Gå til innhold
Hundesonen.no

Jack Russell spist av ulv


Gjest
 Share

Recommended Posts

 

22 minutter siden, yurij skrev:

Det går mye dyr ute utenom beitesesong og båntvang. Til og med sau

Tja... når båndvangsperioden defineres som "så lenge husdyr beiter" så stemmer jo ikke det. Så jeg vet ikke hva du definerer som båndtvangsperiode.... 

14 minutter siden, tmp skrev:

Det er det som er poenget mitt, pga at det blåses opp og ut av proporsjoner det ikke bare de som har dem rundt husveggen som er redde. Da er det irrasjonelt mener jeg.

Jeg har aldri hørt om folk i Oslo som er redd for at bikkja blir tatt av ulv, for å si det sånn, samme hvor oppblåst saken er. 

Edit: Men bare for å ha sagt det - jeg verken hater eller elsker ulv. Jeg anser ulv som en naturlig del av norsk fauna, men jeg anser det som hodeløst å IKKE forvalte bestanden slik vi også forvalter hjorteviltbestander, rypebestander etc. Noen pro-ulvefolk er jo veldig på at ALT skal være naturlig og ingen skal forstyrre naturen... men sorry - det er for seint å tro at vi kommer tilbake til en tid der mennesket ikke skal påvirke naturen.  

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 245
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dette var neppe mindre sidetungt og kunnskapsbasert enn hylende triggerhappy bondetamper som bare vil skyte ulv, dessverre... Lite balansert  - som vanlig i denne debatten.  

Det er veldig kjekt å si, når du ikke bor i ulvesona. Her kan man altså takke seg selv, om bikkja blir spist på gårdsplassen, bare du snur ryggen til. Flott å dømme en liten del av landet til å leve s

Tragisk, men altså, hvis bikkja di tar seg en ekstra lufterunde på kvelden, midt i ulveland, der det akkurat har blitt observert ulv, så går man vel ikke og legger seg, og venter til dagen etter med å

Posted Images

Jeg tror hele ulvegreiene ender med atter folk har en hagle stående ved døra hjemme for at folk skal føle seg hakket tryggere bare for å gå ut på gårdsplassen for å lufte dyr, unger leke ute osv. Så noe bør gjøres med disse ulvene som reker langs husveggene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, 2ne skrev:

Selvfølgelig må jeg bare regne med det - det er bare å se på diskusjonen her, det. Mister jeg hundene mine og de blir knerta av en ulv, så er det bare min egen skyld fordi jeg er en idiot som lar "småhundene mine løpe løs uten tilsyn". Helt automatisk, helt uten forbehold, så er alltid eier av ulvedrepte hunder idioter som ikke passa bedre på. 

Det er da forskjell på å miste og slippe hunden løs uten tilsyn. Tror ikke det er noen som mener annet, og det var vel heller ikke tilfellet i saken det opprinnelig var linket til.  

Akkurat nå, Margrete skrev:

Ja, det er gråsoner her og jeg er nok i den sammen med deg :) Vi kan drikke kaffelatte her i Oslo, så vi vet faktisk ikke hvordan det er å ha dem på trappa og hverken jeg eller andre skal avfeie problemet med ett fnys.  

Enig med dere at det ikke skal avfeies med et fnys, men det er måten det håndteres på i media jeg reagerer på og blir en smule opprørt over. Jeg bor for øvrig i Oslo, og har vel og merke ikke ulv på trappa, men den har vært observert ikke langt unna. Jeg tar et valg og har hundene ute løse i skogen nesten daglig. De må holde seg nært og når jeg en sjelden gang hører at de har vært observert i nærheten kan jeg bli litt bekymret og holder de i band en stund. Jeg anser dog faren som svært liten/ikkeeksisterende, ellers hadde de ikke fått være løse. Jeg  er dog bevisst at dersom det utenkelige skulle skje, er det kun mitt ansvar og jeg kommer ikke til å løpe til media.

Jeg har for øvrig møtt en turgåer med hund som mistet en whippet i fjor høst noen hundre meter unna huset vårt. Den ble sparket i hjel av elgen, og snakket med nabo der elgen har jaget hunden sin, men ikke skadet. Det er MYE elg hos oss. Jeg har aldri møtt noen som har mistet hunden for ulv. Det er nå trolig tre ulver i Østmarka.

Jeg har forresten alltid tatt barna med på biltur til tross for mange ulykker i trafikken. Statistisk sett er sjansen mye større at det skal skje noe i trafikken, enn at noen i familie (inkludert de firbeinte) skulle bli tatt av ulv. Det sier jeg til meg selv om jeg skulle bli en smule bekymret i skogen.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Siri skrev:

 

akkurat dette har jeg også lurt på.. hvorfor er det ikke samme demonstrasjoner både for og mot jerv, rev, gaupe og bjørn? Jeg har aldri helt forstått at det skal være forskjell her faktisk... 

Invalid argument - når husdyr beiter er det faktisk båndtvang. 

Ganske enkelt fordi de tre andre store rovdyra faktisk forvaltes :) 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor man i ulvesona må man ta valget om det er verdt risikoen å slippe bikkja løs, akkurat som de som bor ved andre typer farer. Man har et valg, og de fleste er godt kjent med risikoen ved et eventuelt hund/ulv møte.

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tmp skrev:

Det er da forskjell på å miste og slippe hunden løs uten tilsyn. Tror ikke det er noen som mener annet, og det var vel heller ikke tilfellet i saken det opprinnelig var linket til.  

Du har åpenbart ikke lest mange kommentarfelt eller diskusjoner som følger i kjølevannet av ulvedrepte hunder. 

1 minutt siden, Chako skrev:

Bor man i ulvesona må man ta valget om det er verdt risikoen å slippe bikkja løs, akkurat som de som bor ved andre typer farer. Man har et valg, og de fleste er godt kjent med risikoen ved et eventuelt hund/ulv møte.

Ja, og hvis man mener at det ikke er verdt risikoen, så er man hysterisk og har lest for mange eventyr. 

Jeg er forøvrig ikke ulvemotstander, men jeg har respekt for at det er store rovdyr, og at de knerter hunder om de kommer over dem, så jeg tar mine forhåndsregler. Og før det blir noe "elg dreper også hunder", så har jeg like stor respekt for elg, men elg er lettere å "jage" bort, de flytter seg som regel hvis du bråker litt når du kommer. Jeg er ikke så hypp på at vi skal møte på et sinna rådyr heller faktisk, de er ikke spesielt hyggelige de heller om de finner ut at angrep er deres eneste forsvar, men med de som med elgen - bråker du litt så de hører at du kommer, flytter de heller på seg enn å sjekke ut hva som har invadert reviret deres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tmp skrev:

Det er da forskjell på å miste og slippe hunden løs uten tilsyn. Tror ikke det er noen som mener annet, og det var vel heller ikke tilfellet i saken det opprinnelig var linket til.  

Enig med dere at det ikke skal avfeies med et fnys, men det er måten det håndteres på i media jeg reagerer på og blir en smule opprørt over. Jeg bor for øvrig i Oslo, og har vel og merke ikke ulv på trappa, men den har vært observert ikke langt unna. Jeg tar et valg og har hundene ute løse i skogen nesten daglig. De må holde seg nært og når jeg en sjelden gang hører at de har vært observert i nærheten kan jeg bli litt bekymret og holder de i band en stund. Jeg anser dog faren som svært liten/ikkeeksisterende, ellers hadde de ikke fått være løse. Jeg  er dog bevisst at dersom det utenkelige skulle skje, er det kun mitt ansvar og jeg kommer ikke til å løpe til media.

Jeg har for øvrig møtt en turgåer med hund som mistet en whippet i fjor høst noen hundre meter unna huset vårt. Den ble sparket i hjel av elgen, og snakket med nabo der elgen har jaget hunden sin, men ikke skadet. Det er MYE elg hos oss. Jeg har aldri møtt noen som har mistet hunden for ulv. Det er nå trolig tre ulver i Østmarka.

Jeg har forresten alltid tatt barna med på biltur til tross for mange ulykker i trafikken. Statistisk sett er sjansen mye større at det skal skje noe i trafikken, enn at noen i familie (inkludert de firbeinte) skulle bli tatt av ulv. Det sier jeg til meg selv om jeg skulle bli en smule bekymret i skogen.  

 

 

Men hva er tilstrekkelig sikring? Vi vet jo at hund har blitt angripet i bånd, at ulven hopper over gjerder og at den ikke er sky lengre. Hva mener du folk i sona skal gjøre? Flytte? Kutte ut hundehold? Skal jeg bli nødt til å ta jegerprøve og ha med meg hagle når jeg skal på en tur med bikkjene? Hvor mye ulemper er det greit å ilegge en gruppe mennesker før det regnes som overgrep?

Sjansen for at hunden blir angrepet av ulv har den siste uka vist seg å være relativt høy, det er snakk om (minst, er vel et par til som man avventer bekreftelse på fra SNO) 3 ulveangrep på en uke. Georgrafisk så er jo dette områder som ikke er veldig langt fra hverandre, og man har i tilegg fryktelig mange observasjoner av ulv i samme periode, vi hadde en ulv i boligfeltet her i forrige uke, og jeg ser faktisk ulv eller spor etter ulv oftere enn spor etter klovdyr her. Jegerne rundt her har hatt problemer med å fylle kvota på elg, og de har vært helt klare på hva årsaken til det har vært, og resultatet ser vi nå. Ulven er sulten og trekker nærmere folk, hunder er et lett bytte.

Bikkja som ble angrepet nå, ble revet i filler av TRE ulv, 40 meter fra inngangsdøra. Det er to kilometer til nærmeste barneskole, at det kommer til å skje noe særdeles utrivelig snart er vel ikke akkurat ubegrunnet frykt når man ser hvor nærgående ulven har blitt på kort tid.

Ja, elg er farlig, trafikk er farlig - det er mye som er farlig. Men vi har ulven i tilegg til alt annet her i verden, og det er helt greit det, om man tar ut de nærgående og forvalter stammen på en måte som gjør det levlig for oss som bor her.

 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Jeg synes dette er generelt veldig vanskelig. Vi driver med frittgående ammekyr, men vi har særdeles flinke mødre og aldri engster vi oss for å våkne en morgen og finne drepte kalver. (Bare tanken er grusom, vi er faktisk veldig glad i kuene våres selv om det finnes en annen tråd på sonen der det finnes de som hinter at bønder ikke kan være glad i dyra sine bare fordi de forventer et produksjonsresultat av livsverket :P )  

Vi har en ganske stor gård arealmessig, og nede ved elven vår nå i vinterstid ser vi titt og ofte både gaupespor, bjørnespor, ulvespor og innimellom jerv. (Den siste har vi endel flerespor av oppover mot høyden, ikke like mye her nede ved oss.) og det anser både samboer og hans slekt som har bodd her i flere generasjoner som helt normalt (de kom faktisk med innflytterene fra Finland som slo seg ned i finnskogen, så vi snakker mange mange generasjoner. Jeg tror mange ikke kan forstå hvordan slike personer har tilknytting til slekstedene sine. "Det er bare å flytte da" er rett og slett respektløst. ) og ingen av dem er anti ulv, men de er for en forvaltning av dette på en ordentlig måte, ikke at dette blir bestemt frem og tilbake alt ettersom hvem hyler høyest utenfor stortinget.... Vi har ikke problemet med ulv rundt hushjørne, men om det hadde faktisk blitt et problem hadde det blitt forventet at det ble gjort tiltak for å slippe nettopp det. At vi ser spor rundt om ER naturlig, for vi bor "i villmarken" og de bør få bli der. Vi er ikke for en total utryddelse av verken det ene eller andre, men jeg forventer at de oppfører seg VILT og holder seg unna folk. De skal ikke luske over gårdsplassen.



Forøvrig så eier vi veldig mye jakterreng, så det har nada med det å gjøre. Svigerfar er stålhard på det med alle han møter, at rovdyr er ikke grunnen til et mindre elgbestand hos oss, det går opp og ned og han har mye større tro på at hjorteflokken vi har fått som vokser for fort har mye større innvirkning i vår elgbestand, enn rovdyrene "våre" har.

 




  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Pringlen skrev:

Ganske enkelt fordi de tre andre store rovdyra faktisk forvaltes :) 

Men man har jo forsøkt å forvalte ulven også - men da blir det jo ramaskrik... meg ikke forstå :aww: 

10 minutter siden, 2ne skrev:

Og før det blir noe "elg dreper også hunder", så har jeg like stor respekt for elg, men elg er lettere å "jage" bort, de flytter seg som regel hvis du bråker litt når du kommer. Jeg er ikke så hypp på at vi skal møte på et sinna rådyr heller faktisk, de er ikke spesielt hyggelige de heller om de finner ut at angrep er deres eneste forsvar, men med de som med elgen - bråker du litt så de hører at du kommer, flytter de heller på seg enn å sjekke ut hva som har invadert reviret deres. 

Med mindre man møter på ei ku med kalv... de går IKKE avgårde nødvendigvis. Jeg må innrømme at jeg er mye mer redd for å møte på elg enn ulv i skogen her - jeg har ikke lyst til å få en elg etter meg, for å si det sånn :aww: Og sjansen for å møte på elg her er nok mye større enn å møte ulv i hvert fall - jeg ser ferske elgspor på hver tur vi er i skogen. MEN - ennå har jeg til gode å SE eller MØTE elg her, selv om det til og med er et viktig vinterbeiteområde i "mine" skoger. Mulig vi er for bråkete på tur til at de gidder å konfrontere oss :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvaltning... Kvalmende ord.

Jeg har bodd i Longyearbyen. Der er det påbud med rifle utenfor byen. Du kan ikke gå på fjelltur uten rifle. 

Sånn ER DET FAKTISK - fordi det er et stort rovdyr tilstede. Og vi mennesker har bygd ut en bosetning i isbjørnens natur. Vi har absolutt 0.0% rett til å utrydde isbjørnen for å få gå i fred og ro på tur på svalbard. Når isbjørnen blir nærgående er det en naturlig konsekvens av menneskers tilstedeværelse. Dyr har ikke forståelse for landegrenser. Når mattilgangen til isbjørn er dårlig, går den etter lukt. 

Forstår ikke hvorfor dagens nordmenn har mistet sin forståelse for økosystem og naturen. Det eneste rettferdige er å tilpasse seg naturen rundt seg - takler man ikke rovdyr i området får man flytte til Tromsø. Der er det knapt en oter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Med mindre man møter på ei ku med kalv... de går IKKE avgårde nødvendigvis. Jeg må innrømme at jeg er mye mer redd for å møte på elg enn ulv i skogen her - jeg har ikke lyst til å få en elg etter meg, for å si det sånn :aww: Og sjansen for å møte på elg her er nok mye større enn å møte ulv i hvert fall - jeg ser ferske elgspor på hver tur vi er i skogen. MEN - ennå har jeg til gode å SE eller MØTE elg her, selv om det til og med er et viktig vinterbeiteområde i "mine" skoger. Mulig vi er for bråkete på tur til at de gidder å konfrontere oss :lol: 

Jeg veit, det er derfor jeg går og nynner eller snakker med bikkjene når jeg går i skogen, særlig tidlig om våren når kalvene er forholdsvis nyfødte, så de hører oss lenge før vi ser eller hører dem :) Så sant ikke kua eller kalven er skadd, så vil de flytte seg når vi kommer, vil jeg tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Men man har jo forsøkt å forvalte ulven også - men da blir det jo ramaskrik... meg ikke forstå :aww: 

Med mindre man møter på ei ku med kalv... de går IKKE avgårde nødvendigvis. Jeg må innrømme at jeg er mye mer redd for å møte på elg enn ulv i skogen her - jeg har ikke lyst til å få en elg etter meg, for å si det sånn :aww: Og sjansen for å møte på elg her er nok mye større enn å møte ulv i hvert fall - jeg ser ferske elgspor på hver tur vi er i skogen. MEN - ennå har jeg til gode å SE eller MØTE elg her, selv om det til og med er et viktig vinterbeiteområde i "mine" skoger. Mulig vi er for bråkete på tur til at de gidder å konfrontere oss :lol: 

Nei, de tre ande er visst ikke like pene, mystiske og berikende, så de kan faktisk forvaltes uten at h** bryter løs. :icon_confused:

En viss forskjell på elg og andre dyr, kontra ulv, er vel at sistnevnte aktivt jakter på hund og andre husdyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er godt å se i denne tråden at alle ikke er enten 'ulver er rabiate beist som står å sikler på tunet, i vente på at bessmor skal komme ut på trammen' eller 'ulver er såååå søøøte 'masse hjerter etterpå' og jeg ønsker meg en ulv som venn'hjerte, hjerte, hjerte'.  Sånn ser nemlig svært mange ulvediskusjoner ut på nett..

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

0e3f04ef0620855ee7dc66c272055855.jpg

Jeg syns denne passer seg litt inn her.

Jeg syns det er skummelt at så mange (ikke her i tråden altså) ønsker at all ulv skal bli skutt og at vi bare skal bli kvitt den helt. At dette en dag blir en realitet syns jeg er mye mer skremmende enn ulv som vandrer rundt hus. Ulven hører hjemme i norsk natur, og jeg håper virkelig den fremdeles vil være der i fremtiden.

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siri skrev:

 

Tja... når båndvangsperioden defineres som "så lenge husdyr beiter" så stemmer jo ikke det. Så jeg vet ikke hva du definerer som båndtvangsperiode....

Jeg har aldri hørt om folk i Oslo som er redd for at bikkja blir tatt av ulv, for å si det sånn, samme hvor oppblåst saken er.

Edit: Men bare for å ha sagt det - jeg verken hater eller elsker ulv. Jeg anser ulv som en naturlig del av norsk fauna, men jeg anser det som hodeløst å IKKE forvalte bestanden slik vi også forvalter hjorteviltbestander, rypebestander etc. Noen pro-ulvefolk er jo veldig på at ALT skal være naturlig og ingen skal forstyrre naturen... men sorry - det er for seint å tro at vi kommer tilbake til en tid der mennesket ikke skal påvirke naturen.

om det å ha dyr gående ute er lik dyr på beite så er det båndtvang i store deler av landet året rundt. Forøvrig en interessant diskusjon. Jeg mener ikke at noen "fortjener" å miste hundene sine på denne måten men hvorfor slippe ut hund alene ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Pringlen skrev:

Ganske enkelt fordi de tre andre store rovdyra faktisk forvaltes :) 

Jeg får reven inn på tunet (og hauken sirkler over), det gjør at jeg ikke kan slippe løs fuglene mine. Der jeg bodde før mistenkes reven for å ha tatt to-tre katter de siste fem årene. Sist jeg hadde fugl hadde jeg besøk av reven midt på høylys dag, den forsynte seg godt og drepte langt mer enn den kunne få med seg (fy skam, freidig lystmorder :rolleyes: ) .  Meg bekjent har vi mer enn nok rødrev her i landet, blant annet fordi det er lite attraktivt å jakte på og fordi den mangler konkurrenter/predatorer. Man legger ut slakteavfall som åte (og klager på at det dukker opp andre rovdyr enn målgruppa) og sitter og plaffer ned det som kommer, enten det er rev eller ulv. Jommen sa jeg smør. Du ser ikke meg organisere bussturer til Stortinget for å kreve "forvaltning" av reven? For reven forvaltes den, om enn ikke helt slik det passer meg, og det gjør ulven også. Tilogmed helt etter planen, det er bare noen som ikke helt har fått med seg at forvaltning ikke er det samme som utradering av alt over bestandsmålet.

32 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg er forøvrig ikke ulvemotstander, men jeg har respekt for at det er store rovdyr, og at de knerter hunder om de kommer over dem, så jeg tar mine forhåndsregler. Og før det blir noe "elg dreper også hunder", så har jeg like stor respekt for elg, men elg er lettere å "jage" bort, de flytter seg som regel hvis du bråker litt når du kommer. Jeg er ikke så hypp på at vi skal møte på et sinna rådyr heller faktisk, de er ikke spesielt hyggelige de heller om de finner ut at angrep er deres eneste forsvar, men med de som med elgen - bråker du litt så de hører at du kommer, flytter de heller på seg enn å sjekke ut hva som har invadert reviret deres. 

Halvparten omtrent av gangene jeg har møtt på elg har den ikke vært så innmari enkel å jage bort. Den stod f.eks. inni hagen og spiste opp eplene på trærne og gadd ikke flytte seg selv om jeg stod rundt ti meter unna og slamra med grytelokk eller kasta grus på den. Har også opplevd elg som truer folk og blokkerer bilen i innkjørselen og nekter å flytte seg. Så at elgen heller flytter seg og er lett å jage unna er vel like sant som at ulven er det. De liker mat, begge to og ikke alle er like redde for folk. 

 

Før jeg flytta bodde jeg i ulveland og var ikke redd for ulv, men sunn respekt for ulv vs hund hadde jeg. Jeg var fullstendig klar over at om jeg slapp løs bikkjene så kunne de finne på å bli ulvemat, jeg forsøkte å gå i noenlunde åpne og oversiktlige områder og ha hundene i nærheten, men løse var de. Hadde det skjedd at jeg mista hund til ulv så ville det selvsagt vært helt grusomt, men jeg ville ikke gått til media eller fb og lagt ut om den store stygge ulven for det. Andre i samme området slapp gjerne jakthundene sine, for de måtte jo trene må vite. Dvs løpe rundt alene over store områder og søke etter vilt. Akkurat som ulven gjør. For da er ikke risikoen betraktelig forhøyet, liksom.... Og du kan banne på at disse menneskene ville lagd baluba, for det var sånne som prata om bikkjehybrider og russerulv og "skyt, grav ned, hold kjeft". Sist jeg diskuterte ulv på sonen ble jeg ikke trodd når jeg sa at folk i det området hadde den innstillinga, og ble bedt om bevis.  Dette er rundt fire kilometer unna der jeg bodde: https://www.nrk.no/ho/ulv-funnet-dod-i-fjor-var-trolig-skutt-1.13308495

Jeg blir helt kvalm av alt oppgulpet som kommer strømmende fra anti-siden. Det er eliten som bestemmer, man skulle kasta ulveforkjemperne ut i skogen en natt (gjerne for meg), det er plutselig dyremishandling å merke de stakkars ulvene og det er sikkert bare et skalkeskjul, de vil ikke at det skal undersøkes om ulven faktisk ER så nærgående som de sier, og når det oppdages tilfeller der den ER det, så er det feil at den skremmes bort, poenget var jo at den skulle drepes, "visste det bare var tåkelegging" osv. 

 

Det er forøvrig ikke så merkelig at "ulven lusker rundt hushjørnet" når huset ditt ligger ved et stort vann/en elv uti skauen for seg selv. Det er der den bor. Når man bosetter seg nærmest i villmarka (ja, selv om det er ei lita grend med hus, så er det villmark rundt), så må man regne med at det er ville dyr der, selv om forfedrene dine var så kjipe at de forsøkte å kjemisk rense området.

 

Jeg får helt mark av hele debatten, for det er knapt noen som har hodet med seg som blir hørt. Forvaltning er ikke å la det fare og gå som det går, det er heller ikke å jakte ned rubbel og bit. Jeg personlig er kjempefornøyd med at det er såpass mange ulv som det er nå, samt at de har merket så mange så de kan finne ut hvor nærgående ulven faktisk er, så de kan ta ut problematiske individer/flokker.  Det må være nok ulv til at de får etablert seg skikkelig før vi kan begynne å ta ut, og da ta ut de som er problematiske, ikke de som overstiger det (ikke) magiske tallet 3 ynglinger.

 

</rabling slutt>

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Argyr skrev:

¨Halvparten omtrent av gangene jeg har møtt på elg har den ikke vært så innmari enkel å jage bort. Den stod f.eks. inni hagen og spiste opp eplene på trærne og gadd ikke flytte seg selv om jeg stod rundt ti meter unna og slamra med grytelokk eller kasta grus på den. Har også opplevd elg som truer folk og blokkerer bilen i innkjørselen og nekter å flytte seg. Så at elgen heller flytter seg og er lett å jage unna er vel like sant som at ulven er det. De liker mat, begge to og ikke alle er like redde for folk. 

Nærgående elg som ikke lar seg jage bort blir skutt da, helt uten at det er fakkeltog foran stortinget av den grunn.

Sånn utover det så snakket jeg om når jeg gikk i skogen, ikke når jeg hadde elg i hagen (det har vi ikke hatt enda, vi hadde et besøk av rådyr ifjor, men de har oppdaget at det bor bikkjer her, så de er litt mer diskrete nå enn de var). I skogen ser jeg stort sett siden eller ræva på elgen som er i fart, de gangene jeg ser dem, fordi jeg støyer såpass at de veit at jeg kommer. Ulv har jeg til nå enda ikke sett, og jeg håper at den dagen jeg ser en, så er jeg uten hund. Jeg har nemlig ikke helt troa på at mitt nærvær er så skremmende at de ikke vil gå for bikkjene når jeg er der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, 2ne skrev:

Nærgående elg som ikke lar seg jage bort blir skutt da, helt uten at det er fakkeltog foran stortinget av den grunn.

Ikke disse, vi meldte nemlig ikke fra til noen.  Det er forøvrig mye nærgående elg rundtom som ikke lar seg jage bort, men tusler videre når det passer dem, uten at det er noe større problem for noen. 

Sitat

Sånn utover det så snakket jeg om når jeg gikk i skogen, ikke når jeg hadde elg i hagen (det har vi ikke hatt enda, vi hadde et besøk av rådyr ifjor, men de har oppdaget at det bor bikkjer her, så de er litt mer diskrete nå enn de var). I skogen ser jeg stort sett siden eller ræva på elgen som er i fart, de gangene jeg ser dem, fordi jeg støyer såpass at de veit at jeg kommer. Ulv har jeg til nå enda ikke sett, og jeg håper at den dagen jeg ser en, så er jeg uten hund. Jeg har nemlig ikke helt troa på at mitt nærvær er så skremmende at de ikke vil gå for bikkjene når jeg er der. 

Denne elgen som blokkerte veien for både folk og biler var i skogen. Kult å bli trua av (skogs)veien av en elg mens man er på joggetur, sikkert. Måtte ringe etter bil for å hentes, og elgen ville ikke flytte seg for bilen heller. 

Endret av Argyr
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Argyr skrev:

Ikke disse, vi meldte nemlig ikke fra til noen. 

Nei.. Da var det kanskje ikke et enormt problem heller? 

Akkurat nå, Argyr skrev:

Denne elgen som blokkerte veien for både folk og biler var i skogen. Kult å bli trua av (skogs)veien av en elg mens man er på joggetur, sikkert. Måtte ringe etter bil for å hentes, og elgen ville ikke flytte seg for bilen heller. 

Jeg tviler ikke på at det ikke skjer, men som jeg har sagt et par ganger nå - de pleier å flytte seg når vi kommer. Kanskje jeg synger så grusomt at de ikke orker å være i nærheten, men jager og plager alle andre? Hvem veit? Jeg slipper allikevel ikke bikkjene mine i ulveland, for jeg er ikke helt idiot, og jeg syns ikke jeg fortjener å miste bikkjene mine.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Nei.. Da var det kanskje ikke et enormt problem heller? 

Nei, det var ikke det, vettu. :) For jeg liker elg og vil ikke ha dem utrydda. Det var hele poenget.

Akkurat nå, 2ne skrev:

Jeg tviler ikke på at det ikke skjer, men som jeg har sagt et par ganger nå - de pleier å flytte seg når vi kommer. Kanskje jeg synger så grusomt at de ikke orker å være i nærheten, men jager og plager alle andre? Hvem veit?

Eller kanskje elgen stort sett flytter seg? Akkurat som at man stort sett ikke ser ulven?

Akkurat nå, 2ne skrev:

Jeg slipper allikevel ikke bikkjene mine i ulveland, for jeg er ikke helt idiot, og jeg syns ikke jeg fortjener å miste bikkjene mine.. 

Du er en del av "hylekoret som er her - du kan fader meg skylde deg sjøl når du er så teit at du slipper bikkja di i ulveland " du altså? Siden man (og implisitt jeg) er idiot om man slipper bikkja i ulveland? Tror du jeg synes jeg fortjener å slippe bikkjene mine? Hvem er det du diskuterer med nå egentlig? For jeg har ikke sagt at man er idiot når man slipper bikkjene sine eller at noen fortjener å miste dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Raksha skrev:

Du har aldri prøvd å fange inn en hund som ikke vil? Hjelper ikke om den er i nærheten da... Og tomta kan jo være stor?  Somsagt, jeg hadde ikke gjort det slik selv, men det er endel faktorer vi ikke vet en dritt om.

Og en veldig fin sak for "ulveforkjempere" å ikke vise medmenneskelighet og forståelse for at det kan være tøft å miste hunden sin slik og si at folk kan takke seg sjøl. :aww:  Ja jeg er ulveforkjemper selv, men ikke for enhver pris. 

 

Alle har vel prøvd å fange inn en hund som ikke vil, men jeg går da ikke inn og legger meg hvis jeg ikke får tak i den... Dama venta til kl to neste dag med å se etter den...

Det er vel forøvrig ingen som har sagt at saken ikke er tragisk, men den kunne lett ha vært unngått dersom hundeeier hadde tatt hensyn til at hun bor midt i ulveland.

Før kunne jeg ha hunden løs på eiendommen og innover veien her, uten å bekymre meg. Det kan jeg ikke lengre, fordi forholdene her har endret seg. Det er langt mer biltrafikk, og de kjører fort; det er langt mer folk som går tur, som er redd for hund; og ikke minst, det er langt mer rådyr, som er så tamme at de står og spiser i blomsterbedet rett utenfor huset med en frådende schäfer på innsiden, uten at de synes å la seg skremme av det. De er rett og slett blitt tamme og er overhodet ikke redd for verken meg eller bikkja. Og siden bikkja jakter, så kan jeg ikke bare slippe ham løs i hagen som jeg gjorde før, fordi det nå er overveiende sannsynlig at det står et rådyr i eller i nærheten av hagen, og selv om han ikke får tak i dem, så synes jeg ikke det er så veldig hyggelig med en hund som stikker på jakt hver dag.

Og sånn er det de fleste steder, enten det gjelder biltrafikk, rådyr, elg, ulv, folk osv - man må ta tæring etter næring, og tilpasse seg det som skjer i ens nærområde. Jeg kunne jo bare ha fortsatt som før og risikert at bikkja ble påkjørt, bare fordi jeg av PRINSIPP ville leve som før, men da hadde kanskje ikke sympatien vært så veldig stor om bikkja stadig vekk ble påkjørt?

Enten så må jeg a) gjerde inn eiendommen (det har jeg ikke råd til) eller b) ha hunden i bånd på eiendommen (billig, sikkert og trygt)...

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TonjeM skrev:

Vet ikke helt hva man tror om oss på landet? At vi ikke har søppelhenting (vent - det er vel Oslo det?), ikke har sikre søppelbøtter og bare bor på en haug av søppel inkludert masse dyrelik fra all den blodtørstige jakta vår? Da kan jeg informere om at vi har søppelhenting, sikre søppelbøtter, og er faktisk ganske renslige og alle de der dyrelikene (!))  ligger slets ikke strødd rundt. Jeg synes ikke at egen hund eller solsikkefrø på fuglebrett, er direkte matavfall eller bør regnes som ulvemat.

Forøvrig hopper ulver over gjerder så lett som en plett..

Jeg går i skogen med hund på eget ansvar, men å ha den hjemme i hagen er nifst. Og jeg skjønner godt at folk blir redde for ungene sine..

Fra Wikipedia (søkeord Wolf attacks on humans"):

****

Habituation[edit]

Wolf attacks are more likely to happen when preceded by a long period of habituation, during which wolves gradually lose their fear of humans. This was apparent in cases involving habituated North American wolves in Algonquin Provincial Park, Vargas Island Provincial Park and Ice Bay, as well as 19th century cases involving escaped captive wolves in Sweden and Estonia.[17][18]

Seasonality[edit]

Predatory attacks can occur at any time of the year, with a peak in the June–August period, when the chances of people entering forested areas (for livestock grazing or berry and mushroom picking) increase,[14][19] though cases of non-rabid wolf attacks in winter have been recorded in Belarus, the Kirovsk and Irkutsk districts, in Karelia, and in Ukraine.[20] Wolves with pups experience greater food stresses during this period.[14]

Victim age and gender[edit]

A worldwide 2002 study by the Norwegian Institute of Nature Research showed that 90% of victims of predatory attacks were children under the age of 18, especially under the age of 10. In the rare cases where adults were killed, the victims were almost always women. This is consistent with wolf hunting strategies, wherein the weakest and most vulnerable categories of prey are targeted.[14] Aside from their physical inferiority, children were historically more vulnerable to wolves as they were more likely to enter forests unattended to pick berries and mushrooms, as well as tend and watch over cattle and sheep on pastures.[19][21][22] While these practices have largely died out in Europe, they are still the case in India, where numerous attacks have been recorded in recent decades.[21] Further reason for the vulnerability of children is the fact that some may mistake wolves for dogs and thus approach them.[22]

****

Og vi kan ta med en til fra wikipedia-siden (siden det er så populært med at friske ulver ikke angriper..):

***

By the 1970s, the fear of wolves was largely counteracted by the emergence of a pro-wolf lobby aiming to change public attitudes towards wolves, with the phrase “there has never been a documented case of a healthy wild wolf attacking a human in North America” (or variations thereof[a]) becoming a slogan for people seeking to create a more positive image for the wolf. Although several non-fatal attacks had been reported since 1985, it was not until April 26, 2000 when a 6-year-old boy survived an attack by a wolf in Icy Bay, Alaska that the assumption that healthy wild wolves were harmless became seriously challenged. The event was considered so unusual that it was reported in newspapers throughout the entire United States.[18][40] Following the Icy Bay incident, biologist Mark E. McNay compiled a record of wolf-human encounters in Canada and Alaska from 1915-2001. Of the 80 described encounters, 39 involved aggressive behavior from apparently healthy wolves and 12 from animals confirmed to be rabid.[41]

The first fatal attack in the 21st century occurred on November 8, 2005, when a young man was killed by wolves that had been habituated to people in Points North Landing, Saskatchewan, Canada[42] while on March 8, 2010, a young woman was killed while jogging near Chignik, Alaska.[43]

***

Sånt som dette er ikke artig lesing, når man har ulver rundt hushjørner!

Jeg bor på landet sjøl. Med mange gårdsbruk rundt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror, ren synsing fra min side, at mange av de som er reddest og bare vil utslette all ulv er de som har vokst opp med å lese tabloidoverskrifter og bodd i byer eller tettsteder uten noe særlig dyreliv.

Jeg var ikke mer enn 5-6 år første gangen vi mistet en kattunge som ble tatt av mink eller mår i nabohagen. Sånn var det bare, om man bodde nært fjorden. Vi har funnet bein og klover etter hjort og rådyr mange ganger når det kom med vårflommen og ble skylt opp i fjæra til slutt, vi har hatt flaggermus på loftet som kom og dro rett utenfor soveromsvinduet mitt. Hjort og rådyr er overalt, dermed er det også hjortegjerder overalt hos de bøndene som ønsker å beskytte avlingene sine. I byggefeltet der min mor bor ble det fotografert ei gaupe som sto rett utenfor et hus under gatelyktene en sen vårkveld, dette var ganske tidlig da byggefeltet var nytt. Ingen krevde skyting av gaupa for det, det var jo vi som hadde begynt å bygge midt i skogen... Vi har sett både dyr og spor av dyr i skogen rundt hele tiden, både jervespor og gaupespor helt ferske kanskje 10 minutters ridetur bort fra bebyggelse. Katter blir borte, hunder værer dyr og trekker inn eller reiser bust. Folk snakker varmt om videoen de tok i fjor av binna som mora seg med å skli på snøen sammen med bjørneungene sine ved setra.

Der jeg bor nå er det elg og ulv det går i. Alle er vant til elgen og alle har en historie om elg, som gubben som møtte elg en tidlig morgen han var på vei til jobb på sykkel. Jeg har sett elg i hogstfelt og hørt det knake godt i skogen, men jeg bruker likevel skogen til å gå tur med bikkja løs. Ulven holder seg i utkantstrøk.

Jeg kunne ikke tenke meg å bo et sted dette dyrelivet og samspillet mellom natur og menneske ikke finnes. Jeg håper virkelig ikke det kommer en fremtid der majoriteten vokser opp uten å forstå, uten å ha denne respekten for at også rovdyrene har en plass i naturen vi har bosatt oss i.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
6 timer siden, yurij skrev:

Veldig trist for eierne men felles for disse ulveangrepene har vært at hund har vært ute alene i ulveland. Man kan kanskje ikke bare slippe ut hunder når man bor slik til heller da? ( Disse hundene knerter vel hareunger og annet smått også)    Bor man nære veien så gjerder man for at ikke hundene skal bli påkjørt. Et gjerde hindrer ihvertfall at du mister hunden

Tja altså det er satt opp ulvesikre gjærder hvor ulven har kommet seg på feil side av gjerdet alikevell og kvertet sau i stort monn siden den var rett i matfatet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...