Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny valp på 4mnd


Heiho
 Share

Recommended Posts

Håper noen kan svare på noen spørsmål her :-) 

vi har kjøpt valp på 4 mnd hos en familie som ikke kunne ha han lengre. Han var da stueren og hadde vært alene hjemme en del (en arbeidsdag). Vi fikk han en torsdag og hadde da planlagt og bruke langhelga på å bli kjent med han og bruke noe tid på hjemme alene trening. Men det virker som han får helt panikk når vi forlater han. Hvis vi bare skal på do for eksempel. Har tenkt at det bare er fordi han er stressa fordi vi er en ny familie og det er nye omgivelser. Jeg jobber turnus, men er nødt å dra på jobb mandags ettermiddag. Så da må valpen være alene 1,5 - 2 timer. Har dere noen erfaringer med dette? Er kjemperedd for at han har begynnende seperasjonssangst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 4 mnd gammel valp er sjelden stabilt trygg alene hjemme en hel arbeidsdag. Hvordan var han alene der han var før? I bur? Eget rom? Hele huset?

I tillegg, og spesielt med en så ung hund, så bør dere bruke god tid på å la hunden få bli vant til sitt nye hjem FØR dere så starter alenetreningen fra scratch og bruker litt tid på det. HVIS hunden da er noenlunde trygg på alenetreningen fra før så ser dere det og det vil gå ganske fort, men det kan også ta like lang tid som med en liten valp. En langhelg fra dere fikk valpen er uansett for kort.

Er det ingen andre i familien som kan passe ham?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eierne som hadde han før hadde vel hatt han to uker før de begynte på jobb (noe som jeg syntes er litt kort). Men de sa det gikk veldig greit. De hadde han i bur når han var alene. Her hos oss virker han veldig engstelig for å være alene, men har begynt å falle mer til ro sånn ellers med oss. Han liker dog ikke å være i buret når døra er stengt.. Har sett litt på turnusen min og samboern min har mulighet til å komme hjem tidlig de dagene jeg har seinvakter. Deretter har jeg nattevakter og da er jeg jo hjemme på dagene, men skal forhåpentligsvis sove. Har og mulighet til å få ei venninne til å passe han de dagene vi begge må være på jobb på dagtid. På den måten er han ikke alene på totalt 2,5 - 3 uker og da har vi vel tid til hjemme alene trening slik at det blir bra? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Heiho skrev:

Eierne som hadde han før hadde vel hatt han to uker før de begynte på jobb (noe som jeg syntes er litt kort). Men de sa det gikk veldig greit. De hadde han i bur når han var alene. Her hos oss virker han veldig engstelig for å være alene, men har begynt å falle mer til ro sånn ellers med oss. Han liker dog ikke å være i buret når døra er stengt.. Har sett litt på turnusen min og samboern min har mulighet til å komme hjem tidlig de dagene jeg har seinvakter. Deretter har jeg nattevakter og da er jeg jo hjemme på dagene, men skal forhåpentligsvis sove. Har og mulighet til å få ei venninne til å passe han de dagene vi begge må være på jobb på dagtid. På den måten er han ikke alene på totalt 2,5 - 3 uker og da har vi vel tid til hjemme alene trening slik at det blir bra? 

Eieren sa det gikk greit? Men hvordan vet de det? Hadde de f.eks. opptak av han eller overvåkningskamera? Det kan jo tyde på at han ikke er så veldig glad i buret sitt og å være innestengt i det om han viser at han ikke liker det hos dere.

Det KAN jo selvfølgelig være at han klarte seg helt fint alene, men jeg har igrunnen mine tvil om at en valp på 10 uker synes det er helt OK å være hjemme alene en hel arbeidsdag altså. 

Jeg tenker dere bør gi han litt mer tid til å falle til ro i nytt hjem før dere begynner med alenetreningen. Er hunden litt stressa og fortsatt noe urolig/uvant i nye hjemmet, så kan dere ryke på en smell om dere begynner med alenetreningen for tidlig. Det KAN også være at tidligere eiere har ødelagt for dere ved å dra i fra han for lenge i for ung alder. Håper ikke det. Jeg ville gitt det en uke hvert fall, og ikke trent noe mer på det, så hvis det ser ut som han har falt til ro, kan dere begynne litt forsiktig :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere har opp til tre uker å gå på nå så ville jeg gitt ham en uke til å slå seg helt til ro, og så begynne så smått på scratch med alenetreningen. Les dere opp på tips, sørg for at han er sliten, har tilgang på vann og noe å leke med/tygge på, begrens skademuligheter, ha på radio osv.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...