funket bare om han var helt rolig og holdt på å sovne, om han var leken ble han bare stresset når vi dro. Så kanskje prøv å være litt obs på det :)  Nå har han vært alene så mye som 5timer uten problem (ligger som regel bare å sover), og vi gir han alltid en godbit, fylt kong eller lignende når vi drar og prøver å ikke hilse så mye med en gang vi kommer hjem, da skjønner han at det er mye mer morro når vi drar enn når vi kommer hjem. Håper dette var til hjelp, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg er heler ingen ekspert på hjemme alene fronten og artikkelen er et supert hjelpemiddel! 

Min valp er 4 mnd og kan fint være alene i 1 time. Da leker han litt og sover. Kanskje ett eller to pip. Det vi har gjort er at vi har trent de dagene det har vært mye stimuli. Typ etter play dates eller dager med noe nytt - besøk hos noen f.eks. Noe som gjør at han ble sliten og bare ville sove. Da har han rett å slett vært for sliten til å bry seg om hva vi gjør. Begynte og i det små, 3 sek, 1 min osv. Nå gir vi han kong med snop i, så er han opptatt en stund :) lykke til!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...