Gå til innhold
Hundesonen.no

Jaktgoldendommer?


Debbie
 Share

Recommended Posts

43 minutter siden, patricia skrev:

Jeg må jo si at det er litt snålt å først kjøpe seg en hund som knapt nok ser ut som sin rase, og etterpå skal man stille ut og blir skuffet når hunden ikke blir premiert ? Det er som Jeanette skriver, de fleste jaktvariantene/bruksvariantene har et så ufunksjonelt eksteriør at det  er et under at de klarer å jobbe slik de er ment å skulle. Og det er som oftest årsaken til de dårlige utst.resultatene.

Samtidig hadde man jo ikke kjøpt de variantene om utstillingsvariantene var brukandes til det de egentlig er avlet for... så her blir det jo en ond sirkel...

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Turb said:

Samtidig hadde man jo ikke kjøpt de variantene om utstillingsvariantene var brukandes til det de egentlig er avlet for... så her blir det jo en ond sirkel...

Men altså, det må jo gå an å avle fram brukshunder med et funksjonelt eksteriør? Høres jo litt skremmende ut hvis det er sånn at endel jaktgolden har så dårlig eksteriør at det går på helsa løs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er jo ikke bare på funksjonalitet brukshundene blir trukket grassalt for. Har selv vært med på jaktgolden som ble nullet pga. for lyse øyne, de var visstnok feil farge. Feil ansatte ører, hodeform, snuteform, farger og slikt kan man vell ikke akkurat si går på funksjonalitet.

Diskusjonen om det er brukslinjene eller utstilingslinjene som generelt er mer funksjonell i forhold til arbeidet de opprinnelig skulle fungere til tror jeg vi kan holde i evig tid...

Til TS: tipsene som generelt går når man skal stille jaktgolden er å finne en dommer fra de britiske øyene. De fleste karrer i land en gulsløyfe uten videre problem, kan bare hende man må stille en gang eller to ekstra :) 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man vil jo alltid klare finne en dommer som gjør noe rart. Jeg kan også.gi eksempel på en dommer som mente hunden min var feil farget, men det var rart at den gikk i champion ... så isteden for null så gav han Good for da ble han i tvil når han ble minnet på at det var champion klasse (og jeg argumenterte i mot) jeg kom også inn i veteran og da ble dommeren enda mer i tvil for den var jo også feilfarget (!). Så den rykket opp til VG. 

Det fins eksempler på dette på både championer og en Sch jeg stilte til VG som skulle hatt null pga bitt feil. ;) (men skjelden noen klager når det går oppover ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er oppriktog synd når raser blir delt? ja takk til mer forebyggende tiltak for å hindre dette.

Og jeg ser for meg at det er en grunn til de krever denne gulsløyfa for å oppnå championatet. 

Hos malamuten har de aluratt innført nye regler for å kunne bli Nuch. 3 små cert + en av trekkhundtestene. Dette synes jeg er fantastisk for å stoppe den utviklingen som har starta (muligens komt et stykke) i rasen hvor malamuter blir avla frem som rene utstillingshunder mens trekkhundegenskapene hos disse individene svinner. (Altså; det gjelder jo heldigvis minoriteten av rasen men likevel)

Så jatakk til tiltak som vil bevare rasene slik de skal være. Nå kan jeg ikke så mye om golden men som sagt så regner jeg med det er en grunn til de krever ei gulsløyfe for å få dette championatet. Og dommerene dømmer jo ut i fra rasestandard (skal gjøre det hvertfall), så er hunden så ille bygd at den ikke får gult, så er det vel derfor det stopper der. Og av slike grunner en ikke skal skilte med championat på så dårlog bygde hunder.

(Jeg sikter heller ikke til ts sin hund da jeg ikke kan uttale meg om den)

Men til TS; har du noen gang prøvd å stille han i det hele? Enten går det ellers går det ikke og du kan prøve igjen en annen gang? ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wildlife skrev:

Synes det er oppriktog synd når raser blir delt? ja takk til mer forebyggende tiltak for å hindre dette.

Og jeg ser for meg at det er en grunn til de krever denne gulsløyfa for å oppnå championatet. 

Hos malamuten har de aluratt innført nye regler for å kunne bli Nuch. 3 små cert + en av trekkhundtestene. Dette synes jeg er fantastisk for å stoppe den utviklingen som har starta (muligens komt et stykke) i rasen hvor malamuter blir avla frem som rene utstillingshunder mens trekkhundegenskapene hos disse individene svinner. (Altså; det gjelder jo heldigvis minoriteten av rasen men likevel)

Så jatakk til tiltak som vil bevare rasene slik de skal være. Nå kan jeg ikke så mye om golden men som sagt så regner jeg med det er en grunn til de krever ei gulsløyfe for å få dette championatet. Og dommerene dømmer jo ut i fra rasestandard (skal gjøre det hvertfall), så er hunden så ille bygd at den ikke får gult, så er det vel derfor det stopper der. Og av slike grunner en ikke skal skilte med championat på så dårlog bygde hunder.

(Jeg sikter heller ikke til ts sin hund da jeg ikke kan uttale meg om den)

Men til TS; har du noen gang prøvd å stille han i det hele? Enten går det ellers går det ikke og du kan prøve igjen en annen gang? ?

Jeg har ikke stilt ho faktisk.

stilte jo dalmis før, så er inne i utstillingsmiljøet, og gleder meg vel ikke enormt til å prøve med en hund som blir uglesett.

Men nå er det jo ikke noe hast, hun er ikke i nærheten av noe som trenger en sløyfe ennå. Bare greit å være ute i god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Debbie skrev:

Jeg har ikke stilt ho faktisk.

stilte jo dalmis før, så er inne i utstillingsmiljøet, og gleder meg vel ikke enormt til å prøve med en hund som blir uglesett.

Men nå er det jo ikke noe hast, hun er ikke i nærheten av noe som trenger en sløyfe ennå. Bare greit å være ute i god tid.

Æsj... folk er teite.? kan di ikke heller holde kjeften igjen og passe på sin egen hund? Er jo ikke akuratt som om du prøver å ødelegge for dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Debbie skrev:

Kjempefin diskusjon, men kan dere ta det i en anna tråd. Jeg vil personlig bare ha hjelp til å finne en dommer jeg kan stille for.

Vet du om noen andre jaktgolden som har fått gult? Vet ikke om det i dogweb går an å se hvem som har dømt og deretter prøve å finne utstilling hvor vedkommende dømmer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Debbie skrev:

Kjempefin diskusjon, men kan dere ta det i en anna tråd. Jeg vil personlig bare ha hjelp til å finne en dommer jeg kan stille for.

Beklager at jeg bidro til avsporing. Håper du finner en som kan gi den fargen på sløyfa som trengs, du har en flott hund i mine øyne :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2017 at 0:52 PM, Debbie skrev:

Kjempefin diskusjon, men kan dere ta det i en anna tråd. Jeg vil personlig bare ha hjelp til å finne en dommer jeg kan stille for.

Ei venninnes jaktgolden (også lita tispe) fikk blå for Laverty, Mr C ser jeg i dogweb :) Så en Mr C Laverty altså :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2017 at 0:52 PM, Debbie skrev:

Kjempefin diskusjon, men kan dere ta det i en anna tråd. Jeg vil personlig bare ha hjelp til å finne en dommer jeg kan stille for.

Jeg har ett par venner med jaktgolden. Tror begge har vært stilt ut og fått bra nok premiering, hvertfall den ene som er lydighetschampion ? Kan spørre eierne hva dommeren het.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Shlush skrev:

Jeg har ett par venner med jaktgolden. Tror begge har vært stilt ut og fått bra nok premiering, hvertfall den ene som er lydighetschampion ? Kan spørre eierne hva dommeren het.

Kun hun ene som har stilt ut. Dommer Butrimova, Kornelija 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Betty skrev:

Så i retrievernytt at det skal være britisk dommer på utstillinga på Skarnes 20 mai. Aner ikke hvordan han dømmer da (Richard Stafford), men er jo en du kan se litt nærmere på. 

Jepp så også den:) Men takk for tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Påska er over oss. og den er både god og vond. Familie er ikke lett.  
    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
×
×
  • Opprett ny...