Gå til innhold
Hundesonen.no

Budsjett og sparing!


SiriEveline
 Share

Recommended Posts

Er så mange som sier det å ha hunder er dyrt men det er veldig billig iforhold til å ha bil som sluker flere 10.000 kroner rett som det er så egentlig kan jeg kjøpe fem hunder hvert år.. Bilen min kosta 40.000 å kjøpe og den har bare budd på reperasjoner og ny bil hvert år. 40.000 pluss masse reperasjoner på ett år og tilslutt så må den vrakes på bilopphøggeren. Jeg er bare maks uheldig i bilkjøp. Kjøper katta i sekken hver gang jeg har kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja. Trykk på den lille nedoverpilen ved siden av navnet på budsjettet ditt, oppe i venstre hjørne. Velg budget settings og så kan du velge NOK   De på YNAB er sikkert helt sånn hva f skjer i Norg

Jeg bruker YNAB og synes det fungerer helt fantastisk. Alle pengene våre har en "jobb" og alt som kommer inn delegeres i forskjellige poster med en gang de kommer inn. Absolutt alle utgifter er med i

Evt lørdag...

Posted Images

4 timer siden, Katharina skrev:

Bilen min ble ødelagt ved nyttår (det var den nyttårsgaven da ?)og jeg har ikke penger til å reparere den heller så den står nå der uten å få starte. Aner ikke om jeg har råd til å ha bil og jeg har aldri hatt råd til å ha bil uansett. Er så dyrt å ha bil. Bare reparasjoner og reparasjoner hver 6. Måned jo dessverre. Bilen var til EU kontroll i sommer og brukte opp alle pengene mine siden det ble mye utgifter... også 6 måneder etterpå så starter den ikke og det betyr enda mere utgifter.... Jeg har vært uheldig med hver eneste bil jeg har hatt og jeg har hatt fire stykker. Ryker med en gang. Er maks uheldig i alt jeg. Ulykkesfuglen meg. ??

Vi har plutselig fått masse utgifter på en bil som har gått klokkerent i nesten 10 år. Men sånn er det når bilen passerer 200.000km uten å ha trengt å nytte så mye deler før, 10 år gamle fjærer som har gått 200.000 de knekker rett og slett..

Men nå med YNAB blir det en egen post for bilvedlikehold så da slipper vi å bli ruinert og risikere og måtte parkere bilen pga det. Må bygge opp et godt grunnlag der først da.

Ellers kan det ofte lønne seg å kjøpe endel nyere bil og heller ha billån. Det koster det også, men er veldig forutsigbart og så har man nybilgarantier for de fleste feil.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎01‎.‎02‎.‎2017 at 3:41 PM, Mari skrev:

Og ynab er en læringsprosess ja! Gi deg selv en måned eller to, utrolig mange brikker faller på plass bare av å bruke systemet. ?

Har lenge trengt et slikt opplegg! Men det var jammen meg ikke lett! Skjønner ingenting. Spesielt årlige og halvårlige utgifter, hvordan setter jeg av og bruker de?
Jeg har to kontoer (+ en høyrentekonto). Og etter å ha lagt inn de to kontoene så har jeg jo total sum av de å bruke står det, men den ene er jo buffer/sparing etc...

Og hvor legger man inn hva man bruker?! :nesevis:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Smartingen skrev:

Har lenge trengt et slikt opplegg! Men det var jammen meg ikke lett! Skjønner ingenting. Spesielt årlige og halvårlige utgifter, hvordan setter jeg av og bruker de?
Jeg har to kontoer (+ en høyrentekonto). Og etter å ha lagt inn de to kontoene så har jeg jo total sum av de å bruke står det, men den ene er jo buffer/sparing etc...

Og hvor legger man inn hva man bruker?! :nesevis:

Det blir litt mye å skrive her spesielt når jeg ikke kan vise deg samtidig. Ynab har gratis workshops med mange forskjellige temaer du kan melde deg på. Da har du en proff der som guider deg gjennom og du kan stille spørsmål underveis. Meld deg på en sånn "get started". Det tror jeg du vil ha god nytte av. 

Her har de masse tekst guider som du kan lese hvis du heller vil prøve deg fram på egenhånd. :)

Spør gjerne om det dukker opp spørsmål underveis, men på grunnopplæringa er nok ynab-folka mye flinkere til enn meg, om du skjønner? 

Jeg har forresten ikke lagt inn sparekontoen i ynab. Det er ikke penger som er en del av økonomien, de skal jo ikke brukes. Jeg legger de bare som en månedlig transaction og budsjetterer til den posten når pengene kommer inn. Om jeg trenger å bruke av de så legger jeg det inn som en egen transaction som inntekt der og da, og budsjettere de på posten de skal brukes på som vanlig. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten - anbefaler alle å gå gjennom forsikringene én gang i året eller annethvert. Det er en kjent sak at det ikke lønner seg å være lojal på forsikringer. Våre har gått opp nesten 2500 i året siden vi gikk over til dnb for to år siden. Nå har jeg hatt en runde med diverse selskaper og av fem selskaper var ett dyrere, de andre 1-3 tusen billigere enn dnb.

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Mari skrev:

Det blir litt mye å skrive her spesielt når jeg ikke kan vise deg samtidig. Ynab har gratis workshops med mange forskjellige temaer du kan melde deg på. Da har du en proff der som guider deg gjennom og du kan stille spørsmål underveis. Meld deg på en sånn "get started". Det tror jeg du vil ha god nytte av. 

Her har de masse tekst guider som du kan lese hvis du heller vil prøve deg fram på egenhånd. :)

Spør gjerne om det dukker opp spørsmål underveis, men på grunnopplæringa er nok ynab-folka mye flinkere til enn meg, om du skjønner? 

Jeg har forresten ikke lagt inn sparekontoen i ynab. Det er ikke penger som er en del av økonomien, de skal jo ikke brukes. Jeg legger de bare som en månedlig transaction og budsjetterer til den posten når pengene kommer inn. Om jeg trenger å bruke av de så legger jeg det inn som en egen transaction som inntekt der og da, og budsjettere de på posten de skal brukes på som vanlig. 

Takk for svar! skal sjekke ut! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kanskje likegreit @Mari å ikke ha sparekontoen der. Det jeg har gjort nå er å budsjettere hele beløpet på sparing, men like greit å slippe det og heller ha en annen type sparing der som går ut av budsjett (og inn på sparekonto som ikke er koblet til). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SiriEveline skrev:

Det var kanskje likegreit @Mari å ikke ha sparekontoen der. Det jeg har gjort nå er å budsjettere hele beløpet på sparing, men like greit å slippe det og heller ha en annen type sparing der som går ut av budsjett (og inn på sparekonto som ikke er koblet til). 

Sparing som har en intensjon eller bruksformål blir spart på sine respektive poster. Vi sparer jo til ferie, ikke på sparekontoen, men i ferie-posten i YNAB. Vi sparer til ny laptop, men det er på techie-posten og ikke på sparekonto. Slik forblir sparekontoen også en sparekonto, fordi vi slipper å "låne" av den hele tiden. Nettleia kommer kvartalsvis og den koster mer på vinteren enn på sommeren, men det jeg legger av er det samme hver måned. Posten er ergo større på sommeren og så tømmes den igjen over vinteren. Ved å beregne inn de naturlige variasjonene, ved å legge av til sjeldnere, men vanlige, utgifter i det månedlige budsjettet, så slipper man å bruke av sparepengene. Vi har med vilje brukt lite fra fun money de siste månedene fordi vi har 10 års jubileum denne måneden og splurger med hotell og gourmet. Og har man beregnet feil så må man finne pengene fra en av de andre postene og evt spise spaghetti i noen uker. Sparepengene er tatt ut av alternativslista, de eksisterer liksom ikke. Det er mye av dette som gjør systemet så genialt for min del, den kontrollen og oversikten, pluss den umiddelbare konsekvensen av å tenke feil. Det er også derfor man kan ha 100.000 på konto og ikke ha råd til en cola. :P  Litt mas å måtte legge inn alt hele tiden, men alt økonomisk stress er borte, så det er det så innmari verdt det. Det betyr ikke at vi ikke bruker penger på ufornuftige ting, for det gjør vi jo innimellom, men vi har ikke ufornuftig økonomi. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎30‎.‎01‎.‎2017 at 10:31 PM, simira skrev:

Ellers har vi fleksibelt boliglån, noe som betyr at vi betaler så mye (eller lite) vi vil, og kan bruke kontoen til større utgifter som kommer sjelden (ny bil osv.). Vi har en felleskonto der vi setter inn ca 2/3 av månedlig inntekt, og i slutten av hver måned overføres "overskuddet" til boliglånet. Det er som oftest en del mer enn renteutgiftene, hvis ikke hadde vi måttet justere forbruk, såklart.

Det kunne jeg virkelig tenke meg, men har inntrykk av at det er høyere rente/gebyrer på sånne lån? Kan jeg spørre hva slags betingelser dere har? :)

---

Vi har ikke noe mål om å bruke mindre penger i år, men er alltid prisbevisste og litt gjerrige :P Spesielt på matposten. Hamstrer tilbudsvarer, handler mest på Rema (det er uansett nærmest og mest praktisk), styrer unna de dyreste varene, spiser mye billig vegetarmat, lager store porsjoner og fryser ned, spiser sjelden ute, kjøper aldri kioskvarer og slikt. Vi ligger vel på rundt 3500 i måneden i snitt for to voksne. Det er en myte, eller i hvert fall en sannhet med modifikasjoner, at man sparer på å handle en gang i uka. Vi handler litt flere ganger i uka, men vi planlegger alltid hva vi skal kjøpe, og impulshandler ikke. Man sparer på å planlegge og handle etter liste, det er sikkert. Og bare kjøpe ting man har konkrete planer om å bruke :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Krutsi skrev:

Jeg orker ikke å lage så mye detaljert, men hvor mye bruker dere i mnd på totalt alt som handles på matbutikken? Inkl bleier, vaskemidler, mat osv.. 

jeg synes vi bruker en del, men det er kanskje innenfor normalen så trenger noe å sammenligne med.. 

Jeg har levd ubegrenset nesten på matbudsjettet siden jeg er glad i å kose meg med god mat! Men nå prøver jeg å kutte på den posten. Så tar ut 500kr i uka. Januar brukte jeg 2500 inkludert ting som varer lenge, oppvaskhansker, vaskemiddel, dopapir etc. Og allikevel lagde jeg god mat i helgene :) Nå jeg og samboeren var sammen tror jeg vi lå på ca 4-5000 i mnd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel et matbudsjett på rundt 3000,- i mnd. Ukeshandler 2 ganger i uken, stort sett mandag og fredag :) Funker helt supert for oss og det er så deilig å slippe å dra på butikken hver dag :) 

Jeg prøver å spare (til "ny" bil b.la, men det er ikke så veldig lett, når man knapt får noe utbetalt av NAV). Har søkt om bostøtte og håper virkelig at jeg får det :) 

Ellers synes jeg ikke at jeg bruker penger på unødige ting, men jeg har nok aldri vært flink med økonomien. Kunne nok trengt meg et kurs der ja :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Krutsi skrev:

Jeg orker ikke å lage så mye detaljert, men hvor mye bruker dere i mnd på totalt alt som handles på matbutikken? Inkl bleier, vaskemidler, mat osv.. 

jeg synes vi bruker en del, men det er kanskje innenfor normalen så trenger noe å sammenligne med.. 

Ikke noe bleier her da, men vi ligger på 5000/5500. To personer, spiser det vi har lyst på og jeg drikker flaut mye Pepsimax. Med snus er det nok 5500/6000 i mnd.   Kunne lett spart inn litt hvis vi var flinkere til å planlegge (som vi skal begynne med til mandag har jeg bestemt :P )  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mari og @Smartingen, tror jeg fant en annen måte å gjøre det på med Sparekonto. Legge det inn som en Tracking Account, valgte da Investment. Skal prøve meg frem og se om det passer bedre, den ble ihvertfall ikke med i To Be Budgeted.

Og apropo manglende kontroll, mannen fikk ikke betalt frisøren han, for jaggu hadde han ikke glemt NRK-lisensa, så når han overførte penger til brukskontoen så forsvant de like fort ut igjen... Nå er NRK-lisensen lagt inn i YNAB :P Og godt er det at jeg skal til frisøren imorgen og kan da betale for oss begge. 
Trenger kanskje heller ikke nevne at mannen er enda mer positiv til YNAB nå... tror han fikk seg en støkk når han skjønte konsekvensen av manglende kontroll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, SiriEveline skrev:

@Mari og @Smartingen, tror jeg fant en annen måte å gjøre det på med Sparekonto. Legge det inn som en Tracking Account, valgte da Investment. Skal prøve meg frem og se om det passer bedre, den ble ihvertfall ikke med i To Be Budgeted.

Og apropo manglende kontroll, mannen fikk ikke betalt frisøren han, for jaggu hadde han ikke glemt NRK-lisensa, så når han overførte penger til brukskontoen så forsvant de like fort ut igjen... Nå er NRK-lisensen lagt inn i YNAB :P Og godt er det at jeg skal til frisøren imorgen og kan da betale for oss begge. 
Trenger kanskje heller ikke nevne at mannen er enda mer positiv til YNAB nå... tror han fikk seg en støkk når han skjønte konsekvensen av manglende kontroll!

Takk for tips!

Men hva gjør man for eksempel med NRK lisensen som kommer to ganger i året? Si jeg budsjeterer med 1/6 NRK lisens hver måned. Så vil jo den posten gå i pluss i 5 måneder, mens den 6. måneden går den kraftig i minus... Eller har jeg misforstått noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Smartingen skrev:

Takk for tips!

Men hva gjør man for eksempel med NRK lisensen som kommer to ganger i året? Si jeg budsjeterer med 1/6 NRK lisens hver måned. Så vil jo den posten gå i pluss i 5 måneder, mens den 6. måneden går den kraftig i minus... Eller har jeg misforstått noe?

Sånn vil det bli ja, men du vil jo uansett ikke bruke den posten til å dekke f.eks. Klær, så når du går inn i appen for å se om du har penger til f.eks. Klær så ser du jo hva som er tilgjengelig der.
Og skulle du bruke for mye på en post, så er det jo bare å hente fra en annen, men da hadde jeg ihvertfall unngått å hente fra NRK-lisensen, for den kostnaden kommer jo plutselig flyvende. Da hadde jeg kanskje heller lånt av posten "Velvære" som jeg har opprettet til frisørbesøk, sminke osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, WelshenNemi skrev:

Jeg har budsjett på 4000 på mat til 1-4 pers(handler til meg, men kjæreste på besøk i helgene, og mine foreldre spiser ofte noen dager resten av uken). Bruker som oftest mindre, med mindre jeg er tom for "alt" av basisvarer. 

I mnd håper jeg?

Vi handler normalt for 500-800 i uken, litt avhengig av om jeg må ha påfyll av pepsi og om vi skal ha gjester. Nå skal det sies at vi har en del kjøtt i fryseren, vi kjøper rimelig (relativt) hjortekjøtt fra Hemsedal hjort en gang i året, så vi bruker en del av det. Men kylling, fisk og litt annet kjøtt kjøper vi.

Vi sparer nok også en del på at gubben spiser frokost og lunsj på jobb i ukedagene, selv om det jo blir trekt fra lønna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SiriEveline skrev:

Sånn vil det bli ja, men du vil jo uansett ikke bruke den posten til å dekke f.eks. Klær, så når du går inn i appen for å se om du har penger til f.eks. Klær så ser du jo hva som er tilgjengelig der.
Og skulle du bruke for mye på en post, så er det jo bare å hente fra en annen, men da hadde jeg ihvertfall unngått å hente fra NRK-lisensen, for den kostnaden kommer jo plutselig flyvende. Da hadde jeg kanskje heller lånt av posten "Velvære" som jeg har opprettet til frisørbesøk, sminke osv.

Ja, men da er jeg med! Så må bare ta fra de postene som ikke er "fremtidsrettet" :) Takk :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Smartingen skrev:

Takk for tips!

Men hva gjør man for eksempel med NRK lisensen som kommer to ganger i året? Si jeg budsjeterer med 1/6 NRK lisens hver måned. Så vil jo den posten gå i pluss i 5 måneder, mens den 6. måneden går den kraftig i minus... Eller har jeg misforstått noe?

Ja, det er sånn det blir. På denne måten kan man ha 100.000 på konto uten å ha råd til en pakke tyggis, fordi hver krone er bundet opp til andre (og viktigere) ting. Om du skjønner? Lag en egen post til lisensen og så kan du lage sparemål til den. Du kan f.eks velge å ha x antall kroner innen den og den datoen, og da vil YNAB hele veien fortelle deg hvor du ligger an. Jeg gjør det på flere poster, som jul og sommerferie. Andre poster kan ha som mål å spare så og så mye pr mnd, eller sette et beløp som du ønsker å spare deg opp til uten å ha noen spesifikk dato til det. 
Velg posten så ser du nederst i høyre hjørne at det står "create a goal"

La oss si ar du glemmer NRK-lisensen da, og så plutselig kommer den i posten. Da må du ta av andre poster for å dekke den opp, altså vil du ha mindre penger til mat, klær, bursdager eller hvor enn du tar pengene fra. Men jeg kan ikke ta fra posten for linser til mannen, for da blir han blind stakkar. På denne måten får du kjenne på konsekvensen med en gang du har driti deg ut, du må "fysisk" flytte pengene fra en annen post som da blir mindre. 

Målet mitt er nå at vi skal leve en måned i forkant. Å være såpass på godsida at lønna som kommer inn i februar legges på poster i april om du skjønner? 

@SiriEveline, er det ikke moro når man kommer i gang? Jeg synes det var så befriende, selv når man hadde feilberegnet.

Et tips til er at jeg skriver inn i navnet på posten hvor mye jeg vanligvis setter av pr mnd. f.eks "Forsikring (1400,-)", så har jeg det liksom tilgjengelig når jeg skal sette inn pengene til måneden etterpå. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, WelshenNemi skrev:

Jeg får bare opp at jeg må logge inn i YNAB? må jeg lage konto et annet sted, eller hvordan virker det?

Du trenger ikke konto for å lese om systemet (tror jeg), men du trenger konto for å bruke det. Studenter får et år gratis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SiriEveline skrev:

@Mari og @Smartingen, tror jeg fant en annen måte å gjøre det på med Sparekonto. Legge det inn som en Tracking Account, valgte da Investment. Skal prøve meg frem og se om det passer bedre, den ble ihvertfall ikke med i To Be Budgeted.

Jeg vil egentlig ikke ha sparekontoen i ynab, for jeg vil ikke vite at den eksisterer. Jeg har skjult den i nettbanken også. Gjør alt for at det ikke skal friste å ta av den. Og så er det artig når jeg en gang i blant sjekker saldoen og blir litt sånn wow se som den har vokst! Jeg er et lite barn. :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...