Gå til innhold
Hundesonen.no

Tåler hunden vi har i hus, men alergisk mot hund av samme rase?


Bordercollie
 Share

Recommended Posts

Hei! Vi har en border collie/ gordon setter på 4 år og samboer har aldri vist noen tegn til å være alergisk mot han, men nå har vi hentet en ny valp border collie/collie som han reagerer ganske mye på.. Er dette normalt? Det er jo så og si samme blanding? 

Kan det ha noe å gjøre med valpepelsen? 

Noe jeg kan gjøre for att valpen skal bli mer "alergivenlig"?

Han reagerte litt når vi fikk katten, men dette har roet seg og går greit så lenge han ikke har katten langt oppi ansiktet.

Han er ikke kjent med att han er alergisk mot pelsdyr:| og han reagerte ikke når vi hadde kaninene inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Bordercollie skrev:

Så det vill bedre seg når valpepelsen blir borte?

Kan gjøre. Det kan også hende at det selv om samboer tåler en border collie/gordon setter-blanding, så er det ikke sikkert at han tåler en border collie/collie-blanding, collie og gordon setter har ikke samme type pels, og det er ikke sikkert at border collien har den samme pelsen som border collien heller, det er jo en veldig lite homogen rase. Det kan også hende at siden dere allerede har en katt og en hund, at allergien til samboeren din har blitt verre, og at valpen dere har fått nå er dråpen som får begeret til å renne over. Katt er vel absolutt ikke anbefalt hos folk som er pelsallergikere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En på kontoret mitt er veldig allergisk mot retrievere og settere. Hun tåler min hund, kan klappe på henne, men kommer det en setter eller retriever på jobben så må hun gå hjem, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner! 

Jeg tenkte jo ikke på dette når vi hentet valpen.. Han har jo ikke reagert på corgi,mastiff, golden retriever, flatcoated retriver osv som vi har møtt, passet og koset mye med.. så det falt meg jo ikke inn att han da kanskje ikke tålte collie delen av valpen.. 

Han reagerte heller ikke på kaninene vi hadde inne..

Får tvinge samboer til legen, så han kan få svar på hva han reagere på og om han event kan få noe for det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Bordercollie skrev:

Får tvinge samboer til legen, så han kan få svar på hva han reagere på og om han event kan få noe for det?

Det å ta allergismedisiner er en enkel affære i dag, da det var medisinene i tidligere tider som gjorde folk trøtte osv. Som multiallergiker som går på medisiner hver eneste dag hele året og likevel har en del plager, så kan jeg aldri begripe hvordan folk som "bare" er allergiske mot dyrepels ikke bare eter de pillene de kan få på resept, og dermed kan leve uten plager. :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Det å ta allergismedisiner er en enkel affære i dag, da det var medisinene i tidligere tider som gjorde folk trøtte osv. Som multiallergiker som går på medisiner hver eneste dag hele året og likevel har en del plager, så kan jeg aldri begripe hvordan folk som "bare" er allergiske mot dyrepels ikke bare eter de pillene de kan få på resept, og dermed kan leve uten plager. :P 

Haha, enig! Jeg har gått på allergitabletter daglig så lenge jeg kan huske :P Ikke noe bivirkninger av de. Men jeg har dessverre pådratt meg allergiutløst astma, sannsynligvis etter at vi bodde i en leilighet med sopp. Jeg reagerer dog mest på husstøvmidd, så det er om nettene jeg sliter mest. Selv om jeg har utslag på hund og katt på allergitesten. Jeg er mye mer allergisk mot katt enn hund da. Jeg kjenner det ganske fort om jeg er på besøk hos noen som har katt, selv om jeg ikke tar på katten(noe jeg ofte også gjør da, greier jo ikke la være). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to renrasede border collies, ene familiemedlemmet tåler den ene bra, den andre kan han reagere på selv på medisiner. Han reagerte også på vår ene portis, men ikke den vi hadde på fôr. Har en venninne som opplever det samme med mine nå. Så ja, forskjellige hunder av samme type kan merkes, valp er dog værre enn voksen som oftest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler ikke hund,katt, kanin, hest, høy og flis. Men jeg har både hatt hund, katt og kanin og ridd på hest. Jeg tåler veldig godt minne egene, men sliter med de vi har på skolen (Alaska Husky). Jeg har collie hjemme, hun er med meg overalt og trenger ikke medesiner for og ha henne. Men utehunder sliter jeg veldig med. Jeg tålte ikke den hunden jeg har hjemme nå i starten selv om hun er samme rase som Pia. Men jeg tar jo forholds regler. Nye hunder får ikke ligge i  senga eller ansikt kos før det har gått et par uker. Valper er ikke noe problem heldigvis. 

Legene sier at jeg tåler alt, men etter og ha nesten svimt av i både kaninstallen og hestestallen så får jeg nå medesiner og tar forhåndsregler. Allergi kan komme og gå. Men om man klarer og leve med det så er jo det det beste. Jeg tar gjerne medesin hverdag istedefor og kvitte meg med dyra minne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
1 time siden, SandyEyeCandy skrev:

Det å ta allergismedisiner er en enkel affære i dag, da det var medisinene i tidligere tider som gjorde folk trøtte osv. Som multiallergiker som går på medisiner hver eneste dag hele året og likevel har en del plager, så kan jeg aldri begripe hvordan folk som "bare" er allergiske mot dyrepels ikke bare eter de pillene de kan få på resept, og dermed kan leve uten plager. :P 

Det er fortsatt allergimedisiner som folk blir sløve av på markedet da. Men oppfordrer folk til å leite etter rett medisin jeg da for kjeledyr er iktige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, lijenta skrev:

Det er fortsatt allergimedisiner som folk blir sløve av på markedet da. Men oppfordrer folk til å leite etter rett medisin jeg da for kjeledyr er iktige

Jeg sa at ikke at slike medisiner ikke finnes, men at det i dag ikke er noe problem å finne medisiner som ikke sløver. Slike sløvende medisiner er stort sett merka, og omtales som "førstegenerasjons-antihistaminer". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis
Akkurat nå, SandyEyeCandy skrev:

Jeg sa at ikke at slike medisiner ikke finnes, men at det i dag ikke er noe problem å finne medisiner som ikke sløver. Slike sløvende medisiner er stort sett merka, og omtales som "førstegenerasjons-antihistaminer". 

Har du eksempler på medisiner mot hundeallergi som ikke sløver?

Søstra mi tåler ikke bikkja mi, og blir trøtt av aerius som skulle funke så bra.

Jeg har prøvd all verdens allergimedisiner, og blir trøtt av alle, til og med de hvor det står på esken at man ikke blir trøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Klematis skrev:

Har du eksempler på medisiner mot hundeallergi som ikke sløver?

Søstra mi tåler ikke bikkja mi, og blir trøtt av aerius som skulle funke så bra.

Jeg har prøvd all verdens allergimedisiner, og blir trøtt av alle, til og med de hvor det står på esken at man ikke blir trøtt.

Allergimedisinene i dag har pr definisjon ingen sederende effekt, mens det å være allergisk i seg sjøl veldig ofte er sløvende/gjøre deg trøtt, fordi kroppen jobber så innmari hardt med å reagere på verden. Aerius er feks ikke sløvende, mens Teldanex er det. Hva som funker for folk er dessverre ganske individuelt. Jeg, som har vært testperson for allergimedisiner, har feks aldri hatt så god effekt av en medisin som Aerius. :) Zyrtec, som selges reseptfritt, er hyppigere rapportert som trøtthetsframkallende enn feks Clarityn, sjøl om verken Telfast, Clarityn, Versal eller Zyrtec er sederende pr definisjon. Clarityn var det jeg gikk på før Aerius kom på banen, og jeg har aldri sett meg tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som går an å prøve, er å gi valpen Vom og Hundemat. Jeg vet bla søsteren min har reagert mindre på våre hunder (av ulike raser) og katten vår, og det eneste vi kan se som skiller seg fra de andre hundene hun har møtt, er at dyrene våre får rå mat og ikke tørrfôr. I tillegg til å vaske valpen ofte. Men det er jo forskjell å være noen dager på besøk og å bo permanent sammen med det man reagerer på, så en tur til legen vil nok uansett være det beste. Håper det løser seg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tine Kristine Lindbeck skrev:

Jeg tåler veldig godt minne egene, men sliter med de vi har på skolen (Alaska Husky). Jeg har collie hjemme, hun er med meg overalt og trenger ikke medesiner for og ha henne. Men utehunder sliter jeg veldig med.

Jeg sliter mer med utehunder og hunder med fet pels enn "rene" hunder. Hvis hunden har veldig fet pels(type du får belegg på fingrene når du klapper) så reagerer jeg mye mer på de.

33 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Allergimedisinene i dag har pr definisjon ingen sederende effekt, mens det å være allergisk i seg sjøl veldig ofte er sløvende/gjøre deg trøtt, fordi kroppen jobber så innmari hardt med å reagere på verden. Aerius er feks ikke sløvende, mens Teldanex er det. Hva som funker for folk er dessverre ganske individuelt. Jeg, som har vært testperson for allergimedisiner, har feks aldri hatt så god effekt av en medisin som Aerius. :) Zyrtec, som selges reseptfritt, er hyppigere rapportert som trøtthetsframkallende enn feks Clarityn, sjøl om verken Telfast, Clarityn, Versal eller Zyrtec er sederende pr definisjon. Clarityn var det jeg gikk på før Aerius kom på banen, og jeg har aldri sett meg tilbake. 

Jeg har gått på Aerius i hvert fall 10 år, om ikke mer. Det er definitivt den som har fungert best for meg. Det er ikke før de siste 3-4 årene at jeg begynte å ta de på kvelden, før tok jeg de på morgenen og har ikke følt de har vært sløvende. Jeg har tidligere brukt Cetirizin og Clarityn og de har ikke hatt noe særlig god effekt på meg.

47 minutter siden, Klematis skrev:

Har du eksempler på medisiner mot hundeallergi som ikke sløver?

Søstra mi tåler ikke bikkja mi, og blir trøtt av aerius som skulle funke så bra.

Jeg har prøvd all verdens allergimedisiner, og blir trøtt av alle, til og med de hvor det står på esken at man ikke blir trøtt.

Man kan jo oppleve medisiner forskjellig. Jeg går på Aerius og har ikke opplevd noen bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

 

1 time siden, SandyEyeCandy skrev:

Allergimedisinene i dag har pr definisjon ingen sederende effekt, mens det å være allergisk i seg sjøl veldig ofte er sløvende/gjøre deg trøtt, fordi kroppen jobber så innmari hardt med å reagere på verden. Aerius er feks ikke sløvende, mens Teldanex er det. Hva som funker for folk er dessverre ganske individuelt. Jeg, som har vært testperson for allergimedisiner, har feks aldri hatt så god effekt av en medisin som Aerius. :) Zyrtec, som selges reseptfritt, er hyppigere rapportert som trøtthetsframkallende enn feks Clarityn, sjøl om verken Telfast, Clarityn, Versal eller Zyrtec er sederende pr definisjon. Clarityn var det jeg gikk på før Aerius kom på banen, og jeg har aldri sett meg tilbake. 

 

41 minutter siden, Sprettballen skrev:

Jeg har gått på Aerius i hvert fall 10 år, om ikke mer. Det er definitivt den som har fungert best for meg. Det er ikke før de siste 3-4 årene at jeg begynte å ta de på kvelden, før tok jeg de på morgenen og har ikke følt de har vært sløvende. Jeg har tidligere brukt Cetirizin og Clarityn og de har ikke hatt noe særlig god effekt på meg.

Man kan jo oppleve medisiner forskjellig. Jeg går på Aerius og har ikke opplevd noen bivirkninger.

Har gitt opp allergimedisiner, jeg. Legene har ikke flere forslag, så jeg må bare vente til det dukker opp noe nytt, men jeg synes ingenting virker, da. Utover at jeg blir enda trøttere enn jeg var uten.

Men siden dette er en tråd om hundeallergi, så skulle jeg virkelig ønske det fantes allergimedisiner som fungerte på søstra mi, som også blir helt slått ut av medisiner, og må avstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som allergiker med hund, katt, og driver med hest, samt med en søster som er enda mer allergisk så har vi prøvd litt av hvert. Søs er type omtrent astma anfall allergisk mot hund. 
1. Allergimedisin. 1-2 ganger daglig og nesespray ved behov. (Jeg er værre på sommeren pga pollen og støv, allergisk mot det også) Selv bruker jeg Aerius tabletter og Avamys nesespray. Søs bruker Nasonex. 
2. Bade hunden regelmessig. 1 gang i måneden gjenommsnittlig kanskje? (Varier fra alt mellom 3 måneder imellom hver gang til ukentlig i andre perioder) 
3. PetalCleanse og lignende produkt når søs er involvert. Da ofte rett etter han er nybadet for max effekt, om vi skal på langtur i bil eller hun skal passe ham. 


Jeg reagerer definitivt mer på valper enn voksne. Så det gruer jeg meg litt til når det kommer en fluffball i hus etterhvert. :lol: Men heldigvis går det seg til når de skifter til voksenpels. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alle svarene her så mulig det blir smør på flesk, men likevel.. Mannen min er superallergisk mot div. Og også mot hunder. Vi har en Toller som han er allergisk mot, men han er den hunden han er minst allergisk mot kontra andre hunder. Valper er værst. Det virker som han har opparbeidet seg en toleranse på hunden vi har, men når vi passer andre tollere blir han mye værre. Altså, det virker som han tåler Midas så godt som han kan tåle en hund fordi han er vant til han, mens andre hunder med lik pels reagerer han på. Så det kan godt hende at han vil tåle valpen bedre når han blir vant til den. Og så er det som regel aller værst med valper ift allergi av en eller annen grunn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
På 2.2.2017 at 5:32 PM, Klematis skrev:

 

 

Har gitt opp allergimedisiner, jeg. Legene har ikke flere forslag, så jeg må bare vente til det dukker opp noe nytt, men jeg synes ingenting virker, da. Utover at jeg blir enda trøttere enn jeg var uten.

Men siden dette er en tråd om hundeallergi, så skulle jeg virkelig ønske det fantes allergimedisiner som fungerte på søstra mi, som også blir helt slått ut av medisiner, og må avstå.

Har dere prøvd vaksine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode råd og tips:D

Samboer mener han er for "mann" til å gå til legen så han ville heller slite seg igjennom tett nese og kløende øyner:P 

Men det har hjelpt mye etter jeg vasket valpen! Så jeg håper att med tiden så vill han tåle valpen like bra som han tåler eldste mann:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Bordercollie skrev:

Takk for mange gode råd og tips:D

Samboer mener han er for "mann" til å gå til legen så han ville heller slite seg igjennom tett nese og kløende øyner:P 

Men det har hjelpt mye etter jeg vasket valpen! Så jeg håper att med tiden så vill han tåle valpen like bra som han tåler eldste mann:ahappy:

For mann til å gå til legen?! Ja, da får han bare holde snavla og ikke klage et eneste pip til deg! Du gjør det du kan og når han ikke vil gjøre sitt, ja, da får han ha det så godt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...