Gå til innhold
Hundesonen.no

Biting og hyper kvalp


Eriksen89
 Share

Recommended Posts

Har sett tendensene til " katt og mus" ute  også. Det skjer når han er kjempegira, eg lokker han til meg med godbit, og uten at eg gjere eit forsøk på å prøve å ta han, så hopper han unna med ein gong han har fått godbiten.. 

Når eg går på "tur" med han, typ korte tura for å trene litt bånd, så får han innimellom byger der han bare skal henge i båndet og dra og dra. Korleis reagere på det? Gå vidare og ignorere? Eller stoppe opp vente til han gir seg, for så å belønne? Har prøvd begge deler, men usikker på kva som er rett, og han kan dra LENGE om eg berre ignorer/stopper i begge tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Eriksen89 skrev:

Takk for svar! Har faktisk festa eit bånd rundt vedovnen, for å prøve ut denne løsninga, skal teste den ut litt meir. Einaste minuset er at dette blir midt i rommet, mellom stue og kjøkken (åpen løsning), og det vil bli litt trafikk forbi han innimellom. Kan han tåle det, eller vil det blir eit minus?

i kveld gjekk eg med morgonkåpe etter at eg hadde dusja, og han var heilt på tuppa å skulle bite i den. Når eg dro den litt opp, så var det beina han prøvde seg på. Skulle da prøve å fjerne han fra situasjonen ( hadde ingen godbiter eller leike for hånd), så smatt han unna så eg ikkje fekk tak i han, og hoppa etter meg igjen med ein gong.. korleis håndtere dette? 

Da ordner du så han alltid har ett halsbånd på seg og en 30 cm stump med tau uten knute :)  Bare sørg for at halsbåndet vokser med han selvsagt ;) De utvider seg fort i halsen i den alderen der. 

Det sprøs jo hva du mener med trafikk, men det kan ikke skade å prøve. Du vil jo fort se om han roer seg eller om han bare står å kaster seg rundt der. Evt også kjøpe noe små ryggebein eller dentasticks som du gir han i det du binder han opp? 

Sånne tyggebein som dette syns jeg feks er veldig kjekt å ha i huset når jeg har en valp. Passe store til at de får tygget de opp og går ikke lei. Men tygging/mat roer valpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotrening, bindetrening i god harmoni :P

Min bc valp hadde en barnegrind som hun var i etter turer, ting osv, så hun lærte å roe seg selv ned. Hun har også blitt bindt og er da vandt til at om jeg binder henne legger hun seg ned. Også har jeg tyggeben over hele huset når jeg har valper :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15. februar 2017 at 11:09 PM, Sprettballen skrev:

Ellers synes jeg ikke det høres ut som valpen får for mye aktivitet, men du nevner at den sover lite. Valper skal sove MYE, type opp mot 18-20 timer i døgnet faktisk

Hm..jeg har da hatt endel hvalper opp igjennom årene og hadde noen av de sovet SÅ mye i døgnet, så hadde jeg vært bekymret for om de var friske.. Nå har jeg jo ikke akkurat sittet med stoppeklokke og målt tiden men 18-20 timer i døgnet er LANGT over hva jeg anser som 'normalt'. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har filma reaksjonen til hunden når eg tek han vekk frå sofaen osv, han får då "anfall" og begynner å bite meg, lurer litt på korleis eg skal reagere på den situasjonen feks. Begynne også å bite meg gjentatte gongar når eg skal koble han til båndet som han må stå i når han får desse "førene".  

Får ikkje til å legge inn video, er dette mulig å få til?

IMG_4127.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting: "kommandoen" "gå og legg deg" er et must (for min del, i hvert fall) Men små valper setter jeg bare ord på det når de selv er på vei til plassen sin for å legge seg. Evt leder jeg dem til riktig sted, og sier "gå og legg deg". Det tar ikke lange tiden før det blir mer eller mindre automatikk i det. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje du har lært hunden din at om den hopper opp i sofaen, så tar du den ned, ber den om å sitte og gir den en godbit. 

Sånn utover det, så syns jeg ikke valpen din ser spesielt hyper ut i videoen, og den biter jo heller ikke noe særlig? Det der ser ut som helt normal valpeatferd for min del :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Jeg tror kanskje du har lært hunden din at om den hopper opp i sofaen, så tar du den ned, ber den om å sitte og gir den en godbit. 

Sånn utover det, så syns jeg ikke valpen din ser spesielt hyper ut i videoen, og den biter jo heller ikke noe særlig? Det der ser ut som helt normal valpeatferd for min del :) 

Off, ja, eg har vel kanskje lært han det ja ? Bør eg bare ta han ned og ignorere han i det brøkdelen av eit sekund før han hoppa opp igjen? Han er borti med tenna mange ganga, so eg blir litt usikker på om eg bør ignorere noko av det, før eg sette han i bånd? Han legge seg veldig fint ned når han kjem i bånd, og da slepp eg han laus straks han er roleg. 

Men så susar han i sofaen igjen, også er det påan igjen ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gir valpen mye oppmerksomhet i filmen du viser. Det er vel ikke noe en valp elsker mer enn det. 

Jeg tror nok jeg ville sperret agang til sofaen fysisk og så oversett valpen helt fullstendig. 

Jeg kan godt herje og leke med mine valper, men når jeg er ferdig er jeg ferdig. Da kan jeg godt fullstendig overse valpen inntil den blir trøtt og bare legger seg. Ingenting skjer, uansett hva jeg gjør så får jeg ingen oppmerksomhet fra matmor tenker den til slutt og gir opp.  

Siden du har en liten gutt ville jeg delt stua i to. Legg valpen inn dit og overse fullstendig. Ikke ros og gi godbit for enhver ting. 
Du kan selvsagt lære den at den er flink som legger seg der ved at når den har ligget stille ei stund kan du kaste en godbit inn. Men ikke la det bli slik at valpen blir utestengt--> så får den godbit. Da vil den være på alerten hele tiden. Vær sikker på at den slapper hundre prosent av før den får en godbit. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Eriksen89 skrev:

Off, ja, eg har vel kanskje lært han det ja ? Bør eg bare ta han ned og ignorere han i det brøkdelen av eit sekund før han hoppa opp igjen? Han er borti med tenna mange ganga, so eg blir litt usikker på om eg bør ignorere noko av det, før eg sette han i bånd? Han legge seg veldig fint ned når han kjem i bånd, og da slepp eg han laus straks han er roleg. 

Men så susar han i sofaen igjen, også er det påan igjen ??

Jeg ville bare tatt han ned og tatt han ned og tatt han ned til han skjønte at han bare ble tatt ned om han hoppa opp i sofaen, og heller belønna han for å være på gulvet - dvs uten at du har tatt han ned først, og uten at du har fått han til å sette seg. Evt kan du lære han å gå ned når han får beskjed om det. 

Å ha en valp er en tålmodighetsprøve innimellom, særlig når du har en litt aktiv en - og det må en regne med at man har når man har en blanding av BC og aussie. Da er det bare å jobbe med hva du vil at han skal kunne, og plutselig en dag så oppdager du at han har jo blitt en ganske ålreit fyr som veit hva du forventer av ham. Det er dog noen måneder til, enn så lenge er han bare en liten gutt som ikke kan reglene han må forholde seg til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som 2ne sier: du har laget en fin øvelse av hopp i sofaen - ned - belønn. Valpen er kjempeflink, den :) 

Ikke vil jeg kalle det der biting heller. Kutt ut alle de gobitene (det blir bare mer styr og "arbeid" fra valpen sin side) Lemp den heller bestemt vekk når den er på feil sted. Uten noe mer oppmerksomhet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føle meg passe smart her... ? Men eg ser det jo sjølvsagt sjølv no, eg prøva visst litt for hardt trur eg. Tusen takk for konstruktiv kritikk, det er til veldig god hjelp. 

Veldig godt å høyre at det eg tolka som "alvorlig" biting, absolutt ikkje er det, og er normal oppførsel

.( veit jo veldig godt at kvalpar bit, men forrige kvalp var ikkje slik, så vart tatt litt på senga der)

Skal prøve å oversjå meir. Når eg virkelig overser så sette han igang med voldsom bjeffing, sannsynligvis fordi han blir oversett og vil ha oppmerksomhet. 

Tusen takk for at dokke gidde å svare meg, dokke må tru eg er aldeles korka ??

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Eriksen89 skrev:

Føle meg passe smart her... ? Men eg ser det jo sjølvsagt sjølv no, eg prøva visst litt for hardt trur eg. Tusen takk for konstruktiv kritikk, det er til veldig god hjelp. 

Veldig godt å høyre at det eg tolka som "alvorlig" biting, absolutt ikkje er det, og er normal oppførsel

.( veit jo veldig godt at kvalpar bit, men forrige kvalp var ikkje slik, så vart tatt litt på senga der)

Skal prøve å oversjå meir. Når eg virkelig overser så sette han igang med voldsom bjeffing, sannsynligvis fordi han blir oversett og vil ha oppmerksomhet. 

Tusen takk for at dokke gidde å svare meg, dokke må tru eg er aldeles korka ??

Ikke vær så streng med deg selv, det er ikke alltid så lett å se det når man står oppi situasjonen selv! :hug:Alle valper er forskjellige, forhåpentligvis lærer man noe nytt og får flere verktøy i sekken for hver gang :)  Min første valp var en drøm, veldig lite biting og hun ødela nesten ingenting. Den vi har nå er en god del mer krevende og krever litt andre strategier. Da hjelper det å lese, lære og eksperimentere med hva som fungerer og ikke minst spørre erfarne folk som har vært borti det før :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Guest Lizamor

Veldig lærerikt for meg også, takk for veldig mye og god læring fra ei som venter på valp.

Og forresten- for en alldeles skjønn valp... ble absolutt ikke skremt av den videosnutten der! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser helt klart en normal valp på filmen. Ikke noe ekstraordinært med den, hvis det er noe trøst. Mi på 10 uker er likedan :P Jeg vil at hun skal være i sofaen da, i motsetning til deg. Når hun vil hoppe ned, så stopper jeg henne bare, uten å gi noe mer oppmerksomhet enn å fysisk stoppe. Samme om hun skal til å kravle over meg for å herje med den voksne hunden min. 

Nå har ikke jeg barn, men den voksne min får noen ganger gjennomgå av mini, så her må det også passes på. Fordelen med en voksen hund kontra barn er at jeg kan be henne ligge en plass, og så gjør hun det. Det er verre å få til med en 3-åring :P Men det blir jo litt samme greia at du må holde de adskilt til valpen er stor nok til å forstå at den oppførselen ikke er greit. 

Jeg tror også det er lurt å ikke bli for "ignorerende" ovenfor valpen heller. Det er viktig at du/dere tar dere tid til å leke og aktivisere bare den også. Hvis hunden hele tiden går i "manko" på oppmerksomhet og ofte er adskilt fra resten av familien så kan du risikere at den begynner å jobbe enda hardere for å få deres oppmerksomhet, og da blir de fort veldig oppfinnsomme på en negativ måte. 

Når jeg ønsker at valpen min skal legge seg og slappe av, så er jeg sammen med henne og stopper henne med hendene om hun prøver å gå bort fra det "området" jeg mener hun skal være på. Etter en stund gir hun opp og sovner. Nå har vi holdt på med dette side jeg henta henne, og det begynner å synke inn nå. Jeg bruker mindre og mindre tid på å få henne til å sove.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :-) Han er no blitt litt eldre, 15 uker gammal. Innendørs er ikkje problemet med biting fullt så stort lenger, men det er mykje fordi vi har delt av stua, så han får rett og slett ikkje anledning til det. Utendørs er det fortsatt like ille som tidligare, og da spesielt mot 3 åringen. I dag har han vert heilt tullerusk, og hengt i leggen min når vi har vore ute, men det var nok eit unntak håper eg. 

Men det er en ny ting eg lure litt på. Når vi sitter i sofaen, der han ikkje har tilgong, så setter han seg ned, eller springer langs grinda å bjeffer å bjeffer.. Samme om eg sitter ved kjøkkenbordet og spiser, eller sitter på dataen. Han setter seg ned og fyrer løs. 

Eg har til no ignorert han, for eg vil ikkje at han skal tru at om han bjeffa, så får han automatisk oppmerksomhet. Er det rett å gjere? Eller bør eg gi han en "timeout"? Legger ved en video..( ignorer rot, umulig å holde det ryddig med to små i hus??)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...