Gå til innhold
Hundesonen.no

""Ingen av bulldoggarna med BOAS i studien klarade holländarnas besiktningskrav"


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

Fra cavaliergruppa på FB:

"På styremøtet i Norsk cavalier klubb i august ble et meget viktig tema diskutert, idet Cavalierklubben ble invitert av NKK til å delta i en arbeidsgruppe for hunder med kortsnuteproblematikk/pusteproblematikk. I styret ble det ved avstemning besluttet IKKE å delta i denne arbeidsgruppen, med tre mot to stemmer. I Styremøtereferat, 2.08.16, kan man lese at flertallet i styret (3 personer) bl.a. begrunner avgjørelsen med at: ”Pusteproblemer er ikke vanlig på rasen,....”. (Ref.1, Styrereferat, 2.08.16). To av styrets fem faste medlemmer stemte imidlertid FOR å delta i denne arbeidsgruppen. Disse to har skrevet en protokolltilførsel til styremøtetsreferat 2.08.16, og her anfører de to styremedlemmene bl.a. at de mener det å IKKE delta i NKKs arbeidsgruppe strider imot Cavalierklubbens egne lover og statutter."

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Altså, man kan jo skille mellom pest og kolera også. Schäferen blir ikke friskere av at man sammenligner med raser som er verre stelt. De har nok å ta tak i selv om pusteproblemer ikke er en av tingen

Trist men bra. Utrolig kjipt for hundene, men veldig bra at man begynner å gjøre objektive og vitenskapelige tester. Veldig bra at dette er publisert i det som virker som et velrennomert tidsskrift og

24/28 bulldog eiere oppfattet at de har friske hunder. Ingen av dem oppfattet at hunden har problemer med pusten....  Ellers var det mest spesielle at to av kontrollhundene trengte 10min på å innh

17 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Fra cavaliergruppa på FB:

"På styremøtet i Norsk cavalier klubb i august ble et meget viktig tema diskutert, idet Cavalierklubben ble invitert av NKK til å delta i en arbeidsgruppe for hunder med kortsnuteproblematikk/pusteproblematikk. I styret ble det ved avstemning besluttet IKKE å delta i denne arbeidsgruppen, med tre mot to stemmer. I Styremøtereferat, 2.08.16, kan man lese at flertallet i styret (3 personer) bl.a. begrunner avgjørelsen med at: ”Pusteproblemer er ikke vanlig på rasen,....”. (Ref.1, Styrereferat, 2.08.16). To av styrets fem faste medlemmer stemte imidlertid FOR å delta i denne arbeidsgruppen. Disse to har skrevet en protokolltilførsel til styremøtetsreferat 2.08.16, og her anfører de to styremedlemmene bl.a. at de mener det å IKKE delta i NKKs arbeidsgruppe strider imot Cavalierklubbens egne lover og statutter."

Men om dette er noe medlemmene vil være med å bestemme, så er det bare å ta det opp på GF. Sender man inn et forslag til GF så skal det tas opp, og da får de medlemmene som gidder å engasjere seg muligheten til å være med å bestemme. Da har ikke styret så innmari mye de skulle sagt lenger, de er nødt til å gjøre som bestemt på GF. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
3 timer siden, QUEST skrev:

Noen ganger tror jeg kanskje at man blir 'blind' for hva man har i hus. Man blir så vant med det, at man ikke 'ser' det som andre ser. For en god del år siden, så hadde jeg orientalere( katt) og det var faktisk først da jeg fikk huskatt i hus, at jeg virkelig så hvor ekstreme de var( hodene først og fremst) og mine katter var langt fra så ekstreme som mange av de man ser nå. 

Jeg har en rase som er kvadratisk i kroppen. Før jeg fikk rasen selv syntes jeg at de så fryktelig korte og rare ut, og at de hadde hatt en bedre kropp om de var litt lengre. Nå er selvfølgelig ikke dette et sånt ekstremt trekk, det har andre fornuftige funksjoner og min kvadratiske hund kan lett trekke 3 mil uten å bli spesielt sliten. Men poenget er at jeg ikke ser det lenger. Jeg vet jo om det, for jeg er veldig bevisst på fysikk og kroppsbygning hos hund, men jeg ser det ikke lenger i hverdagen. Jeg har blitt vant til det og det som var rart, har blitt normalen. Om samme prosesser i hjernen vår gjelder med mer ekstreme fysiske trekk som fører til pusteproblemer osv, ja, så er det ikke rart mange raser er ute og kjører. Når det i tillegg blir fremelsket på utstillinger og fremstilt som det riktige eksteriørtrekket, så "ser" nok ikke folk det til slutt. Da tror jeg det må sterkere skytts til for å vise raseentusiaster hvor ekstremt det faktisk er, og hvordan det påvirker hundene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triste greier, men ikke helt uventet. Hadde vært fint med en skikkelig kartlegging av flere raser.

På 5.2.2017 at 11:54 AM, Siri skrev:

Det som er interessant, er jo at det faktisk ikke bare er kortsnuteraser som har pusteproblemer. En rase jeg kjenner litt til, som man aldri skulle tro hadde problemer med åndedrettet (de har lang snute), har faktisk begynt å skalere "pusten" nettopp fordi de lager mye lyd når de puster. Og man kan faktisk høre det når man er rundt ringen - det er mye lyd på dem (og da ikke som i bjeffing faktisk). 

Nå ble jeg nysgjerrig, hvilken rase er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, *Kat84* skrev:

Sikkert på samme måte som det beryktede styret i papillonklubben. Diskuter det, ta en avgjørelse som gagner dem selv uten å spørre medlemmene, og møt opp på RS og stem på vegne av medlemmer som ikke vet at det stemmes over noe en gang før etterpå. 

Men da er det ugyldig vedtak, det er lov å kreve åpen stemmetelling ( de som ikke er tilstede skal ha forhåndsstemte skriftlig) osv. Nå vet jeg jo at denne klubben er kaputt, men om man følger med og setter seg litt inn i regler kan man avsløre slikt på stedet.

5 timer siden, Wilhelmina skrev:

Hvis jeg ikke husker feil ble det nedstemt med én stemme flertall i styret. Det har aldri vært oppe på årsmøte så da har det vel kun vært tatt opp innad i styret. Underskriftskampanjer hjelper kanskje ikke på selve vedtaket, men det sender jo sterke signaler til styret om medlemmenes holdning til saken.

Men hvorfor i all verden har man ikke lagt dette inn som sak til årsmøtet med en gang om man var uenig. Underskriftskampanjen kunne heller vært rettet mot å verve forhåndsstemmer/ få folk til å møte opp og stemme. Dette burde iallefall styremedlemmene visst var den enkleste og mest korrekte veien å gå. Det er muligens for seint for årets møte, men da må de leggedet inn til neste års allerede nå! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tulip skrev:

Men hvorfor i all verden har man ikke lagt dette inn som sak til årsmøtet med en gang om man var uenig. 

Flesteparten av medlemmene (det vil si de av oss som ikke finleser alt av møtereferat) ble først gjort oppmerksomme på det nå i desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Flesteparten av medlemmene (det vil si de av oss som ikke finleser alt av møtereferat) ble først gjort oppmerksomme på det nå i desember.

Og desember hadde vært i plenty tid før årets møte.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, tulip skrev:

Men da er det ugyldig vedtak, det er lov å kreve åpen stemmetelling ( de som ikke er tilstede skal ha forhåndsstemte skriftlig) osv. Nå vet jeg jo at denne klubben er kaputt, men om man følger med og setter seg litt inn i regler kan man avsløre slikt på stedet.

Det kan jo hende at styret står fritt til å gjøre vedtak ang avl og oppdrett. I vår klubb har vi aldri tatt opp slike ting på årsmøtet. Det har styret avgjort i egne saker på styremøter. Det kan heller ikke forhåndsstemmes på saker til et årsmøte. Det er kun på personvalg man kan tillate forhåndsstemmer. En sak kan endre karakter gjennom diskusjonen på et årsmøte, ergo vil en stemme for eller i mot en innstilling være ugyldig dersom vedtaket endres av årsmøtet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
52 minutter siden, tulip skrev:

Men da er det ugyldig vedtak, det er lov å kreve åpen stemmetelling ( de som ikke er tilstede skal ha forhåndsstemte skriftlig) osv. Nå vet jeg jo at denne klubben er kaputt, men om man følger med og setter seg litt inn i regler kan man avsløre slikt på stedet.

Men da forutsetter det jo at de faktisk klarer å opplyse om ting, og skrive ned ting og gjøre det tilgjengelig for medlemmene :P 
Men ja, det var mye som ble oppdaget gjennom andre klubbers referater og regnskaper. Det er jo en grunn til at det første styret ble kastet på årsmøtet :P  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.2.2017 at 10:37 PM, *Kat84* skrev:

Seriøst; den kollapsen som jeg OFTE linket til info om inne på gruppa Miniatyrhundefolket (hysteriks gruppe, hjelpes så mye dilleeiere som er der! :o ) ble faktisk sur på meg. NEI! Det er IKKE slik det er i den videoen jeg la ut! Jeg vet bedre enn deg hva det er, og kjenner min hund best! 

Uvitenhet og blindhet er nok det største problemet. For folk som bare vil ha en hund som har et tiltalende ytre uten å tenke over hva som gir dem det menneskelige babypreget. 

Trist... 

Har du denne videoen enda? Min papillon har litt problemer medmed dette. Ikke noe alvorlig, men jeg har alltid syntes synd på henne når det skjer. Det kan ikke være godt. Jeg kjenner også en blanding av papillon og chihuahua som har problemer med dette, mye mer enn min. Det er trist :(

Trist dokumentasjon om disse kortnesede hundene.. Håper det gjør at folk blir litt klar over at de har et problem og at noe blir gjort med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, MegaMarie skrev:

Har du denne videoen enda? Min papillon har litt problemer medmed dette. Ikke noe alvorlig, men jeg har alltid syntes synd på henne når det skjer. Det kan ikke være godt. Jeg kjenner også en blanding av papillon og chihuahua som har problemer med dette, mye mer enn min. Det er trist :(

Trist dokumentasjon om disse kortnesede hundene.. Håper det gjør at folk blir litt klar over at de har et problem og at noe blir gjort med det.

Jeg har en av Aragon som er lagret på Min Sky tror jeg. 
Og jeg lagret ikke den youtube videoen, men jeg kan se om jeg finner igjen! Det du ser det på er at de får breiere benstilling i front, akkurat som de prøver å åpne luftveiene helt fra lungene. 
Og du ser tydelig på måten de beveger hodet frem og nedover at de puster utover for å få pusten. 

Jeg legger inn link her om jeg finner det igjen! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...