Gå til innhold
Hundesonen.no

Planlegger pomeranian kull


Eliza
 Share

Recommended Posts

Er i prosessen med å planlegge kull på tispa mi. Løpetiden er rett rundt hjørnet og jeg gleder meg virkelig,dette kommer til å bli spennende og lærerikt! 

Jeg ønsker gjerne å høre om noen med små hunderaser har noen erfaringer å dele i forhold til utstyr og hva som er viktig å huske på. Jeg har selvfølgelig en ekstremt erfaren oppdretter i ryggen men vil gjerne høre fra flere :) 

Hannhund er funnet og helsesjekk er i orden så venter egentlig bare på at tispa skal løpe. 

Ettersom jeg gleder meg sånn så begynner jeg jo å tenke ut ideer allerede.. 

i utgangspunktet så skal hun kun ha dette ene kullet da jeg vil se hvordan valpene utvikler seg og om de tilfører rasen noe positivt før jeg bestemmer om det blir flere kull videre :) Dette gjør at slike til som valpekasse gjerne kan være av bruk og kast formatet framfor snekret,  noen med noen ideer på lure løsninger ? Størrelse, materiale, hva som lønner seg å ha oppi etc. 

Lurer også på lure ideer for hvordan lage det til for valpene og tispa når valpekassen begynner å bli for liten.. har stort hus med mange nivåforskjeller, ledninger og potensielt farlige ting for små pomeranian valper, så de bør nesten avskjermes fra dette. Vil jo gjerne gjøre det koselig for dem, men samtidig lett å renholde og lett for tispa å komme seg inn og ut. Noen med lure ideer og hva som er lurt å tenke på mtp dette? 

Andre erfaringer og lure tips taes imot med stor takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da ble det valper i denne heimen.. to vakre små pommer en tispe og en hanne. På store 148 g og 143 g. En veldig bekymret matmor under fødsel da det tok lang tid ( i mine øyne) og jeg møtte på mange be

Hei, så spennende tider du har foran deg! Nå har ikke jeg det som kan defineres som liten rase, men noen problemstillinger er jo universelle, så jeg svarer lell. Siden du ikke vet om det bli

Synes dag 10 er for tidlig å miste håpet på parring

Posted Images

Hei, så spennende tider du har foran deg!

Nå har ikke jeg det som kan defineres som liten rase, men noen problemstillinger er jo universelle, så jeg svarer lell.

Siden du ikke vet om det blir flere kull, kanskje det er noen du kan låne utstyr av? Hvis ikke ser jeg at flere med hell har brukt pallekarm fra Plantasjen og lignende - om én blir for lav, kan du jo bygge i høyden. 

Angående hva en har i kassa, så får du nok 14 svar om du spør 14 oppdrettere. Om det er et vinterkull, vil jeg bruke isopor eller isolasjonsplater underst, så ikke kassa står rett på gulvet - fordi jeg har et gammelt hus som er gulvkaldt. Helt underst har jeg stort sett plastduk for å beskytte gulvet mot fostervann, blod, tiss og bæsj. Over duken har jeg (om det ikke er vinter, da kommer det også et isolasjonslag) noe som kan absorbere tiss, og når valpene er helt små bruker jeg ofte slike tisselaken du kan få kjøpt på apotek, eventuelt helserelaterte utsalg om du har det rette nettverket. Når mine valper blir eldre, og tissedammene er større, har jeg vært fornøyd med å bruke aviser - de absorberer fint fuktighet, og jeg har aldri hatt problem med farging som noen mener er en ulempe. Mine valper har også vært stødige nok til å gå på dem. Men jeg passer på å fjerne alle tegnestifter. Aviser er relativt lett å få tak i gratis, få venner og familie til å samle inn og oppsøk trykkerier for å tigge restopplag. Selvfølgelig skifter en etter behov, både to og tre ganger i døgnet avhengig av kullets størrelse, men slike tisselaken fungerer ikke når valpene mine blir større, men jeg kan se for meg at de fungerer fint for pomeranian siden det også brukes på voksne hunder.

Over avisene har jeg wetbeds - tykke, varme pledd. Jeg har fleecepledd og ullpledd, avhengig av temperaturer og alt. Jeg pleier å dele valpekassa i to eller tre soner, slik at det i en halvdel bare er aviser med laken, mens en sone har aviser, laken og fleecepledd, og kanskje en tredje sone har aviser, laken, fleecepedd og wetbeds. Da kan tispa legge seg på kjøligere underlag om det er varmt for henne, uten å måtte forlate valpene. Det gir også litt ulike underlag for valpene å gå på, greit for mobilitet og kroppskontroll at de får teste ulike underlag. Derfor kan jeg også legge oppi en tynn IKEA-dyne, som er mykere og mer krevende å gå på, etter hvert som jeg ser hva de klarer. Når de begynner å oppsøke ett sted som toalett, har jeg gjerne en sone i valpekassa som er bare aviser.

Pass på at det er varmt nok i valpekassa. Om det er vanskelig å holde temperaturen oppe i rommet, så vet jeg noen legger varmeflasker og varmetepper i kassa, eller kjøper slik "griselampe" til å henge over kassa.

Dette varer i tre-fire uker, så ønsker de etter hvert mer plass og større verden å utforske, og da har jeg dem i stua - valpekassa står på soverommet i andreetasje, så jeg er med dem mest mulig og har kontroll på natta. På stua setter jeg opp grinder, slik at jeg har et sted de kan stenges inne midlertidig, ved behov, for eksempel hvis jeg må i dusjen, må vaske over gulv, osv. Ellers er de med oss i hverdagen fra de er rundt fire uker, selvfølgelig på sine egne premisser. De oppsøker ofte disse grindene (som har en port eller står åpen) for å sove, hvis de ikke sovner akutt der de var.

Når de blir eldre, og jeg må på jobb eller være borte fra dem over lenger tid, så er jeg så heldig at jeg har et rom delvis uten ledninger som jeg kan stenge de inne på - et helt enkelt rom som er valpesikret, hvor jeg vet de er trygge. Det er innerste del av et stort rom, med døråpning, så jeg har grind i døråpningen slik at de er der det er helt fritt for noe å ødelegge seg på, så kan jeg la en radio stå på for å gi dem lyder og lignende. Jeg legger inn leker og miljø, så de har noe å gjøre og erfare. Men så snart jeg er hjemme fra jobb, så er valpene med oss i stua, på kjøkkenet, ute, osv. Dette rommet har også dør ut i hagen, så de kan gå rett ut når jeg kommer hjem og leke der mens jeg vasker.

Uten at jeg vet hvordan huset ditt ser ut - for her er planløsningen slik at det ikke er noe problem å gi dem tilgang til en hel etasje, bare det er ryddig og ledninger er sikret, men dine valper kan jo få beveget seg mer på mindre plass enn mine, så kanskje du kan lage en binge som kan flyttes etter behov? Hvis du for eksempel kjøper 3 pakker med kompostgrinder fra Biltema, da får du 12 element du kan sette sammen, og får da en binge på cirka 3x3 meter, avhengig av om du fester elementene på høykant eller bredden. Det koster deg vel 500 kroner, tenker jeg. Om du har en liten krakk på hver side er kanskje mor sprek nok til at hun kan klatre over? Da kan du ta med deg bingen rundt i huset for å gi de ulike miljø og opplevelser, uten at de faller ned trappetrinn. Alternativt kan du også bruke disse elementene til å stenge av døråpninger og andre åpninger du vil beskytte valpene mot - heng elementene på en liten krok i dørkarmen. Eller kjøp barnesikre grinder fra IKEA, avhengig av hvor sterke og smarte dine valper er. På mitt forrige kull hadde jeg en slik enkel tregrind med krok øverst, og den ene pøbelen klarte å skvise seg ut ved å dytte på grinda nederst til hun kom seg ut mellom grind og karm - nå har jeg sikrere grind med festemekanisme oppe og nede. 

Ledninger må fjernes og gjemmes - løft de en meter fra gulvet og spikre på klemmer, eller kjøp ledningslister fra Clas Ohlson. Rydd bort det du er mest redd for, for valper gnager og tisseflekker renner. Eller sett kompostgrinder rundt TV-benken. Et hus må valpesikres, og det ser ikke alltid ut som en interiørkatalog i proseseen, hehehe.

Hvis du har gulv som er glatte for små valper eller som du er bekymret for, så kan du kjøpe en gulvbeleggsrest og legge utover der valpene er mest. Gulvbelegg er jo også lette å vaske, slik at ikke et parkettgulv blir ødelagt om du ikke ser en tisseflekk før neste dag.

Det var det jeg kom på i farta, erfaringer og planer jeg har ut fra kullene jeg har hatt hittil og hva jeg ser for meg å gjøre neste gang. Utstyr i forhold til selve fødselen har du kanskje kontroll på allerede?

Lykke til!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SFX tusen takk for gode tips :) 

fødselsutstyr har jeg allerede lest en del om og fått noen ideer samt planlegger en ganske grundig utspørring av min oppdretter ? Har forsåvidt bittelitt erfaring med denne prosessen da tispa mi ble tyvparret ved forrige løp og fikk abortsprøyte men likevel måtte igjennom fødsel av døde valper. Så jeg vet hun takler det bra og er veldig dyktig og rolig hvert fall :) gjorde meg jo noen erfaringer ved denne prosessen ( hadde aldri sett for meg at det kunne bli så mye søl ?) Men ja min oppdretter kommer nok til å få nok av spm fra meg ? Derfor jeg prøver å få flere tips fra andre steder også ang dette andre så han slipper å få alt for mange spm ?

Huset her er over 5 etg med hulrom i alle trappetrinn og relativt mange muligheter som må stenges av. ( åpne gelender og mange trappe opp og nedganger) Så jeg tenker å ha valpekassen på soverommet mitt i nederste etg så jeg har kontroll på tispa før fødsel og også valpene og tispa etter fødsel. Rommet er lett å holde valmt noe som kanskje heller blir et problem for nattesøvnen min da jeg liker å sove kaldt ? Ettersom det blir vår/sommer valper.. (forventet løpetid denne mnd) Så trenger kanskje ikke være bekymret for kalde gulv. 

Når valpene blir for "store" ( de blir jo aldri store ?) for valpekassen er tanken å ha de i gangen utenfor soverommet mitt. Her er det lett tilgang ut og ingen trapper å falle ned .. bare noen bokhyller, stikkontakter etc som kan skape hodebry ( men dette blir valpesikret ) tenker da at de i hovedsak er der nede ( er der jeg oppholder meg mest også ) største problemet blir inngjerding da jeg tror det blir ekstremt slitsomt å skulle vaske 30 kvm med skipsgulv ørten ganger dagen.. ettersom tispa mi er 20 cm høy tror jeg nemlig kompostbinge alternativet blir for høyt til at hun kommer til å bruke trappe forslaget ditt ( godt forslag da :) )  finnes det slike gjerder som er halvparten av høyden evt 1/3 ?( de er vel 60 cm høye om jeg husker rett?)Er det feks helt utenkelig å bruke to eller tre store pappesker hvor jeg kan kutte ut slik at tispen kommer seg ut uten hjelp ? Eller noen andre muligheter ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Eliza skrev:

@Line oj ja de var dyre ja ? Blir nok i meste laget når jeg ikke vet om det blir flere kull enn 1 enda ? Takk for tips da :) 

Ser den. Men med en så liten rase så må du dekke til nederste del av stengselet om du bruker andre varianter. Dette fordi det er fort gjort at de får hodet gjennom sprinklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Ser den. Men med en så liten rase så må du dekke til nederste del av stengselet om du bruker andre varianter. Dette fordi det er fort gjort at de får hodet gjennom sprinklene.

Det har jeg ikke tenkt på en gang .. så det noteres bak øret :) takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eliza skrev:

@SFX tusen takk for gode tips :) 

fødselsutstyr har jeg allerede lest en del om og fått noen ideer samt planlegger en ganske grundig utspørring av min oppdretter ? Har forsåvidt bittelitt erfaring med denne prosessen da tispa mi ble tyvparret ved forrige løp og fikk abortsprøyte men likevel måtte igjennom fødsel av døde valper. Så jeg vet hun takler det bra og er veldig dyktig og rolig hvert fall :) gjorde meg jo noen erfaringer ved denne prosessen ( hadde aldri sett for meg at det kunne bli så mye søl ?) Men ja min oppdretter kommer nok til å få nok av spm fra meg ? Derfor jeg prøver å få flere tips fra andre steder også ang dette andre så han slipper å få alt for mange spm ?

Min familie vet at når de skal kvitte seg med håndklær og sengetøy for å bytte ut til nyere, så er det bare å gi det til meg - jeg trenger alltid sånt. Håndklær som jeg bruker under fødsel for å hjelpe tispa å tørke valper, eller hvis valpene må jobbes med, kaster jeg gjerne - orker ikke vaske håndklær fulle av gørr... Samme med det som legges i valpekassa før fødsel, det er ikke da jeg bruker de dyreste ullpleddene. Jeg er litt squimish på blod og sånt, så det er så deilig å bare kaste alt i en søppelsekk framfor å håndtere det ved vaskemaskina senere...

Avhengig av hvor du bor, så er jo IKEA og JYSK to butikker som ofte har billige håndklær, eller salg på dette - det er greit å følge med og utnytte slikt framover. Store fleecepledd på IKEA koster en tier.

1 time siden, Eliza skrev:

Huset her er over 5 etg med hulrom i alle trappetrinn og relativt mange muligheter som må stenges av. ( åpne gelender og mange trappe opp og nedganger) Så jeg tenker å ha valpekassen på soverommet mitt i nederste etg så jeg har kontroll på tispa før fødsel og også valpene og tispa etter fødsel. Rommet er lett å holde valmt noe som kanskje heller blir et problem for nattesøvnen min da jeg liker å sove kaldt ? Ettersom det blir vår/sommer valper.. (forventet løpetid denne mnd) Så trenger kanskje ikke være bekymret for kalde gulv. 

Da ser jeg du har noen utfordringer, ja. Men å ha dem på soverommet synes i hvert fall jeg er veldig greit, da kan du sove ordentlig innimellom våking og sjekk av tispe og valper. Her er mine hunder vant til å sove på soverommet med meg, så det blir ingen overgang for dem heller. Bare for de som da tuppes ut av soverommet i den perioden :P 

Ha en gradestokk tilgjengelig, så du vet at det er varmt nok, anbefalt temperatur den første tiden er vel rundt 25 grader - du får heller sove med bare dynetrekket, og forsøke å holde varmen til der valpekassa er med varmelampe, varmeteppe og slikt. Tispa kan også synes at det blir varmt, derfor har jeg alltid slike "soner" som jeg beskrev, så hun ikke må pese på varme vetbeds.

Du kjenner jo ditt hus best, her er stuegulvet litt kjølig hele året fordi det er rett over en råkjeller som ikke er isolert, mens soverommet i andreetasje er varmere - for varmen søker jo oppover.

1 time siden, Eliza skrev:

Når valpene blir for "store" ( de blir jo aldri store ?) for valpekassen er tanken å ha de i gangen utenfor soverommet mitt. Her er det lett tilgang ut og ingen trapper å falle ned .. bare noen bokhyller, stikkontakter etc som kan skape hodebry ( men dette blir valpesikret ) tenker da at de i hovedsak er der nede ( er der jeg oppholder meg mest også ) største problemet blir inngjerding da jeg tror det blir ekstremt slitsomt å skulle vaske 30 kvm med skipsgulv ørten ganger dagen.. ettersom tispa mi er 20 cm høy tror jeg nemlig kompostbinge alternativet blir for høyt til at hun kommer til å bruke trappe forslaget ditt ( godt forslag da :) )  finnes det slike gjerder som er halvparten av høyden evt 1/3 ?( de er vel 60 cm høye om jeg husker rett?)Er det feks helt utenkelig å bruke to eller tre store pappesker hvor jeg kan kutte ut slik at tispen kommer seg ut uten hjelp ? Eller noen andre muligheter ? 

Jeg glemte å si det, men for stikkontakter finnes det jo sånne plugger for barnesikring du kan dytte i, så de ikke kan få strøm i seg. De kan gnage på selve støpselet, men det finnes det også knep for å unngå. Det som er i nederste hylle på bokhylla må kanskje vekk en stund, men det ser du jo, hvor aktive og kreative de blir.

Liggende kompostbinge mener jeg er 80 cm høy. Bare for å tenke vilt, uten at jeg helt vet hvordan du skulle satt det opp, men slike beskyttelseskanter til blomsterbed? Kan de brukes for å dele opp et rom?

719026.jpg?width=458&height=458&scale=ca

Eller kanskje oppdretteren din har noe å låne bort? Sjekk også jevnlig Finn, det er av og til at noen selger utstyr, så det ikke blir så dyrt som å kjøpe nytt. De grindene jeg bruker til mitt valpekull kjøpte jeg til halv pris på Finn - riktignok er det barneutstyr, men så lenge de funker til å holde noen på plass på valgt område så er det jo de samme om de sier voff eller hei. Men de er jo høyere enn det du ser for deg, selvfølgelig. Men lag et søk på Finn, det kan jo dukke opp noe.

Biltema har billig pleksiglass, hvis du trenger å tette noe med for store hull - de kan skjæres til valgfri høyde, og med et lite borret hull kan du stripse de fast. Da kan valpene fremdeles se hva som skjer, det bildet over er jo helt tett og krever at valpene får komme en del ut og SE verden også. Pappesker, som du foreslår, kan godt hende at fungerer også. Mine valper ville ha revet det i stykker med en gang :D 

Det JEG ville valgt, er jo å gi dem hele gulvet, og heller vasket - da har dem mer plass til å leke på, de kan trekke seg unna for å sove, du kan lage miljø til dem (for eksempel lage ulike gulv og underlag, legge fram ulike leker og lyder, osv). En pomeranianvalp tisser vel ikke så mye, og vaskebøtta står framme hele dagen uansett, så en sveiver over der valpen tisser etter hvert. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Eliza skrev:

@SFX masse bra tips :) har jo heldigvis litt tid til å finne ut av alt.. får bare saumfare diverse butikker etter muligheter ! Først må hun jo bli drektig og da ? Men veldig spennende dette ☺️

Det er mye venting i oppdrett :P Jeg håper å parre to tisper i år, men først må en jo vente på løpetid, på parring, så studeres tispa til øyet blir vondt fram til ultralyd, og så er det forhåpentligvis enda mer venting fram til fødsel... Greit å ha praktiske gjøremål å slå ihjel ventetiden med da. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. høyde på disse valpegrindene, så er de absolutt mulig å enten dele (avbitertang eller baufil), eller bare bøye en av dem i en L-form og feste den som "åpning" for mindre tisper. Min boston hoppet lett over dem da - men hannen min (som da var valp, nå 4 år) har ennå ikke skjønt dette med hopping..

Alternativt finnes det tilsvarende grinder til marsvin som koster 280,- og de er 23 cm høye (og svært så fancy farger i forhold til de stygge, billige, grønne). Søk på f.eks. Petworld.no etter luftegård gnager.

:-)
Susanne

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SFX skrev:

Det er mye venting i oppdrett :P Jeg håper å parre to tisper i år, men først må en jo vente på løpetid, på parring, så studeres tispa til øyet blir vondt fram til ultralyd, og så er det forhåpentligvis enda mer venting fram til fødsel... Greit å ha praktiske gjøremål å slå ihjel ventetiden med da. Lykke til!

Trodde en stund at løpetiden skulle komme for tidlig så det ble mye trøbbel med å få det til å klaffe med hannhunden, men nå synes jeg den førperioden hennes har vart lovlig lenge ? Er vel typisk det når man venter på løpetid, at den aldri kommer ? Vanskelig å se løpetid på henne også, ekstremt nøye med å vaske seg og blir ikke spesielt hoven .. så følger med med falkeblikk her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, SusanneL skrev:

Ang. høyde på disse valpegrindene, så er de absolutt mulig å enten dele (avbitertang eller baufil), eller bare bøye en av dem i en L-form og feste den som "åpning" for mindre tisper. Min boston hoppet lett over dem da - men hannen min (som da var valp, nå 4 år) har ennå ikke skjønt dette med hopping..

Alternativt finnes det tilsvarende grinder til marsvin som koster 280,- og de er 23 cm høye (og svært så fancy farger i forhold til de stygge, billige, grønne). Søk på f.eks. Petworld.no etter luftegård gnager.

:-)
Susanne

 

Der vettu, der fant du nok løsningen ? Perfekt høyde .. visste ikke at dette fantes en gang ? Luftegrind for gnagere.. tusen takk :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Eliza skrev:

Trodde en stund at løpetiden skulle komme for tidlig så det ble mye trøbbel med å få det til å klaffe med hannhunden, men nå synes jeg den førperioden hennes har vart lovlig lenge ? Er vel typisk det når man venter på løpetid, at den aldri kommer ? Vanskelig å se løpetid på henne også, ekstremt nøye med å vaske seg og blir ikke spesielt hoven .. så følger med med falkeblikk her ?

Min lille erfaring er at løpetid aldri kommer når du forventer hvis det er parring på gang, og helst på tidspunkt når det passer litt dårlig. I for fikk tispa mi løpetid før forventet - og fikk det mens hun ble passet av ei venninne som har to hannhunder. Nydelig timing, jeg var allerede dratt på ferie da hun begynte å løpe. Den tispa ble parret på min fars 60 årsdag, for da syntes hun det passet å være høyløpsk, og hun er parret på nyttårsaften for hun vil jo gå inn i det nye året så det huskes. Hun er selv unnfanget på alle de røde dagene i påska. Hannhundeiers familie trengte jo ikke ferie, når de kunne få parringsbesøk fra Norje.

Du får sjekke en gang for dag eller så, med noe tørkepapir eller bomull - gjerne etter at dere har sovet, så hun ikke har rukket å vaske seg enda. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SFX skrev:

Min lille erfaring er at løpetid aldri kommer når du forventer hvis det er parring på gang, og helst på tidspunkt når det passer litt dårlig. I for fikk tispa mi løpetid før forventet - og fikk det mens hun ble passet av ei venninne som har to hannhunder. Nydelig timing, jeg var allerede dratt på ferie da hun begynte å løpe. Den tispa ble parret på min fars 60 årsdag, for da syntes hun det passet å være høyløpsk, og hun er parret på nyttårsaften for hun vil jo gå inn i det nye året så det huskes. Hun er selv unnfanget på alle de røde dagene i påska. Hannhundeiers familie trengte jo ikke ferie, når de kunne få parringsbesøk fra Norje.

Du får sjekke en gang for dag eller så, med noe tørkepapir eller bomull - gjerne etter at dere har sovet, så hun ikke har rukket å vaske seg enda. 

Haha de er gode til å treffe ubeleilige situasjoner mao ? 

Tørkepapir var en god ide, er jo ikke sånn jeg tenker over når man egentlig alltid har vært glad for at hun ikke blør noe særlig ? Mye man aldri har tenkt over før som plutselig dukker opp som spm når det skal parres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Eliza skrev:

Haha de er gode til å treffe ubeleilige situasjoner mao ? 

Tørkepapir var en god ide, er jo ikke sånn jeg tenker over når man egentlig alltid har vært glad for at hun ikke blør noe særlig ? Mye man aldri har tenkt over før som plutselig dukker opp som spm når det skal parres?

Det er bare å spørre :)

Q-tips kan forresten også være en idé, for å sjekke om tispa blør.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kan jo oppdatere litt :) 

Da dukket ENDELIG løpetiden opp ? 

Så da er det jo ikke så lenge til parring skal skje, jippi ! 

Om noen leser dette så lurer jeg litt på om det er noe som bør forberedes før parringen ? 

Jeg ringte veterinærkontoret for å undersøke om det var noen vaksiner som burde taes eller noe. Hun får årlig vaksine hver mai/juni og hun jeg snakket med mente hun fortsatt da skulle være beskyttet mot disse farlige sykdommene for valpene fra sist vaksine. Høres dette riktig ut for dere erfarne oppdrettere? 

Er det eventuelt noe annet som bør gjøres før parring ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med løpetid! :) 

Hvis det er en vaksine som går ut i mai, så ville jeg personlig vaksinert tispa nå - med paring i begynnelsen av mars og fødsel i begynnelsen av mai er beskyttelsen ute når valpene dier. Men om det er de vaksinene som har treårig varighet, er det jo en annen situasjon.

Hvis hannhunden du skal bruke er i utlandet, må du passe på at du får ormekur som kan gies til drektig tispe.

Noen velger å herpesvaksinere tispene sine, det er noe som i hvert fall er greit å lese seg opp på og ta en veloverveid avgjørelse om. Du finner mye info om den vaksinen på forumet.

For lettere å finne korrekt tidspunkt for paring kan det være greit å ta progesteronprøve - den sier noe om når tispa har eggløsning, og dermed optimalt tidspunkt for paring. Hvor i landet bor du? Enkelte klinikker kan ta den blodprøven og gi deg svar på dagen, andre klinikker må sende inn til godkjent lab og gir deg dermed svaret neste dag.

Før paring pleier jeg å trimme vekk en del pels bak, så vulva skal være lettere å komme fram til uten at pels vikler seg fast, blir med inn i kjønnsåpningen, lugger og er i veien. Dette avhenger selvfølgelig av pelsveksten - tispa jeg hadde valper på sist har lange skjørter og mye pels bak. Litt trimming gjør ting enklere. Ikke skamklippe, men rydde opp litt. 

Ellers er det bare å vente tålmodig, opprettholde trim (men gjerne i bånd, så du ikke får flere potensielle fedre) så tispa fortsatt er i god kondisjon. Det å bære fram valper og å føde dem er en tung jobb, så det er viktig med god fysikk, og næringsrik mat.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SFX

takk for svar :) spennende tid i vente ? 

Etter hva jeg har forstått fra helseboken til tispen min så ble hun sist vaksinert for valpesyke,levebetennelse,parovirus og parsinfluensa 23/6 2015 vaksine : nobivac dhppi vet. 

og det ble kun vaksinert for parainfluensa 23/6.2016 vaksine: nobivac Pi vet 

da skal hun være vaksinert for det som er relevant for valper til 2018 stemmer ikke det ? 

 

Ellers då får jeg ubeskrivelig god hjelp av oppdretteren min som har sagt seg villig til å ha henne hos seg fram til parring og reiser med henne for å parre 2-3 ganger ( han bor nærme og kjenner eieren av hannhunden) så jeg tror ikke blodprøve blir et alternativ for min del. Har lest en del om det og erfaringer i forhold til det og det virker nesten som at man bommer lettere ved å stole på blodprøve foran erfaring. Han kjenner linjene til tispen min aller best og med 30 års erfaring så håper jeg han har relativt grei kontroll på parringsbiten :) 

føler meg veldig heldig som har en så flott oppdretter som med gleder hjelper meg :)  

note to self.. må finne en bra gave å gi som takk for hjelpen. 

Ettersom valget har falt på en hannhund som er i Norge i steden for opprinnelig hannhund ( en like god match om ikke bedre i følge oppdretter) så blir vel ikke ormekurbehandling nødvendig? Men kanskje jeg skal ta en likevel ? 

Leste litt på nettet om anbefaling om å ta ormekur men mulig det var etter parring og før fødsel ? 

Sikkert et dumt spm.. men er det en dum ide å dusje tispen min før jeg leverer til oppdretter? Hun kunne kanskje trengt en dusj.. men kamufleres den naturlige "sexy" løpetidduften av shampo ? ? Hun lukter jo så godt for min nese i minst en uke om ikke to etter vask.. haha føles som tidenes idiot for dette spørsmålet.. men kan shampo lukt forvirre eller ødelegge noe ? ??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eliza skrev:

@SFX

takk for svar :) spennende tid i vente ? 

Etter hva jeg har forstått fra helseboken til tispen min så ble hun sist vaksinert for valpesyke,levebetennelse,parovirus og parsinfluensa 23/6 2015 vaksine : nobivac dhppi vet. 

og det ble kun vaksinert for parainfluensa 23/6.2016 vaksine: nobivac Pi vet 

da skal hun være vaksinert for det som er relevant for valper til 2018 stemmer ikke det ? 

Det kommer an på hva slags kennelhostevaksine du fikk - noen varer i et år, og noen i tre år. Men det skal stå i helseboka hvor lenge de er gyldige.

1 time siden, Eliza skrev:

Ellers då får jeg ubeskrivelig god hjelp av oppdretteren min som har sagt seg villig til å ha henne hos seg fram til parring og reiser med henne for å parre 2-3 ganger ( han bor nærme og kjenner eieren av hannhunden) så jeg tror ikke blodprøve blir et alternativ for min del. Har lest en del om det og erfaringer i forhold til det og det virker nesten som at man bommer lettere ved å stole på blodprøve foran erfaring. Han kjenner linjene til tispen min aller best og med 30 års erfaring så håper jeg han har relativt grei kontroll på parringsbiten :) 

Så bra at du har noen med erfaring og kompetanse med deg, som du stoler på. Jeg har vært veldig fornøyd med å bruke blodprøver, særlig når jeg skal reise langt - tisper står ikke på samme tidspunkt, det varierer innenfor samme linjer, og ei tispe kan stå til forskjellige tidspunkt på ulike løpetider. Blodprøvene har fungert for meg og gitt meg korrekt svar. Men det er klart at med mer erfaring kjenner en lettere igjen tegnene, og når hannhunden er i nærheten er det jo lett å sjekke hva han sier om han er erfaren.

1 time siden, Eliza skrev:

føler meg veldig heldig som har en så flott oppdretter som med gleder hjelper meg :)  

Ja, det er så godt og viktig, ikke alle oppdrettere er like flinke og tålmodige med oss når vi er på startstreken.

1 time siden, Eliza skrev:

note to self.. må finne en bra gave å gi som takk for hjelpen. 

Det vil han nok sette stor pris på!

1 time siden, Eliza skrev:

Ettersom valget har falt på en hannhund som er i Norge i steden for opprinnelig hannhund ( en like god match om ikke bedre i følge oppdretter) så blir vel ikke ormekurbehandling nødvendig? Men kanskje jeg skal ta en likevel ? 

Leste litt på nettet om anbefaling om å ta ormekur men mulig det var etter parring og før fødsel ? 

Da trenger du ikke ormekur i forbindelse med paring, nei - du må jo ha ormekur for å få hunden inn i Norge igjen etter utlandsbesøk. Ormekur for øvrig tar du samtidig med at valpene får. Noen ønsker å gi tispa før paring, just in case, men om du ikke har sett tegn på henne er det i mine øyne unødvendig. Det fungerer uansett ikke preventivt.

1 time siden, Eliza skrev:

Sikkert et dumt spm.. men er det en dum ide å dusje tispen min før jeg leverer til oppdretter? Hun kunne kanskje trengt en dusj.. men kamufleres den naturlige "sexy" løpetidduften av shampo ? ? Hun lukter jo så godt for min nese i minst en uke om ikke to etter vask.. haha føles som tidenes idiot for dette spørsmålet.. men kan shampo lukt forvirre eller ødelegge noe ? ??

Jeg har alltid med nydusjet og velstelt tispe når jeg oppsøker hannhund for paring, jeg vil jo at hannhundeier skal få et godt inntrykk av tispa, særlig om de ikke har sett henne live før. Det har aldri vært noe problem å få til paring av den grunn - du fjerner ikke luktene bak så lett, hannhunder kommer løpende flere kilometer unna om det er løpetid. Forrige gang jeg parret tispe, så bodde jeg hos min far fordi han bodde nærmere hannhunden enn jeg gjorde. Han bor langt ute på landet, i ei bygd hvor alle kjenner alle. En morgen så vi en rottweilerhannhund stående på verandaen hans, som åpenbart ventet lengselsfullt på at min høyløpske tispe skulle komme ut. Vi hadde aldri sett den hannhunden før, og visste kun om elghund og tibetansk spaniel ellers i den delen av grenda han bor i (en veistubb på cirka 2.5 km, han bor ganske på midten av den). Selv om Foenix var nybadet, hindret ikke det langveisfarende beiler :P 

En annen gang dukket det brått opp en malamute-lignende sak på boligfeltet der jeg bodde før, som kom på besøk flere kvelder på rad når jeg skulle kveldslufte tispa mi med løpetid. Han kom med refleksvest, og ble trolig sluppet ut av eier for å lufte seg selv - men det var ikke før jeg og en annen nabo hadde løpetid på hundene våre at den hannen dukket opp. Jeg vet ikke hvor han bodde, men det var ikke på boligfeltet. Den hannhunden var såpass freidig at jeg måtte dytte ham unna mens jeg luftet løpetidstispa i bånd, og han kom opp på trappa med oss for å bli med inn. 

Jeg synes også det er greit å få unna pelsstell før paring, så er det gjort for en stund, og tiden etter paring kan brukes til fysisk fostring, sunt kosthold, kos, og ro for at eggene skal lettere feste seg. Jeg tar også en grundig runde med pelsstell en ukes tid før fødsel, så det er gjort igjen for en stund, framfor at tispa må vekk fra valpene unødvendig. Da klipper jeg godt bak, for å redusere skjørter og annen pels som blir grisete under fødsel. Jeg trimmer pelsen rundt puppene, om det er lang pels som kan vikles rundt pattene, eller som valpene kan henge seg fast i. Noen tisper mister all pels rundt puppene, andre har lang pels i nærheten av melkebaren som kan bli problematisk. Jeg bader tispa så hun skal være ren og stelt for valpene, jeg klipper klør og poter, og gjør henne så velstelt og tettklippet som mulig så det ikke trengs å gjøres på en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SFX

kennelhoste vaksinen hun har fått varer i ett år, så da har jeg bestilt time til revaksinering i dag jeg så det er unnagjort :) 

 

så bra blodprøver har fungert for deg da :) hadde jeg måttet reise til Sverige hadde jeg nok prøvd det jeg og .. Ettersom oppdretteren min har flere pommer hos seg så vil han vel også kunne se på henne når hun står for hanner hjemme hos seg.. så får bare krysse fingrene for at det fungerer i denne omgang :) 

 

haha beilere på døra har jeg aldri opplevd her ?? ivrige på å reprodusere disse hundene altså ?

men det er godt å vite at jeg ikke risikerer å ødelegge noe med en nyvasket tispe da :) vil jo gi et så bra inntrykk som mulig .. så da blir det dusj og  stussing før parring. 

 

Mange gode tips ang klipp vask etc av tispe før fødsel da det skal jeg huske på :) tar jo tid å dusje pomeranians så en full dusj etter valping vil jo nesten bli vanskelig å få til ( ettersom de må fønes etter vask så tar det jo hvertfall 1 time totalt ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Eliza skrev:

@SFX

kennelhoste vaksinen hun har fått varer i ett år, så da har jeg bestilt time til revaksinering i dag jeg så det er unnagjort :) 

Like greit å gjøre det nå, så vet du at valpene er godt beskyttet - for å vaksinere drektig tispe er også frarådet, så en må følge litt med og gjøre ting i riktig rekkefølge. Jeg måtte akkurat utsette valpeplaner nå, fordi tispa har ørebetennelse - medisinene kan føre til fosterdefekter, senere utviklet fostre og framskyndet fødsel. Det er selvfølgelig ikke en risiko jeg er lysten på, så jeg er glad vi sjekket om medisinene er kompatible med drektighet når tispa fikk løpetid før forventet og før hun var frisk.

48 minutter siden, Eliza skrev:

så bra blodprøver har fungert for deg da :) hadde jeg måttet reise til Sverige hadde jeg nok prøvd det jeg og .. Ettersom oppdretteren min har flere pommer hos seg så vil han vel også kunne se på henne når hun står for hanner hjemme hos seg.. så får bare krysse fingrene for at det fungerer i denne omgang :) 

Jeg har vært både i Sverige, Danmark og Kirkenes - og da er det greit å vite cirka når en skal dra. Den tispa som hadde valper sist ble parret på dag 21, 22 og 23 - mens på kullet før det ble hun parret på dag 15 og 16. Så da kan jeg ikke si så mye om når hun vil parres neste gang. Men nå har jeg hannhund, så da regner jeg med at han vil kunne fortelle meg en del framover, for ikke alle tisper er like lett å lese isolert sett. Noen er lette å lese, mens andre er tøsete og bretter halen til side og er villige fra lenge før det er dagen.

48 minutter siden, Eliza skrev:

haha beilere på døra har jeg aldri opplevd her ?? ivrige på å reprodusere disse hundene altså ?

Ja, det er jo en grunn til at det er mange tyvparinger og blandingskull. Jeg lar ikke mine tisper med løpetid være alene ute i hagen, selv om jeg bor langt på landet, for brått kommer det en hannhund som vil ha seg et nummer.

48 minutter siden, Eliza skrev:

men det er godt å vite at jeg ikke risikerer å ødelegge noe med en nyvasket tispe da :) vil jo gi et så bra inntrykk som mulig .. så da blir det dusj og  stussing før parring. 

Det kan du helt trygt gjøre, en normal hannhund med normal kjønnsdrift lar seg ikke stoppe av litt lilje- og roseduft.

48 minutter siden, Eliza skrev:

Mange gode tips ang klipp vask etc av tispe før fødsel da det skal jeg huske på :) tar jo tid å dusje pomeranians så en full dusj etter valping vil jo nesten bli vanskelig å få til ( ettersom de må fønes etter vask så tar det jo hvertfall 1 time totalt ) 

Det tar fort en time med mine hunder også - men vær forberedt på at det kan bli grisete i bakparten selv om du klipper bort en del. Men da vasker du bare ren den delen av hunden, eller tørker godt med en klut, så hun ikke blir liggende i størknet fostervann og blod - men heller ikke er våt og kald for sine nyfødte små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SFX 

her blir det kun luftet i bånd når det er løpetid.. vil ikke ha en ny tyvparring ? 

 

Ettersom jeg var igjennom fødsel av døde valper sist gang så fant jeg jo ut av hvor mye guffe som kommer ut ved fødsel ? Men dersom hun er relativt nyvasket før fødsel så vil det jo ta mindre tid med vask av bakpartet etter fødsel tenker jeg :) trenger jo ikke vaske mer enn det som blir tilgriset :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Eliza skrev:

@SFX 

her blir det kun luftet i bånd når det er løpetid.. vil ikke ha en ny tyvparring ? 

 

Ettersom jeg var igjennom fødsel av døde valper sist gang så fant jeg jo ut av hvor mye guffe som kommer ut ved fødsel ? Men dersom hun er relativt nyvasket før fødsel så vil det jo ta mindre tid med vask av bakpartet etter fødsel tenker jeg :) trenger jo ikke vaske mer enn det som blir tilgriset :) 

Nemlig - ikke nødvendig med full shampoonering av hele hunden da om det er gjort på forhånd. Jeg tenker i hvert fall som så at før valpene fødes så vasker jeg alle pledd og utstyr jeg skal bruke i valpekassa, så de skal ligge i rene tekstiler. Og da synes jeg mora skal være ren også, de klatrer jo rundt på henne og er overalt relativt fort - ligger innimellom beina, under halsen, under halen, havner ved mors rygg og karrer seg over henne for å komme til melkebaren, osv. 

Også synes jeg det er triveligere med rene hunder også, så de bades med jevne mellomrom uavhengig av valpekull og utstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, SFX said:

Nemlig - ikke nødvendig med full shampoonering av hele hunden da om det er gjort på forhånd. Jeg tenker i hvert fall som så at før valpene fødes så vasker jeg alle pledd og utstyr jeg skal bruke i valpekassa, så de skal ligge i rene tekstiler. Og da synes jeg mora skal være ren også, de klatrer jo rundt på henne og er overalt relativt fort - ligger innimellom beina, under halsen, under halen, havner ved mors rygg og karrer seg over henne for å komme til melkebaren, osv. 

Også synes jeg det er triveligere med rene hunder også, så de bades med jevne mellomrom uavhengig av valpekull og utstillinger.

Absolutt hyggeligere med ren hund ☺ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...