Gå til innhold
Hundesonen.no

Bløder, cyste, operasjon?


Recommended Posts

Goldentispe f. 05, ble i fjor høst operert for å fjerne julsvulster. Begynte å blø mye, nesten så jeg mistet henne. Tatt blødprøver, kuaguleringtester osv, ga ingen svar. Helt tydelig bløder, fikk et par mnd senere et sår på ca 2 mm som blødde i over et døgn og måtte brennes av for å stoppes.

Drikker nå mer enn vanlig, tok ultralyd mtp livmorbetennelse på mandag. Fant en liten blødning i livmor, og en cyste på ene eggstokken. Anbefalt behandling er sterilisering, både jeg og dyrlege er redd vi kommer til å miste henne under operasjon pga blødninger. Hunden er i full form ellers, går gjerne mila på tur og virker ikke plaget annet enn at hun drikker mer enn vanlig. Jeg og dyrlege har enn så lenge blitt enige om å se det ann, siden hun er i så god form ellers. Noen som har opplevd noe lignende, tatt lignende valg eller har noen gode ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men disse symptomene på hypokoagulering har oppstått plutselig etter operasjonen?
Er det testet for hvilke faktor som er årsaken?

Eneste jeg kan tenke på som sikkert også er vurdert av veterinæren er å for eksempel gi noe som stimulerer frigjøring av von Willebrand's faktor eller overføring med konsentrert koagulasjonsfaktor fra plasma hvis en skulle ende på operasjon til slutt.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Snøfrost skrev:

Min venninne har en hund som er "bløder", hun har for lavt fibrinogen nivå. Ikke en vanlig bløder type med andre ord, men likefullt en bløder som er forbundet med risiko dersom hun en dag må opereres. 
Er din testet for fibrinogen? 

Hvilke rase? :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Polfarer skrev:

Hvilke rase? :D 

Apropos blødersykdom og mens du er her, kanskje du har svaret eller kan spørre en ekspert? Jjeg forstår ikke hva blødersykdommen grosseren kan ha egentlig går ut på, altså hva som er feil (hvilket gen det er, er ikke så veldig hjelpsomt). Fagspråket blir litt for innviklet og fjernt for meg. Det hadde vært kjekt å kunne forklare veterinæren i ordelag h*n kjenner igjen hva som faktisk feiler hunden min i tilfelle rottefelle. "Hunden min har fått påvist en defekt i P2Y12 via gentest" har så langt ikke akkurat ført til gjenkjennende nikk.  Så hva er det som blir feil/mangler når de har denne defekten og hva kan man gjøre ved en evt. operasjon for å hindre blødning? :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Argyr skrev:

Apropos blødersykdom og mens du er her, kanskje du har svaret eller kan spørre en ekspert? Jjeg forstår ikke hva blødersykdommen grosseren kan ha egentlig går ut på, altså hva som er feil (hvilket gen det er, er ikke så veldig hjelpsomt). Fagspråket blir litt for innviklet og fjernt for meg. Det hadde vært kjekt å kunne forklare veterinæren i ordelag h*n kjenner igjen hva som faktisk feiler hunden min i tilfelle rottefelle. "Hunden min har fått påvist en defekt i P2Y12 via gentest" har så langt ikke akkurat ført til gjenkjennende nikk.  Så hva er det som blir feil/mangler når de har denne defekten og hva kan man gjøre ved en evt. operasjon for å hindre blødning? :flowers:

Kort fortalt er det ADP reseptorene på blodplatene som ikke fungerer. 

Vi har faktisk eksamen som inkluderer temaet på tirsdag så det passer jo fint med sånne spørsmål nå :D Skal gå igjennom etterpå og se om jeg finner mer info. Akkurat den mutasjonen tror jeg ikke vi har gått igjennom, men hvis jeg tenker riktig så vil det gjøre at fibrinogen ikke binder til blodplatene, noe som igjen gjør at det ikke dannes noen link mellom bloplatene sånn at pluggen som stopper en blødning ikke oppstår. 

Var det forståelig? :lol: 

I forhold til behandling ved operasjon så er det vel overføring av blodplater med fungerende reseptorer som er letteste metode :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Polfarer skrev:

Kort fortalt er det ADP reseptorene på blodplatene som ikke fungerer. 

Vi har faktisk eksamen som inkluderer temaet på tirsdag så det passer jo fint med sånne spørsmål nå :D Skal gå igjennom etterpå og se om jeg finner mer info. Akkurat den mutasjonen tror jeg ikke vi har gått igjennom, men hvis jeg tenker riktig så vil det gjøre at fibrinogen ikke binder til blodplatene, noe som igjen gjør at det ikke dannes noen link mellom bloplatene sånn at pluggen som stopper en blødning ikke oppstår. 

Var det forståelig? :lol: 

I forhold til behandling ved operasjon så er det vel overføring av blodplater med fungerende reseptorer som er letteste metode :) 

Takk, det var oppklarende! :flowers: Det er en snodig sak, for det er som regel kun ved større operasjoner man merker noe til det, (kalles også "post operative hemorrhage") så det er tydeligvis ikke helt defekt. :icon_confused:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Argyr skrev:

Takk, det var oppklarende! :flowers: Det er en snodig sak, for det er som regel kun ved større operasjoner man merker noe til det, (kalles også "post operative hemorrhage") så det er tydeligvis ikke helt defekt. :icon_confused:

Koagulasjonskaskaden er rimelig kompleks og det er mye som skjer samtidig, så en feil ett sted betyr ikke nødvendigvis at hele kaskaden stopper opp eller ikke fungerer :) Men ved større blødninger, som etter en operasjon, kommer gjerne de defektene som ved små blødninger har lite å si til syne fordi de andre faktorene ikke klarer å "redde" den ikke-fungerende delen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Polfarer skrev:

Koagulasjonskaskaden er rimelig kompleks og det er mye som skjer samtidig, så en feil ett sted betyr ikke nødvendigvis at hele kaskaden stopper opp eller ikke fungerer :) Men ved større blødninger, som etter en operasjon, kommer gjerne de defektene som ved små blødninger har lite å si til syne fordi de andre faktorene ikke klarer å "redde" den ikke-fungerende delen. 

Det ga mening. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...