Gå til innhold
Hundesonen.no

For og imot kastrering grunnet stress - tispe.


Tempus
 Share

Recommended Posts

Trodde aldri jeg skulle vurdere kastrering engang, men nå er både vi og dyra ganske slitne. Issi (3år) stresser noe voldsomt når både hu og den andre hunden har løpetid. Så det vil si totalt nesten 16 uker i året. Hu blir helt ille på å ri på den andre. Saga prøver å si ifra, men Issi driter jo glatt i det.

Nå har Saga løpetid. Issi går rundt og piper og finner ikke roen. Hu plager Saga konstant ved å nappe og slikke hu i ørene, dytte rumpa opp i ansiktet hennes og ri. Ute løper hu etter Saga for å lepje i seg tisset hennes og slikke hu bak. Hu hyler av fortvilelse når vi gang på gang må holde henne borte fra Saga. Trodde liksom det skulle være enklere å ha to tisper enn en av hvert kjønn. Men vi kunne jo liksågodt hatt en hannhund..

Issi er jo en type som blir fort stressa. Hu finner feks ikke roen når vi er på besøk hos andre eller hvis vi har fler på besøk hos oss. Hu bjeffer som en gal på andre hunder og det er da klin umulig å nå inn til henne. Hu var veldig redd da vi fikk henne for halvannet år siden. Hu glefsa etter oss når vi skulle gre henne eller klippe klør. Etter mye tålmodighet ligger/står hu nå helt rolig uten antydning til å bli "sint".

Så jeg trenger noen råd. Hva kan vi gjøre? Fordeler og ulemper ved sterilisering/kastrering. Funker det å kjemisk sterilisere? Finnes det i tilfelle noe som ikke har så mange bivirkninger? Eller er det kanskje dumt å i det hele tatt tenke i de baner??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda, høres utrolig slitsomt ut :hmm: Kanskje ta kontakt med Vet og høre med dem, de har nok noen råd.

Har du prøvd adaptil? For å se om hun blir generelt roligere, er jo vært et forsøk i alle fall.

Kjemisk kastrering el en hormonsprøyte er jo et alternativ, og Vet vil nok kunne fortelle deg mer om det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville først og fremst forsøkt å ha litt mer orden på henne. Sett en DAP i veggen (har akkurat nå veldig god effekt av det å utilpass og stressa tispe), ikke la henne grise med Saga, og still krav om ro og ok oppførsel. Da mener jeg at dere må trene på at hun skal ligge rolig på plassen sin, og sjansen er større for å få til dette om dere trener utenom perioder som er vanskelig. 

Jeg har ei kastrert tispe, men hun blei ikke kastrert fordi hun var stressa, men fordi hun blei helt crazy under egen løpetid. Det er veldig vanlig at kastrerte tisper blir litt roligere og latere (og får fryktelig pels og røyter hele året og får nedsatt forbrenning), men det har ikke samme effekt som på hormonelle hannhunder, trur jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med veterinær og få en oversikt over hvilke alternativer som finnes :) Som de andre sier ville jeg også prøvd adaptil. Min erfaring er at halsbånd i kombinasjon med tabletter i de første dagnene er best. Litt usikker på om tablettene er å få tak på i Norge, men zooplus.pl har ihvertfall så zooplus.no har sikkert også hvis de er godkjent i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Polfarer skrev:

Snakk med veterinær og få en oversikt over hvilke alternativer som finnes :) Som de andre sier ville jeg også prøvd adaptil. Min erfaring er at halsbånd i kombinasjon med tabletter i de første dagnene er best. Litt usikker på om tablettene er å få tak på i Norge, men zooplus.pl har ihvertfall så zooplus.no har sikkert også hvis de er godkjent i Norge.

Kun halsbånd, spray og stikkontakt-beholder, altså det som er til utvortes bruk som er lovlig i Norge. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...