Gå til innhold
Hundesonen.no

""Ingen av bulldoggarna med BOAS i studien klarade holländarnas besiktningskrav"


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

6 timer siden, SusanneL skrev:
13 timer siden, Mari skrev:

 

Jeg tror ikke "bare" informasjon holder men, som Mari også sier: "objektive og vitenskapelige tester" er nok eneste riktige vei å gå. Dessverre er det nok endel land som ikke har samme syn på dyrevelferd som oss så jeg er redd det blir litt som å forsøke å slukke en husbrann med et vannglass. Men det er selvsagt ingen grunn for å IKKE gjøre noe!

Jeg tror dessverre ikke at det er nok med 'bare' informasjon heller.. Informasjon når forhåpentligvis ut til noen av spekulantene på de aktuelle rasene ( selv om jeg så en som svarte da noen påpekte at rasen hun tenkte på hadde mange plager, 'det gjorde da ingenting, for hun hadde da plager hun også'...) Så lenge så mange innad i de ulike rasemiljøene enten er 'uvitende' eller rett og slett ikke bryr seg om det de utsetter hundene for, så kommer svært lite til å skje. 

Jeg tror det må sterkere lut til, skal det skje noe innen rimelig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Altså, man kan jo skille mellom pest og kolera også. Schäferen blir ikke friskere av at man sammenligner med raser som er verre stelt. De har nok å ta tak i selv om pusteproblemer ikke er en av tingen

Trist men bra. Utrolig kjipt for hundene, men veldig bra at man begynner å gjøre objektive og vitenskapelige tester. Veldig bra at dette er publisert i det som virker som et velrennomert tidsskrift og

24/28 bulldog eiere oppfattet at de har friske hunder. Ingen av dem oppfattet at hunden har problemer med pusten....  Ellers var det mest spesielle at to av kontrollhundene trengte 10min på å innh

Guest *Kat84*
Akkurat nå, QUEST skrev:

Jeg tror dessverre ikke at det er nok med 'bare' informasjon heller.. Informasjon når forhåpentligvis ut til noen av spekulantene på de aktuelle rasene ( selv om jeg så en som svarte da noen påpekte at rasen hun tenkte på hadde mange plager, 'det gjorde da ingenting, for hun hadde da plager hun også'...) Så lenge så mange innad i de ulike rasemiljøene enten er 'uvitende' eller rett og slett ikke bryr seg om det de utsetter hundene for, så kommer svært lite til å skje. 

Jeg tror det må sterkere lut til, skal det skje noe innen rimelig tid.

:blink: 

At folk ikke evner å tenke lengre enn til at de selv har vondt i et kne så da kan da like gjerne hunden ha det også, eller at de selv har KOLS så da gjør det ikke noe om pekingeseren deres knapt kan vagge seg avgårde uten å kollapse... Jeg blir rett og slett oppgitt. 

Det er jo etterspørsel fra sånne folk som gjør det mulig å avle dårligere og dårligere. Og ja, det er dårlig avl som forsterker plager av den type også. Jeg vet det er noen som avler på litt lengre snuter på mops. Husker ikke hvem det var, for jeg har ingen planer om å ha mops igjen. Den ekstra lengden utgjør vel ikke så veldig mye, men litt er bedre enn ingenting når det først er et stort problem. 

Skulle ønsket flere oppdrettere kunne gå mot strømmen og redusere det ekstreme, og heller gjøre et lite opprør. 
Om jeg skulle hatt en slik type rase ville jeg heller gått for en som var "feil" i forhold til standard på en sunn måte, enn en som var så innenfor standarden at de nesten var utenfor på den usunne måten. 

Det er slik det blir når avl blir noe man driver med for å dekke etterspørsel og for å tjene noen kroner... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SusanneL og @QUEST Jeg tror det er informasjon som skal til for å få folk til å se at det er et problem. Dette igjen kan føre til andre endringer, evt restriksjoner. Men jeg har sett en enorm endring i holdninger til enkelte raser. Det er ikke lenge siden også plasser som hundesonen var på "se så søt"-bølgen når mopsen grynter og snorker seg avgårde.Det har gått fort. Noen ganger lurer jeg også på om det har gått for langt, for det er blitt ganske så trendy å vise ekstrem motstand kortnesehundene (og deres eiere faktisk). Det går an å miste gangsynet den veien også, og jeg tror definitivt ikke det er beste veien til å få raseentusiastene over på sitt lag. Da har jeg mer trua på forskningsrapporter og systematisk kartleggingsarbeid

Jeg er prinsipielt mot rasespesifikk lovgivning. Det tror jeg ikke har noe for seg. VI har også allerede et lovverk som skal sørge for at vi avler fram sunne og friske hunder. Enten må vi sørge for at den blir håndhevet, eller forbedre den slik at den på enklere måte kan håndheves. Jeg lurer ofte på hvorfor de mest høylytte ikke har gått den veien og testet dette rettslig og spurt om det er det juridisk innafor å avle på kortnesene?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper aboslutt du har rett Mari og jeg er helt enig i det du sier. Men så lenge oppdretterne og de fleste eierne av rasene det gjelder ikke oppfatter at hunden har problem, så hjelper det ikke hva alle andre vet (eller tror de vet).

Og ja, hvis man vil unngå direkte forbud av hunder som har "si eller så" kort snute basert på rent visuell bedømmelse av dette, så er målbare tester troligvis den beste måten å nå fram med slik informasjon. DET gjelder også begge veier, så eiere av kortsnutehunder som faktisk ikke er så plaget som "alle" vil ha det til vil da kunne få en måte å bevise at sunnhet faktisk ikke kan måles med en linjal.

Ang. hvilke raser som er brachycephalic (korte snuter) så er det en gjeng raser som neves (enkelt google-søk) som i alle fall forbauset meg noe. F.eks. cavalier king charles spaniel, chihuahua, engelsk mastiff, napolitansk mastiff, chow chow, shar pei, newfoundlandshund, cane corso..  (https://enhancedpetproducts.com/pages/breed ).

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, SusanneL skrev:

Jeg håper aboslutt du har rett Mari og jeg er helt enig i det du sier. Men så lenge oppdretterne og de fleste eierne av rasene det gjelder ikke oppfatter at hunden har problem, så hjelper det ikke hva alle andre vet (eller tror de vet).

Jo, det kan så være, men jeg tror ikke dette er noe statisk. Meninger og holdninger endrer seg over tid, oppdrettere og eiere er ikke immune mot dette de heller. Så er det også noe med å møte de som har erfaring med hundene på en ok måte. Jeg mener oppriktig at disse stemmene er verdt å høre på. Dessverre er det sjeldent plass til de i diskusjoner som dette, for det er en fryktelig formanende og generaliserende tone i de. Du forteller om dine bostons som er ute og forsyner seg av livet, det er noe som er gledelig å høre. Kommer en eier av mops og sier det samme kan jeg mer eller mindre garantere at det hadde blitt side opp og side ned med innlegg om hvor feil de tar og hvor mye hunden deres lider på innsiden uten at de gir uttrykk for det. Det er mulig det er sannhet i det og at det er helt legitime argumenter, men det er ikke en god måte å gå fram på om man ønsker å bli hørt. Det er en grunn til at de med de mest stigmatiserende rasene velger å utebli fra disse diskusjonene, og jeg forstår dem veldig godt. 
Bostons er ikke like stigmatisert som andre kortsnuter. Enda. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tuvane skrev:

Det var en referanse til at schäferen er så dårlig bygget at den ikke kan gå (visstnok). Alle tror at schäferens helseproblemer har noe med bygningen å gjøre, men schäferen får verken HD/AD, mageproblemer, hudproblemer eller allergi pga bygningsforhold, men pga arvelige forhold (og miljøfaktorer).

En rase som ikke kan gå bør jo åpenbart ikke klare å trave to mil i 12-15 km/t, eller?

Jeg synes bare det var snodig å trekke inn schäferen i denne tråden, all den tid rasen har de utfordringene den har.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mari skrev:

@SusanneL og @QUEST Jeg tror det er informasjon som skal til for å få folk til å se at det er et problem. Dette igjen kan føre til andre endringer, evt restriksjoner. Men jeg har sett en enorm endring i holdninger til enkelte raser. Det er ikke lenge siden også plasser som hundesonen var på "se så søt"-bølgen når mopsen grynter og snorker seg avgårde.Det har gått fort. Noen ganger lurer jeg også på om det har gått for langt, for det er blitt ganske så trendy å vise ekstrem motstand kortnesehundene (og deres eiere faktisk). Det går an å miste gangsynet den veien også, og jeg tror definitivt ikke det er beste veien til å få raseentusiastene over på sitt lag. Da har jeg mer trua på forskningsrapporter og systematisk kartleggingsarbeid

Jeg er prinsipielt mot rasespesifikk lovgivning. Det tror jeg ikke har noe for seg. VI har også allerede et lovverk som skal sørge for at vi avler fram sunne og friske hunder. Enten må vi sørge for at den blir håndhevet, eller forbedre den slik at den på enklere måte kan håndheves. Jeg lurer ofte på hvorfor de mest høylytte ikke har gått den veien og testet dette rettslig og spurt om det er det juridisk innafor å avle på kortnesene?

Joda, informasjon hjelper det er jeg enig i men hva gjør man med de stabeisene ( som i en flere tilfeller er 'store' oppdretter/ utstillere) som kategorisk nekter å ta til seg informasjon /benekter at det er noe problem med deres rase(r) ? En del av disse sitter jo i 'styre og stell' i de respektive raseklubber også..

Du har rett i at det sjelden hjelper å 'slå folk i hue med hammer' argumentasjon men det er jammen ikke lett i mange tilfeller, når de selvsamme rett ut sier at endringer i standard for å bedre livskvaliteten til hundene, vil ødelegge rasen..

Absolutt  en interessant tanke, å teste lovligheten av slik avl.. Selv om jeg har en mer eller mindre stygg mistanke om hva resultatet ville bli..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, QUEST skrev:

Vet du hvilke raser som er 'berørt' av dette prosjektet? :) Etter det jeg har sett og hørt..bør f.eks både chow chow og chihuahua inngå.

ah..her fungerte ikke siteringsfunksjonen igjen.. :/ Det var altså med henvisning til NKK's prosjekt. 

Såvidt jeg har skjønt er det raseklubbene (alle?) som har fått forespørsel om å delta i prosjektet. Cavalierklubben har sagt nei vet jeg :( 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SusanneL skrev:

ng. hvilke raser som er brachycephalic (korte snuter) så er det en gjeng raser som neves (enkelt google-søk) som i alle fall forbauset meg noe. F.eks. cavalier king charles spaniel, chihuahua, engelsk mastiff, napolitansk mastiff, chow chow, shar pei, newfoundlandshund, cane corso.. 

At cavalier, chihuahua og chow chow er ,med, forundrer meg ikke det minste.. Nå har jeg ikke sett så veldig mange chow'er i 'privat' setting men det å f.eks se en unghund som veldig gjerne vil leke med andre hunder, må legge seg ned å dra etter pusten, etter noen få meter..det er bare trist. 

Chihuahua..hvor mange er som IKKE er berørt ? Men som tidligere nevnt, det er jo 'bare' chihuahuahoste og ikke noe å bry seg om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne testen til NKK krever vel ikke all verdens av bikkjene den heller, jeg lurer på om det ikke var snakk om 15 minutters gange på tredemølle, i 5 km/t. Jeg kan ikke si at jeg føler at det er å gjøre noe, men det er sikkert greit å kunne henvise til en sånn test når kritikken blir for plagsom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, QUEST skrev:

At cavalier, chihuahua og chow chow er ,med, forundrer meg ikke det minste.. Nå har jeg ikke sett så veldig mange chow'er i 'privat' setting men det å f.eks se en unghund som veldig gjerne vil leke med andre hunder, må legge seg ned å dra etter pusten, etter noen få meter..det er bare trist. 

Det er vistnok helt normalt at en chow-chow liker å gå på tur frem til den er ca tre år og så gidder de vistnok ikke mer. 

Gidder eller orker ikke?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, 2ne skrev:

Denne testen til NKK krever vel ikke all verdens av bikkjene den heller, jeg lurer på om det ikke var snakk om 15 minutters gange på tredemølle, i 5 km/t. Jeg kan ikke si at jeg føler at det er å gjøre noe, men det er sikkert greit å kunne henvise til en sånn test når kritikken blir for plagsom. 

Øh..klarer ikke hundene en slik 'test' så er det vel ikke mye liv å snakke om.. Det er jo snakk om en liten spasertur til butikken..:no:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kokospaniel skrev:

Det er vistnok helt normalt at en chow-chow liker å gå på tur frem til den er ca tre år og så gidder de vistnok ikke mer. 

Gidder eller orker ikke?? 

Akkurat.. Ja de eksemplene jeg har sett så var de ikke så gamle engang.. 'normal' tur var at hunden la seg ned, med gjevne mellomrom..:|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wilhelmina skrev:

Såvidt jeg har skjønt er det raseklubbene (alle?) som har fått forespørsel om å delta i prosjektet. Cavalierklubben har sagt nei vet jeg :( 

Hvordan kan klubben ha sagt nei om halve styret og mange medlemmer har protestert på dette? Er det tatt opp som styresaker eller på årsmøte der alle kan stemme? Det skal være mulig å få det som sak på årets/neste års årsmøte og gjøre om det vedtaket. Underskriftskampanjer hjelper ikke... 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Jeg husker forresten den engelske bulldoggen som bodde på Holter da jeg bodde der. Jeg så den ute på tur rett som det var... men det var alltid maks 200 m hjemmefra - og da satt den som regel i grøfta :( 

Fryktelig praktisk da..at den ikke var i stand til å gå så langt hjemmefra..:ermm: Jeg har tenkt noen ganger, at hvis man kunne vist diverse ekstremrase -eiere røntgen bilder/skjelett av en SH f.eks og deres rase, hadde det nådd inn, så å si? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, QUEST skrev:

Fryktelig praktisk da..at den ikke var i stand til å gå så langt hjemmefra..:ermm: 

Kjempepraktisk vøtt... kanskje jeg må bytte ut krekene jeg har her med en sånn, så slipper jeg å ha dårlig samvittighet for at jeg ikke gidder å gå på tur :aww:.

4 minutter siden, QUEST skrev:

Jeg har tenkt noen ganger, at hvis man kunne vist diverse ekstremrase -eiere røntgen bilder/skjelett av en SH f.eks og deres rase, hadde det nådd inn, så å si? 

Jeg tror vel dessverre ikke folk hadde tatt det inn over seg engang.... 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Kjempepraktisk vøtt... kanskje jeg må bytte ut krekene jeg har her med en sånn, så slipper jeg å ha dårlig samvittighet for at jeg ikke gidder å gå på tur :aww:.

Jeg tror vel dessverre ikke folk hadde tatt det inn over seg engang.... 

Ja, man kan jo reklamere med at rasen er veldig grei å ha løs, den kommer seg ikke langt hjemmefra.. 

Nei, jeg frykter du har rett.. Hvis man sammenligner f.eks engelsk bulldog med mennesker, så ville jo ett menneske med de samme fysiologiske 'trekk' ha vært ekstremt handicappet.

Noen ganger tror jeg kanskje at man blir 'blind' for hva man har i hus. Man blir så vant med det, at man ikke 'ser' det som andre ser. For en god del år siden, så hadde jeg orientalere( katt) og det var faktisk først da jeg fikk huskatt i hus, at jeg virkelig så hvor ekstreme de var( hodene først og fremst) og mine katter var langt fra så ekstreme som mange av de man ser nå. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
25 minutter siden, tulip skrev:

Hvordan kan klubben ha sagt nei om halve styret og mange medlemmer har protestert på dette? Er det tatt opp som styresaker eller på årsmøte der alle kan stemme? Det skal være mulig å få det som sak på årets/neste års årsmøte og gjøre om det vedtaket. Underskriftskampanjer hjelper ikke... 

 

Sikkert på samme måte som det beryktede styret i papillonklubben. Diskuter det, ta en avgjørelse som gagner dem selv uten å spørre medlemmene, og møt opp på RS og stem på vegne av medlemmer som ikke vet at det stemmes over noe en gang før etterpå. 

 

13 minutter siden, Siri skrev:

Jeg tror vel dessverre ikke folk hadde tatt det inn over seg engang.... 

Det tror ikke jeg heller. Når eierne av hunder som tydelig sliter i denne undersøkelsen kan si at deres hunder ikke sliter med pusten og ikke lager veldig mye lyd når de puster så hadde de vel heller ikke forstått at det de så på et røntgenbilde var skremmende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, QUEST skrev:

Noen ganger tror jeg kanskje at man blir 'blind' for hva man har i hus. Man blir så vant med det, at man ikke 'ser' det som andre ser. For en god del år siden, så hadde jeg orientalere( katt) og det var faktisk først da jeg fikk huskatt i hus, at jeg virkelig så hvor ekstreme de var( hodene først og fremst) og mine katter var langt fra så ekstreme som mange av de man ser nå. 

Jeg tror det er veldig lett å bli blind for det man selv har i hus. Evt er det jo også mangel på kunnskap. Jeg hadde en chihuahua for en haugmange år siden - første gangen han fikk et anfall av "insneezing" trodde vi han skulle dø - det var et skikkelig anfall liksom, og han hadde jo en del slike den korte tida han levde. Han ble aldri undersøkt for det, for det gikk jo over etter noen sekunder (10-15 kanskje) sant? Da var det jo ikke noe problem... :aww: Vi hadde jo overhodet ingen kunnskap om sånt den gangen (på 70-tallet). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tulip skrev:

Hvordan kan klubben ha sagt nei om halve styret og mange medlemmer har protestert på dette? Er det tatt opp som styresaker eller på årsmøte der alle kan stemme? Det skal være mulig å få det som sak på årets/neste års årsmøte og gjøre om det vedtaket. Underskriftskampanjer hjelper ikke... 

Hvis jeg ikke husker feil ble det nedstemt med én stemme flertall i styret. Det har aldri vært oppe på årsmøte så da har det vel kun vært tatt opp innad i styret. Underskriftskampanjer hjelper kanskje ikke på selve vedtaket, men det sender jo sterke signaler til styret om medlemmenes holdning til saken.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...