Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken førstegangshund skal vi velge?


Aika
 Share

Recommended Posts

På 9.2.2017 at 8:28 PM, Aika skrev:

Vi er et par på 23-år som skal skaffe oss vår første hund. Vi har begge mye erfaring med å ha hund i familien, men vi har aldri eid selv. Vi har en del erfaring med dressering av hund, og har erfaring med rasene japansk spisshund og gordon setter. 

Vi ønsker en mellomstor hund som kan være med på alt. En hund som kan være på joggetur, vanlige gåturer og lange skiturer samtidig som den skal kunne være rolig og avslappet innendørs. Vi har mye tid, og kan tilby hunden korte turer morgen og kveld, samt en lengre tur på dagen. 

Hunden skal bo sammen med oss i en leilighet på 50-60 kvm. Vi er derfor avhengige av at hunden ikke trenger stor plass innendørs. Samtidig bor vi relativt tett på en annen familie, og det er viktig for oss at hunden ikke bjeffer eller uler hvis den hører at det er andre personer i huset. Vi ønsker også at hunden i framtiden skal være komfortabel med eventuelle barn. Hunden må også være komfortabel med andre hunder. Dette handler selvfølgelig mest om sosialisering, men noen raser er vel vanskeligere enn andre på dette.

I tillegg til å ha en rolig familiehund, vil vi også selvsagt legge mye arbeid i dressuren både på egenhånd og gjennom valpekurs og lydighetskurs. 

En fordel vil også være at hunden er noe allergivennlig (lignende japansk spisshund). 

Håper noen kan komme med tips til hvilke raser som kan passe for oss! :-) 
Raser vi har sett på er blant annet Finsk Lapphund og Eurasier. 

Har dere vurdert spaniel? engelsk springer feks. God avknapp, sosiale og vennlige. Lite bjeffing. Litt pelsstell må påregnes, men det er i aller høyeste grad overkommelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har tydeligvis litt annen oppfatning av hva som er aktive raser som ikke passer til normalt oppegående mennesker... Portugisisk vannhund, wheatenterrier etc er da helt normale raser som de fleste

Det lurer jeg på også... for gud bedre meg - om portis også nå skal sortere under "hunder som trenger så mye at man knapt kan han dem uten at man er maratonløper og hjernekirurg" så begynner det snart

Litt utenfor tema, men må bare kommentere det. Det er da virkelig ikke slik at spisshunder går rundt hjemme og bjeffer i hytt og pine? Har levd hele mitt liv med spisshunder (ulike raser) og har pr da

 

2 timer siden, Raksha skrev:

Hva kjøper man da? 

 

 

1 time siden, Siri skrev:

Det lurer jeg på også... for gud bedre meg - om portis også nå skal sortere under "hunder som trenger så mye at man knapt kan han dem uten at man er maratonløper og hjernekirurg" så begynner det snart ikke å være raser igjen som passer for folk som aldri har hatt hund før. ALLE raser har jo blitt så spesielle at de ikke passer til ferske hundeeiere... men kanskje det har noe med dårlig avl å gjøre - det er vel min første tanke da. 

Tja, det er vel det TS lurer på, og som vi funderer på i denne tråden. Men jeg anser meg sjøl for å være en relativt oppegående hundeeier, og jeg synes faktisk portisen er overraskende krevende. Det kan godt hende at folk ikke ønsker å høre det, og dere må gjerne latterliggjøre min påstand om at det er en rase jeg ikke mener at passer trådstarter ut i fra det hun skriver hun vil ha. Det finnes mange typer "krevende". Noen psykisk,  noen fysisk og noen begge deler. Jeg opplever portisen som en veldig intens rase på mange måter, og jeg veit om flere som ikke hadde trivdes med å ha en sånn type hund i hus. Og de er avlet for å være sånn. 

Nå har jeg to raser som er så ulike som det går an å bli omtrent, og uten at det er størrelsen som gjør det så må jeg si at den lille er mye, mye enklere enn den store. Fordi hun er "naturlig lydig", hun responderer på kommandoer, korrigeringer og ros. Portisen gjør ikke det på samme måte - de er mye mer stri. De er intense i sin tilstedeværelse og de tuller, tøyser og klovner. De stirrer, de fotfølger deg. Jeg liker det jo sånn, og mange gjør jo det. Men slettes ikke alle. Jeg lar meg derfor provosere av at dere synes dere er mer berettiget enn meg, som kjenner rasen, til å svare i denne tråden på om rasen høres riktig ut for TS eller ikke. 

Dere legger ord i munnen på meg og generaliserer, som om dere mener jeg har sagt det er en særlig krevende rase, for det har jeg ikke sagt. Men det skal faktisk, enten dere vil eller ei, være en rase med mye futt og fart. Jeg forbeholder meg derfor "retten" til å dele mine erfaringer og fraråde en som ønsker seg en rolig hund å kjøpe portis. Det er godt ment, liksom. Jeg har selv en 12 år gammel hund som tidvis sliter meg helt ut, jeg. Det er min referanse. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Maria skrev:

 

 

Tja, det er vel det TS lurer på, og som vi funderer på i denne tråden. Men jeg anser meg sjøl for å være en relativt oppegående hundeeier, og jeg synes faktisk portisen er overraskende krevende. Det kan godt hende at folk ikke ønsker å høre det, og dere må gjerne latterliggjøre min påstand om at det er en rase jeg ikke mener at passer trådstarter ut i fra det hun skriver hun vil ha. Det finnes mange typer "krevende". Noen psykisk,  noen fysisk og noen begge deler. Jeg opplever portisen som en veldig intens rase på mange måter, og jeg veit om flere som ikke hadde trivdes med å ha en sånn type hund i hus. Og de er avlet for å være sånn. 

Nå har jeg to raser som er så ulike som det går an å bli omtrent, og uten at det er størrelsen som gjør det så må jeg si at den lille er mye, mye enklere enn den store. Fordi hun er "naturlig lydig", hun responderer på kommandoer, korrigeringer og ros. Portisen gjør ikke det på samme måte - de er mye mer stri. De er intense i sin tilstedeværelse og de tuller, tøyser og klovner. De stirrer, de fotfølger deg. Jeg liker det jo sånn, og mange gjør jo det. Men slettes ikke alle. Jeg lar meg derfor provosere av at dere synes dere er mer berettiget enn meg, som kjenner rasen, til å svare i denne tråden på om rasen høres riktig ut for TS eller ikke. 

Dere legger ord i munnen på meg og generaliserer, som om dere mener jeg har sagt det er en særlig krevende rase, for det har jeg ikke sagt. Men det skal faktisk, enten dere vil eller ei, være en rase med mye futt og fart. Jeg forbeholder meg derfor "retten" til å dele mine erfaringer og fraråde en som ønsker seg en rolig hund å kjøpe portis. Det er godt ment, liksom. Jeg har selv en 12 år gammel hund som tidvis sliter meg helt ut, jeg. Det er min referanse. 

Du legger skrekkelig mye i spørsmålet mitt, snakker om å legge ord i munnen på folk :lol:  Hva med å svare på spørsmålet? Hvis portisen er for krevende  - hva kjøper man da?  Hva ville DU anbefalt trådstarter? 

 

Selvsagt mulig at mitt inntrykk av portis er helt på tur, men jeg HAR faktisk hatt med dem å gjøre i flere forskjellige settinger. Og spesielt krevende, annet enn pelsstell og noe lyd, er ikke det som slår meg først med portisen, men det har vel antakeligvis noe med hvilke erfaringer man har og hva man sammenligner med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Raksha skrev:

Du legger skrekkelig mye i spørsmålet mitt, snakker om å legge ord i munnen på folk :lol:  Hva med å svare på spørsmålet? Hvis portisen er for krevende  - hva kjøper man da?  Hva ville DU anbefalt trådstarter? 

 

Selvsagt mulig at mitt inntrykk av portis er helt på tur, men jeg HAR faktisk hatt med dem å gjøre i flere forskjellige settinger. Og spesielt krevende, annet enn pelsstell og noe lyd, er ikke det som slår meg først med portisen, men det har vel antakeligvis noe med hvilke erfaringer man har og hva man sammenligner med? 

Jeg treffer en del raser via kurs jeg holder. Og jeg må si - vannhundene er ikke de hundene jeg vil anbefale en nybegynner. Jeg har møtt flere "problemhunder" av disse rasene enn "enkle og greie". Problemhunder fordi eierne har håndtert dem helt feil, gjerne basert på "gode råd" fra histen og pisten.
Jeg har -når jeg har truffet disse gjerne tenkt: (fordi eierne har vært oppegående og dedikerte, men uten mye kunnskap): "Du skulle heller hatt en spaniel. Eller en puddel. Eller xxx". Da hadde både eier og hund hatt det mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Raksha skrev:

Du legger skrekkelig mye i spørsmålet mitt, snakker om å legge ord i munnen på folk :lol:  Hva med å svare på spørsmålet? Hvis portisen er for krevende  - hva kjøper man da?  Hva ville DU anbefalt trådstarter? 

 

Selvsagt mulig at mitt inntrykk av portis er helt på tur, men jeg HAR faktisk hatt med dem å gjøre i flere forskjellige settinger. Og spesielt krevende, annet enn pelsstell og noe lyd, er ikke det som slår meg først med portisen, men det har vel antakeligvis noe med hvilke erfaringer man har og hva man sammenligner med? 

Pelsstell, ja. Lyd? Nei, det skal de ikke være spesielt kjent for (med mindre du snakker om "prating"). 

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg må anbefale en rase til TS, at jeg ikke bare kan fraråde? Jeg har ingen gode forslag, fordi jeg ikke kjenner alle raser så godt. Men jeg skal banne på at det finnes mange raser som er "roligere av natur" enn akkurat den rasen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, enna skrev:

Jeg treffer en del raser via kurs jeg holder. Og jeg må si - vannhundene er ikke de hundene jeg vil anbefale en nybegynner. Jeg har møtt flere "problemhunder" av disse rasene enn "enkle og greie". Problemhunder fordi eierne har håndtert dem helt feil, gjerne basert på "gode råd" fra histen og pisten.
Jeg har -når jeg har truffet disse gjerne tenkt: (fordi eierne har vært oppegående og dedikerte, men uten mye kunnskap): "Du skulle heller hatt en spaniel. Eller en puddel. Eller xxx". Da hadde både eier og hund hatt det mye bedre.

Og jeg har tilsvarende motsatt erfaring fra min erfaring med kurs, både deltaker og instruktør, og jobb med hund. At de vannhundene jeg har hatt har vært happy go lucky og relativt enkle og greie, mens jeg har møtt dårlige av andre raser som nevnes. Nevrotiske pudler og ukontrollerbare spaniels på speed, foreksempel. Selvsagt vet jeg at hverken pudler eller spaniels skal være sånn, men jeg har nå møtt min del av slike. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Maria skrev:

Pelsstell, ja. Lyd? Nei, det skal de ikke være spesielt kjent for (med mindre du snakker om "prating"). 

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg må anbefale en rase til TS, at jeg ikke bare kan fraråde? Jeg har ingen gode forslag, fordi jeg ikke kjenner alle raser så godt. Men jeg skal banne på at det finnes mange raser som er "roligere av natur" enn akkurat den rasen. 

Man hva er det med portisen som skjærer synes du? (bortsett fra pelsstell) jeg har vurdert/vurderer portis selv, har den fremdeles på lista, og jeg har relativt like krav som ts. Liker hunder som slapper av inne, men er med på "alt" ute. Det er jo det ts vil ha og. 

 

Lyd er relativt, jeg er vant med tause hunder :lol: Så varsling på dørklokke og folk som går forbi hager og sånt, er  definert som "noe lyd" i min verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Aika skrev:

Falt egentlig ganske tidlig for den Finske lapphunden på grunn av det jeg har lest om den, men ble veldig usikker da mange mener at de bjeffer mye. I og med at vi er veldig bevisste på det, hadde vi selvsagt slått ned på bjeffing allerede fra første stund med valpen.  

Hvordan er dine spisshunder med bjeffing når det for eksempel kommer besøk / ringer på døra?

Jeg har lapsk vallhund som er nært beslektet med finsk lapphund. Finsk lapphund er jo en kjempe fin og allsidig rase som jeg mener passer fint til nybegynnere som interesserer seg for litt trening og tur. Er dere interessert i finsk lapphund ville jeg ha kontaktet ulike oppdrettere og spurt om deres erfaringer om lapphund og lyd, og ikke avskrive rasen bare fordi noen her inne tror de "bråker non stop" :-) 

 Mine blir utrolig glade når det kommer besøk (elsker fremmede..), men lager ikke noe lyd verken når det ringer på døren eller når folk kommer inn. Og dette er ikke noe jeg har lært de eller vi har trent på, de har aldri bråket i forbindelse med at vi får besøk (og de kommer fra helt ulike linjer). De lager generelt ikke noe lyd innendørs, lite lyd i hagen også men det kan komme noe lyd hvis se ser noe meget spennende utenfor gjerdet, men det er også sjeldent. Eneste gangene jeg tenker over at de bjeffer er når de leker med andre hunder, men da er det jo ikke noe problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Raksha skrev:

Og jeg har tilsvarende motsatt erfaring fra min erfaring med kurs, både deltaker og instruktør, og jobb med hund. At de vannhundene jeg har hatt har vært happy go lucky og relativt enkle og greie, mens jeg har møtt dårlige av andre raser som nevnes. Nevrotiske pudler og ukontrollerbare spaniels på speed, foreksempel. Selvsagt vet jeg at hverken pudler eller spaniels skal være sånn, men jeg har nå møtt min del av slike. 

Ha ha det skulle jeg likt å se- spaniels på speed  :DDet har jeg til gode, selv med mange spaniels rundt meg ofte. 
Jeg syns de fleste spaniels er for daffe....(min er heldigvis et godt unntak.).
Hvordan ukontrollerbare da mener du? Energiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, enna skrev:

Ha ha det skulle jeg likt å se- spaniels på speed  :DDet har jeg til gode, selv med mange spaniels rundt meg ofte. 
Jeg syns de fleste spaniels er for daffe....(min er heldigvis et godt unntak.).
Hvordan ukontrollerbare da mener du? Energiske?

:lol: Se for deg en pipende stressa sak som bare spinner rundt som en idiot, og null kontakt med omverden. = ukontrollerbar spaniel på speed

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

:lol: Se for deg en pipende stressa sak som bare spinner rundt som en idiot, og null kontakt med omverden. = ukontrollerbar spaniel på speed

 

 

Neppe så mange av dem, med mindre du snakker om jaktvarianten da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, enna skrev:

Men neppe så mange tror jeg  ;) For da hadde denslags vært bedre kjent i rasemiljøet som et "problem" Og det er det ikke.
 

Det er jo heller ikke poenget at "alle" spaniels er sånn, de skal ikke være det. Men utskudd finner man i alle raser. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Raksha skrev:

Det er jo heller ikke poenget at "alle" spaniels er sånn, de skal ikke være det. Men utskudd finner man i alle raser. 

Det er gjerne slik at de som har rasene vet mye også generelt om status i rasen. Både for vannhunder, spaniels, saluki og andre. Så når de som har rasen selv sier det ikke er en enkel rase, og andre som treffer en del av samme type hunder støtter opp om samme inntrykket, forstår jeg ikke hvorfor kverrulere på det. Fordi du ev kjenner noen som er enkle. 

Og at du gjør et poeng utav en eller tre skrullete spaniels blir bare tullete. De fleste med litt erfaring vet godt at spaniels er blandt de enklere førstegangs-rasene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, enna skrev:

Det er gjerne slik at de som har rasene vet mye også generelt om status i rasen. Både for vannhunder, spaniels, saluki og andre. Så når de som har rasen selv sier det ikke er en enkel rase, og andre som treffer en del av samme type hunder støtter opp om samme inntrykket, forstår jeg ikke hvorfor kverrulere på det. Fordi du ev kjenner noen som er enkle. 

Og at du gjør et poeng utav en eller tre skrullete spaniels blir bare tullete. De fleste med litt erfaring vet godt at spaniels er blandt de enklere førstegangs-rasene. 

Det var nå du som trakk frem de du har hatt på kurs, jeg gjør det samme, jeg har mitt intrykk.  Jeg har ikke sagt det er et utbredt problem med skrullete spaniels,  men JEG har hatt en del av dem mellom hendene.  På samme måte som du har hatt dårlige portiser. Min erfaring er da like gyldig som din?

Og når andre som har rasen sier den ikke er spesielt vanskelig, bare fordi de ikke er her inne,  så har ikke andre lov til å fortelle at man ikke har samme intrykk?

Har en portisoppdretter i området her, hennes hunder er ikke vanskelige, og hun fremstiller dem ikke som det heller, men hun har sikkert ikke gyldig erfaring?  Skal spørre henne nestegang jeg treffer henne om hvor vanskelige portisen faktisk er. Om det er hennes erfaring at de ikke passer i en aktiv familie med mye tid til hund, men ønsker at hunden skal være rolig inne. Jeg tror nemlig det er få raser som ikke hadde fungert med et slikt utgangspunkt om eierne trives med rasens typiske væremåte.

 

@2ne definitivt :wub:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mange her som foreslår ulike raser, og det syntes jeg er kjempeflott. 

Vi har konkludert med at vi ikke ønsker å skaffe oss en hund som er i sjangeren allergivennlig på grunn av aktivitetsnivå og mye pelsstell. Dette er ikke fordi vi ikke har tid og kunnskap til å ha en slik hund, men fordi vi ønsker å helgardere ved å finne en rase som er lett å dressere og naturlig rolig. Grunnene er at vi har en bosituasjon der vi et veldig tett på utleierne våre, samtidig som vi ikke ønsker en hund som herjer innendørs og potensiellt lager mye unødvendig slitasje på gulv osv. 

Foreløbig holder vi oss fortsatt i retningen finsk lapphund, i og med at disse har gjort best inntrykk da jeg har lest mye om de. Bjeffing og andre lyder får vi heller slå ned på fra første dag, samtidig som vi må finne en oppdretter med en bjeffefri hundemor. Tenker at det da er litt mindre sjanse for at valpen lærer seg å bjeffe tidlig (ønsketenking).

Noen her inne som har erfaringer med dette?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aika skrev:

Nå er det mange her som foreslår ulike raser, og det syntes jeg er kjempeflott. 

Vi har konkludert med at vi ikke ønsker å skaffe oss en hund som er i sjangeren allergivennlig på grunn av aktivitetsnivå og mye pelsstell. Dette er ikke fordi vi ikke har tid og kunnskap til å ha en slik hund, men fordi vi ønsker å helgardere ved å finne en rase som er lett å dressere og naturlig rolig. Grunnene er at vi har en bosituasjon det vi et veldig tett på utleierne våre, samtidig som vi ikke ønsket en hund som herjer innendørs og potensiellt lager mye unødvendig slitasje på gulv osv. 

Foreløbig holder vi oss fortsatt i kategorien finsk lapphund, i og med at disse har gjort best inntrykk da jeg har lest mye om de. Bjeffing og andre lyder får vi heller slå ned på fra første dag, samtidig som vi må finne en oppdretter med en bjeffefri hundemor. Tenker at det da er litt mindre sjanse for at valpen lærer seg å bjeffe tidlig (ønsketenking).

Noen her inne som har erfaringer med dette?

Jeg synes det høres ut som et godt valg for dere. Jeg har godt inntrykk av lapphundene. Jeg har ikke all verdens erfaring med dem sånn egentlig, men tilbragte ei helg ved siden av en av de store oppdretterne av rasen, og jeg hørte ikke et pip fra noen av hundene i løpet av den helga. Rolige, søte og snille hunder var mitt inntrykk :) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har finsk lapphund tispe, bor i borettslag. Hun kan varsle på døren men bjeffer ikke i tide og utide. Men vi har ikke tillatt lyd fra hun var valp.

Hadde en liten periode der hun bråkte når hun var alene, men med litt trening gikk det over.

Inne er hun usynlig, evt i fang for kos. Ute er det full fart! Veldig god hverdagslydighet, men hun kan ikke gå løs da hun er så sosial at hun heller vil oppsøke andre enn å komme inn ;)

Dersom dere bor i Bergen eller er i Bergen kan dere få hilse på henne. Utover det anbefaler jeg å sjekke ut kennel Vintervidda :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste ønsker vel hunder som er rolige inne? Alle mine hunder har vært det, både aktiv blandingshund, bruksschäfer og whippet, med mindre vi har oppfordret til noe annet. Så lenge hunden får den stimulien den trenger, så vil den også være rolig inne(noen vil kanskje trenge litt rotrening fra de er små om de er av en stressa type etc.). 

Jeg synes jo TS skisserer et ganske aktivt liv for hunden med mye tur, det er noe de fleste raser vil trives med. Jeg vil nok ikke anbefale en typisk brukshundrase etc, for det høres ikke som TS har behov for, men jeg tror ikke "rolig inne" er det kriteriet jeg ville lagt alle størst vekt på når det gjelder valg av rase, i og med at det i min bok avhenger av oppdragelse og at hunden får sine behov tilfredsstilt. 

Jeg tror finsk lapphund kan være et godt alternativ for TS jeg. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Enits skrev:

Har finsk lapphund tispe, bor i borettslag. Hun kan varsle på døren men bjeffer ikke i tide og utide. Men vi har ikke tillatt lyd fra hun var valp.

Hadde en liten periode der hun bråkte når hun var alene, men med litt trening gikk det over.

Inne er hun usynlig, evt i fang for kos. Ute er det full fart! Veldig god hverdagslydighet, men hun kan ikke gå løs da hun er så sosial at hun heller vil oppsøke andre enn å komme inn ;)

Dersom dere bor i Bergen eller er i Bergen kan dere få hilse på henne. Utover det anbefaler jeg å sjekke ut kennel Vintervidda :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Veldig hyggelig, men vi bor i Trondheim og har ingen planer om å dra til Bergen med det første :( .. Skal sjekke ut kennel Vintervidda, tusen takk for tips :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Aika skrev:

Veldig hyggelig, men vi bor i Trondheim og har ingen planer om å dra til Bergen med det første :( .. Skal sjekke ut kennel Vintervidda, tusen takk for tips :) 

@Aslan bor da ikke så langt fr adeg (finsk lapphund), og det gjør heller ikke jeg. Om du vil hilse på engelsk springer spaniel, send meg beskjed :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...