Gå til innhold
Hundesonen.no

Oslobarn til valpesosialisering søkes!


Orca
 Share

Recommended Posts

Hei dere! Jeg trenger flere barn som Lotta på 4 mnd kan møte. Jeg har ikke et eneste barn i hele min omgangskrets og er redd hun skal bli skeptisk til barn hvis hun ikke får truffet nok barn.

Hun ble redd et barn på akebrett istad, så nå er jeg kjempebekymret.

Trenger råd eller beroling!

Jeg tror det var akebrettet som utløste det, for hun har hilst på flere barn uten noe problemer. Men dette syntes hun var veldig skummelt. Jeg var i parken, og sto og pratet med moren til barnet, og Lotta føk rundt og var glad og hilste på moren, så kom ungen imot på akebrett. Ikke fort, men rett imot og dette syntes Lotta var svært mystisk. Sånn rattkjelke. Lotta var løs, så jeg oppmuntret henne til å nærme seg, mens jeg pratet litt med menneskene. Men busten sto og hun løp fram og tilbake og bjeffet på dette. Moren og barnet satt på huk litt og snakket, men Lotta turde ikke komme bort. Barnet hadde gått av kjelken som lå en meter bortenfor, men det virket som lotta plutselig var redd barnet i seg selv. Dessverre fikk hun aldri sjansen til å avreagere og se at dette ikke var så ille likevel, fordi moren og barnet gikk sin vei...

Og nå er jeg kjemperedd for at Lotta kommer til å være redd barn! Jeg har vært altfor dårlig på å sosialisere henne med barn, men det er fordi jeg ikke har et eneste barn i min omkrets. Ingen blandt venner og ingen slektninger! Hun har fått hilse på alle barn som vil, og tidligere har det gått kjempefint, men problemet er at det er så få barn som faktisk vil hilse! Veldig sjeldent lar foreldre barna hilse, så det er så utrolig sjeldent hun faktisk får treffe barn... Hva skal jeg gjøre? Har dere barn hun kan treffe? I Osloområdet?

Overdriver jeg bekymringen min? Dette er første gang hun har bjeffet på noe i skepsis. Hun er 4 mnd. Er dette deler av en fryktfase? Æsj, hun er så perfekt på alle andre måter, dette gjorde meg veldig bekymret. Nye mennesker har aldri vært et problem. Jeg håper det bare var kjelken som utløste det. Tenkte jeg skulle dra bort igjen med henne og se på kjelker senere og i dagene fremover. Dessverre hadde jeg bare tørrfor med meg som godbiter så jeg fikk liksom ikke sjansen til å gi opplevelsen en positiv assosiasjon heller.

 

Tips til hvordan jeg bør gå fram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfatter jeg dette riktig? 

Du har vært ute med valpen din. Den skvatt av noe. Nå er du "kjempebekymra" for at hun for evig og alltid skal være redd i samme situasjon. Med mindre hun er et aspeløv, så vil jeg definitivt si at den frykten er overdrevet. :lol: 

Min ene hund har vært redd både trillekofferter og paraplyer, men det gikk over. Paraplyer og trillekofferter finnes det tross alt ganske mye av. Jeg ville ikke gjort dette til noen stor greie, bare gå tur på vanlig vis og dersom hun blir vaktsom og usikker om det dukker opp et akebrett med eller uten en unge på, så snakk rolig med henne, gå videre og vis henne at du har kontroll på situasjonen. Blid, trygg og rolig, ikke anspent i forventning om at hun skal være engstelig, eller surring med godis når det at dere er sammen og ser på spennende ting burde være nok. Mine hilser på barn nærmest hver eneste gang vi er ute, så barn i Oslo KAN være svært tilgjengelige, men det krever kanskje at du er litt ekstra på ballen for å sikre kontakta. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SandyEyeCandy skrev:

Oppfatter jeg dette riktig? 

Du har vært ute med valpen din. Den skvatt av noe. Nå er du "kjempebekymra" for at hun for evig og alltid skal være redd i samme situasjon. Med mindre hun er et aspeløv, så vil jeg definitivt si at den frykten er overdrevet. :lol: 

Min ene hund har vært redd både trillekofferter og paraplyer, men det gikk over. Paraplyer og trillekofferter finnes det tross alt ganske mye av. Jeg ville ikke gjort dette til noen stor greie, bare gå tur på vanlig vis og dersom hun blir vaktsom og usikker om det dukker opp et akebrett med eller uten en unge på, så snakk rolig med henne, gå videre og vis henne at du har kontroll på situasjonen. Blid, trygg og rolig, ikke anspent i forventning om at hun skal være engstelig, eller surring med godis når det at dere er sammen og ser på spennende ting burde være nok. Mine hilser på barn nærmest hver eneste gang vi er ute, så barn i Oslo KAN være svært tilgjengelige, men det krever kanskje at du er litt ekstra på ballen for å sikre kontakta. 

Du oppfatter det riktig :P Dette er min første valp, jeg har alltid vært redd for at ting skal gå galt :P og jeg er like redd for at min egen bekymring skal smitte over på valpen og eller at jeg overanalyserer ting, så det er fint jeg får høre om jeg overreagerer :P 
Hun skvetter nå og da, men dette er første gangen hun har bjeffet og ikke turd å nærme seg. Vanligvis når hun skvetter av en eller annen lyd gir det seg ganske fort. Men her fikk hun liksom ikke sjansen til å se at det ikke var så gærnt siden de måtte gå...

Hvor i Oslo går du hen? Det er jo masse barn på Torshov her jeg bor, men synes at overraskende få er interessert i å hilse. Lotta som er så søt :P

Var ute istad og passerte et barn. Han ville hun veeldig gjerne hilse på så det må ha vært akebrettet som var skummelt. Men gutten var ikke interessert, enda Lotta hoppet i båndet og trakk mot han:no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil komme en tur til Askim (en time på toget eller en 50 minutters kjøretur) kan du sosialisere både med valp og barn - jeg har begge deler :). Og hvis to barn ikke holder, kan jeg lett tromme frem flere ;). Vi har en welsh springer spaniel på 9 uker (tispe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SandyEyeCandy skrev:

Guriland, jeg bor også på Torshov, og vi får jo ikke gå i fred! :lol: 

Jamen jamen hæ :P Hvor går du hen da? Kan vi bli med? :P

1 time siden, Manoshka skrev:

Hvis du vil komme en tur til Askim (en time på toget eller en 50 minutters kjøretur) kan du sosialisere både med valp og barn - jeg har begge deler :). Og hvis to barn ikke holder, kan jeg lett tromme frem flere ;). Vi har en welsh springer spaniel på 9 uker (tispe).

Tusen takk! Skal tenke på det, Askim er ltit langt men kunne muligens fungert i en helg om jeg får tid :)
Lotta blir nok litt for voldsom for en liten en på 9 uker bare, men så herlig da, elsker welsher :wub:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Manoshka skrev:

Hvis du vil komme en tur til Askim (en time på toget eller en 50 minutters kjøretur) kan du sosialisere både med valp og barn - jeg har begge deler :). Og hvis to barn ikke holder, kan jeg lett tromme frem flere ;). Vi har en welsh springer spaniel på 9 uker (tispe).

Ååå :wub:

Fra Red Spots, du som er venninnen til HPC? :ahappy:

Håper dere koser dere!

Orca: Vi har en hundevant jente på 4 år, bor på Fossum i Bærum, nær t banen som går til Østerås. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎07‎.‎02‎.‎2017 at 10:30 PM, Marie skrev:

Ååå :wub:

Fra Red Spots, du som er venninnen til HPC? :ahappy:

Håper dere koser dere!

Orca: Vi har en hundevant jente på 4 år, bor på Fossum i Bærum, nær t banen som går til Østerås. :)

 

Det stemmer. Lucy har endelig kommet til oss <3. Hun er helt nydelig. Vi koser oss. Og så er det litt slitsomt også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Manoshka skrev:

Det stemmer. Lucy har endelig kommet til oss <3. Hun er helt nydelig. Vi koser oss. Og så er det litt slitsomt også ;)

Så bra! Og ja valpetiden er ikke bare bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...