Gå til innhold
Hundesonen.no

Snøklumper mellom tærne


Turb
 Share

Recommended Posts

Dette er mer en funderingstråd, men jeg lurer på hva det er som gjør at hunder får snøklumper mellom tærne. Tolleren fikk masse snøklumper mellom tærne, selv når jeg klipte ned pelsen, han fikk også veldig lett potekramper, kelpien har så langt fått en klump en gang som han fikset opp i selv og aldri fått potekramper. 

Så hva er det som gjør at noen får og andre ikke får snøklumper mellom tærne og potekramper?

Kan ikke de som svarer også skrive hvilken rase de har og om de får potekramper og snøklumper. Interessant å vite om det er raseforskjeller, forskjeller i pelstype, blodsirkulasjon osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av hundene jeg har hatt har hatt potekrampe, men samtlige har fått snøklumper mellom tærne. Tre stk tollere, og en blanding mellom flat og dobermann. Kunne vært litt flinkere til å klippe vekk pels da, men er så mye enklere å bare putte på sokker når været er sånn at det kladder på (noe som har vært veldig sjeldent de siste årene). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tibetanske terrier har ganske mye pels mellom tærne og får veldig lett isklumper. Jeg klipper pelsen mellom tærne men vil ikke ta alt, den er der jo for å isolere. Så vi bruker potesokker, burde egentlig bruke det hver gang han skal ut når det er kladdesnø. Men han hater å ha sokker på, mulig de gnager på ulveklørne... Potekrampe har han ikke hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg barberer alltid potehårene UNDER potene på mine for å motvirke snøklumper under potene. Da tar jeg også litt opp på siden av hver tredepute. Mellom tærne er jeg ikke like flink, og sørger mest for å holde det flokefritt der. Det er mest oppå potene det kan danne seg litt snøklumper på mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ene huskyen min har ekstremt lang pels under labbene, men får aldri kladder. Terven får snø/isklumper under labbene uansett om jeg klipper eller ikke. Barbere helt vil jeg ikke gjøre pga isolasjon, så han får alltid på sokker på lange turer på snø. Huskyene får ikke/ekstremt sjelden vonde labber av at det er kaldt. Jeg har sett det en gang på han ene. Da var det jeg som hadde vært sløv og glemt å sette på sokker i kulda. Etter tre timer i -28 hadde han en periode han var plaga. Så virka det som det gikk over. Normalt sett bruker jeg sokker i sånne temperaturer da, så det var jeg som var dum. Terven kan få det litt lettere. Den andre huskyen min har jeg aldri sett få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Welsh springer spaniel: kladder uavhengig av klipp. Holder noenlunde kort, men ikke vits å klippe veldig mye. Kladder like mye uansett. Hun får sokker når det er snø hvis vi skal bort fra huset.

Dobermann: kladdet aldri. 

Ikke vært borti potekrampe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 dalmatinerene mine, nesten aldri snøklumper, men kuldekramper titt og ofte.

Retrieveren får klumper med en gang, selv om jeg klipper. Har aldri sett kuldekrampe.

Dachs aldri klumper, fort kuldekrampe

Setteren, hverken mye klumper eller kuldekramper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Margrete said:

Når jeg googler "potekrampe" får jeg bare opp sider fra hundesonen, så mistenker det er ett fenomen som startet her :P Med mindre noen kan komme opp med noe lurere, så er det bare ett ord for ett eller annet. 

Jeg lurer på det, eller evt en morsom autocorrect... men rart flere har den da :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Margrete skrev:

Når jeg googler "potekrampe" får jeg bare opp sider fra hundesonen, så mistenker det er ett fenomen som startet her :P Med mindre noen kan komme opp med noe lurere, så er det bare ett ord for ett eller annet. 

Jeg tipper det er en beskrivelse av kalde poter som vises ved at hunden løfter opp beinet/beina og/eller begynner å halte pga kulda.

Felix får aldri klumper under potene, men han fryser på potene når det blir noen minus og bruker en del potesokker nå etter vi flytta til Hedmark.

Blaze får en del klumper, men det hjelper litt å klippe. Han bruker potesokker når det er veldig klumpeføre og når det er skikkelig kaldt for da kan han få kalde poter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Margrete skrev:

Når jeg googler "potekrampe" får jeg bare opp sider fra hundesonen, så mistenker det er ett fenomen som startet her :P Med mindre noen kan komme opp med noe lurere, så er det bare ett ord for ett eller annet. 

Kuldekrampe heter det vel egentlig ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den langhårede border collien jeg hadde fikk store problemer med snø/isklumper under potene. Prøvde å klippe av pelsen men det fungerte ikke(hadde nok fungert å barbere, men hadde ikke maskin), så måtte bruke potesokker. Han var så plaget av han ikke ville gå når snø/isklumper begynte å komme, og dette var en hund som ikke var så glad i å vise seg han hadde vondt.

Huskyen jeg hadde var det ingen problemer med, hun hadde god polarpels.

Whippeten får naturlig nok ikke snøklumper, men fryser lett på beina. Han ble nok litt forfrossen i fjor på en tur, så i år har jeg vært ekstra forsiktig og har alltid med potensialet i kommer når det er kaldere enn -5.

 

Potekramper hva er det? Noen som kan fortelle?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig sikker på at det har med pelstype/kvalitet og gjøre, så samme måte som at ikke alle hunder får klumper i pelsen forøvrig.

Malamuter x 2, hadde en del hår på potene, aldri klumper.

Malinois, aldri klumper.

hollender x2, aldri klumper. 

Muttene frøys heller aldri, hollenderne og mallen fryser ganske lett på bena og trenger potesokker når det er kaldt. Aldri opplevd kramper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malamutene får ikke kladder under labbene. De fryser ikke på kroppen, men om det er veldig tørr snø, og de står i hundegården i ro i 20 blå, kan de løfte litt på labbene. De justerer temperaturen enkelt selv ved å krølle beina oppunder magen.
Shibaen har jeg ikke hatt så lege, men tipper kladder ikke blir noe problem på han heller. Virker ikke sånn ihvertfall. 
Goldenen jeg hadde tidligere kladdet MYE. Jeg klipte og holdt pelsen godt nede, men der var det potesokker som var redningen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuldekramper tror jeg er det riktige ordet ja. Har bare alltid kallt det potekramper (også fått høre det fra veterinær når jeg har spurt) siden det er potene man ser det på. Eller tassfrys på svensk :P 

Kuldekramper er at de blir kalde på potene og gjerne drar opp beina og halter, går gjerne raskt over om man tar poten mellom hendene og varmer de opp igjen. Tolleren kunne jeg motvirke potekramper på ved å ha på ham dekken på resten av kroppen, mens bcblandingen min måtte jeg ha potesokker på.

Jeg tror også at det må ha noe med pelstypen å gjøre, ikke nødvendigvis pelsmengden. Kan det ha noe med potefasong å gjøre også? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...