Gå til innhold
Hundesonen.no

Min første hund, liten og morsom


Lauti
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg tenker tanken om å få meg hund. Jeg bor landlig til, og har en jobb hvor hunden kan være med meg stort sett hele dagen, lite alene tid.

Jeg har lyst på en liten lojal tass, med mye personlighet som gir godt selskap. Turer, friluft og mosjon er en selvfølge, men jeg ønsker ikke en hund som krever iherdig mosjonering eller som har jaktinstinkt. Jeg driver ikke med jakt selv, og føler det blir urettferdig mot hunden om den har instinkt for dette. Like glad ute på tur med mennesker, som i sofa med meg en lat lørdag.

Ønsker helst ren raset, da grundig oppfølgning, god diett osv er en selvfølge for meg. Hunden må kunne klare seg noen timer alene, men som nevnt vil den være med meg eller andre hele dagen stort sett.

Rasen jeg synes ser mest spennende ut hittil er Boston Terrier. Kom gjerne med erfaringer og tips om rasen, og selvfølgelig andre forslag! 
Jeg har lite oversikt over alle de ulike rasene, så håper dere har gode tips! :)

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen spesielle preferanser der, sjarm kommer i alle former. Men må si kort pels synes jeg selv ser mest ålreit ut. Har ingen problemer med stell, men ønsker ikke en hund som ofte må til frisøren o.l. Er ikke ute etter en utstillingshund, men en god kompis :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pomeranian uten tvil.. vanvittig mye personlighet i liten kropp ? Er vokst opp med papillon som også er en super rase:) men min første egne hund ble pomeranian og jeg kommer nok aldri til å ha annen rase enn den. En pom med riktig pels er ikke voldsomt mye pelsstell ( 1 gang i uken .. her går det ofte 2-3 uker i mellom ?) de går mer enn gjerne lange turer men liker også sofaen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men: Hva slags jobb har du som gjør at hunden kan være med deg? Hører om mange som har det, men får sjelden greie på hva slags jobb det er? Kunne så gjerne ønske meg det selv, men vet ikke hvor jeg skal lete..:)

Ellers kan jeg anbefale mellompuddel, evt. dvergpuddel. Små og morsomme er de definitivt. Mye hopp og sprett. Men du må være innstilt på noe pelsstell:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Lemen said:

Hva med tibetansk spaniel? Lite pelsstell, omgjengelige og blide hunder. Eller schipperke, de har heller ikke noe pelsstell - aktive og glade hunder. :)

 

5 hours ago, Eliza said:

Pomeranian uten tvil.. vanvittig mye personlighet i liten kropp ? Er vokst opp med papillon som også er en super rase:) men min første egne hund ble pomeranian og jeg kommer nok aldri til å ha annen rase enn den. En pom med riktig pels er ikke voldsomt mye pelsstell ( 1 gang i uken .. her går det ofte 2-3 uker i mellom ?) de går mer enn gjerne lange turer men liker også sofaen :) 

Hvis de ikke vil ha lyd så står både pomme, tibbe og schipperke langt nede på min liste ihvertfall... schipperkene er virkelig herlige, men lyd er det.

Edit: Uh, never mind, blandet tråder her. Schipperke er et godt forslag hvis lyd er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse bra tips! Gøy å lese om de ulike rasene dere foreslår :) 

Jeg jobber som økonom, men har kontor hvor hunden kan få være med, gå fritt rundt å hilse på alle medarbeidere osv. Også fritt i forhold til at jeg kan styre egen hverdag, med tanke på lufting o.l

Jeg har lest at renraset Boston Terrier fra bra oppdrett ikke har helseplager eller problemer med pust? At det er sorter med noe lengre nese. At de snorker osv, men at hunden i seg selv ikke har plager.
For meg er det uaktuelt å kjøpe en hund som plages grunnet avl, så kom gjerne med info her også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lauti skrev:

Takk for masse bra tips! Gøy å lese om de ulike rasene dere foreslår :) 

Jeg jobber som økonom, men har kontor hvor hunden kan få være med, gå fritt rundt å hilse på alle medarbeidere osv. Også fritt i forhold til at jeg kan styre egen hverdag, med tanke på lufting o.l

Jeg har lest at renraset Boston Terrier fra bra oppdrett ikke har helseplager eller problemer med pust? At det er sorter med noe lengre nese. At de snorker osv, men at hunden i seg selv ikke har plager.
For meg er det uaktuelt å kjøpe en hund som plages grunnet avl, så kom gjerne med info her også!

Du kan nok få "friskere" individer fra en seriøs oppdretter som tar helseproblemene på alvor (ikke bare det at de er brackysefaliske, men også øyeproblemer, hjerteproblemer og ikke minst PL). Men du skal være svært heldig for å finne ett individ uten noe som helst av plager knyttet til den korte snuten. Ja, en lengre snute er en fordel. Men det er ikke bare lengden på snuta som bestemmer hvor plaget hunden er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Pomeranian uten tvil.. vanvittig mye personlighet i liten kropp [emoji7] Er vokst opp med papillon som også er en super rase:) men min første egne hund ble pomeranian og jeg kommer nok aldri til å ha annen rase enn den. En pom med riktig pels er ikke voldsomt mye pelsstell ( 1 gang i uken .. her går det ofte 2-3 uker i mellom [emoji85]) de går mer enn gjerne lange turer men liker også sofaen [emoji4] 

Bjeffer Pomeranian mye? Krever den mye pellsstell?

Sent fra min SM-A510F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...