Gå til innhold
Hundesonen.no

Diverse spørsmål


Nada
 Share

Recommended Posts

Vi har en fin valp på drøye tre måneder, det er dessuten vår første valp og vi har egentlig ganske mange spørsmål.

Hvor mye øver/trener du lydighet  med din valp? 

Hvilke klokkeslett får den mat?

Når er siste lufting før det er natt?

Hvordan reagerer du på hard biting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en fin valp på 11 uker - i dag. Vår første valp også ☺️. Det er fantastisk, og litt slitsomt noen ganger. Kan jo fortelle hvordan vi gjør det, selv om vi ikke har noe erfaring å snakke om.  

Trener egentlig ikke så mye lydighet, men setter ord på ting hun gjør. Gjemmer feks en godbit i hånda og får henne til å finne ut hva jeg vil. Når vi er ute og hun kommer mot meg/til meg, sier jeg kom. Og gir godbit. I skogen belønner jeg når hun kommer innom meg. Enten ros eller godbit. Jeg trener bittelitt med kort bånd om gangen, belønner når hun går ved siden av meg og/eller titter opp på meg. Ellers bruker jeg langline, så får vi slappet av og kost oss litt begge to ?. 

Hun får mat ved behov. Vi har ikke faste tider. Det har fungert hittil. 

Siste lufting før natt i 23-24 tiden. Ofte må hun overtales fordi hun er så trøtt! En gang sovnet hun foran døra mens jeg tok på sko. Klarte ikke vekke henne og få henne ut ?. 

Biting ja, den er vanskelig. Vi prøver avledning, overse, slutte å kose og bytting ved "vanlig" biting og tygging. Når hun får raptuser og biter hardt har det hendt at jeg har ropt ut, au, rett og slett fordi det gjør vondt. Da bråslipper hun, men gyver løs igjen raskt etterpå. Hvis hun løper etter ungene og napper og biter hardt har jeg tatt henne opp og holdt henne inntil meg. Noen ganger roer hun seg litt da. Et par - tre ganger har jeg satt henne i buret (med noe å tygge på), rett og slett for å få henne unna ungene så jeg får lagt dem. Slipper henne raskt ut igjen, og da har hun roet seg noe. Tips mottas med takk her ?. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nada skrev:

Vi har en fin valp på drøye tre måneder, det er dessuten vår første valp og vi har egentlig ganske mange spørsmål.

Hvor mye øver/trener du lydighet  med din valp? 

Hvilke klokkeslett får den mat?

Når er siste lufting før det er natt?

Hvordan reagerer du på hard biting?

Jeg har også min første valp, 7 mnd nå. så mye erfaring har jeg ikke men kan jo si hva jeg gjør.

I begynnelsen øvde jeg mest på basic ting som innkalling feks. Løp motsatt vei og ropte på henne. Ga godbit når hun kom innom meg. Ville ikke at hun skulle tro at hun ble tatt i bånd hver gang hun kom. Min fikk mat 3 ganger daglig på den alderen. Ca kl 9,15 og 21. Nå får hun ved behov siden hun er småspist :)

Siste lufting er i 22-23 tiden. Da holder hun seg til vi står opp og det gjorde hun fra ca 10ukers alderen. Men da sto vi opp i 7 tiden. Nå sover vi fint til 10-11 tiden uten behov for å gå ut å tisse. Biting syns jeg har vært vanskelig. Hun biter enda. "AU"osv blir oppfattet som lek av henne så vi prøver først avledning med leke eller tyggebein. Funker ikke det så holder vi henne fast til hun roer seg. Et par ganger og mange ødelagte klær senere har jeg blitt så lei at hun har fått time out på soverommet.:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Nada skrev:

Takk for svar.

Det er jo litt å finne ut av hva som passer ens egen valp,men kjekt å lese hvordan andre gjør det. Sove hele natten er liksom det jeg har håp om skjer først og fremst. ;)

Jeg fikk tips om å prøve å gi siste måltid sent, rett før dere skal legge dere og så lufte. Det skal jeg prøve når jeg nå henter valp igjen. Ingen av mine valper har sovet natta gjennom, så jeg er veldig keen på å få det til :P Fikk også tips om å holde valpen våken en stund før vi skal legge oss, sånn at den er litt sliten, mett og fått gått på do før leggetid. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet valp for 3uker siden, så det har ikke vært boe særlig trening enda :P 

Hundene her har fri tilgang til mar da eldstemann er småspist og spiser når han selv føler for det. Valpen har fri tilgang til mat den å, syntes det er en veldig grei løsning for oss :) 

Vi har inngjerdet hage så vi slipper hundene ut der imens vi pusser tenner og gjør oss klar for å legge oss før vi slipper dem inn for natta. Valpen sover faktisk natten gjennom, vi legger oss 2300ish og da våkner han rundt kl0900ish.

Biting er litt værre med, men sier nei til han og da slutter han som regel :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg fikk tips om å prøve å gi siste måltid sent, rett før dere skal legge dere og så lufte. Det skal jeg prøve når jeg nå henter valp igjen. Ingen av mine valper har sovet natta gjennom, så jeg er veldig keen på å få det til :P Fikk også tips om å holde valpen våken en stund før vi skal legge oss, sånn at den er litt sliten, mett og fått gått på do før leggetid. 

Slik gjør vi det og fungerer supert. Hun får mat 10.00, 16.00 og før vi legger oss ca 22.00. Etter siste måltidet er det ut også natta med en gang.  Enten bæsjer hu i ni tiden, eller etter hun har fått kveldsmat og da holder hun seg til hun blir tatt ut igjen 06.30. Så sover hun (og jeg) til rundt 9. Innimellom er hu for trøtt til å bæsje tidlig, og da holder hun seg til jeg står opp.  Har to uhell på natta siden første uka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valp på 4mnd nå, vi trener igrunn ikke på noe annet enn innkalling.

Han får mat når vi står opp og 1-2timer før vi legger oss.

Han luftes siste gang rett før vi legger oss, det er det aller siste vi gjør før vi finner senga.

Biter han åpner jeg kjeften på han(så han slipper meg) og stapper inn en leke han kan bite på istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi forsøkt med siste måltid i 18-tiden og i 20-tiden. Synes forsåvidt at han sover bedre når han spiser ca. kl. 18. 

En annen ting: sovner deres valp av seg selv på dagtid når dere er hjemme og tilgjengelig? Vår valp roer seg omtrent ikke uten at jeg koser han i søvn på fanget. :blink: Vet jo at dette går over, men hadde vært fint å ha overskudd til barna også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nada skrev:

Nå har vi forsøkt med siste måltid i 18-tiden og i 20-tiden. Synes forsåvidt at han sover bedre når han spiser ca. kl. 18. 

En annen ting: sovner deres valp av seg selv på dagtid når dere er hjemme og tilgjengelig? Vår valp roer seg omtrent ikke uten at jeg koser han i søvn på fanget. :blink: Vet jo at dette går over, men hadde vært fint å ha overskudd til barna også. ;)

Ja, han sovner alltid på egenhånd og har gjort det fra dag 1, har ingen problemer med å roe seg selv med flere folk i huset som styrer med diverse, katter som leker høylytt rett ved han osv, er han trøtt så er han trøtt og da hiver han seg ned han:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...