Gå til innhold
Hundesonen.no

Veloppdragen hund.


Luna-samo
 Share

Recommended Posts

Når bør hunden være veloppdragen? Altså aldersmessig. 

 

Min er 8 mnd og jeg får stadig pes av familie fordi hun er så galen..  jeg syns det er vanskelig. Hun er en god snill hund, lettlært men sta. Hun kan sitt, kom her, dekk, labb, inn(inn til siden når det kommer bil), "inn i huset ditt" (inn i buret), vent og værsegod(venter sittende ved maten til jeg sier værsegod)... 

problemet er ute. Hun glemmer alt da. Nekter å høre.. hun er veldig leken og har siden hun var liten hoppet opp på folk... søtt da, men nå...  hun er begynt å bli så sterk og hun er vanskelig å holde. Har siden hun var mini øvd på å gå fint og at hun ikke skal hoppe på folk, men hun vil virkelig ikke lære dette. Har alltid godis i lommen og hun tar det med en gang. "Gå fint" sier jeg og hun går kjempe fint, så får hun godis, og så sprinter hun av sted igjen. Samme når hub ser folk hun liker, da løper hun som en Gal, med meg på slep, og hopper på dem. ?

 

Okei det er ikke så morsomt lenger... hvordan løser jeg dette..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke unaturlig at en åtte mnd gammel hund er idiot altså. Min var et rent ******* fram til han var ett, og deretter roet det seg kraftig. Ble ganske allright da han var to og et halvt. Nå er han helt fantastisk, i en alder av (snart) fire.

Sikkert mange her som har noen fine triks på lur. Mitt er enkelt: Tålmodighet. Masse, masse tålmodighet.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, veloppdratt er jo en definisjonssak. Det kommer an på hva du legger i veloppdratt. Det er også individuelle forskjeller vil jeg si. Man kan ikke si at alle hunder er ferdig oppdratt når de er så og så gamle. 

Mi begynner å nærme seg 2 år, og har de siste par månedene begynt å vise at all treningen jeg har lagt ned i henne har glidd litt inn. Hun er mer oppmerksom på meg på tur, hun er stadig mer innom og sier hei, begynner å få noe som ligner impulskontroll etc. Hun er en veldig energisk hund, og jeg har hele tiden måttet konkurrere mot miljøet for at hun skal høre på meg, masse forstyrrelser for henne som både er veldig glad i folk og andre hunder. 

Å opprettholde en god hverdagslydighet må man jobbe med hele hundens liv er min erfaring i tillegg til at alder og modning selvfølgelig hjelper. Jeg vil også påstå det handler en del om eiers evner som trener også, at man greier å lage seg et treningsopplegg som virker for akkurat den hunden, og det kommer med erfaring, prøving og feiling. Jeg har dog ikke hatt en hund som under 1 år blir ansett som ferdig oppdratt, eller innehar så mye godt innlærte ferdigheter(og utfører dem ikke minst). 

Jeg jobber i hovedsak mye med kontakt og sug mot meg de første årene av hundens liv. Lære hunden at jeg sitter på alle godene og at det er lurt å komme til meg først, selv om det er andre ting som er spennende. Jobbe opp impulskontroll og at hunden er mer oppmerksom mot meg. Det var definitivt enklere å få til med schäferen, som naturlig syntes jeg var best i hele verden og som i tillegg ikke var så veldig interessert i andre hunder eller folk. Whippeten har jeg måttet jobbe mye mer med, det faller ikke like naturlig for henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mange valper i løpet av mange år med hund. Jeg pleier å tenke at nesten uansett hvordan valpen/unghunden er, blir de nok som jeg vil ha dem rundt 2 år.

Det første jeg trener på, er innkalling og innkalling og kontakt,  så kommer andre ting. For de fleste er det det samme hva en trener på, bare en gjør noe som hunden liker og bruker tid. På tur har jeg alltid godbiter, som de får når de kommer innom meg. Ikke hver gang, men det vet de ikke. Godbiter får de alle om de er et år eller 12.

Jeg forventer aldri at en valp skal være ferdig oppdratt når de er 8 mndr.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs helt hvem du spør - hadde du spurt noen i nær familie med litt erfaring og sine metoder innen hundehold, er ikke min oppdragen i det hele tatt, spør du andre folk, med og uten hund, er han alt fra "ikke så gal" til "kjempeflink!". Jeg selv mener han er midt på treet, men poenget er at det spørs på øyet som ser...

8 mnd er egentlig litt drittalder; døv og pubertal hund som tester grenser. Så ikke legg noe i akkurat det. Ift at hun kan diverse kommandoer, veldig fint, men hun "kan" dem jo ikke om hun ikke hører utendørs. Mange, inkludert meg selv, gjør den feilen at de innlærer atferd og triks uten å generalisere. At hunden kan "sitt" inne, betyr ikke at h*n kan det i hagen, på tur, på gangsti, i byen. Øv inn med gradvise forstyrrelser - men, tiden for intensiv trening med forventning om resultater er nok ikke akkurat i den perioden hun er i nå.

Følte at min hadde en pubertet som varte fra 6 mnd til 2,5 år, men det er nok en overdrivelse. Jeg vet at han var bedre i 15-20 mnd perioden ;) Han viste en markant forskjell etter fylte 2,5 år, og igjen har han vist en markant forskjell fra 2,5 år til 5,5 år.... Om han blir voksen og veloppdragen? Tja.. Spørs hvem du spør ;) Senk skuldrene, og lykke til! :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke veloppdragne hunder, og de er 8, 5 og 2 år gamle :lol: 

De er visst lydige da, morsomt nok. Jeg syns ikke de er spesielt uoppdragne, men det syns folk vi møter - de hopper på folk og ligger i møbler og tigger skamløst (særlig av folk som gir til de - merkelig sammentreff, det der). De samme folkene syns dog at de er lydige, fordi de kommer når jeg roper på dem og kan kommandoer som sitt og dekk, mens jeg syns de er forholdsvis ulydige - den lydige hunden min har bestemt seg for at hun er voksen nok til å bestemme selv når hun vil utføre kommandoene hun får, og de to andre er dårlig/ikke trent :teehe: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund var på sitt mest veloppdragne og lydige når hun var ca 3 år - 6 år. Med økende alder bevilget hun seg selv flere og flere privilegier, og nå (som 9-åring) mener hun bestemt at hun selv kan avgjøre om mine beskjeder er verdt å lytte til. Heldigvis er hun en grei hund :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Min er to og ikke veloppdragen, men det behøver hun ikke være heller. Hun er lydig nok til at det fungerer fint for meg og at hun ikke er mer lydig er fordi jeg ikke har giddet å trene mer. Hun var helt sprø frem til hun var godt over året. Nå er hun en drøm å være sammen med. Fortsatt litt vanskeligheter med å beherske gleden sin over ting som er innmari gøy,men hun er veldig veldig søt og sjarmerende nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger man i begrepet "veloppdragen"? 
Om det betyr hunder som ikke har egen vilje eller evne til å tenke litt selv, mangler kreativitet og egeninitiativ, som alltid ligger stille i kroken sin, ikke tigger ved bordet, aldri hopper opp på noen , aldri stjeler fra bordet, alltid gjør som eieren sier... da vil ikke jeg ha en veloppdragen hund :aww: 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen, ja.

Om hunden er veldig sterk så kjøp ett magebelte og en sele til hunden som den kan trekke i, da blir ting litt lettere når man har en trekkhund. Min trekker som om han skulle løpt i Finnmarksløpet og tur ble 1000 ganger lettere da.

Ellers er jeg enig i at tålmodighet er tingen. Da min var 8mnd. ringte jeg pappa og gråt at jeg ville kaste hundlørva ut av leiligheten og aldri mer se han. Da lo pappa litt og sa at om jeg holder ut får jeg igjen for det. Og det har jeg gjort. Han er fremdeles ganske så uoppdragen ute, men det kommer seg hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Hva legger man i begrepet "veloppdragen"? 
Om det betyr hunder som ikke har egen vilje eller evne til å tenke litt selv, mangler kreativitet og egeninitiativ, som alltid ligger stille i kroken sin, ikke tigger ved bordet, aldri hopper opp på noen , aldri stjeler fra bordet, alltid gjør som eieren sier... da vil ikke jeg ha en veloppdragen hund :aww: 

Det jeg legger i veloppdragen, er en hund som kan det jeg ønsker mine voksne hunder skal kunne for at hundeholdet mitt skal være så behagelig som mulig. Inne så er det å legge seg når de får beskjed og slutte å leke når jeg sier det. Ute er det å gå sånn noenlunde pent i bånd, passere andre hunder/folk pent og komme på innkalling(selv om det er andre hunder/folk som de heller vil hilse på). 

Hva som er veloppdragen er jo en definisjonssak, for det jeg synes er en veloppdragen hund, synes kanskje ikke andre er det. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...