Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken førstegangshund skal vi velge?


Aika
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, QUEST skrev:

Veldig enig med deg her Maria! Jeg ser dette stadig vekk, ikke bare her men på diverse fora. Folk søker etter 'allergivennlige' raser, om de har evne/kapasitet til å ha en slik rase, later til å være helt underordnet, bare den er allergivennlig..:|

Flott at dere informerer om dette :) har konkludert med mye av det samme selv, etter hva jeg har lest. Tror ikke en slik hund vil egne seg til å bo i en leilighet sammen med oss. Har selvsagt mulighet til å mosjonere hunden mye, men er veldig ønskelig med en hund som kan slå seg til ro, og slappe av innendørs!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har tydeligvis litt annen oppfatning av hva som er aktive raser som ikke passer til normalt oppegående mennesker... Portugisisk vannhund, wheatenterrier etc er da helt normale raser som de fleste

Det lurer jeg på også... for gud bedre meg - om portis også nå skal sortere under "hunder som trenger så mye at man knapt kan han dem uten at man er maratonløper og hjernekirurg" så begynner det snart

Litt utenfor tema, men må bare kommentere det. Det er da virkelig ikke slik at spisshunder går rundt hjemme og bjeffer i hytt og pine? Har levd hele mitt liv med spisshunder (ulike raser) og har pr da

1 minutt siden, Aika skrev:

Flott at dere informerer om dette :) har konkludert med mye av det samme selv, etter hva jeg har lest. Tror ikke en slik hund vil egne seg til å bo i en leilighet sammen med oss. Har selvsagt mulighet til å mosjonere hunden mye, men er veldig ønskelig med en hund som kan slå seg til ro, og slappe av innendørs!

Det kan de fleste hunder - min erfaring er at ikke det er relatert til rase.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Aika skrev:

Flott at dere informerer om dette :) har konkludert med mye av det samme selv, etter hva jeg har lest. Tror ikke en slik hund vil egne seg til å bo i en leilighet sammen med oss. Har selvsagt mulighet til å mosjonere hunden mye, men er veldig ønskelig med en hund som kan slå seg til ro, og slappe av innendørs!

Du er kanskje allerede klar over det men vær også obs på at hvor' allergivennlig ' en rase er, kan variere fra individ  til individ og det kan også variere fra person til person, hvorvidt man tåler rasen. Tenk også på at mange reagerer mer på hvalper, enn på voksne hunder. 

Godt at du ser på mer enn bare på hvor potensiellt allergivennlig rasen oppgis å være. Det hjelper vel lite om du tåler hunden uten problemer, hvis det er omtrent det eneste som klaffer..

lAngående spisshunder og bjeffing. På generell basis så er det mye lyd i spisshunder. Det vil variere fra individ  til individ ( og rase) men det er faktisk ikke så enkelt som enkelte vil ha det til, at det er 'bare' trening som skal til.. 

Lykke til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aika skrev:

Falt egentlig ganske tidlig for den Finske lapphunden på grunn av det jeg har lest om den, men ble veldig usikker da mange mener at de bjeffer mye. I og med at vi er veldig bevisste på det, hadde vi selvsagt slått ned på bjeffing allerede fra første stund med valpen.  

Hvordan er dine spisshunder med bjeffing når det for eksempel kommer besøk / ringer på døra?

Om jeg forstår deg rett så er det ikke bjeffing generelt som dere ser på som et stort problem (innenfor rimelighetens grenser, regner jeg med), men bjeffing som kan forstyrre naboer osv? Altså fortrinnsvis innendørs, om de hører lyder, det ringer på osv? Isåfall så er vell ingen av rasene som er nevnt her spesielt problematiske for dere å ha mtp lyd. Da er det jo mer varslere og vakthunder som kan være en utfordring, gjerne i kombinasjon med at de er usikre eller noe. Det er vell egentlig ingen rase som er så bråkete av natur at den ikke passer til å bo i en leilighet liksom, men det er selvsagt noen raser hvor det er mer vanlig at det dukker opp individer som kan ha utfordring ifht lyder, besøk osv. 

Lapphundene, collie og mange av de andre rasene som er kjent for å ha mye lyd/lett for lyd har jo som regel lyd når de blir veldig oppjaget, feks kan det være i lek med andre hunder, på trening om de synes det er gøy, kanskje de bjeffer på deg om du begynner å løpe e.l. ikke bare fordi :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lillekrapyl skrev:

Det kan de fleste hunder - min erfaring er at ikke det er relatert til rase.

Tja, det er ganske mange som har helt motsatt erfaring.. Det har tvertimot ganske mye med rase å gjøre.

Tillegg; det kommer selvsagt også an på hva man legger i begrepet 'slappe av'.. Jeg mener at det betegner en hund som FRIVILLIG er rolig innendørs, såfremt den har fått normal sysselsetting i løpet av dagen. En hund som blir stengt inne i ett bur, slapper i mange tilfeller ikke av, den resignerer og det er noe HELT  annet enn å slappe av. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Katharina said:

Har du sett på lagotto, spansk vannhund, portugisisk vannhund, puddel og andre "krøllete" hunder? Eller wheaten terrier ol. De regnes også som "allergivennlige".

Vannhunder er ganske energiske og kan lett bli "over-the-top" for de som velger kun basert på "pels" eller "allergi". Har dessverre sett flere triste eksempler på dette, med "problemhunder" som resultat.

10 hours ago, Melgu said:

Litt utenfor tema, men må bare kommentere det. Det er da virkelig ikke slik at spisshunder går rundt hjemme og bjeffer i hytt og pine? Har levd hele mitt liv med spisshunder (ulike raser) og har pr dags dato to i hus, aldri har bjeffing vært et problem som jeg kan huske. Ja de kan bjeffe under lek, jakt og annen uteaktivitet, men innendørs er det da virkelig ikke noe problem. I tillegg er det fullt mulig å kontrollere også. 

Har selv hatt spisshunder. Noen trenger overhodet ikke bjeffe, men de fleste har lett for det. Og får man en skikkelig "bjeffer" i hus er det ikke lett å kontrollere. Og bjeffinga er gjennomtrengende.... mye verre enn hos mange andre raser syns jeg.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Ang. lapphund og bjeffing, så har jeg hatt ei som bjeffa på absolutt alt, og det er slitsomt både for en selv og de fleste rundt en. Nå har jeg ei som bjeffer ved lek. Sier fra når det kommer folk, men er ellers stille inne. Hun kunne fint bodd i leilighet med naboer rundt. Har også møtt lapphunder som omtrent aldri bjeffer, og @Aslan har vel en slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Klematis skrev:

Ang. lapphund og bjeffing, så har jeg hatt ei som bjeffa på absolutt alt, og nå har jeg ei som bjeffer ved lek. Sier fra når det kommer folk, men er ellers stille inne. Hun kunne fint bodd i leilighet med naboer rundt. Har også møtt lapphunder som omtrent aldri bjeffer, og @Aslan har vel en slik?

Jepp, og får man den typen som bjeffer på absolutt alt, så er det ikke 'bare' å trene det bort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Jepp, og får man den typen som bjeffer på absolutt alt, så er det ikke 'bare' å trene det bort..

Generelt er bjeffing veldig vanskelig å trene bort, fordi det er så selvforsterkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er viktig at hunden skal kunne gå løs, så kanskje basenji kunne være noe? De bjeffer ikke i det hele tatt! ;) Det må såklart testes, men en del allergikere reagerer ikke på de.

De er ikke lette å trene, men relativt enkle hunder å ha er ihvertfall mitt inntrykk. @Yodel @Wednesday @Raksha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, simira skrev:

Hvis det ikke er viktig at hunden skal kunne gå løs, så kanskje basenji kunne være noe? De bjeffer ikke i det hele tatt! ;) Det må såklart testes, men en del allergikere reagerer ikke på de.

De er ikke lette å trene, men relativt enkle hunder å ha er ihvertfall mitt inntrykk. @Yodel @Wednesday @Raksha

Interessant at flere nevner at det er et problem å ha basenjier løse. Nå har jeg ikke noe stort tallmateriale å øse av(3 stk , 2 hanner og en tispe) men alle disse var helt eksemplariske i så måte. Stakk aldri av på tur eller hjemme. Det var andre utfordringer med de men akkurat 'løs'biten var helt uten problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, simira skrev:

Hvis det ikke er viktig at hunden skal kunne gå løs, så kanskje basenji kunne være noe? De bjeffer ikke i det hele tatt! ;) Det må såklart testes, men en del allergikere reagerer ikke på de.

De er ikke lette å trene, men relativt enkle hunder å ha er ihvertfall mitt inntrykk. @Yodel @Wednesday @Raksha

Yes! Garantert null bjeffing! Dvs Kasko kan si Waff om han virkelig konsentrerer seg hardt :lol:  ( Men neida fra spøk til revolver at basenjien ikke bjeffer, tror jeg er det dårligste argumentet - ever - for å skaffe seg basenji :lol: For de er overhodet ikke lydløse :lol: ) Men ja, aktive, rare klovner som ikke er spesielt vanskelige om man trives med dem, de lærer ekstremt fort akkurat det de vil lære. Men hundeagresjon forekommer dog. Og som du sier, ikke hunden man nødvendigvis kan slippe over alt. 

 

24 minutter siden, QUEST skrev:

Interessant at flere nevner at det er et problem å ha basenjier løse. Nå har jeg ikke noe stort tallmateriale å øse av(3 stk , 2 hanner og en tispe) men alle disse var helt eksemplariske i så måte. Stakk aldri av på tur eller hjemme. Det var andre utfordringer med de men akkurat 'løs'biten var helt uten problemer. 

Min stikker aldri av, som i å bli borte i timesvis. Men han "skal bare". Slipper han uten problem på gården (så lenge det ikke er fare for sau) da drar han ned på veien, holder seg pent i kanten, løper opp veien til naboen, finner passende doplass og kommertilbake når han er ferdig. Er det veldigfint vær kan han dra litt lenger. Samme i skogen, han surrer rundt i sin egen verden, kommer innom og "stempler" innimellom, men forsvinner aldri. Men 100%inkalling får jeg nok aldri på han. Og sammen med salukiene min har han en heeeeeelt annen terskel og radius. De er utpreget flokkdyr, og hvertfall min vil gjerne ha med seg noen om han skal langt. 

Vet om flere typer, fra de som stikker, og blir borte, for et godt ord, og de som er som min som aldri helt stikker, men du likevel ikke har full kontroll, til de som dilter i beina på eiern, men jeg ville ikke gamblet på å få det siste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syns basenjien er enkel å ha i hus. Kanskje ikke akkurat den jeg har nå, men han er åtte måneder og litt over gjennomsnittet aktiv :lol: Mine to forrige kunne være problematiske å ha løse, for de jakter veldig. Men man må trives med hundetypen. Hvis man f.eks egentlig foretrekker gjeterhundtypen, kan man fort få grå hår av en basenji :P Jeg vet ikke hvordan de er i forhold til andre spisshunder da, men de bjeffer i allfall ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Maria skrev:

Og de egner seg IKKE dersom trådstarter vil ha en hund som er rolig av natur og lite pelsstell ;) Sorry, men jeg blir litt oppgitt når "allergivennlige" raser foreslås bare fordi de er allergivennlige, når de øvrige kriteriene ikke passer i det hele tatt. :P Alle vannhundrasene og wheatenterrieren regnes som aktive, energiske hunder, og de krever alle mye pelsstell. 

Beklager at jeg foreslo de rasene da. Fikk ikke med meg det. Unnskyld.

Da tror jeg også at Schapendoes er en av de aktive og energiske hundene ja. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tydeligvis litt annen oppfatning av hva som er aktive raser som ikke passer til normalt oppegående mennesker... Portugisisk vannhund, wheatenterrier etc er da helt normale raser som de fleste normale mennesker fint greier å ha og oppdra uten at de blir monsterhunder liksom :icon_confused:

  • Like 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Katharina skrev:

Tenkte også på puli og pumi men de kanskje aktive og energiske med mye lyd dem også? Jeg vet ikke. Var bare ett forslag. Tør liksom ikke å foreslo noe jeg nå men da får jeg heller få "kjeft". De er allergivennlige de også. 

Allergivennlige og med potensielt MYE lyd.

Det må være greit å komme med forslag, men det er jo greit å se på kriteriene til de som skal ha hund og ikke foreslå hunder som er kjent for akkurat det de ikke ønsker seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av grunnen til at allergivennlige hunder er allergivennlige, er nettopp fordi de krever pelsstell. De blir badet og børstet oftere enn ikke-allergivennlige hunder, fordi man må. De har ikke pels som røyter som drar med seg pelsallergener rundt i huset, og siden de blir badet oftere enn andre pelstyper, så vaskes pelsallergener oftere ut. Er du allergiker og skal ha hund, så er nok første bud at man bader og børster den ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, enna skrev:

Hva med dverg-schnauzer? Sjarmerende hunder med personlighet. Mitt inntrykk (på få individer dog) er at de er rolige innendørs. Men det kan nok @Line si noe mer om. Nappes.

Alle mine er rolige innendørs i alle fall. Dvs valp/unghund har jo gjerne litt mer lopper i blodet (og om man da har mora sammen med seg som man kan herje med så...), men som voksne er de avslappa inne så lenge de får nok stimuli. Men de krever en del pelsstell også ut over nappingen, som jeg forstår at TS ikke ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Siri skrev:

Jeg har tydeligvis litt annen oppfatning av hva som er aktive raser som ikke passer til normalt oppegående mennesker... Portugisisk vannhund, wheatenterrier etc er da helt normale raser som de fleste normale mennesker fint greier å ha og oppdra uten at de blir monsterhunder liksom :icon_confused:

Det kan godt hende du mener det, Siri, men etter å ha hatt en av rasene i hus i snart 12 år, og fordi jeg mener jeg kjenner rasen veldig godt etter hvert, er jeg ikke helt enig. Jeg ser så stor økning i antall omplasseringer og problemhunder at det er skremmende. For all del - de er ikke som gjeterhunder eller brukshunder. Men de er intense hunder som ikke passer til folk som ønsker seg en rolig hund som gjør lite ut av seg. Det er ingen som har sagt at normale mennesker ikke kan ha disse rasene, men det er ikke en rase du kjøper deg hvis du vil ha en hund som er rolig av natur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Maria skrev:

Det kan godt hende du mener det, Siri, men etter å ha hatt en av rasene i hus i snart 12 år, og fordi jeg mener jeg kjenner rasen veldig godt etter hvert, er jeg ikke helt enig. Jeg ser så stor økning i antall omplasseringer og problemhunder at det er skremmende. For all del - de er ikke som gjeterhunder eller brukshunder. Men de er intense hunder som ikke passer til folk som ønsker seg en rolig hund som gjør lite ut av seg. Det er ingen som har sagt at normale mennesker ikke kan ha disse rasene, men det er ikke en rase du kjøper deg hvis du vil ha en hund som er rolig av natur. 

Hva kjøper man da? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Raksha skrev:

Hva kjøper man da? 

Det lurer jeg på også... for gud bedre meg - om portis også nå skal sortere under "hunder som trenger så mye at man knapt kan han dem uten at man er maratonløper og hjernekirurg" så begynner det snart ikke å være raser igjen som passer for folk som aldri har hatt hund før. ALLE raser har jo blitt så spesielle at de ikke passer til ferske hundeeiere... men kanskje det har noe med dårlig avl å gjøre - det er vel min første tanke da. 

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Siberian Husky som første rase,  og spør du er dette en enkel og grei rase.  Du må bare trives med hundetypen og de utfordringene den har.  Noe som gjelder uansett rase.  Jeg vil derimot ikke ha labrador,  for en slik hundetype tiltaler meg ikke.  

Nå anbefaler jeg ikke ts å skaffe en SH,  poenget er at antagelig fungerer det best med den type hund man foretrekker, enten det er første eller 10. hund.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...