Gå til innhold
Hundesonen.no

Budsjett og sparing!


SiriEveline
 Share

Recommended Posts

Vi har jo tråder om så mye rart og jeg er sikkert ikke den eneste med et nyttårsforsett om å bruke mindre penger, samt bruke pengene mer fornuftig!

Tenkte dermed vi kunne dele råd og tips her!

Tenker på alt fra hva man må passe på når man lager budsjett, til sparingstiltak ala melde seg inn i Trumf.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja. Trykk på den lille nedoverpilen ved siden av navnet på budsjettet ditt, oppe i venstre hjørne. Velg budget settings og så kan du velge NOK   De på YNAB er sikkert helt sånn hva f skjer i Norg

Jeg bruker YNAB og synes det fungerer helt fantastisk. Alle pengene våre har en "jobb" og alt som kommer inn delegeres i forskjellige poster med en gang de kommer inn. Absolutt alle utgifter er med i

Evt lørdag...

Posted Images

Jeg har et par sparetiltak, det forutsetter såklart at man har råd til det i utgangspunktet...

1500 kr i måneden til sparekonto (brukes til reiser, større dyre ting o.l.)

1000 kr i måneden til fondskonto, dette er pensjonssparingen min, spesielt ettersom jeg blir minstepensjonist pga uførhet. Alt jeg tjener skattefritt som rallydommer går også inn hit.

Ellers har vi fleksibelt boliglån, noe som betyr at vi betaler så mye (eller lite) vi vil, og kan bruke kontoen til større utgifter som kommer sjelden (ny bil osv.). Vi har en felleskonto der vi setter inn ca 2/3 av månedlig inntekt, og i slutten av hver måned overføres "overskuddet" til boliglånet. Det er som oftest en del mer enn renteutgiftene, hvis ikke hadde vi måttet justere forbruk, såklart.

I budsjett er det viktig å ta høyde for store utgifter som kommer én gang i året. Forsikring (vi betaler én gang i året, det går jo an å få det månedlig også), EU-kontroll, julegaver, barnehage/skolestart/studieavgifter for de som har det, medlemsskap kommer gjerne i en bunch rett over nyttår, osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt råd til å spare så mye de siste årene pga. jeg har vært student. Det har jeg tenkt å forandre på når jeg etterhvert skal ut i full jobb. Da skal hvert fall BSUen fylles opp hvert år og jeg skal sette av månedlig til bufferkonto(veterinær, uforutsette regninger etc.) Nå har jeg minisparing, altså at for hver gang jeg trekker kortet, så overføres 10,- til en sparekonto. Når man greier å la være å bruke de pengene en stund, så blir det fort kroner på den kontoen.

Foreløbig nå så sparer jeg så mye jeg kan når jeg får mye inntekt(har jobbet mye eller når jeg får penger fra Lånekassen høst og vinter), men de forsvinner gjerne sakte men sikkert i løpet av året. Jeg har også en ekstra husleie på en konto som ikke røres med mindre jeg må. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, plutte skrev:

Eg har nok godt av å henge litt her. Trur at ein av våre største sparetiltak kan vere matbudsjettet, der skjer det mykje rart.

Den jobber vi med. Det er ufattelig hvor mye penger det går på mat :o ! (og godteri - der og kutter vi). 

Har kutta dramatisk ned på middagsbudskjettet, men jeg har en som storspiser brød, og gjerne vil ha litt utvalg i pålegg. Så tar inn det vi kan der med billige erstattningsvarer og tilbud. Baker brød selv, bruker melblandingene fra møllers eller regal, og nå har regal sine vært på tilbud to ganger på kort tid, så der henter vi også inn litt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt nyttårsforsett er å kutte i matbudsjettet. Så nå prøver jeg å tømme skap og fryser og kun kjøpe grønnsaker ved behov. Tar ut 500kr i kontanter hver mandag som er ment til mat. Prøver å skrive handleliste, og kun handle 1 dag i uken. Lager store porsjoner og fryser ned rester som jeg tar med som matpakke på jobben. Lager kaffe på termos istedet for å kjøpe.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er også matsyndere og dessverre kaster vi for mye mat etter mitt syn. Det går jo ikke bare på økonomi heller, men miljø også.

Pga tidsklemma i hverdagen med en liten i barnehage og full jobb på foreldrene så tester vi ut Kolonial og planen er å bestille mat derfra en gang i uken. Ha med matpakke hjemmefra, evt ha brød og pålegg på jobben, samt ta med rester når vi har det. Å handle en gang i uken tvinger oss også til å kombinere måltidene bedre, altså bruke opp alle råvarene. 

Ellers bruker vi morsom sparing fra DNB der vi har satt beløpet til 50kr, og det blir det fort penger av. Tanken er at dette skal gå til større ting vi ønsker oss/trenger, som feks utstyr til den kommende baby. Istedenfor å bare kjøpe uten videre som vi ofte gjorde før.

Finn.no eller andre bruktkanaler skal også benyttes i større grad, ihvertfall sjekke mulighetene før man vurderer nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi bruker forøvrig kolonial.no, og er greit fornøyd med det. Ikke alltid topp på grønt, så om vi skal ha mye grønnsaker og frukt så handler vi det selv, ved siden av. Men det er en grei måte å unngå fristelsene i butikken på! Marked.no er et annet godt alternativ, begge de to har priser som ikke ligger noe særlig over butikkpriser på de fleste varer.

Vi har i flere år planlagt middager for en uke framover og handlet én dag i uken, det hjelper en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg også inn her. Sparing har det ikke blitt mye av som student, håper å kunne endre på det - om så resultatet bare blir små beløp. Fra før bruker jeg DnB sin "morsom sparing", og 15,- havner på egen reisekonto hver gang jeg drar kortet. Så er det litt begrenset hvor lenge det får stå der i fred da :P Tenker å begynne å lage budsjett hver måned, for det skjer litt for ofte at det dukker opp "uventede" utgifter som strengt tatt ikke burde være så uventede. 

Mat bruker jeg nok mye penger på, men samtidig føler jeg ikke jeg har så mye å gå på der i forhold til kutt. Jeg kaster minimalt med mat og føler jeg er flink til å planlegge middager slik at råvarer utnyttes godt. Jeg spiser sunt (prøver hvertfall :P), og for å få variasjon hender det jo jeg velger de mer dyre grønnsakene i stedet for å kun gå for brokkoli, liksom. Men jeg blir fort matlei og skal jeg holde meg til et sunt kosthold har jeg ikke sjangs med mindre jeg varierer slik jeg gjør nå. MEN, jeg velger alltid first price og billigere alternativer der det er mulig. Sparer jo samtidig på å ikke kjøpe snop. Jeg skal også prøve å inkorporere et par flere vegetarmiddager i uken, for hvis jeg klarer å lage flere middager med bønner etc i stedet for kjøtt tror jeg nok jeg vil merke det på kontoen. 

Den største synderen er nok Dolce Gusto-maskinen min og de sykt dyre kaffekapslene som hører til. Men jeg trenger kaffe, og det er ikke helt i budsjettet mitt ennå å kjøpe kaffetrakter i stedet, selv om jeg garantert hadde spart på det i lengden. 

Jeg må også bli flinkere til å prioritere ting. Det er det største problemet med så mange varierte interesser, det er ALLTID noe jeg trenger, og jeg sliter veldig med å velge. Det blir fort dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Krutsi skrev:

Men det vil være er greit sparetiltak å handle selv istedenfor å bruke kolonial.no? Jeg tipper de skal jo tjene på det de også ;) 

De har en fraktkostnad hos oss på 99kr, men for oss som uansett må kjøre på butikken og bruke tid på butikken i tillegg til at jeg garantert faller for fristelser så er vel det ca samme sum som det uansett hadde kostet meg å handle selv. For oss er det også lettere og sitte på en app/nettside og skrive handleliste for deretter og trykke kjøp. Handler vi på butikken ender vi alltid opp med å handle nesten daglig. Men klart, det er ikke sikkert det fungerer som et sparetiltak for andre som kanskje er flinkere til å strukturere ukentlig innkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, SiriEveline skrev:

De har en fraktkostnad hos oss på 99kr, men for oss som uansett må kjøre på butikken og bruke tid på butikken i tillegg til at jeg garantert faller for fristelser så er vel det ca samme sum som det uansett hadde kostet meg å handle selv. For oss er det også lettere og sitte på en app/nettside og skrive handleliste for deretter og trykke kjøp. Handler vi på butikken ender vi alltid opp med å handle nesten daglig. Men klart, det er ikke sikkert det fungerer som et sparetiltak for andre som kanskje er flinkere til å strukturere ukentlig innkjøp.

Men jeg vil jo anta at hver matvare er dyrere også? 

Trenger man å handle kun etter lista, sp er det bare å skrive liste og sende gubben på butikken er min erfaring :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvar også og kutte ned på matbudsjettet, og syns det har gått relativt greit så langt. I helgene skriver eg ned ein middagsplan med handleliste for veka etter, så blir det slutt på all småhandlinga. Den første veka kutta vi vel ned med nesten 1000,- ved å kun handle 1-2 gangar i veka!
Prøvar også og lage "familieporsjonar" slik at vi enten har restar til dagen etter, fryser ned eller at sambuar har med seg til lunsj. 

Småsparing i banken er også ei genial greie. Blir trekt 10,- for kvar gong eg trekker kortet, som går rett på sparekontoen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Krutsi skrev:

Men jeg vil jo anta at hver matvare er dyrere også? 

Trenger man å handle kun etter lista, sp er det bare å skrive liste og sende gubben på butikken er min erfaring :lol: 

Etter hva jeg har forstått så prismatcher Kolonial seg etter Rema1000 på bestselgerene, de er ellers billigere enn Meny og 4.43% dyrere enn Rema1000 totalt sett. Men vi tester det ut så får vi se om vi merker noe på det.

Jeg bruker også budsjett/regnskapsløsningen til DnB, og der regner jeg med å klare å holde et øye med på hvor pengene våre forsvinner. Og på den måten regulere forbruket :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker YNAB og synes det fungerer helt fantastisk. Alle pengene våre har en "jobb" og alt som kommer inn delegeres i forskjellige poster med en gang de kommer inn. Absolutt alle utgifter er med i budsjettet inkludert kvartalsvise eller årlige, jeg setter av et fast beløp hver måned til absolutt alt slik at det alltid er nok penger der når regningen kommer. I tillegg til at jeg fast setter inn til en rainy day-pott i tilfelle kjøleskap ryker eller noe. Dette eliminerer i stor grad de uforutsette utgiftene og det gir meg en stor trygghet siden vi ikke har kjempegod råd. I tillegg kjører vi sparemål til ferier eller oppussinger, evt andre større utgifter vi ser for oss i en gitt tidsramme.

Hele systemet er veldig enkelt altså, men det tok meg et par dager å komme inn i. Eksempelvis setter vi av fast beløp pr mnd for mat. Om vi går over må vi "fysisk" flytte penger fra en annen post over til matposten. Slik er det med alle postene på budsjettet, man må ta pengene fra en plass og det gir sine konsekvenser. Det gir så godt innblikk i økonomien, pluss at det hele tiden må gjøres en prioritering. Man får en annen bevissthet og for meg har det gitt bedre kontroll.

Det er litt ekstra jobb, siden alt som kommer inn og går ut må registreres. Alle faste utgifter har jeg lagt inn slik at de går av seg selv, men hver gang jeg bruker kortet må det legges inn. Nå er det automatisk vane og tar typ 20 sek på appen. 
Alt dette kan man selvfølgelig gjøre i et Excel ark, men jeg liker det enkle oppsettet og oversikten jeg får. Vet at for meg hadde jeg aldri vært konsekvent på regneark, men YNAB funker gull. Det er helt sikkert også flere budsjettprogrammer som er like bra eller bedre enn YNAB, sikkert greit å sjekke rundt.

Det er en gratis prøvemåned, så kjør på om dere er nysgjerrige. Studenter får et år gratis.
 

Du vet du er en YNABer når du har 100.000 på konto men ikke råd til en cola :lol: 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Akkurat nå, SiriEveline skrev:


Jeg bruker også budsjett/regnskapsløsningen til DnB, og der regner jeg med å klare å holde et øye med på hvor pengene våre forsvinner. Og på den måten regulere forbruket :)

Argh, den til DNB synes jeg er så dårlig! Den funker ikke i det hele tatt når vi har lagt opp økonomien slik vi har.

Og det er forresten et annet tips. Vi bruker kredittkort (Mastercard via Coop) så ofte som vi overhode kan, da vi får bonus pr krone vi bruker av kortet. Sørger for å aldri betale renter og henter ut 2-3000 hvert år i bonus og kjøpeutbytte. Kredittkortbruk forutsetter at man har kontroll, ellers blir det fort en dyr lekse å lære, så man må kjenne seg selv i forkant.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mari skrev:

 

Argh, den til DNB synes jeg er så dårlig! Den funker ikke i det hele tatt når vi har lagt opp økonomien slik vi har.

Og det er forresten et annet tips. Vi bruker kredittkort (Mastercard via Coop) så ofte som vi overhode kan, da vi får bonus pr krone vi bruker av kortet. Sørger for å aldri betale renter og henter ut 2-3000 hvert år i bonus og kjøpeutbytte. Kredittkortbruk forutsetter at man har kontroll, ellers blir det fort en dyr lekse å lære, så man må kjenne seg selv i forkant.

Jeg jobber meg inn i den til DNB, men det innebærer en god del endringer og slikt slik at det blir sånn som vi har økonomien vår også. Men skal ta og se litt på YNAB også :)
I første omgang prøver jeg nå å få tilbake litt kontroll ved å se hvor pengene går. Mannen har jo null innsikt på slikt, og jeg håper at han også kan forstå at vi faktisk ikke har så god råd som vi gjerne vil. Regnet sammen utgående regninger for Januar, og han fikk helt bakoversveis når han skjønte det var snakk om 18.000kr! Og da er utenom drivstoff, mat og andre kostnader som betales med kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, SiriEveline skrev:

Jeg jobber meg inn i den til DNB, men det innebærer en god del endringer og slikt slik at det blir sånn som vi har økonomien vår også. Men skal ta og se litt på YNAB også :)
I første omgang prøver jeg nå å få tilbake litt kontroll ved å se hvor pengene går. Mannen har jo null innsikt på slikt, og jeg håper at han også kan forstå at vi faktisk ikke har så god råd som vi gjerne vil. Regnet sammen utgående regninger for Januar, og han fikk helt bakoversveis når han skjønte det var snakk om 18.000kr! Og da er utenom drivstoff, mat og andre kostnader som betales med kort.

Bruk tiden på å sette deg inn i YNAB eller lignende i stedet. Den fungerer på en helt annen måte siden du gir hver eneste krone en "jobb". Den ser ikke på hva du har brukt men hva du skal bruke, og gir helt annen kontroll. Eller, det gjør det for meg iallfall. Jeg har sunket skuldrene SÅ mye etter det ble tatt i bruk og jeg fikk dreisen på det. Nå vet jeg at vi er forberedt på at strømregninga er større på vinteren, og når bompenge-regningen på 4000,- kommer så er det bare shrug siden pengene til å betale den har ligget klare i ukesvis uansett. Det er deilig å ha full kontroll uten at vi har spesielt god råd.

edit: Det er jeg som tar meg av alt med økonomien her i huset også. Vi trives begge best slik siden jeg er den mest økonomiske av oss. Men det har gitt mannen bedre kunnskap og oversikt når han legger inn det han har brukt og ser hvordan postene minker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Raksha skrev:

Den jobber vi med. Det er ufattelig hvor mye penger det går på mat :o ! (og godteri - der og kutter vi). 

Har kutta dramatisk ned på middagsbudskjettet, men jeg har en som storspiser brød, og gjerne vil ha litt utvalg i pålegg. Så tar inn det vi kan der med billige erstattningsvarer og tilbud. Baker brød selv, bruker melblandingene fra møllers eller regal, og nå har regal sine vært på tilbud to ganger på kort tid, så der henter vi også inn litt. 

Første punkt for oss trur eg er å finne ut kvar pengane forsvinn. :D Det er heilt hysterisk kor lite kontroll me har på matforbruket og eg forstår ikkje heilt greia. Ikkje kastar me så mykje mat heller. :huh:

Me et forholdsvis sunt, trur eg, har skjerpa på sunnhet på nyåret og det går greit. Pluttemann et meir pasta, eg et meir grønt, ellers forsøker me utnytte sånne 50% på dato-mat og sånt, og lagar det meste frå botnen av. Men det blir jo ein del småhandling, så skal prøve få i gang vekeplan for middagar og handle ein gong i veka. 

Har lasta ned Æ, coop medlemsapp, menyapp og spar-app og prøver utnytte kupongar som faktisk er bra, men igjen, så blir det jo ofte småhandling av sist så er ikkje heilt overbevist om at me får det til å bli lønnsomt.

Frysen er rimelig tom forøvrig, men skal ete den brokkolien og den fisken som er der snart. :D

7 minutter siden, Mari skrev:

 

klippe

Takk for tips om YNAB, skal sjekke ut! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, plutte skrev:

Første punkt for oss trur eg er å finne ut kvar pengane forsvinn. :D Det er heilt hysterisk kor lite kontroll me har på matforbruket og eg forstår ikkje heilt greia. Ikkje kastar me så mykje mat heller. :huh:

Me et forholdsvis sunt, trur eg, har skjerpa på sunnhet på nyåret og det går greit. Pluttemann et meir pasta, eg et meir grønt, ellers forsøker me utnytte sånne 50% på dato-mat og sånt, og lagar det meste frå botnen av. Men det blir jo ein del småhandling, så skal prøve få i gang vekeplan for middagar og handle ein gong i veka. 

Har lasta ned Æ, coop medlemsapp, menyapp og spar-app og prøver utnytte kupongar som faktisk er bra, men igjen, så blir det jo ofte småhandling av sist så er ikkje heilt overbevist om at me får det til å bli lønnsomt.

Frysen er rimelig tom forøvrig, men skal ete den brokkolien og den fisken som er der snart. :D

Standardtipset er å kjøre en storhandel i uka. Det gjør vi og det har hjulpet mye. Går vi tom for melk så må vi bare klare oss uten melk, jeg er knallhard på det. Noe som har resultert i noen rare middager noen ganger når jeg har feilberegnet helt. :lol: Jaja, det er ikke så farlig. :)

Vi bruker også veldig mye penger på mat synes jeg. Tross for middagsplanlegging, hamstring på tilbud , ribbing av ut på dato-hylla og aktiv bruk av fryser. Problemet vårt er at vi liker å spise godt, sunt og variert. Jeg liker å ha mango eller ferske bær i salaten min f.eks, jeg synes fersk rosenkål smaker ti ganger bedre enn frossen, og jeg vil at guttungen skal spise godt grovbrød. Sånt blir det mye unødvendige penger av. Jeg må bare akseptere det tror jeg og heller bruke mindre penger på andre ting, jeg drikker ikke alkohol f.eks. Samtidig kunne jeg veldig godt tenkt meg å høvle av en tusenlapp fra matposten og heller satt den på ferieposten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mari skrev:

Standardtipset er å kjøre en storhandel i uka. Det gjør vi og det har hjulpet mye. Går vi tom for melk så må vi bare klare oss uten melk, jeg er knallhard på det. Noe som har resultert i noen rare middager noen ganger når jeg har feilberegnet helt. :lol: Jaja, det er ikke så farlig. :)

Vi bruker også veldig mye penger på mat synes jeg. Tross for middagsplanlegging, hamstring på tilbud , ribbing av ut på dato-hylla og aktiv bruk av fryser. Problemet vårt er at vi liker å spise godt, sunt og variert. Jeg liker å ha mango eller ferske bær i salaten min f.eks, jeg synes fersk rosenkål smaker ti ganger bedre enn frossen, og jeg vil at guttungen skal spise godt grovbrød. Sånt blir det mye unødvendige penger av. Jeg må bare akseptere det tror jeg og heller bruke mindre penger på andre ting, jeg drikker ikke alkohol f.eks. Samtidig kunne jeg veldig godt tenkt meg å høvle av en tusenlapp fra matposten og heller satt den på ferieposten.

Eg trur at det eg har gjort (nesten) kvar gong eg har vekehandla, er at eg går inn med store planar om vekehandling, og kjem ut med mange halvplanlagte middagar. Gjerne halvparten av alle ingrediensar for 14 middagar framover, så eg må handle igjen ein dag eller to etterpå. Det er stappteit. :P Kombinert med ikkje akkurat kokke-skills så får ikkje heilt til å bruke det me har i alternative kombinasjonar. 

 

 

Såh! Middagsplan. Herregud. Eg kjenner eg prøver å finne på andre ting som kan distrahere. Så sjukt kjedelig. :frantics:

 

 

Kor stort matbudsjett er det fornuftig å legge seg på? To vaksne med standard kjedelig norsk mat. Hovudet mitt seier 5000 akkurat no, men eg aner ikkje kvar eg har det frå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, plutte skrev:

Såh! Middagsplan. Herregud. Eg kjenner eg prøver å finne på andre ting som kan distrahere. Så sjukt kjedelig. :frantics:

Jeg starter enkelt; To middager uten kjøtt, hva vil jeg de skal være. Jo, ostesalat ene dagen og ovnstekte grønnsaker med løksaus den andre. Det betyr at jeg har igjen la meg se, poteter og gulerøtter fra ene middagen og agurk og tomater fra den andre. Agurken bruker jeg sammen mango som tilbehør til soyabakt laks, potetene kan jeg bruke til kjøttdeig og lager shepherds pie osv osv. En middag i uka har vi noe "spesielt", pizza, helstekt indrefilet av svin eller noe sånt. Og en middag planlegger jeg rett og slett ikke. Bare fordi at noen dager gidder jeg ikke lage mat og ender opp med havregrøt eller ostesmørbrød fordi jeg er lat eller sliten.  

Sitat

 

Kor stort matbudsjett er det fornuftig å legge seg på? To vaksne med standard kjedelig norsk mat. Hovudet mitt seier 5000 akkurat no, men eg aner ikkje kvar eg har det frå.

Vi er to voksne og et barn og setter av 7500. Det synes jeg er flaut mye. :icon_redface: Mannen har fysisk krevende jobb og lager seg kyllingwok & nudler til lunsj hver dag, jeg har lyst til å legge all skyld på denne lunsjen. :teehe:

edit: Jeg drar ikke på butikken før middagene er planlagt. Vi handler på lørdager og lager handlelista mens vi spiser frokost. :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, plutte skrev:

Første punkt for oss trur eg er å finne ut kvar pengane forsvinn. :D Det er heilt hysterisk kor lite kontroll me har på matforbruket og eg forstår ikkje heilt greia. Ikkje kastar me så mykje mat heller. :huh:

Me et forholdsvis sunt, trur eg, har skjerpa på sunnhet på nyåret og det går greit. Pluttemann et meir pasta, eg et meir grønt, ellers forsøker me utnytte sånne 50% på dato-mat og sånt, og lagar det meste frå botnen av. Men det blir jo ein del småhandling, så skal prøve få i gang vekeplan for middagar og handle ein gong i veka. 

Har lasta ned Æ, coop medlemsapp, menyapp og spar-app og prøver utnytte kupongar som faktisk er bra, men igjen, så blir det jo ofte småhandling av sist så er ikkje heilt overbevist om at me får det til å bli lønnsomt.

Frysen er rimelig tom forøvrig, men skal ete den brokkolien og den fisken som er der snart. :D

Takk for tips om YNAB, skal sjekke ut! 

Åh "heldig" dere som ikke vet hvor pengene blir av, vi vet veldig godt :lol: Og ikke alt som kan gjøres noe med.  Høres ut som dere er godt i gang :D

Vi har myyyye å hente enda, spesielt på annet enn middager, der har vi vel strammet inn det vi kan tror jeg, og enkelte middager koster sånn max 20 kr for tre pers. :aww: Men da er det drittmiddager med posetomatsuppe av billigmerke, billigmerke makaroni og tre egg. Kan ikke spise det hver dag.  

Matkasting er heldigvis et ikke-issue for oss, for vi har dyr som spiser alt av rester (ender og bikkjer). 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker også mye penger på mat, rundt det samme pluss litt mer enn det Mari nevner. Vi er også 2,5 personer. Liker å spise god mat, vil at lillefrøkna skal ha frukt hver dag i bhg etc
Men vi kan helt klart spare inn på å planlegge middagene bedre.

Min største budsjettsynder er at jeg shopper altfor mye. Spesielt klær og ting til lillefrøkna. Vil så gjerne ha ditt og datt og lar meg rive med. Samt at jeg ofte handler brus på kiosk og ikke matbutikk etc. Så jeg vet at jeg har mange områder jeg kan bli mye flinkere på. Så det er planen fremover. Og så drikker jeg altfor mye brus, så det må jeg prøve å trappe ned.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mari skrev:

Jeg starter enkelt; To middager uten kjøtt, hva vil jeg de skal være. Jo, ostesalat ene dagen og ovnstekte grønnsaker med løksaus den andre. Det betyr at jeg har igjen la meg se, poteter og gulerøtter fra ene middagen og agurk og tomater fra den andre. Agurken bruker jeg sammen mango som tilbehør til soyabakt laks, potetene kan jeg bruke til kjøttdeig og lager shepherds pie osv osv. En middag i uka har vi noe "spesielt", pizza, helstekt indrefilet av svin eller noe sånt. Og en middag planlegger jeg rett og slett ikke. Bare fordi at noen dager gidder jeg ikke lage mat og ender opp med havregrøt eller ostesmørbrød fordi jeg er lat eller sliten.  

Vi er to voksne og et barn og setter av 7500. Det synes jeg er flaut mye. :icon_redface: Mannen har fysisk krevende jobb og lager seg kyllingwok & nudler til lunsj hver dag, jeg har lyst til å legge all skyld på denne lunsjen. :teehe:

edit: Jeg drar ikke på butikken før middagene er planlagt. Vi handler på lørdager og lager handlelista mens vi spiser frokost. :) 

Hah! Pluttemann har med seg lunsj kvar dag og, DER er det alle pengane går! (To polarbrød med salami.) Av og til kjem han faktisk heim og har ikkje hatt tid til å ete den heller. Shame on him!

 

 

1 minutt siden, Raksha skrev:

Åh "heldig" dere som ikke vet hvor pengene blir av, vi vet veldig godt :lol: Og ikke alt som kan gjøres noe med.  Høres ut som dere er godt i gang :D

Vi har myyyye å hente enda, spesielt på annet enn middager, der har vi vel strammet inn det vi kan tror jeg, og enkelte middager koster sånn max 20 kr for tre pers. :aww: Men da er det drittmiddager med posetomatsuppe av billigmerke, billigmerke makaroni og tre egg. Kan ikke spise det hver dag.  

Matkasting er heldigvis et ikke-issue for oss, for vi har dyr som spiser alt av rester (ender og bikkjer). 

Kan eg kjøpe ender for å ha nokon å kaste mat til? :D Fungerer det sånn?

 

 

 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...