Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken førstegangshund skal vi velge?


Aika
 Share

Recommended Posts

Ja, vi bor (rett utenfor) Trondheim med finsk lapphund, veldig mange lapphunder her i byen :wave: Forrige uke hadde de lapphundtreff i midtbyen for å promotere rasene litt, så da hadde du god sjanse til å treffe en hel haug av alle tre lapphundraser :)  Bare å sende en PM forresten. Jeg er hjemme i mammaperm, så kan godt ta med bikkja en tur til byen, han ble skadd før jul og har fortsatt turforbud etter operasjon da, så han er ikke på "best behaviour" for tida, men veldig glad for selskap og noen som vil hilse på :P Så det kan jeg si om lyd, nå er han 6 år, og nå er egentlig eneste gangen vi har noe lyd på ham, og det er snakk om små boff når kompisen vår kommer og når det ringer på, og nå er det...tja, straks to måneder siden han fikk tur på mer enn en halvtimes tid (får egentlig kun gå 10-20 minutter). Så med et godt utgangspunkt er det null stress å få minimalt med lyd også på finsk lapphund :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har tydeligvis litt annen oppfatning av hva som er aktive raser som ikke passer til normalt oppegående mennesker... Portugisisk vannhund, wheatenterrier etc er da helt normale raser som de fleste

Det lurer jeg på også... for gud bedre meg - om portis også nå skal sortere under "hunder som trenger så mye at man knapt kan han dem uten at man er maratonløper og hjernekirurg" så begynner det snart

Litt utenfor tema, men må bare kommentere det. Det er da virkelig ikke slik at spisshunder går rundt hjemme og bjeffer i hytt og pine? Har levd hele mitt liv med spisshunder (ulike raser) og har pr da

På 10. februar 2017 at 11:25 PM, Raksha skrev:

Lyd er relativt, jeg er vant med tause hunder :lol: Så varsling på dørklokke og folk som går forbi hager og sånt, er  definert som "noe lyd" i min verden.

Ja, det er jo akkurat det som er problemet med slike tråder.. Veldig mange begreper som f.eks 'rolig, ikke for mye bjeffing, ikke for mye pelstell, lett å oppdra o.s.v.' er jo svært tøyelige og oppfattelsen av hva som f.eks er mye/lite pelstell kan jo variere veldig. For noen er 1-2 timer i uka, bare koselig og slett ikke 'mye' men for andre vil det i høyeste grad være avskrekkende.

Noen oppfatter omtrent all lyd som 'for mye' og andre later til å ikke merke at det bjeffes på omtrent alt. 

Rolig vil for noen bety at hunden overhodet ikke merkes inne, for andre igjen så betyr det at den ikke spiser opp sofaen og klatrer i taket..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, QUEST skrev:

Ja, det er jo akkurat det som er problemet med slike tråder.. Veldig mange begreper som f.eks 'rolig, ikke for mye bjeffing, ikke for mye pelstell, lett å oppdra o.s.v.' er jo svært tøyelige og oppfattelsen av hva som f.eks er mye/lite pelstell kan jo variere veldig. For noen er 1-2 timer i uka, bare koselig og slett ikke 'mye' men for andre vil det i høyeste grad være avskrekkende.

Noen oppfatter omtrent all lyd som 'for mye' og andre later til å ikke merke at det bjeffes på omtrent alt. 

Rolig vil for noen bety at hunden overhodet ikke merkes inne, for andre igjen så betyr det at den ikke spiser opp sofaen og klatrer i taket..

Ikke sant. Det blir jo subjektive vurderinger uansett, for meg som har mynde og basenji, hunder som ikke varsler inne, som er stort sett ikke-eksisterende inne, så er de fleste andre raser hunder med "noe lyd" i. Uten at jeg nødvendigvis mener noe negativt med det. 

Ikke for det, riesendyret mitt var det heller ikke mer lyd i :aww:  Så kan jo tenkes at eier som er allergisk mot bjeffing, faktisk spiller litt inn hvertfall. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med Finsk Lapphund begrenser seg til en hund jeg har passet et par uker i strekk i flere omganger.  

Jeg kan faktisk ikke huske han bjeffet en eneste gang.  

Han var sjokkerende lat da. Jeg hadde ikke regnet med noe drahjelp av han på skiturer for å si det sånn :P Ikke helt det aktivitetsnivået jeg er vant til,  men nå har jeg stort sett hatt rimelig høyenergiske hunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2017 at 4:39 PM, QUEST skrev:

Ja, det er jo akkurat det som er problemet med slike tråder.. Veldig mange begreper som f.eks 'rolig, ikke for mye bjeffing, ikke for mye pelstell, lett å oppdra o.s.v.' er jo svært tøyelige og oppfattelsen av hva som f.eks er mye/lite pelstell kan jo variere veldig. For noen er 1-2 timer i uka, bare koselig og slett ikke 'mye' men for andre vil det i høyeste grad være avskrekkende.

Noen oppfatter omtrent all lyd som 'for mye' og andre later til å ikke merke at det bjeffes på omtrent alt. 

Rolig vil for noen bety at hunden overhodet ikke merkes inne, for andre igjen så betyr det at den ikke spiser opp sofaen og klatrer i taket..

Det er generelt problemet når man skal kjøpe hund. Dette med begreper, og er noe jeg har blitt veldig bevisst på senere årene fordi jeg har brent meg skikkelig på det.
Jeg har feks "beskrevet ønske om" energiske hunder som har høy indre motivasjon for å jobbe, driftige, og trodd at oppdretter har hatt samme begrepsinnhold som meg. Det viste seg i etterkant å være feil. Det som den andre har beskrevet som energisk og driftig, har i mine øyne vært "sedat" og "passiv". Samme med en del andre begreper: Hva er "tøff", "egenrådig", "jaktlyst", "modig" osv...
Språket kan lett forvirre og skape misforståelser. Så best å sjekke ut så mange individer av rasen man ser på, som overhodet mulig. Og deretter bestemme seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begreper og rasebeskrivelser er ofte veldig vanskelige å forstå. Hva er en energisk hund? Umulig å beskrive egentlig hva folk legger i de ordene.

Jeg har fire energiske hunder i samme rase og den ene er mye mye mye mere energisk og propell enn de andre tre og er På hele tiden. Hadde jeg da hatt kun denne ene så hadde rasebeskrivelsen min vært helt annerledes enn om jeg bare hadde en av de andre tre hundene. Så hva man sammenligner med har også veldig å si i hva slags begreper man skal beskrive. Hun ene kaller jeg for "propellen" også :D Veldig søt og herlig duracell hund den der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er TS allergisk? 

Det kanskje viktigste når det gjelder å minske allergiske reaksjoner er ukentlig vasking av hunden + minst mulig hår inne (minsker spredning av allergener) -> allergivennlige raser (finsk lapphund går ikke innunder den kategorien).

Jeg tror det raskt kan bli mye mer jobb å dusje en ekstremt langpelset og tjukkpelset hund en gang i uken, enn det er å dusje en f.eks kortklippet puddel.

Det forbauser meg at folk ikke tar allergi mer på alvor. Det absolutt vanligste når man er allergisk er å bli mer og mer allergisk jo mer man er rundt den spesifikke tingen man er allergisk mot - altså er allergibegrensende tiltak noe som bør stå øverst på listen ved valg av hund. Man risikerer å bli alvorlig syk og i verste fall måtte gi fra seg hunden...Er det ikke da lurt å faktisk velge en hund som i utgangspunktet er mest mulig allergivennlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Elisabeth00 skrev:

Er TS allergisk? 

Det kanskje viktigste når det gjelder å minske allergiske reaksjoner er ukentlig vasking av hunden + minst mulig hår inne (minsker spredning av allergener) -> allergivennlige raser (finsk lapphund går ikke innunder den kategorien).

Jeg tror det raskt kan bli mye mer jobb å dusje en ekstremt langpelset og tjukkpelset hund en gang i uken, enn det er å dusje en f.eks kortklippet puddel.

Det forbauser meg at folk ikke tar allergi mer på alvor. Det absolutt vanligste når man er allergisk er å bli mer og mer allergisk jo mer man er rundt den spesifikke tingen man er allergisk mot - altså er allergibegrensende tiltak noe som bør stå øverst på listen ved valg av hund. Man risikerer å bli alvorlig syk og i verste fall måtte gi fra seg hunden...Er det ikke da lurt å faktisk velge en hund som i utgangspunktet er mest mulig allergivennlig?

Nå er jeg vant med hund, og erfarer at jeg reagerer mindre og mindre når jeg er mye sammen med hundene. Har bodd sammen med hund i mange år, og opplevde da at allergien kun kom frem i de månedene pollenallergien var værst (i og med at en allergi trigger den andre). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Elisabeth00 skrev:

Det forbauser meg at folk ikke tar allergi mer på alvor. Det absolutt vanligste når man er allergisk er å bli mer og mer allergisk jo mer man er rundt den spesifikke tingen man er allergisk mot - altså er allergibegrensende tiltak noe som bør stå øverst på listen ved valg av hund. Man risikerer å bli alvorlig syk og i verste fall måtte gi fra seg hunden...Er det ikke da lurt å faktisk velge en hund som i utgangspunktet er mest mulig allergivennlig?

Jeg vet ikke jeg, men min katteallergi ble skikkelig ille når jeg flytta hjemmefra og ikke lenger var sammen med katter daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg vet ikke jeg, men min katteallergi ble skikkelig ille når jeg flytta hjemmefra og ikke lenger var sammen med katter daglig.

Jeg skriver at det er langt vanligere at det går motsatt vei, ikke at det gjelder i 100% av tilfellene. 

Om man vil gamble på at man er en av dem som blir bedre ved eksponering er jo noe man må avgjøre selv. Jeg hadde uansett valgt en hundetype som gjorde det enklest mulig å begrense mengder allergener innendørs, slik at sjansen for eventuell forverring av allergi er lavest mulig. :)

Nå skriver TS at hun (?) er en av dem som reagerer mindre jo mer hun er sammen med hundene, så da er jo den grei. :) Fint at det er tenkt igjennom på forhånd, det er ufattelig trist å måtte omplassere dyr pga allergi. 

 

(Jeg reagerer forøvrig selv på langhårede hunder (særlig dem med dobbel pels og fettete pels) i pollensesongen. Jeg er ikke allergisk mot hund, så det er utelukkende pollen og husstøvmidd i pelsen jeg reagerer på.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Norsk elghund grå eller svart da? Har en Neg i familien rolig inne og veldig aktiv ute, de er nokk litt egenrådige til tider men er veldig fine hunder som har en god av knapp inne og er veldig glade i tur sånn generelt sett ihvertfall? hvist ikke han jo en av lapphund rasene være aktuelle, de er mer lettlærte enn elghunder som jeg har erfart i hvertfall ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elghund er jo selfølgelig jakthunder, men at det bare er folk som jakter som kan ha de synes jeg egentlig bare er tull, hvist de får nokk mosjon og får være en del av familen er det da de er lykkeligst, kan ikke velge elghund bare fordi man vil bruke den til jakt, det blir feil, den må også få låv til å være en vanlig hund ikke bare en jakt hund, synes jeg i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...