Gå til innhold
Hundesonen.no

Biting og hyper kvalp


Eriksen89
 Share

Recommended Posts

Hei! For 2,5 veke sidan fekk vi kvalp i hus. Border collie/Australian shepherd blanding. Vi har to barn, på 1 og 3 år. Kvalpen var er 11 veker gammal, og kvalpebitinga synes eg har eskalert den siste veka.

Sønnen min på 3 år kan ikkje sitte i sofaen, eller gå over gulvet uten at kvalpen heng i armar eller bein. Eg har prøvd det meste, både å vere streng, samt og ta kvalpen over grinda som deler stua og gang (breid åpning på ca 1,5 meter, må ha mulighet for å dele av, pga 1 åringen som er på golvet innimellom) men med ein gong han slepp innat, så er det påan igjen. Han hoppar opp i sofaen til 3 åringen og startar å bite..

Eg blir rimelig fortvila, og utslitt av heile greia. Er det nokon som har gode råd å gi? Prøvar også avlede, men feks leike eller grisehale, men han finner fort vegen i sofaen igjen. Sønnen min er begynt å få uakseptabelt mykje småsår og klor etterkvart.. Skal skaffe meg kong og fylle med leverpostei feks, det vil nok falle i smak, han er ganske matglad.

Han blir også fryktelig hyper på ettermiddag kveldstid, og jakter både på ungane og katten. Spring som ein tulling uten mål og meining  gjennom rommet. Han søv lite iløpet av dagen, så har tenkt tanken på overstimulering..? Når han får desse "bygene", så "snappar" han etter meg når eg skal prøve å roe han også..

Beklager at det vart langt, men håper virkelig nokon av tips eller råd, eller kan fortelle meg at ting blir bedre...

IMG_3978.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! For en søt tass du har fått i hus! For meg høres det ut som valpen oppfører seg nøyaktig som han skal i den alderen han er i, så da har du iallefall en frisk og fin hund. :P Men jeg forstår godt at valpetid samtidig med småbarn kan være frustrerende. Valper er jo tidvis frustrerende uten småbarn i hus også, så skjønner om det blir litt mye. Heldigvis har vi fine folk her på sonen som både har småbarn og hatt flere valper på samme tid, så jeg tror du kan få noen fine råd her etter hvert. Husk at valpen din fortsatt bare er en baby, så straff fører ingenting godt med seg. Det er nå valpen formes, så mitt beste tips er vennlig distrahering. Jeg pleide alltid å ta frem en ny leke hver gang Selma bet meg, på den måten var det hele tiden noe som distraherte. Så sirkulerte vi med hennes 10 favorittleker. Alle valper skal gjennom en biteperiode, så man må på en måte bare gjennom det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar! :-) Vi bur på gård, så kvar morgon ette at eg har levert eldste i bhg, så går vi i stallen og slepp ut og forer sauer og hestar. Deretter er vi ute ei stund for at han skal få studere og sosialisere seg med desse dyra. Trener samtid på innkalling og belønner og roser kvar gong han kjem til meg, uavhengig av om eg har ropt på han eller ei. Evt henter vi posten og trener litt bånd og slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, SaraS skrev:

Hei! For en søt tass du har fått i hus! For meg høres det ut som valpen oppfører seg nøyaktig som han skal i den alderen han er i, så da har du iallefall en frisk og fin hund. :P Men jeg forstår godt at valpetid samtidig med småbarn kan være frustrerende. Valper er jo tidvis frustrerende uten småbarn i hus også, så skjønner om det blir litt mye. Heldigvis har vi fine folk her på sonen som både har småbarn og hatt flere valper på samme tid, så jeg tror du kan få noen fine råd her etter hvert. Husk at valpen din fortsatt bare er en baby, så straff fører ingenting godt med seg. Det er nå valpen formes, så mitt beste tips er vennlig distrahering. Jeg pleide alltid å ta frem en ny leke hver gang Selma bet meg, på den måten var det hele tiden noe som distraherte. Så sirkulerte vi med hennes 10 favorittleker. Alle valper skal gjennom en biteperiode, så man må på en måte bare gjennom det.

Takk for svar og tips :-) Da kan eg stresse litt mindre vertfall, eg har følt at eg har "ødelagt" han, iogmed at han e blir verre og meir aktiv.

Hadde kvalp for 6 år sidan også, men kan ikkje huske at det var så intens, muligens pga at eg ikkje hadde barn på den tida. Har lest endel dei siste dagane, og har funne ut at eg må meir over på det positive. Men det er så innmari kjapt å berre dytte han unna, når han heng i buksebein og armar når eg prøvar å kle på ungane på morgonkvisten. Skjønnar jo at det bare ypper til meir leiking ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MarieR skrev:

Hva med å lage en valpebinge av kompostgrinder som du kan sette valpen i om den blir ekstrem med biting og generelt ikke klarer å roe seg? :) 

Har denne løysinga. Når han blir heilt bananas, så bær eg har ut hit og tilbyr ein leike eller ein godbit. Som feks når han bare hoppar opp i sofaen gjentatte gongar og bit sønnen min, då gir eg han ein timeout. Nokre gongar går han rett og legg seg for å sove, andre gongar berre pip han og vil inntatt. Har prøvd å ha han der berre 30 sek/1 min og sleppe han inn igjen, men han må som oftast ut igjen pga at han fortsett med å hoppe på guttungen i sofaen. 

IMG_4108.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Line skrev:

Google rotrening valp så får du mange treff. Kort sagt handler det om at valpen skal lære seg å slappe av.

Takk! Det skal eg leite opp med ein gong. Men kor mykje trening/ sosialisering er nok for ein kvalp på 11 veker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Eriksen89 skrev:

Takk! Det skal eg leite opp med ein gong. Men kor mykje trening/ sosialisering er nok for ein kvalp på 11 veker? 

Det er veldig vanskelig å si, det er jo ingen fasit. Nå har du jo en blanding av to veldig aktive raser som også har en del stress i seg, så det blir en balansegang. Hva sier oppdretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Line skrev:

Det er veldig vanskelig å si, det er jo ingen fasit. Nå har du jo en blanding av to veldig aktive raser som også har en del stress i seg, så det blir en balansegang. Hva sier oppdretter?

Har ikkje snakka med ho om det, trur ikkje ho kan hjelpe så mykje der desverre. Men eg får prøve meg fram og sjå det ann trur eg. Treng ikkje utsette han for sau, hest og høns kvar dag, men heller berre ta litt innkalling ( viktig for meg at han blir god på det, forrige hund var heilt rå på den biten, han snudde om eg ropte på han, og han egentlig var på veg til feks en annen hund han såg..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde barn på 2 og 4 år når vi fikk valp. Stooor valp. Vi ble i grunn fraråda å kjøpe skik en hund når vi hadde små barn. Vi gjorde det likevel. 

Og med det følger arbeid. Myyyye arbeid. Valpebitiga var største utfordringa. Minsta som da var 2 år, ble etter kun kort tid litt skeptisk til hunden. Hun var i en periode der det var vanskelig å gå i stede for å løpe inne. Å når hun løp fra A til B i stua var valpen der på sekundet å skulle leke og da også bite. Vi terpa og terpa på at inne så GÅR vi og er rolige (altså barna). I tillegg så fikk ikke valpen gå i sofaen. Det var forbudt området. Dette ghaldt helt fra starten. På denne måten fikk barna sin "frisone". Viktigst av alt var at barna helt fra starten i grunn skal lære seg å overse hunden. Altså ignorere den helt. Dette kan jo være en utfordring. Vi terpa mye på dette. At barna ikke skulle ta kontakt med hunden i tide og utide men lære seg å la den være. 

Eller ville jeg fortsatt å ta den ut av situasjonene og gi den en pause. Skjærma fra all støy fra barn osv. 

Her var hundegården gull verd fordi det var et friområdet hvor valpen kunne slappe av og sove i fred. Om det ikke er en hundegård bør den iallefall få sin egen plass hvor den kan få lov å få være i fred. En valp trenger maaaange timer søvn. Å med varn rundt og med rasene hunden din er så er det ikke bare bare å legge seg ned å sove. Det trenger den hjelp til. Min tanke her er å skjerme hunden så den for nok ro og fred og ta den vekk fra situasjonene. Ikke overstimuler valpen.

Vet ikke om noe av dette er nyttig for deg men dette er iallefall hva som har funka for oss. Det tok litt tid men bitinga gikk over til slutt og nå er barna oghunden utrolig gode med hverandre men barna har også lært å la hunden være i fred stort sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Wildlife skrev:

Vi hadde barn på 2 og 4 år når vi fikk valp. Stooor valp. Vi ble i grunn fraråda å kjøpe skik en hund når vi hadde små barn. Vi gjorde det likevel. 

Og med det følger arbeid. Myyyye arbeid. Valpebitiga var største utfordringa. Minsta som da var 2 år, ble etter kun kort tid litt skeptisk til hunden. Hun var i en periode der det var vanskelig å gå i stede for å løpe inne. Å når hun løp fra A til B i stua var valpen der på sekundet å skulle leke og da også bite. Vi terpa og terpa på at inne så GÅR vi og er rolige (altså barna). I tillegg så fikk ikke valpen gå i sofaen. Det var forbudt området. Dette ghaldt helt fra starten. På denne måten fikk barna sin "frisone". Viktigst av alt var at barna helt fra starten i grunn skal lære seg å overse hunden. Altså ignorere den helt. Dette kan jo være en utfordring. Vi terpa mye på dette. At barna ikke skulle ta kontakt med hunden i tide og utide men lære seg å la den være. 

Eller ville jeg fortsatt å ta den ut av situasjonene og gi den en pause. Skjærma fra all støy fra barn osv. 

Her var hundegården gull verd fordi det var et friområdet hvor valpen kunne slappe av og sove i fred. Om det ikke er en hundegård bør den iallefall få sin egen plass hvor den kan få lov å få være i fred. En valp trenger maaaange timer søvn. Å med varn rundt og med rasene hunden din er så er det ikke bare bare å legge seg ned å sove. Det trenger den hjelp til. Min tanke her er å skjerme hunden så den for nok ro og fred og ta den vekk fra situasjonene. Ikke overstimuler valpen.

Vet ikke om noe av dette er nyttig for deg men dette er iallefall hva som har funka for oss. Det tok litt tid men bitinga gikk over til slutt og nå er barna oghunden utrolig gode med hverandre men barna har også lært å la hunden være i fred stort sett. 

Takk for svar! Absolutt veldig nyttig for meg :-) Korleis er rette måten å håndtere denne hoppingen i sofaen på? Han hopper jo der konstant, kan eg seie "nei" og løfte han ned? Eller skal eg ta han ut? Og kor lenge av gangen bør han få "timeout"? Vi trenga forøvrig 3 åringen på å ikkje springe eller hoppe rundt, for da vil Hunden også komme for å leike med han, og det lika han jo absolutt ikkje at han gjere. Men vanskelig for en 3 åring, som har vert vandt med hund ( voksen hund)  sida han vart fødd, som ikkje brydde seg om han hoppa eller skreik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ha sagt nei og løfta han ned fra sofaen. I tillegg så ville jeg prøvd å forhindra det rett før han gjlr det. Npr du ser han er på vei til å hoppe så sier du nei og belønn han dersom han ikke hopper opp i sofaen da. 

Med time out ville heg sett det litt an. Til han roer seg (legger seg ned), men som sagt kan det være greit å ha et sted som er skjermet hvor han får ro å fred og jan sove uforstyrra. 

Vi har hatt en gal unghund på kveldene her. Da har vi satt han i bånd. I starten så fikk han komme løs igjen så kjapt han la seg ned men det gikk ikke lang tid flr han knall den koden og la seg bed med en gang. Vi slapp han løs og det var på an igjen. Så da begynte vi med disse time outene i båndet til vi visste han var rolig. 

Men det roer seg etter hvert og går over. Men slitsomt når det står på, spesielt med små barn i hus. 

Edit: ville bare legge til at om dere går inn for at han ikke skal være i sofaen må dere være konsekvente. Da må han ALDRI få lov når han vil oppi. Vår får være i sofaen nå men for en valp er det vanskelig å skille når de får lov og ikke. Og gir du etter en gang eller "overser" det så er det samme leksa igjen og han lærer ikke. Husk å belønn hele tiden. Gå med godbiter i lomma. Jeg har et matvrak av en hund så mat funker alltid her. Men kanskje en leke er vel så bra som belløning? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på besøk hos ei med en malinoisvalp hun passa på en stund. Det er noe av det verste bitemonsteret jeg har vært borti :P Hun sa at valpen hang i beina på henne så fort hun beveget seg over gulvet. Syntes hennes løsning på dette var genialt. Hun gikk med godbiter(valpens fôr) og gav han godbiter for å følge etter, men ikke bite. Det førte til at valpen var opptatt av å tigge godbiter når hun gikk over gulvet i stedet for å bite. Helt genialt synes jeg. Det kan kanskje være en ide å prøve? At når valpen følger etter barna, så får den godbiter for å ikke bite på de. 

Ellers ville jeg som nevnt tidligere ikke latt valpen få komme opp i sofaen. Evt. krevd at skal den være i sofaen, så må den være rolig. Er den ikke rolig, blir den løfta ned og får ikke komme opp. Det går an å være konsekvent på dette, med å løfte valpen ned hver eneste gang den finner på tull i sofaen og være konsekvente på dette, men vær forberedt på at det vil ta tid. De blir fort ganske utholdne disse små. 

Ellers synes jeg ikke det høres ut som valpen får for mye aktivitet, men du nevner at den sover lite. Valper skal sove MYE, type opp mot 18-20 timer i døgnet faktisk. Jeg er alltid nøye på at når mine valper er små så SKAL de sove etter aktivitet. Da kjører jeg styrte aktiviteter i starten. Jeg leker med valpen, vi går en liten tur, den får leke litt med den voksne hunden etc. og når jeg ser den begynner å bli sliten, så tar jeg den på fanget eller har den ved meg i sofaen f.eks. og holder den fast/stryker til den sovner. Det har funket bra på mine valper. De er gjerne uvillige i starten, men så lenge de ikke har bikka over i overtrøtt, så pleier de å roe seg ganske fort og sovne. Det har ført til at de på sikt, når de blir eldre, legger seg til å sove inne når det ikke skjer noe.

RED: Med styrt aktivitet så mener jeg at den ikke får gå rundt på egenhånd og finne på ramp selv. Den får derfor den oppmerksomheten fra meg den har behov for, uten at den lærer å finne på ramp for å oppnå det selv. Du kan unngå mye tygging og biting ved å styre valpens aktiviteter.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Sprettballen skrev:

 

Ellers synes jeg ikke det høres ut som valpen får for mye aktivitet, men du nevner at den sover lite. Valper skal sove MYE, type opp mot 18-20 timer i døgnet faktisk.

Det er vel en sannhet med sterk moderasjon. Jeg har faktisk enda ikke eid en kelpie valp som har sovet så mye :P  Valpekullene mine sover ikke så mye en gang etter de er 6-7 uker. (Men det betyr ikke at de er hyper, de går nå rundt å pussler med sitt.) 

 

Det jeg finner mest effektiv når det kommer til dette med hoppe og bite er faktisk å binne fast valpen også slipper du den løs igjen når den har roet seg ned. Da tar den ett bevist valg og samtidig er i situasjonen. Men det krever også at ungene ikke terger hunden. Om du har ett tungt møbel som du kan ta ett bånd rundt også har du en periode hvor valpen virkelig ikke hører så leder du den bort dit (ikke sinna, dette er viktig! Du skal bare passivt lede den bort og sette den i bånd.) Ha en hundeseng eller teppe der også. Når valpen roer seg ned (sitter eller ligger stille ett minutt eller så) så slipper du den løs igjen. Belønningen for å roe seg blir å få gå løs. Det fikser ikke ting på en uke, men hunden må da ta ett valg i situasjonen den lever i uten å bli begrenset av bur vegger eller rett og slett sperres ut av situasjonen. Den lærer å roe seg i den daglige situasjonen du skal ha hunden i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det nevnes over her, så er det absolutt ikke alle valper (om noen?) som følger boka etter hvor mye de skal sove. Når du i tillegg bor slik til at valpen kan få sulle rundt hele dagen, og oppleve ting i sitt eget tempo, så er det bare å benytte det for hva det er verdt. Jeg lar også valpene mine være ute mye av dagen. Sove gjør de ikke uansett, så da kan de like gjerne være tullinger ute :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pringlen skrev:

Som det nevnes over her, så er det absolutt ikke alle valper (om noen?) som følger boka etter hvor mye de skal sove. Når du i tillegg bor slik til at valpen kan få sulle rundt hele dagen, og oppleve ting i sitt eget tempo, så er det bare å benytte det for hva det er verdt. Jeg lar også valpene mine være ute mye av dagen. Sove gjør de ikke uansett, så da kan de like gjerne være tullinger ute :)

Forsåvidt enig der. Innegjerda eigendom, så veldig fine forhold for å utforske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den peisgrinda du har, den satt vi sammen til lekegrind for hunden. Når border collien vi hadde fikk behov for ro eller skjerming, la jeg henne inn der. Med senga. Oftest la hun seg ned og fikk sove. Barna visste veldig godt at så lenge hunden er der inne fikk ingen gå til henne.

Satt henne også inn der under påkledning av alle barna på morgenen. Da slapp vi biting, "stjeling" av klesstykker eller sko. I de tilfellene fikk hun ha leker eller tyggebein inn. Hun skulle jo ikke sove, bare la oss være uforstyrret

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg var på besøk hos ei med en malinoisvalp hun passa på en stund. Det er noe av det verste bitemonsteret jeg har vært borti :P Hun sa at valpen hang i beina på henne så fort hun beveget seg over gulvet. Syntes hennes løsning på dette var genialt. Hun gikk med godbiter(valpens fôr) og gav han godbiter for å følge etter, men ikke bite. Det førte til at valpen var opptatt av å tigge godbiter når hun gikk over gulvet i stedet for å bite. Helt genialt synes jeg. Det kan kanskje være en ide å prøve? At når valpen følger etter barna, så får den godbiter for å ikke bite på de. 

Ellers ville jeg som nevnt tidligere ikke latt valpen få komme opp i sofaen. Evt. krevd at skal den være i sofaen, så må den være rolig. Er den ikke rolig, blir den løfta ned og får ikke komme opp. Det går an å være konsekvent på dette, med å løfte valpen ned hver eneste gang den finner på tull i sofaen og være konsekvente på dette, men vær forberedt på at det vil ta tid. De blir fort ganske utholdne disse små. 

Ellers synes jeg ikke det høres ut som valpen får for mye aktivitet, men du nevner at den sover lite. Valper skal sove MYE, type opp mot 18-20 timer i døgnet faktisk. Jeg er alltid nøye på at når mine valper er små så SKAL de sove etter aktivitet. Da kjører jeg styrte aktiviteter i starten. Jeg leker med valpen, vi går en liten tur, den får leke litt med den voksne hunden etc. og når jeg ser den begynner å bli sliten, så tar jeg den på fanget eller har den ved meg i sofaen f.eks. og holder den fast/stryker til den sovner. Det har funket bra på mine valper. De er gjerne uvillige i starten, men så lenge de ikke har bikka over i overtrøtt, så pleier de å roe seg ganske fort og sovne. Det har ført til at de på sikt, når de blir eldre, legger seg til å sove inne når det ikke skjer noe.

RED: Med styrt aktivitet så mener jeg at den ikke får gå rundt på egenhånd og finne på ramp selv. Den får derfor den oppmerksomheten fra meg den har behov for, uten at den lærer å finne på ramp for å oppnå det selv. Du kan unngå mye tygging og biting ved å styre valpens aktiviteter.

Det kunne eg prøvd ja. Når eg ser at han sikta seg inn på guttungen og har tenkt til å sette tenna i han, så plystra eg på hunden og han snur som oftes på flekken og kjem til meg, fordi han veit at eg har noko godt til han. Dette funka relativt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, JeanetteH skrev:

Det er vel en sannhet med sterk moderasjon. Jeg har faktisk enda ikke eid en kelpie valp som har sovet så mye :P  Valpekullene mine sover ikke så mye en gang etter de er 6-7 uker. (Men det betyr ikke at de er hyper, de går nå rundt å pussler med sitt.) 

 

Det jeg finner mest effektiv når det kommer til dette med hoppe og bite er faktisk å binne fast valpen også slipper du den løs igjen når den har roet seg ned. Da tar den ett bevist valg og samtidig er i situasjonen. Men det krever også at ungene ikke terger hunden. Om du har ett tungt møbel som du kan ta ett bånd rundt også har du en periode hvor valpen virkelig ikke hører så leder du den bort dit (ikke sinna, dette er viktig! Du skal bare passivt lede den bort og sette den i bånd.) Ha en hundeseng eller teppe der også. Når valpen roer seg ned (sitter eller ligger stille ett minutt eller så) så slipper du den løs igjen. Belønningen for å roe seg blir å få gå løs. Det fikser ikke ting på en uke, men hunden må da ta ett valg i situasjonen den lever i uten å bli begrenset av bur vegger eller rett og slett sperres ut av situasjonen. Den lærer å roe seg i den daglige situasjonen du skal ha hunden i. 

Takk for svar! Har faktisk festa eit bånd rundt vedovnen, for å prøve ut denne løsninga, skal teste den ut litt meir. Einaste minuset er at dette blir midt i rommet, mellom stue og kjøkken (åpen løsning), og det vil bli litt trafikk forbi han innimellom. Kan han tåle det, eller vil det blir eit minus?

i kveld gjekk eg med morgonkåpe etter at eg hadde dusja, og han var heilt på tuppa å skulle bite i den. Når eg dro den litt opp, så var det beina han prøvde seg på. Skulle da prøve å fjerne han fra situasjonen ( hadde ingen godbiter eller leike for hånd), så smatt han unna så eg ikkje fekk tak i han, og hoppa etter meg igjen med ein gong.. korleis håndtere dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, sørlandsjente skrev:

Den peisgrinda du har, den satt vi sammen til lekegrind for hunden. Når border collien vi hadde fikk behov for ro eller skjerming, la jeg henne inn der. Med senga. Oftest la hun seg ned og fikk sove. Barna visste veldig godt at så lenge hunden er der inne fikk ingen gå til henne.

Satt henne også inn der under påkledning av alle barna på morgenen. Da slapp vi biting, "stjeling" av klesstykker eller sko. I de tilfellene fikk hun ha leker eller tyggebein inn. Hun skulle jo ikke sove, bare la oss være uforstyrret

Det hadde vert greit å prøvd ja, og sikkert lurt å vere litt føre var også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Eriksen89 skrev:

i kveld gjekk eg med morgonkåpe etter at eg hadde dusja, og han var heilt på tuppa å skulle bite i den. Når eg dro den litt opp, så var det beina han prøvde seg på. Skulle da prøve å fjerne han fra situasjonen ( hadde ingen godbiter eller leike for hånd), så smatt han unna så eg ikkje fekk tak i han, og hoppa etter meg igjen med ein gong.. korleis håndtere dette? 

Jeg ville passet på å ha godbiter tilgjengelig. Ha noen skåler rundt forbi slik at du får avledet det, helst før han begynner å bite. Ikke prøv å løp etter han om han stikker når du skal ta han, det blir en utrolig morsom lek for hunden. Lokk han alltid til deg med godbiter etc. når du skal ha tak i han, så han ikke får erfaring med "katt og mus"-leken. En ting er når det skjer på stua, det er irriterende nok, men de overfører det gjerne til å gjelde ute på tur også og der vil du hvert fall ikke ha det. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...