Gå til innhold
Hundesonen.no

Budsjett og sparing!


SiriEveline
 Share

Recommended Posts

På 31.1.2017 at 3:34 PM, plutte skrev:

@Raksha Andeegg? Har aldri tenkt over at ender har egg som kan etast! Og me hadde jo ender då eg var yngre. Alt eg ikkje veit. :D 

 

Jada! Andeegg kan brukes nesten som hønseegg. De er større og lager vistnok helt fantastisk marengs av hviten, Den er litt seigere enn på hønseegg, så bløtkokt egg er visst ikke sååå godt, hardgkokt, speilegg, eggerør osv. tror jeg skal være som hønseegg. Vi har ingen som verper enda, men skal testes i baking etterhvert hvertfall :D

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja. Trykk på den lille nedoverpilen ved siden av navnet på budsjettet ditt, oppe i venstre hjørne. Velg budget settings og så kan du velge NOK   De på YNAB er sikkert helt sånn hva f skjer i Norg

Jeg bruker YNAB og synes det fungerer helt fantastisk. Alle pengene våre har en "jobb" og alt som kommer inn delegeres i forskjellige poster med en gang de kommer inn. Absolutt alle utgifter er med i

Evt lørdag...

Posted Images

3 timer siden, Krutsi skrev:

Jeg orker ikke å lage så mye detaljert, men hvor mye bruker dere i mnd på totalt alt som handles på matbutikken? Inkl bleier, vaskemidler, mat osv.. 

jeg synes vi bruker en del, men det er kanskje innenfor normalen så trenger noe å sammenligne med.. 

2 pers, bruker 7000-8000 i mnd på mat, hundemat (to mellom og en liten), vaskemidler, såpe, husholdning. 

Det er mye, men jeg har matissues, så vi lager ofte to middager om dagen, og kjøper annen lettspiselig mat som jeg liker godt (som dessverre er ganske dyrt), litago melk, yoghurter, etc. Lager middagene fra bunnen av. Drikker cola til middag hver dag (blir vel sånn 1000 i mnd bare på brus). :P :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elisabeth00 skrev:

2 pers, bruker 7000-8000 i mnd på mat, hundemat (to mellom og en liten), vaskemidler, såpe, husholdning. 

Det er mye, men jeg har matissues, så vi lager ofte to middager om dagen, og kjøper annen lettspiselig mat som jeg liker godt (som dessverre er ganske dyrt), litago melk, yoghurter, etc. Lager middagene fra bunnen av. Drikker cola til middag hver dag (blir vel sånn 1000 i mnd bare på brus). :P :icon_redface:

Ja, det er vel noe ala her det.. bare vi er to voksne, der en spiser for to, og to barn.. går mye frukt, yoghurt osv her.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge sifo skal to voksne beregne noe slikt:

  • Mat og drikke: 5030:
  • Personlig pleie: 1630
  • Andre dagligvarer: 300
  • Husholdningsartikler: 390
  • Sum: 7350

For to voksne og to små barn blir tilsvarende sum: 8460 (mer dersom ene barnet er under et år)

 

Så vår bruk er ikke så veldig ille sånn egentlig (vi har brusen som egentlig er unødvendig). Jeg kan ikke fatte hvordan to voksne mennesker klarer å kutte disse utgiftene til halvparten, men dem som har skrevet i tråden her har kanskje bare tatt med akkurat mat? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elisabeth00 skrev:

I følge sifo skal to voksne beregne noe slikt:

  • Mat og drikke: 5030:
  • Personlig pleie: 1630
  • Andre dagligvarer: 300
  • Husholdningsartikler: 390
  • Sum: 7350

For to voksne og to små barn blir tilsvarende sum: 8460.

 

Så vår bruk er ikke så veldig ille egentlig. Jeg kan ikke fatte hvordan to voksne mennesker klarer å kutte disse utgiftene til halvparten, men dem som har skrevet i tråden her har kanskje bare tatt med akkurat mat? 

Da er vi jo veldig innenfor :aww: 

nei, i dag brukte jeg ca 2000kr. Det var all mat for 7 dager, vaskemiddel, bleier, frukt osv. Det er liksom ikke spesiell dyr mat vi har valgt heller, men vi prøver å spise fisk 3 ganger i uka.. så det hadde blitt lite mat hvis vi skulle ha kuttet det i 2-3 :-/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Elisabeth00 skrev:

I følge sifo skal to voksne beregne noe slikt:

  • Mat og drikke: 5030:
  • Personlig pleie: 1630
  • Andre dagligvarer: 300
  • Husholdningsartikler: 390
  • Sum: 7350

For to voksne og to små barn blir tilsvarende sum: 8460 (mer dersom ene barnet er under et år)

 

Så vår bruk er ikke så veldig ille sånn egentlig (vi har brusen som egentlig er unødvendig). Jeg kan ikke fatte hvordan to voksne mennesker klarer å kutte disse utgiftene til halvparten, men dem som har skrevet i tråden her har kanskje bare tatt med akkurat mat? 

Aldri i verden at jeg/vi bruker 1650,- i mnd på personlig pleie...Jeg er aldri hos frisøren, trenger ikke frisørshampoo osv. Samboer bruker kanskje 400,- i mnd med frisør og shampoo/dusjsepe(ikke fra frisøren).

Vi har en sånn lagerbutikk i nærheten og der er det ofte billigere mat og div. andre ting. I dag kjøpte jeg f.eks oppvasktabletter til 15,- posen. En tilsvarende pose måtte man kanskje betalt 50-60,- på en vanlig butikk :)

Så selv om vi hadde prøvd aldri så mye, så hadde vi ikke brukt 7350,- i mnd. Så jeg stoler ikke helt på den der fra Sifo. Det skal sies at vi ikke har barn og skal ikke ha det heller. Så vi slipper jo en del utgifter der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SiriEveline skrev:

Du skal kunne velge prøv gratis i 34 dager, og da lager du en konto :)

Får bare sånn jeg Screenshot_2017-02-03-17-26-22.png

2 timer siden, simira skrev:

I mnd håper jeg?

Vi handler normalt for 500-800 i uken, litt avhengig av om jeg må ha påfyll av pepsi og om vi skal ha gjester. Nå skal det sies at vi har en del kjøtt i fryseren, vi kjøper rimelig (relativt) hjortekjøtt fra Hemsedal hjort en gang i året, så vi bruker en del av det. Men kylling, fisk og litt annet kjøtt kjøper vi.

Vi sparer nok også en del på at gubben spiser frokost og lunsj på jobb i ukedagene, selv om det jo blir trekt fra lønna.

I mnd ja. Regner 1000kr i uken, men det er mest for jeg liker å ha litt å gå på. I dag ble det ca 600.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Krutsi skrev:

Da er vi jo veldig innenfor :aww: 

nei, i dag brukte jeg ca 2000kr. Det var all mat for 7 dager, vaskemiddel, bleier, frukt osv. Det er liksom ikke spesiell dyr mat vi har valgt heller, men vi prøver å spise fisk 3 ganger i uka.. så det hadde blitt lite mat hvis vi skulle ha kuttet det i 2-3 :-/ 

Kjenner meg veldig igjen i dette. Jeg vet hva vi kunne droppet, men jeg vil liksom ikke. Jeg liker avocado og mango, jeg kjøper bulgur vs. ris og velger økologiske egg. Sånt baller jo på seg. Så ja, vi sløser kanskje, men samtidig ikke. Budsjetterer 7.000 i mnd på to voksne og et barn. Ingen bleier. Synes det er altfor mye, men jeg liker å spise godt og sliter veldig med å spise mat jeg ikke har lyst på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mardina skrev:

Aldri i verden at jeg/vi bruker 1650,- i mnd på personlig pleie...Jeg er aldri hos frisøren, trenger ikke frisørshampoo osv. Samboer bruker kanskje 400,- i mnd med frisør og shampoo/dusjsepe(ikke fra frisøren).

Vi har en sånn lagerbutikk i nærheten og der er det ofte billigere mat og div. andre ting. I dag kjøpte jeg f.eks oppvasktabletter til 15,- posen. En tilsvarende pose måtte man kanskje betalt 50-60,- på en vanlig butikk :)

Så selv om vi hadde prøvd aldri så mye, så hadde vi ikke brukt 7350,- i mnd. Så jeg stoler ikke helt på den der fra Sifo. Det skal sies at vi ikke har barn og skal ikke ha det heller. Så vi slipper jo en del utgifter der :)

Personlig pleie er alt fra såpe, tannkrem, hårklipp, hygieneprodukter, barberhøvler, etc.. Det er mye som går innunder den listen der:

" Personlig pleie
Budsjettposten skal dekke utgifter til personlig pleie, som såpe, enkel tannpleie, begrenset mengde kosmetikk, frisør, barbersaker, bleier m.m. Ett tannlegeettersyn pr. år inngår også. "

Vi regner tannlege utenom "mat og husholdning" pengene våre. Kjæresten går ikke til frisør, og jeg går 1 gang hvert 1.5 år sånn ca - så ikke særlige utgifter der akkurat. 

Har dere tilgang til lagerbutikk med slike prisforskjeller du lister opp her er det jo ikke rart dere bruker mye mindre enn sifo budsjetterer med. Jeg syns uansett det er lite å bruke 3000 i mnd på mat og husholdning til 2 voksne personer? Mat, drikke, kjøkkenutstyr, såpe, lyspærer, dopapir, tannkrem, vaskemidler, hygieneprodukter, barberhøvler, ect, for 1500 per person i mnd...

Vi lett kunne spart inn ihvertfall 1500 i mnd, muligens også 2000 dersom vi virkelig hadde gått inn for det. Men aldri i verden om vi kunne kommet noe særlig under det uten at det hadde gått utover trivsel og helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7000 i mat/husholdningsforbruk har vel vært ganske standard her og, minst, men det har vi rett og slett ikke råd til. Heldigvis så ser jeg jo at vi kan kutte ganske bra om vi bare planlegger og tenker litt lenger frem enn til i morgen. Kjøper vi salat, så beregner vi middager med fersk salat de neste to dagene også, så vi får brukt opp. Kjøper sesongvarer og på tilbud, og ikke minst har billige krisemiddager liggende, sånn at ikke alternativet er å grabbe med seg noe dyrt på butikken fordi jeg ikke orker å lage mat den dagen.  Tankene mine er gode, så får vi se hva gjennomføringen sier :lol: 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Mari skrev:

Kjenner meg veldig igjen i dette. Jeg vet hva vi kunne droppet, men jeg vil liksom ikke. Jeg liker avocado og mango, jeg kjøper bulgur vs. ris og velger økologiske egg. Sånt baller jo på seg. Så ja, vi sløser kanskje, men samtidig ikke. Budsjetterer 7.000 i mnd på to voksne og et barn. Ingen bleier. Synes det er altfor mye, men jeg liker å spise godt og sliter veldig med å spise mat jeg ikke har lyst på. 

Ja, det er litt der også.. avokado og mango har det gått litt av her også :P så jeg synes det høres mye ut, men igjen; vi kan jo ikke bare leve på kneip og fiskepinner heller.. men jeg er jo åpen for at jeg kan ha fått dyre vaner :aww: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elisabeth00 skrev:

Personlig pleie er alt fra såpe, tannkrem, hårklipp, hygieneprodukter, barberhøvler, etc.. Det er mye som går innunder den listen der:

" Personlig pleie
Budsjettposten skal dekke utgifter til personlig pleie, som såpe, enkel tannpleie, begrenset mengde kosmetikk, frisør, barbersaker, bleier m.m. Ett tannlegeettersyn pr. år inngår også. "

Vi regner tannlege utenom "mat og husholdning" pengene våre. Kjæresten går ikke til frisør, og jeg går 1 gang hvert 1.5 år sånn ca - så ikke særlige utgifter der akkurat. 

Har dere tilgang til lagerbutikk med slike prisforskjeller du lister opp her er det jo ikke rart dere bruker mye mindre enn sifo budsjetterer med. Jeg syns uansett det er lite å bruke 3000 i mnd på mat og husholdning til 2 voksne personer? Mat, drikke, kjøkkenutstyr, såpe, lyspærer, dopapir, tannkrem, vaskemidler, hygieneprodukter, barberhøvler, ect, for 1500 per person i mnd...

Vi lett kunne spart inn ihvertfall 1500 i mnd, muligens også 2000 dersom vi virkelig hadde gått inn for det. Men aldri i verden om vi kunne kommet noe særlig under det uten at det hadde gått utover trivsel og helse.

Vi klarer oss fint på 3000,- i mnd på mat. Ofte bruker vi mindre enn det også :) Når jeg bodde alene, hadde jeg ca 2000,- i mnd å bruke på mat.

Vi spiser god og variert mat vi og ingen av oss er spesielt kresne :)

Tannlege har jeg rett og slett ikke råd til i budsjettet mitt, desverre. I tillegg til tannlegskrekk, så har jeg desverre ikke vært hos tannlegen på mange år. Så for meg er ikke det en del av budsjettet.

Kosmetikk kjøper jeg kanskje 1-2 ganger i året og da er det stort sett kun mascara jeg kjøper.

Vi lider absolutt ingen nød og jeg mener vi spiser sunt og variert :) I tillegg er jeg flink til å planlegge matinnkjøp og kjøper mer enn gjerne mat fra 50% disken :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mardina skrev:

Vi klarer oss fint på 3000,- i mnd på mat. Ofte bruker vi mindre enn det også :) Når jeg bodde alene, hadde jeg ca 2000,- i mnd å bruke på mat.

Vi spiser god og variert mat vi og ingen av oss er spesielt kresne :)

Tannlege har jeg rett og slett ikke råd til i budsjettet mitt, desverre. I tillegg til tannlegskrekk, så har jeg desverre ikke vært hos tannlegen på mange år. Så for meg er ikke det en del av budsjettet.

Kosmetikk kjøper jeg kanskje 1-2 ganger i året og da er det stort sett kun mascara jeg kjøper.

Vi lider absolutt ingen nød og jeg mener vi spiser sunt og variert :) I tillegg er jeg flink til å planlegge matinnkjøp og kjøper mer enn gjerne mat fra 50% disken :)

Kan jeg spørre hva du har til middag? For inspirasjon altså :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Krutsi skrev:

Kan jeg spørre hva du har til middag? For inspirasjon altså :) 

Selvfølgelig :) Denne uken så har menyen sett slik ut:

  • Krabbeklør m/tilbehør (krabbeklørene var kjøpt i 50 % disken)
  • Spinatsuppe m/egg og litt rømme
  • Ostesnitzel m/ ovnsbakte grønnsaker(potet, fennikel og paprika. Krydrer med det jeg har i skapet)
  • Fish & chips(her lager jeg pommes frites'en selv, i stedenfor å kjøpe pose med pommes frites)
  • Pasta m/ kjøttsaus
  • Stroganoff gryte m/fullkornsris
  • Pytt i panne

Vi er også flink til å spise annen type fisk også(f.eks laks) og jeg elsker å prøve meg fram med smaker :D Kun fantasien som setter grenser :) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Mardina skrev:

Vi klarer oss fint på 3000,- i mnd på mat. Ofte bruker vi mindre enn det også :) Når jeg bodde alene, hadde jeg ca 2000,- i mnd å bruke på mat.

Vi spiser god og variert mat vi og ingen av oss er spesielt kresne :)

Vi lider absolutt ingen nød og jeg mener vi spiser sunt og variert :) I tillegg er jeg flink til å planlegge matinnkjøp og kjøper mer enn gjerne mat fra 50% disken :)

Når du sier mat, mener du kun mat og drikke eller mener du mat og husholdning? Med husholdning så tenker jeg på ting som såpe, dopapir, tannkrem, vaskemidler, hygieneprodukter, osv. 

Håper du ikke syns det er dumt at jeg spør, jeg er oppriktig nysgjerrig, siden vi bruker godt over det dobbelte på alt samlet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Elisabeth00 skrev:

Når du sier mat, mener du kun mat og drikke eller mener du mat og husholdning? Med husholdning så tenker jeg på ting som såpe, dopapir, tannkrem, vaskemidler, hygieneprodukter, osv. 

Håper du ikke syns det er dumt at jeg spør, jeg er oppriktig nysgjerrig, siden vi bruker godt over det dobbelte på alt samlet. :) 

Bare å spørre :) 

I mat budsjettet vårt ligger alt du nevner :) Vi må ikke kjøpe de dyreste produktene :) Kjøper gjerne First Price og den slags.  Mulig det er derfor vi har det budsjettet vi har :D

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MonicaT skrev:

@Krutsi

Vi ligger på rundt 8000kr i mnd på mat, drikke og bleier. Føles mye. Vi er ikke så flinke på planlegge uka så skal bli bedre på det. 

Det føles litt godt å høre at vi er flere som bruker såpass mye :P 

merkes dog godt at vi bare har ett bleiebarn kontra 2 :P i alle fall på søppelmengden :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det noen hensikt å bruke YNAB når man ikke har fast inntekt hver måned? Jeg er student, så det eneste som er fast, er pengene fra lånekassen. Jeg har jobb i tillegg, hver 3. helg, men det hender jo jeg jobber ekstra etc. så det varierer veldig hvor mye penger som kommer inn hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...