Gå til innhold
Hundesonen.no

Snøklumper mellom tærne


Turb
 Share

Recommended Posts

59 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Dere som har korthåra hunder og aldri har sett at de bli kalde på labbene. Hvor kaldt er det der dere bor?

-15 på det kaldeste? men på kysten, så det er mer enn kaldt nok ?? Nå når jeg vet hva såkalte potekramper er så kan jeg si at det skal mye til hos mine før jeg ser at de fryser. Dalmatineren kan løfte på potene etter en times tid ute eller noe, kelpiene har jeg aldri sett det på. Vi var på oppdal i mer enn -25 grader...  Da var dalmatineren generelt KALD! Vegas badet i snøen og digget det ? Nå bruker jeg potesokker på dalmatineren nesten hele vinteren  (om det er snø), men kun på frembeina (pga sår/kutt ved snø) og ikke når det er barfrost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keo får noe snøklumler under og mellom tærne, også oppå, samt fryser relativt lett på potene (løfter labben). Lyn får generelt ikke kladder, hvis føret er ekstremt kan det dog danne seg litt mellom tærne på undersiden, ikke sett henne fryse på potene enda. Begge er border collie, men har helt forskjellig pels - Keo har en bløt type, blir pissvåt og gørrskitten mens han bruker lang tid på å tørke, Lyn er fortsatt bløt men mye mer robust, glatt og avvisende for snø, vann og skitt, tørker også meget lett. Keo setter også potene sine helt annerledes enn Lyn, han sprer tærne og bruker større overflate i hvert skritt, noe som også åpner for mer snø.

Keo hjelper det på snøklumpene å klippe tøflene, men da fryser han enda lettere ved direktekontakt med feks is. Lyn stusser jeg overflødslengden under innimellom, dog bare fordi vi har veldig glatt gulv og den hunden evner ikke tilpasse farta si på glatt underlag :lol: 

Her plages ikke hundene på tur selv med litt snø i potene, så her orker vi ikke bruke sokker med mindre det er underlag som krever det ifm slitasje. De få gangene det har plaget Keo har han vist det tydelig med å prøve spise det ut, da var det bare å fjerne og fortsette, somregel bare når han får en samlet klump i selve åpningen mellom tær og hovedputa :)

Puddelen, portisene og puddelblandingen ble klippet kort på labbene uansett, de få gangene vi lot være i snøvær så var det snømenn på labbene etter tre skritt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora har pels mellom potene, jeg klipper den aldri og hun har aldri snøklumper mellom potene. Pudlene derimot får snøklumper både mellom potene, oppover beina og på resten av kroppen hvis snøen bare er kram nok :P 

Nora er følsom for kald snø/kaldt føre, men det er fordi hun har rødsopp på minst ett av beina, som gjør at hun slikker seg (eller omvendt, det er en fin liten sirkel det der) og gjør henne øm i huden. Hun reagerer vel på - 10 og kaldere. Pudlene har ikke reagert på kulde som jeg har lagt merke til, men jeg passer på å ikke barbere potene deres når det er såpass kaldt. Jeg syns det er litt slemt jeg, at de må "gå barbeint" i mange kuldegrader. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snusmumrikk skrev:

Dere som har korthåra hunder og aldri har sett at de bli kalde på labbene. Hvor kaldt er det der dere bor?

Er ikke ofte det er under 20 minus her, men det hender. Hygenen jaget noen timer i 18 minus her for noen uker siden. Gikk helt fint det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken BCblandingen, schäferen eller whippeten fikk/får snøklumper mellom potene. BC-blandingen begynte å halte når vi gikk tur i -25 når vi bodde i Bø. Whippeten fikk det i fjor når vi gikk tur i en del snø og det var minus 10-15. Normalt sett blir det ikke så voldsomt kaldt her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hatt snøklumper på kelpiene som jeg kan huske. :P 

Blaze fikk potekrampe ved rundt -20 og nedover. 

Talli har alltid vært litt sart når det kommer til kulde på labbene (men ikke resten av kroppen) og kan begynne halte alt ved -10. Så henne putter jeg på sokker når jeg ser det er under -10. Hun blir faktisk bare mer og mer sensitiv med alderen. MEN så tror jeg også hun kan ha litt forkalkninger i tærene etter hard bruk og det vil jo bli "stivere" og kaldere med alderen. 

Sinner har jeg enda ikke sett reflektere over at det er kaldt på labbene. Men han holdt på fryse i hel når han flyttet til Norge og vi bare hadde +5 *fniser* Men det har gått seg til og nå ser jeg ikke noen reaksjon ved -10 på verken poter eller kropp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har ikke vært borti potekramper på noen av mine. 

Samtlige hunder har jeg klippet pels under potene på vinterstid, både for å unngå snøklumper og hindre oppsamling av veisalt. Potesokker brukes ved behov.

(1 labrador /terv mix, 1 labrador, 1 pyreneisk gjeterhund (poil long), 2 australske kelpier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...