Gå til innhold
Hundesonen.no

Tynn hund som er med lite interesse for mat..


vhp
 Share

Recommended Posts

Har en landseer hanne på nesten 2 år som er tynn,og i tillegg lite interessert i mat. Han vil ikke ha frokost, og spiser gjerne bare halvparten av kveldsmaten om jeg er heldig.. 

Han får rc4800 for å få i seg mest mulig kalorier når han først spiser, han vil ikke ha vom eller ister/spekk. Favoritten hans er makrell i tomat,men det er bare om han er sulten. Så da vurderer jeg forbytte. Noen forslag? Det må  jo være noe som smaker veldig godt, tenker noe med mye kjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at han er undersøkt av veterinær så det ikke er smerter/ubehag som gjør at han ikke spiser? :)

Det er jo ikke helt uvanlig at unge hannhunder har det med å spise lite i perioder, men det er selvfølgelig kjipt med hund som bare blir tynnere og tynnere.

Jeg ville sjekket ut for eksempel Orjien, Acana eller det som er min sin nye favoritt, Brit care. Spiser han andre typer boksmat? Vi har ikke tilgang på VoH så her har det i perioder gått mye i Wolf of wilderness eller Lukullus som er kjøpt hos zooplus. Tenker som så at alt bikkja vil ha er ett pluss uansett kaloriinnhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maries skrev:

Det nye foret Victor & Sage er visst godt. Fikk en prøve fra hundebutikken og min synes de var kjempegode. Hun kan finne på å spytte ut godbiter om hun ikke liker de :P

Det heter Vigor & Sage. :lol: 

Mine elsker forøvrig også det fôret, men det inneholder ikke særlig med fett. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, vhp skrev:

Har en landseer hanne på nesten 2 år som er tynn,og i tillegg lite interessert i mat. Han vil ikke ha frokost, og spiser gjerne bare halvparten av kveldsmaten om jeg er heldig.. 

Han får rc4800 for å få i seg mest mulig kalorier når han først spiser, han vil ikke ha vom eller ister/spekk. Favoritten hans er makrell i tomat,men det er bare om han er sulten. Så da vurderer jeg forbytte. Noen forslag? Det må  jo være noe som smaker veldig godt, tenker noe med mye kjøtt?

Har du prøvd fish4dogs sitt våtfor med makrell? Det går jo fint å blande litt i tørrforet for å gjøre det mer fristende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Line skrev:

Men er hunden mager eller slank? Å være tynn er jo ikke noe problem i seg selv, om det ikke er sykelig. Er hunden fulgt opp av veterinær? Hvor mye får han brukt seg fysisk?

Han er for tynn, det kjennes godt på ryggen og rompa. Burde vel vært nesten 10 kg tyngre.

Han har ikke vært hos veterinær pga dette, han er frisk og sprek ellers, og han er veldig glad i godbiter og jobber godt for belønning. Det går mye på at han ikke gidder å ta seg tid til å spise alt han bør, også en grunn til høyenergifor for da kan han spise mindre mengder.

Han løper løs i skauen hver dag og er en veldig aktiv type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn unghund som spiser lite, men heldigvis er innenfor normalen selv om han er i nedre del av vektskalaen. Jeg har prøvd mange forskjellige for for å finne noe han liker, Brit Care er det første han liker godt nok til å fortsatt ta imot som godbiter og spise opp det han får i skåla. Jeg bruker Showdog med fisk, men har også en liten sekk høyenergifor fra Brit Care jeg tar et par forkuler fra til hvert måltid. Jeg kombinerer med Canagan fordi han fungerer godt på det, han er ikke like gira på det men spiser når det er blanda med vom.

For deg ville jeg anbefalt tur til vet, det kan være problemer med tenner eller annet ubehag som gjør at han vegrer seg for å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg jo det at det kan virke som at bikkja er sykelig tynn, det er han altså ikke. Men han er for tynn, og ønsker uansett at han spiser mer/bedre. Derfor ønska jeg tips om velsmakende for, men tar en tur til dyrlegen for å sjekke han uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pixie skrev:

Har du prøvd fish4dogs sitt våtfor med makrell? Det går jo fint å blande litt i tørrforet for å gjøre det mer fristende.

Det er veldig lite fett i f4d, så jeg ville ikke anbefalt det föret til en hund som sliter med å holde vekten. Jeg vurderte F4D for å slanke en hund liksom :P 

Har du prøvd blodpulver på maten? Iblant må man bare bite i det sure eple og variere maten til hunden ved hjelp av smak (kattemat/blodpulver/billig boksmat/fersk kjøtt/frystørket vom osv osv) Så lenge hunden ellers er frisk :) Hadde selv en schäferhund som var slik hele livet. Enkelte periode bare spiste han ikke, og for å få i han næring så måtte jeg bare utnytte det jeg hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han fått ormekur? 

Jeg hadde en hund som var småsyk en periode og dermed spiste litt dårlig. For å få i henne mat så hadde jeg lommene fulle av maten hennes, og ga henne mat mens vi var på tur - brukte altså tørrfôret hennes som godbiter som hun fikk masse av på tur. Da fikk jeg i henne nok. Evt kan du jo forsøke å gi maten som godbitsøk? Gjør maten litt mer attraktiv liksom, fordi han må jobbe for den? 

Ellers er jeg enig med JeanetteH - OM det hjelper, så gi litt ekstra godt oppi maten for å få ham til å spise. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene hannhunden min har alltid vært på den tynne siden, og å fôre på RC4800 hjalp ikke et gram. Av alle ting la han på seg 3 kg av RC skin care (veterinærserien) ila et par sekker (fra 17 til 20kg). God smakelighet i fôret, som også gjorde at han spiste mer og ikke ble lei etter en sekk. Nå er dette litt over 1 år siden, og han har nå i jakta fått en god blanding av skin care og valpefôr, ikke gått ned så alt for mye selv om han har jakta mye :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siri skrev:

Har han fått ormekur? 

Jeg hadde en hund som var småsyk en periode og dermed spiste litt dårlig. For å få i henne mat så hadde jeg lommene fulle av maten hennes, og ga henne mat mens vi var på tur - brukte altså tørrfôret hennes som godbiter som hun fikk masse av på tur. Da fikk jeg i henne nok. Evt kan du jo forsøke å gi maten som godbitsøk? Gjør maten litt mer attraktiv liksom, fordi han må jobbe for den? 

Ellers er jeg enig med JeanetteH - OM det hjelper, så gi litt ekstra godt oppi maten for å få ham til å spise. 

Ormekur var absolutt ingen dum ide, takk! Det burde jeg strengt tatt tenkt på sjøl.. Ellers får jeg bare variere mer med det jeg har oppi, det er dyrt og skulle fortsette å kaste alle den maten han ikke spiser opp..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De godbitene (tror de er) fra Provit kan også kjøpes inn i flere smaker og knuses over maten for å få han til å spise :) Blir vel ikke så alt for dyrt samt at man kan variere med smaker. Finnes også et pulver man skal drysse over maten med ekstra smak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for-tips, men har du prøvd mer fysisk trim? Det var det eneste som virkelig hjalp på ei tispe jeg hadde som var sånn, vi var mye ute til vanlig altså, men det ble da tydeligvis for lite/for lite krevende. Det også måtte jeg være hard med foringsrutinene, bort med maten tvært om hun ikke var interessert. Har du prøvd å gå ned til ett måltid pr dag, da gjerne litt ut på dagen? Prøvd å gå tur før frokost? Ellers var sikkertstikk her tunfisk i olje over tørrforet på dager jeg måtte få i bikkja mat, feks før vi skulle på dagstur i fjellet e.l. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine hunder,  inkl de jeg har nå,  har vært tynne frem til de bikket 2 år. Verst i alderen 1, 5 -2. 

Pulien var skinn og bein. Radmager.  Tok det opp med vet faktisk, selv om jeg ofte har is i magen når det kommer til tynne unghunder.  Diagnosen var pubertet.  

Huskyen var også veldig tynn og på han synes det naturlig nok bedre, så der fikk vi tilmed kommentarer på hvor tynn han var. Fikk faktisk kjeft av en polakk . Why you not feed the dog!??!! :lol:

Ingen av de var særlig opptatt av mat,  det er de fortsatt ikke , men begge har lagt seg godt ut etter fylte 2 år.  Huskyen må faktisk slankes litt hvis han fortsetter å legge på seg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hjalp på min forrige hund var mye mosjon og matrester. Middagsrester over tørrforet. Han hadde vært tynn hele sitt liv helt til han kom til meg da han var 5 år. Etter noen måneder hos meg hadde han lagt på seg flere kilo.

Min erfaring er at dette går litt i arv. Hvordan var foreldrene når de var på samme alder?

 

Endret av ELH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...