Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken førstegangshund skal vi velge?


Aika
 Share

Recommended Posts

Vi er et par på 23-år som skal skaffe oss vår første hund. Vi har begge mye erfaring med å ha hund i familien, men vi har aldri eid selv. Vi har en del erfaring med dressering av hund, og har erfaring med rasene japansk spisshund og gordon setter. 

Vi ønsker en mellomstor hund som kan være med på alt. En hund som kan være på joggetur, vanlige gåturer og lange skiturer samtidig som den skal kunne være rolig og avslappet innendørs. Vi har mye tid, og kan tilby hunden korte turer morgen og kveld, samt en lengre tur på dagen. 

Hunden skal bo sammen med oss i en leilighet på 50-60 kvm. Vi er derfor avhengige av at hunden ikke trenger stor plass innendørs. Samtidig bor vi relativt tett på en annen familie, og det er viktig for oss at hunden ikke bjeffer eller uler hvis den hører at det er andre personer i huset. Vi ønsker også at hunden i framtiden skal være komfortabel med eventuelle barn. Hunden må også være komfortabel med andre hunder. Dette handler selvfølgelig mest om sosialisering, men noen raser er vel vanskeligere enn andre på dette.

I tillegg til å ha en rolig familiehund, vil vi også selvsagt legge mye arbeid i dressuren både på egenhånd og gjennom valpekurs og lydighetskurs. 

En fordel vil også være at hunden er noe allergivennlig (lignende japansk spisshund). 

Håper noen kan komme med tips til hvilke raser som kan passe for oss! :-) 
Raser vi har sett på er blant annet Finsk Lapphund og Eurasier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har tydeligvis litt annen oppfatning av hva som er aktive raser som ikke passer til normalt oppegående mennesker... Portugisisk vannhund, wheatenterrier etc er da helt normale raser som de fleste

Det lurer jeg på også... for gud bedre meg - om portis også nå skal sortere under "hunder som trenger så mye at man knapt kan han dem uten at man er maratonløper og hjernekirurg" så begynner det snart

Litt utenfor tema, men må bare kommentere det. Det er da virkelig ikke slik at spisshunder går rundt hjemme og bjeffer i hytt og pine? Har levd hele mitt liv med spisshunder (ulike raser) og har pr da

Japansk spisshund er ikke regnet som spesielt allergivennlig. Men hvis dere trivdes med japansk spisshund men vil ha noe litt større så er jo finsk lapphund et godt valg, som passer greit til det du beskriver. Det eneste er at de kan bjeffe litt, så der krever det isåfall god forberedelse og oppfølging fra valpestediet.

Eurasier er heller ikke spesielt allergivennlig, men passer nok også til det du beskriver ellers.

Allergivennlige raser har ofte en del pelsstell, pels som enten må klippes eller nappes regelmessig. Er dette noe dere synes er ok? Typisk er det ta hunder med krøllete eller stri pels, eksempler er puddel, lagotto, portugisisk vannhund, schnauzer, wheaten terrier, og en god del andre.

Når det gjelder både dette med barn og lite plass inne så er dette en treningssak mer enn noe annet, og er sjelden noe problem med de fleste oppegående hunder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Har lest at Japansk spisshund og Finsk lapphund er en pels som er selvrensende, noe som gjør at mange reagerer mindre på dem. 

Noe pelsstell er ok, men håper å unngå mye arbeid med napping o.l. Klipping av poter, børsting et par ganger i uka og annet småstell er selvfølgelig greit. 

Av de hundene du nevner som allergivennlige har jeg fått inntrykk av at mange av dem er veldig energiske, og noe vanskelig å dressere. Vi ønsker en hund som har en "naturlig ro", og som ikke blir lett stresset og oppjaget innnendørs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Katharina skrev:

Keeshond kanskje? Samojed? De er litt "like" de andre hunderasene du nevner. De regnes heller ikke som allergivennlige.

Har du noe erfaring med rasene? Hvordan er de å dressere? Og hvordan er aktivitetsnivået innendørs og utendørs? Er det raser som har lett for å bjeffe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samojed er en ganske aktiv rase. Og spisshunder generelt har lettere for å bjeffe enn veldig mange andre raser. Der er nok lapphunden litt mer trenbar enn kees og samojed. Eurasieren er ikke veldig lett å trene, men mitt inntrykk er at det ikke er så mye lyd i dem som i mange andre spisshunder. Det varierer riktignok noe.

Hva med langhåret collie?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Samojed er en ganske aktiv rase. Og spisshunder generelt har lettere for å bjeffe enn veldig mange andre raser. Der er nok lapphunden litt mer trenbar enn kees og samojed. Eurasieren er ikke veldig lett å trene, men mitt inntrykk er at det ikke er så mye lyd i dem som i mange andre spisshunder. Det varierer riktignok noe.

Hva med langhåret collie?

Collie er vel også en rase som er veldig lett for å bjeffe? For oss er dette er relativt viktig punkt, og vi vil nok heller velge en hund som er noe mer sta, framfor en som gir mye lyd fra seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Aika skrev:

Collie er vel også en rase som er veldig lett for å bjeffe? For oss er dette er relativt viktig punkt, og vi vil nok heller velge en hund som er noe mer sta, framfor en som gir mye lyd fra seg. 

Da ville jeg gått bort fra spisshund i det hele tatt.

Hvor viktig er dette med pels og allergivennlig? Av beskrivelsen din tenkte jeg først rett og slett labrador. Ikke noe pelsstell, men de røyter, og finnes ikke allergivennlige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Da ville jeg gått bort fra spisshund i det hele tatt.

Hvor viktig er dette med pels og allergivennlig? Av beskrivelsen din tenkte jeg først rett og slett labrador. Ikke noe pelsstell, men de røyter, og finnes ikke allergivennlige...

Labrador går desverre ikke på grunn av allergien.. Det samme gjelder raser som golden retriever og andre lignende som røyter mye. Vi hadde i utgangspunktet tenkt en hund med underpels, og som røyter i perioder, i og med at jeg ikke reagerer så mye på dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Katharina skrev:

Hva med bearded collie eller Schapendoes? De røyter ikke så mye og regnes som noe allergivennlig. ? 

Og krever pelsstell, pluss at ihvertfall schapendoes har lydnivå på linje med enkelte spisshunder. Beardisen er kanskje et alternativ, @MollyC kan sikkert si litt mer om pelsstellet der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Aika skrev:

Collie er vel også en rase som er veldig lett for å bjeffe? For oss er dette er relativt viktig punkt, og vi vil nok heller velge en hund som er noe mer sta, framfor en som gir mye lyd fra seg. 

spørs hvilken lyd som er problematisk da, en collie er nok ikke problematisk innendørs (njeffing på lyder, vaktinnstinkt osv), men kan ha lett for lyd når den blir ivrig (skjer jo helst utendørs i aktivitet).

ellers slår jeg og et slag for beardedcollie, men legg litt arbeid i å finne rett oppdretter. Og om man skal gå for en nappe eller klipperase så er det jo ikke så ofte at de trenger storarbeid på pelsen(unntatt børsting og småpussing) og storarbeidet kan man jo sette bort til en hundefrisør om man ikke vil gjøre det selv :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire schapendoes selv og pelsstellet er veldig enkelt. De har litt selvrensende pels og røyter veldig lite. Synes ikke det er mye pelsstell på dem. Børster dem i en time hver andre til tredje uke. Unghunder oftere når dem skifter fra valpepels til voksenpels. De bjeffer jo litt synes jeg så er enig i den men vet ikke om de bjeffer akkurat som spisshunder generelt. Vi har en finsk lapphund som nabo og mens den bjeffer så svarer ikke hundene mine med bjeff heldigvis. Da er de helt stille men det kan hende det er fordi de har hørt den samme hunden flere ganger før. ? De er ganske energiske og har mye energi og er veldig klovnete i oppførsel og veldig glade. Mye hopp og sprell. Ene av de fire schapendoesene mine bjeffer mye mere enn de andre tre så går nok mye på individ også og den ene schappen min bjeffer nok like mye som spisshunder. ? De andre tre er nok litt mere stille der men ja de bjeffer jo de tre også. Det er ikke så lett å velge rase nei. Sliter med det jeg også sånn at jeg alltid ender opp med samme rase hver gang. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

spørs hvilken lyd som er problematisk da, en collie er nok ikke problematisk innendørs (njeffing på lyder, vaktinnstinkt osv), men kan ha lett for lyd når den blir ivrig (skjer jo helst utendørs i aktivitet).

ellers slår jeg og et slag for beardedcollie, men legg litt arbeid i å finne rett oppdretter. Og om man skal gå for en nappe eller klipperase så er det jo ikke så ofte at de trenger storarbeid på pelsen(unntatt børsting og småpussing) og storarbeidet kan man jo sette bort til en hundefrisør om man ikke vil gjøre det selv :) 

Som problematiske lyder mener jeg hovedsaklig kontinuerlig bjeffing og lyder som kan virke irriterende for naboer. En enkelt bjeff nå og da går greit, så frem til at hunden ikke fortsetter og blir stresset. 

Hvordan er Beardet Collie med tanke på aktivitet? Vi ønsker en hund som både er rolig og avslappet innendørs, samtidig som den kan være med i fjellet på skitur eller vanlig fottur. Hunden må også være slik at den blir komfortabel med å ta buss og tog, samt å være med oss til andre steder der det er hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beardedcollie vil jeg si er ganske moderate hunder sånn rent aktivitetsmessig, men de har ikke noe problem med å henge på på tur om man vil altså. De er ikke late heller. Jeg vet noen sliter med lydredsel/skuddredsel, så derfor vil jeg poengtere å velge oppdretter med omhu (men det gjelder jo stort sett uansett, alle raser har noen utfordringer), ellers har ihvertfall alle de jeg har møtt vært trivelige hunder som går godt over ens med andre hunder og er enkle og ha med seg rundt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går også bra å gå i fjellet på skitur og på fottur. Schapendoesene mine liker å være med på alt det jeg gjør og de sier ikke nei takk til mye tur. ?

Bare vær obs på at siden schapendoeser har lang pels så blir det mye snøballer og snøklumper i pelsen om vinteren. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utenfor tema, men må bare kommentere det. Det er da virkelig ikke slik at spisshunder går rundt hjemme og bjeffer i hytt og pine? Har levd hele mitt liv med spisshunder (ulike raser) og har pr dags dato to i hus, aldri har bjeffing vært et problem som jeg kan huske. Ja de kan bjeffe under lek, jakt og annen uteaktivitet, men innendørs er det da virkelig ikke noe problem. I tillegg er det fullt mulig å kontrollere også. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Melgu skrev:

Litt utenfor tema, men må bare kommentere det. Det er da virkelig ikke slik at spisshunder går rundt hjemme og bjeffer i hytt og pine? Har levd hele mitt liv med spisshunder (ulike raser) og har pr dags dato to i hus, aldri har bjeffing vært et problem som jeg kan huske. Ja de kan bjeffe under lek, jakt og annen uteaktivitet, men innendørs er det da virkelig ikke noe problem. I tillegg er det fullt mulig å kontrollere også. 

Falt egentlig ganske tidlig for den Finske lapphunden på grunn av det jeg har lest om den, men ble veldig usikker da mange mener at de bjeffer mye. I og med at vi er veldig bevisste på det, hadde vi selvsagt slått ned på bjeffing allerede fra første stund med valpen.  

Hvordan er dine spisshunder med bjeffing når det for eksempel kommer besøk / ringer på døra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Katharina skrev:

Har du sett på lagotto, spansk vannhund, portugisisk vannhund, puddel og andre "krøllete" hunder? Eller wheaten terrier ol. De regnes også som "allergivennlige".

Og de egner seg IKKE dersom trådstarter vil ha en hund som er rolig av natur og lite pelsstell ;) Sorry, men jeg blir litt oppgitt når "allergivennlige" raser foreslås bare fordi de er allergivennlige, når de øvrige kriteriene ikke passer i det hele tatt. :P Alle vannhundrasene og wheatenterrieren regnes som aktive, energiske hunder, og de krever alle mye pelsstell. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maria skrev:

Og de egner seg IKKE dersom trådstarter vil ha en hund som er rolig av natur og lite pelsstell ;) Sorry, men jeg blir litt oppgitt når "allergivennlige" raser foreslås bare fordi de er allergivennlige, når de øvrige kriteriene ikke passer i det hele tatt. :P Alle vannhundrasene og wheatenterrieren regnes som aktive, energiske hunder, og de krever alle mye pelsstell. 

Veldig enig med deg her Maria! Jeg ser dette stadig vekk, ikke bare her men på diverse fora. Folk søker etter 'allergivennlige' raser, om de har evne/kapasitet til å ha en slik rase, later til å være helt underordnet, bare den er allergivennlig..:|

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...