Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennelnavn


malinr
 Share

Recommended Posts

Bestem deg for om det skal klinge best med norsk eller engelske navn på valpene

Snøfrost Amazing Doggy høres bare rart ut, dvs norsk kennelnavn - engelsk egennavn på valpen, og omvendt. 

Hvis du går for noe raserelatert, tenk over hvordan det vil klinge dersom du skulle finne på å bytte rase, eller få en ekstra en på et tidspunkt. Staffelaffes Cocker spaniel blir jo litt rart synes jeg i alle fall. 

Gå for et navn du liker klagen på, som er relativt lett å uttale, lett å huske, et som gjerne skiller seg ut litt, kan godt relateres til noe du har interesse for, hvor du kommer fra, ditt navn, din(e) først(e) hunders navn osv

Bestem deg for om du vil ha Kennel Bamse, Kennelens Bamse, Kennelen's Bamse (engelsk skrivemåte) eller Bamse av Kennelen. 

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda tilgode å søke selv, men fant et walisisk ord for noe jeg mener beskriver rasen min godt, men likevell ikke har noe med rasenavnet å gjøre. Passer godt ettersom begge hundene mine er halvt walisisk og rasen stammer fra de britiske øyene, samt innehar det navnet på frøkna mi. For alternativ 2 og 3, som er vell så viktig man er komfortabel med å eventuelt ende opp med, har jeg kappet ordet i hver ende, klinger likevell godt. Bestemte meg også for hvordan oppsett jeg ville ha først, her ble det Kennelnavn Stamtavlenavn - ikke noe Kennelnavn's eller Stamtavlenavn av Kennelnavn :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos FCI.be kan du sjekke hvilke kennelnavn som finnes, så du ikke søker på noe som allerede finnes eller er veldig likt.

Det kan også være en ulempe å bruke stedsnavn i kennelnavnet - ha kennelnavn Bergensbermen, men flytter senere til Bærum. Det er også mange som må skifte kennelnavn ved samlivsbrudd, fordi kennelnavnet var en kombinasjon av deres navn og ingen vil fortsette med eksens navn i kennelnavnet.

Noen har også brent seg på at de skal ha et kennelnavn som kaller opp etter stammora - men så ble en annen tispe stammora, fordi hunden de kaller opp etter ikke ble avlsklarert, eller ikke ble drektig. 

Jeg synes et kennelnavn er personlig, og kunne ikke sett for meg at noen skulle foreslå eller avgjøre det for meg, det er jo jeg som vet hva jeg synes er pent og hva som betyr noe for meg. 

Mitt kennelnavn er relativt kreativt, men laget på en måte som flere og flere gjør - ved å forene noen av bokstavene i navnene til de tre første hundene våre. Det blir et ord som ikke betyr noe, men som er lett å uttale, og passer til både norske og engelske navn - selv om jeg bare kjører engelske navn.

Skal du ha utenlandsk kennelnavn så sjekk for all del skrivemåte. Jeg gremmes hver gang jeg ser at kennel Belive It's har nytt kull. I don't believe it...

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, QUEST skrev:

Veldig enig med Snøfrost her :) Normalt sett hyller jeg kreativitet men det er helt klart at en del burde vært adskillig mindre 'kreative' når de bestemmer seg for kennelnavn og for ikke å snakke om stamtavlenavn på hvalpene..:P:blink:

Noen vil kanskje mene det om mine valpers navn riktignok, da navn er litt i samme gata som andre smaker.  Jeg ville aldri kalt en valp Hviskende Lovnader (Whispering Promises er en katt jeg kjente til for x antall år siden), og heller ikke Topp Valpen (Top of the Pups). Mens andre nok synes sikkert Kjølige Fjellbris, Unike Beringia og Såga den Vise (osv...)  er helt høl i hue ;) 

 

8 timer siden, SFX skrev:

Hos FCI.be kan du sjekke hvilke kennelnavn som finnes, så du ikke søker på noe som allerede finnes eller er veldig likt.

Bare en liten digresjon, det er visst ikke så nøye for FCI sin del, hilsen en som noen år etter mitt kennelnavn ble godkjent oppdaget en Snowfrost med samme rase i FINLAND (registrert etter mitt kennelnavn som på FCI står som Snofrost), en hel "w" i forskjell der altså, og helt lik betydning, samme rase OG samme geografiske område sånn ca. Litt sur for den ja. 
Jeg liker mitt kennelnavn, og kommer overhodet ikke til å bytte. Men synes jo det var litt unødvendig av FCI å godkjenne så like navn må jeg innrømme.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Snøfrost skrev:
11 timer siden, QUEST skrev:

 

Noen vil kanskje mene det om mine valpers navn riktignok, da navn er litt i samme gata som andre smaker.  Jeg ville aldri kalt en valp Hviskende Lovnader (Whispering Promises er en katt jeg kjente til for x antall år siden), og heller ikke Topp Valpen (Top of the Pups). Mens andre nok synes sikkert Kjølige Fjellbris, Unike Beringia og Såga den Vise (osv...)  er helt høl i hue ;) 

Hehe..nei navnene 'dine' er helt innafor , jeg har en del eksempler på det motsatte men med fare for å fornærme noen, så skal jeg avstå fra å komme med navnene..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, SFX skrev:

Skal du ha utenlandsk kennelnavn så sjekk for all del skrivemåte. Jeg gremmes hver gang jeg ser at kennel Belive It's har nytt kull. I don't believe it...

Skal du i det hele tatt navngi noe, så sjekk skrivemåte. :D Egentlig burde NKK hatt en rettskrivingsekspert inne (jeg melder meg frivillig, kan ta det på fredagskveldene!) som retta opp i navn skrevet helt høl i hue. Vi snakker orddelingsfeil, apostrofer på avveie og reine feil. Helt skrekkelig.  

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Skal du i det hele tatt navngi noe, så sjekk skrivemåte. :D Egentlig burde NKK hatt en rettskrivingsekspert inne (jeg melder meg frivillig, kan ta det på fredagskveldene!) som retta opp i navn skrevet helt høl i hue. Vi snakker orddelingsfeil, apostrofer på avveie og reine feil. Helt skrekkelig.  

The Kings Låve Mi Tennder? :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snøfrost skrev:

Bare en liten digresjon, det er visst ikke så nøye for FCI sin del, hilsen en som noen år etter mitt kennelnavn ble godkjent oppdaget en Snowfrost med samme rase i FINLAND (registrert etter mitt kennelnavn som på FCI står som Snofrost), en hel "w" i forskjell der altså, og helt lik betydning, samme rase OG samme geografiske område sånn ca. Litt sur for den ja. 
Jeg liker mitt kennelnavn, og kommer overhodet ikke til å bytte. Men synes jo det var litt unødvendig av FCI å godkjenne så like navn må jeg innrømme.

Den forstår jeg veldig godt - nå forstår kanskje ikke belgeren i administrasjonen i FCI at det er veldig like navn betydningsmessig, men det burde jo vært fanget opp rent ortografisk.

Det har vært en liten lynsjestemning på FB i min rase, fordi en ny oppdretter på rasen presenterte logo for sitt nylig godkjente kennelnavn - også var det en stor amerikansk oppdretter som hadde nøyaktig samme kennelnavnet, og folket angrep den stakkars østeuropeeren for å være useriøs, plagiering, forsøk på å late som om han er en annen, forsøk på å bygge opp urettmessig rykte ved å late som om han er assosiert med henne, blablabla. Han forsøkte å forsvare seg med at han ikke visste om hennes kennelnavn og hennes oppdrett, og at han hadde fått det godkjent av FCI, men skulle selvfølgelig få det rettet. Folk fortsatte å halshugge ham verbalt, og nå gikk kritikken også på at han var useriøs i rasen om han ikke hadde satt seg såpass inn i rasen at han visste hvilke kennelnavn de største og mest anerkjente oppdretterne hadde, osvosvosv. Veldig ubehagelig lynsjestemning - den nevnte amerikanske oppdretteren sa ikke noe, men hele hennes fanskare gikk på ham, og han var i tillegg dårlig i engelsk slik at hans svar ble misforstått, og...

Det ironiske er at eneste grunnen til at jeg hadde hørt om den amerikanske oppdretteren før, er fordi min australske valpekjøper begynte med samme kennelnavn som henne, men ble kontaktet av amerikaneren for å endre det, hvilket hun gjorde ved å legge til en bokstav - og det var greit for begge parter.

Noen hunder fra den amerikanske oppdretteren har jeg derimot ikke sett, så det er ikke så lett å orientere seg i en rase, jeg anser meg jo som over middels engasjert og oppdatert på rasen.

1 time siden, QUEST skrev:

Hehe..nei navnene 'dine' er helt innafor , jeg har en del eksempler på det motsatte men med fare for å fornærme noen, så skal jeg avstå fra å komme med navnene..:P

Smaken er jo som baken, det er sikkert mange som synes mine navn er teite, samtidig som jeg synes andre har teite navnesystem.

51 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Skal du i det hele tatt navngi noe, så sjekk skrivemåte. :D Egentlig burde NKK hatt en rettskrivingsekspert inne (jeg melder meg frivillig, kan ta det på fredagskveldene!) som retta opp i navn skrevet helt høl i hue. Vi snakker orddelingsfeil, apostrofer på avveie og reine feil. Helt skrekkelig.  

Jeg rettet en del skrivefeil da jeg satt i registreringsavdelingen, og ringte oppdretter for å sjekke når det var store feil eller uvisst hva de forsøkte å si.

Noen ganger er jo en skrivefeil intendert - for eksempel Foenix, som på stamtavla heter Foenix From the Ashes, fordi jeg kunne ikke vente til P-kullet med å bruke det navnet. Men om jeg hadde i fylla klart å skrive Foenix From the Asses på registreringspapiret, så håper jeg saksbehandler hadde rettet på det.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, QUEST skrev:

Hehe..nei navnene 'dine' er helt innafor , jeg har en del eksempler på det motsatte men med fare for å fornærme noen, så skal jeg avstå fra å komme med navnene..:P

Takk for det, får håpe noen flere er enige ang mine navn. Dog tar jeg meg ikke nær av om de ikke skulle være det. Jeg liker de nemlig selv :aww: 

 

@SFX  bare sånn for å understreke det så tror jeg ikke den godeste finnen prøvde å kopiere meg, jeg er hverken stor eller kjent. Men selvsagt kan det jo være at vedkommende hadde hørt mitt navn og likt det. Det sagt så er jo ikke "snø" og "vinter" navn ukjent på polare raser ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første pri er å vite det korrekte rasenavnet, så kan du begynne å finne på et ord som betyr noe for deg. Vi fikk 3 valget, et navn jeg egentlig ikke ville ha, men jeg har så dårlig fantasi :lol: Nå kommer det sikkert ikke til å komme noen flere kull før det navnet blir satt på vent/slettet av NKK, og det er ikke noe tap.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, SandyEyeCandy skrev:

Skal du i det hele tatt navngi noe, så sjekk skrivemåte. :D Egentlig burde NKK hatt en rettskrivingsekspert inne (jeg melder meg frivillig, kan ta det på fredagskveldene!) som retta opp i navn skrevet helt høl i hue. Vi snakker orddelingsfeil, apostrofer på avveie og reine feil. Helt skrekkelig.  

Jatakk. Hilsen Awsome Odin.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Snøfrost skrev:

@SFX  bare sånn for å understreke det så tror jeg ikke den godeste finnen prøvde å kopiere meg, jeg er hverken stor eller kjent. Men selvsagt kan det jo være at vedkommende hadde hørt mitt navn og likt det. Det sagt så er jo ikke "snø" og "vinter" navn ukjent på polare raser ;) 

Jeg trodde ikke det, altså, jeg bare sporet av med en anekdote om tre identiske kennelnavn i tre ulike klubbsystemer :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...